"כל אשר לאיש יתן בעד נפשו"חזרה |
"כל אשר לאיש יתן בעד נפשו" (איוב ב, ד) סוגיה הדנה בהיקף חובת הבעל לשלם לפדיונה של אשתו מן השבי. תנו רבנן: נשבית [אשתו], והיו מבקשין ממנו עד עשרה בדמיה - פעם ראשונה פודה. מכאן ואילך: רצה - פודה; רצה - אינו פודה21. התוספות מציעים לשאלה זו תשובה מעניינת ביותר: דאפילו לטעמא דלא ליגרו וליתו טפי [היינו אפילו לפי הנימוק הביטחוני], לא תקינו [=לא תיקנו (חכמים)] שלא יוכל לפדות אדם את עצמו יותר מכדי דמיו, שהרי "עור בעד עור וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו" (איוב ב, ד) והכא [=וכאן] אשתו כגופו. |