פוRנו ברשת? בואו נדבר על זה! - תסריט המשחק דיון על התנגשות זכויות אדם, אזרח, אישה וילד


רקע

שלום חברים,

לאחרונה עלתה על שולחן הכנסת הצעת חוק לפיה כניסה לאתרים הנחשבים לפוגעניים תתאפשר רק עם בקשת הלקוח. המשמעות היא שברירת המחדל בכל חבילת אינטרנט תהיה חסימה של אתרים המוכרים כפוגעניים, בהם גם אתרי פוRנו. רק אם הלקוח יבקש- תוסר החסימה.  

יעקב שמרני יו"ר ועדת החינוך של הכנסת זימן לדיון בוועדה אישי ציבור, פעילים חברתיים ומומחים מתחומים שונים, כדי לשמוע את עמדתם, ללמוד את הצעת החוק ולקבל המלצות בנושא.  

***

בקרוב תשתתפו במשחק תפקידים מקוון. התקדמו לפי ההוראות, היכנסו לנעלי הדמות שתקבלו וקראו היטב את מקורות המידע שיצורפו לכם, בכדי שתוכלו לבסס עליהם את המלצותיכם.

(מומלץ להכין את הטיעון שלכם על קובץ וורד, עוד לפני תחילת המשחק, בכדי שתוכלו להעלות אותו עם פתיחת הדיון)

אנא הימנעו מהעלאת תכנים פוגעניים מכל סוג שהוא, למרות הנושא הנדון.

בהצלחה!

הדמויות

עמית בגר

עמית בגר, הוא חבר בתנועת הנוער הארצית ובעל פינה שבועית בתכנית הנוער של ערוץ 23. עמית מרבה לייצג את עמדת הנוער בסוגיות שונות ואת הזווית של הנוער הישראלי מתוך מלחמה על זכויות הנוער והתלמידים בחברה הישראלית. 


העמדה שלך

הי עמית,

אתה מתנגד נחרצות ל'חוק הפורנו'. עליך לנסות ולשכנע את חברי הפאנל בעמדתך.

התבסס על מקורות המידע שיצורפו לך, צטט מהם והבא דוגמאות. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

נעמה אריקסון אימא לשני נערים

נעמה היא בלוגרית ואושיית פייסבוק בעלת 15.000 עוקבים, שמביעה את עמדותיה בנושאים שונים שעל סדר היום הציבורי- בעיקר בנושאי חינוך וחברה.

נעמה מרבה לשתף ברשתות החברתיות חוויות מגידול שני הנערים שלה, ודרך חוויות אלו היא בוחנת סוגיות חברתיות שונות.

נעמה מתנגדת באופן נחרץ לחוק הפורנו חמושה בטיעון: תנו לנו ההורים לחנך את ילדינו.   


העמדה שלך

הי נעמה,

את מתנגדת נחרצות ל'חוק הפורנו'. עלייך לנסות ולשכנע את חברי הפאנל בעמדתך.

התבססי על מקורות המידע שיצורפו לך, צטטי מהם והביאי דוגמאות. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

נמרוד אזרחי פעיל זכויות אזרח מהאגודה לזכויות האזרח

נמרוד אזרחי הוא חבר בוועד המנהל של האגודה לזכויות האזרח ולוחם למען זכויות אזרח וביקורת השלטון. נמרוד מפרסם מאמרי דעה בתחומים שונים הנוגעים ליחס שבין אזרח והמדינה והוא מרבה להתבטא בנושאים שונים שעל סדר היום הציבורי והפוליטי.  


העמדה שלך

הי נמרוד,

אתה מתנגד נחרצות ל'חוק הפורנו'. עליך לנסות ולשכנע את חברי הפאנל בעמדתך.

התבסס על מקורות המידע שיצורפו לך, צטט מהם והבא דוגמאות. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

מרי פמיניסטה פעילה פמיניסטית

מרי היא פעילה פמיניסטית בעלת רקורד עשיר במאבק בתחום מעמד האישה וזכויות האישה. מרי החלה את דרכה בתנועה לזכויות האישה וכיהנה כיו"ר התנועה במשך מספר שנים. כיום היא מרצה באוניברסיטה בחוג למגדר. מרי הייתה שותפה ודוברת בולטת בהובלת מאבקים ציבוריים מהשנים האחרונות כגון גיוס נשים לתפקידים קרביים בצבא ואיסור שירת נשים במקומות ציבוריים.     


העמדה שלך

הי מרי,

את תומכת ב'חוק הפורנו'. עלייך לנסות ולשכנע את חברי הפאנל בעמדתך.

התבססי על מקורות המידע שיצורפו לך, צטטי מהם והביאי דוגמאות. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

יעקב שמרני יו"ר ועדת החינוך של הכנסת מטעם מפלגת ש"ס

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת יעקב שמרני החל את דרכו ברבנות המקומית של עיריית פתח תקווה. מיד לאחר הצטרפותו לש"ס מוקם במקום גבוה ברשימת המפלגה וכיהן בתפקידי מפתח במפלגה כסגן שר, וכחבר בוועדות שונות.  

שמרני עלה לכותרות בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת ביניהן תקף את קהילת הלהט"ב בעקבות המצעד בירושלים כשהתבטא: "לא נסכים לפריצות והתועבה הזו בעיר קודשנו" וכאשר כינה את המאבק הפמיניסטי "מאבק מיותר".   


העמדה שלך

הי יעקב,

אתה מנהל את הדיון. הזמנת את ארבעת חברי הפאנל האחרים בכדי ללמוד על הנושא.

אתה עצמך תומך ב'חוק הפורנו'. עליך לנסות ולשכנע את חברי הפאנל בעמדתך.

התבסס על מקורות המידע שיצורפו לך, צטט מהם והבא דוגמאות. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: פוRנו ברשת? בואו נדבר על זה!



1.

הודעה פומבית

שלום חברים,

ברוכים הבאים לוועדת החינוך של הכנסת.

חוק הפוRנו שעלה לכותרות ממש לאחרונה חולל סערה סביב מה שנתפס כפגיעה בזכויות יסוד. ועדת החינוך מתכנסת כדי לדון בחוק ובפגיעה האפשרית ואתם, חברי הועדה מתבקשים לתת את המלצתכם.  

אנא נמקו את דעתכם והשתדלו לבסס אותה על מקורות מהימנים ולהביא דוגמאות. נסו להעלות את הטיעונים שאתם מציגים בצורה שמבוססת על זכויות- הפגיעה בהן, או החובה להגן עליהן. 

קדימה, מחכים לשמוע את דעותיכם!



2.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

עמית בגר:

אתה מתנגד נחרצות ל'חוק הפורנו'. עליך לנסות ולשכנע את חברי הפאנל בעמדתך.

התבסס על מקורות המידע שיצורפו לך, צטט מהם והבא דוגמאות. תוכל ללמוד מהם המון!

 

נעמה אריקסון:

את מתנגדת נחרצות ל'חוק הפורנו'. עלייך לנסות ולשכנע את חברי הפאנל בעמדתך.

התבססי על מקורות המידע שיצורפו לך, צטטי מהם והביאי דוגמאות. תוכלי ללמוד מהם המון!

נמרוד אזרחי:

אתה מתנגד נחרצות ל'חוק הפורנו'. עליך לנסות ולשכנע את חברי הפאנל בעמדתך.

התבסס על מקורות המידע שיצורפו לך, צטט מהם והבא דוגמאות. תוכל ללמוד מהם המון!

מרי פמיניסטה:

את תומכת ב'חוק הפורנו'. עלייך לנסות ולשכנע את חברי הפאנל בעמדתך.

התבססי על מקורות המידע שיצורפו לך, צטטי מהם והביאי דוגמאות. תוכלי ללמוד מהם המון!

לפנייך שני קישורים שעשויים לסייע לך: 

http://www.ha-makom.co.il/post/porn-industry-flip-card

http://www.ha-makom.co.il/article/dana-levy-porn-industry

יעקב שמרני:

אתה תומך ב'חוק הפורנו'. עליך לנסות ולשכנע את חברי הפאנל בעמדתך.

התבסס על מקורות המידע שיצורפו לך, צטט מהם והבא דוגמאות. תוכל ללמוד מהם המון!



3.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

אם יש כאן מישהו שאינכם מסכימים איתו,

התייחסו אליו, הציבו בפניו שאלות,

אתגרו אותו!



4.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

חברים,

ככל שהדיון מתקדם הטונים עולים. ממש ברגע זה יו"ר הוועדה, שמרני, הורה לסדרני הכנסת להוציא אל מחוץ לאולם כמה מפעילות התנועה לקידום האישה שהגיעו לצפות בדיון, לאחר שהניפו שלטים ועליהם הכיתוב: "כולנו שחקניות פוRנו מנוצלות. די לעבדות המודרנית"  



5.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

עמית בגר:

הי עמית,

ככל שעובר הזמן אתה מבין שמדובר בפלישה לפרטיות.

האינטרנט הוא כלי פרטי. מדוע שהמדינה תקבע באופן גורף לאילו אתרים מותר או אסור לאזרח להיכנס בביתו הפרטי?

 חוסר היכולת הטכני בימינו למנוע מאנשים לצרוך פורנו. מי שירצה לצרוך ממילא יצרוך ולכן החוק הזה לא רק שגוי אלא גם מיותר ולא קולע  למטרה. 

ספר את זה לחבריך. זה בטוח ישכנע אותם!

נעמה אריקסון:

נעמה, את בטוחה שזה לא ממקומה של המדינה לחנך לך את הילדים. המדינה מתערבת בתחום האינטימי ביותר- בהורות עצמה וביחסי ילדים והורים כשהיא מכתיבה להם אילו תכני בסיס הם יצרכו ואלו לא.

יותר מזה, הטיעון שלך הוא גם נגד חקיקה שמנסה להחליף חינוך. את מתנגדת לחוק כי הוא למעשה כלי כוחני לאכוף עמדה. חקיקת חוק כזה גם לא מוסרית וגם לא תצליח לעצב מיניות בריאה אצל ילדים. זה התפקיד של חינוך נכון. חסימות לא יצליחו היכן שחינוך נכשל. רק דרך חינוך בבית ובבתי הספר למיניות נכונה ולמה ראוי ומה לא ראוי נוכל להשפיע על התכנים שנוער צורך. לא ממקום של כפייה. 

ספרי את זה לחברי הפאנל. זה בטוח ישכנע אותם!

נמרוד אזרחי:

נמרוד, לדעתך החוק מהווה פגיעה חמורה בחופש המידע ובגישה החופשית של אזרחים לתכנים באופן שלא יהיה מפוקח על ידי המדינה. אחת מהזכויות הבסיסיות של מדינה נאורה ודמוקרטית היא החופש להשיג מידע כל מידע או כל תוכן באופן לא מוגבל.

בנוסף אתה גם משתמש בטיעון המדרון החלקלק: ברגע שהמדינה מונעת גישה בסיסית לתכנים מסוימים, מי יוכל להיות בטוח שבעוד זמן היא לא תנסה לחסום גישה לעוד ועוד תכנים? כלומר ההגדרה של מהו אתר פוגעני היא מאד גמישה ועמומה: מי קובע מה פוגעני ומה לא נחשב לפוגעני? המדינה? מי זו המדינה שתחליט מה פוגעני ומה לא. ואם מה שנחשב לא פוגעני היום יכול על פי החלטה של הכנסת להפוך להיות פוגעני מחר?  

נמרוד שים לב גם לזכות הבאה שנפגעת כאן: החוק מהווה פגיעה בזכות לאנונימיות ולפרטיות. ברגע שאנחנו נדרשים לבקש את הסרת החסימה, כפי שהחוק מציע, אנו נכנסים למאגר אינטרנטי של כל אלו אשר ביקשו להפסיק את הסינון במכשירים הפרטיים שלהם. כלומר ייווצר מאגר בידי המדינה שיגדיר מי צרך ומי לא צרך תכנים מסוימים. יש כאן פגיעה חמורה בפרטיות של אנשים ובזכותם להישאר אנונימיים – לא רשומים במאגר מסוים, מאגר שייתכן גם שיעשה בו שימוש לא נגדם. ולכן אסור שהמדינה תנהל רישומים אחר אזרחים פרטיים כל עוד הם לא ביצעו עבירה פלילית. ממש כמו שאסור ליצור את מאגר הביומטרי שיכול להוות כלי מסוכן בידי השלטון ברדיפה אחר  אזרחים. כך גם מאגר כזה בידי המדינה הוא מתן כוח מסוכן למדינה ומידע שלא אמור להיות בידה על האזרח.      

ספר את זה לחברי הפאנל. זה בטוח ישכנע אותם!

מרי פמיניסטה:

חסימת אתרי הפורנו תביא להחלשתה של תעשייה שמבוססת על ניצול נשים. נשים לא נכנסות מרצונן לעולם הפורנו,  משתכרות פחות מגברים בתעשייה וחוות ניצול והתעללות.

יש מימד חינוכי וחברתי לחסימה משום שהיא עוזרת להפחית את החיפצון של נשים בחברה. בכך שהיא מפחיתה את צריכת הפורנו מהמרחב הציבורי, הדימוי של נשים בעיקר בקרב הנוער- עשוי להשתנות כלומר יש יתרון לחקיקה כזו. גם אם יש נשים שרוצות להיכנס לעולם הפורנו, מרצונן החופשי. המדינה לא צריכה לעודד את זה. ממש כמו שגם אם יהיה אדם שירצה להיות עבד המדינה לא תעודד עבדות. הצעת החוק היא בעצם הפסקת העידוד של המדינה את תעשיית הפורנו ואת הגישה החופשית אליו.   

ספרי את זה לחברי הפאנל. זה בטוח ישכנע אותם!

יעקב שמרני:

יעקב,

הטיעון שלך הוא כי האינטרנט הוא מזמן לא מרחב פרטי אלא מרחב ציבורי משותף. כמו שלמדינה ולכנסת מותר להשפיע על המרחב הציבורי למשל בתחבורה ציבורית כך גם מותר למדינה להכריע בסוגיות של איסור והיתר במרחבי האינטרנט.

יותר מזה, ישנם כללים של מוסר חברתי.  כחברה עלינו למצוא את נורמות בסיס כלליות לשימוש באינטרנט. שלאורם החברה צועדת. מי שירצה להסיר את החסימה יוכל, אבל כחברה עלינו לשים מגבלות ראשוניות ולא לאפשר פריצות במרחב האינטרנט3.החשיפה המלאה לתכנים פוגעניים מציפה את הרחוב, העיתונים שלטי חוצות ועוד, והיא פוגעת בציבור שלם ציבור הדתיים ושומרי המסורת שנכפים עליהם תכנים המנוגדים להשקפת העולם ולערכים שהציבור שלו רוצה להנחיל לילדים שלו. 

ספר את זה לחברי הפאנל. זה בטוח ישכנע אותם!



6.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

עמית בגר:

עמית,

שים לב לטענות שמופנות אליך מצד משתתפי הוועדה התומכים בחוק. לדעתם יש מימד חינוכי וחברתי לחסימה משום שהיא עוזרת להפחית את החיפצון של נשים בחברה.

בכך שהיא מפחיתה את צריכת הפורנו מהמרחב הציבורי, הדימוי של נשים בעיקר בקרב הנוער- עשוי להשתנות כלומר יש יתרון לחקיקה כזו. גם אם יש נשים שרוצות להיכנס לעולם הפורנו, מרצונן החופשי. המדינה לא צריכה לעודד את זה. ממש כמו שגם אם יהיה אדם שירצה להיות עבד המדינה לא תעודד עבדות. הצעת החוק היא בעצם הפסקת העידוד של המדינה את תעשיית הפורנו ואת הגישה החופשית אליו.   

ספר את זה לחברי הפאנל. זה בטוח ישכנע אותם!

נעמה אריקסון:

נעמה, 

בוועדה מרי התקיפה את הטיעון שלך וטענה כי גם אם יש נשים שרוצות להיכנס לעולם הפורנו, מרצונן החופשי, המדינה לא צריכה לעודד את זה. ממש כמו שגם אם יהיה אדם שירצה להיות עבד המדינה לא תעודד עבדות. ולכן צריך פה חקיקה ולא רק חינוך. צריכה להיות פה החלטה של המדינה אלו דברים היא מתירה ואלו היא אוסרת כי הם לא מוסריים. 

ספרי את זה לחברי הפאנל. זה בטוח ישכנע אותם!

נמרוד אזרחי:

נמרוד,

שים לב גם לזכות הבאה שנפגעת כאן: החוק מהווה פגיעה בזכות לאנונימיות ולפרטיות. ברגע שאנחנו נדרשים לבקש את הסרת החסימה, כפי שהחוק מציע, אנו נכנסים למאגר אינטרנטי של כל אלו אשר ביקשו להפסיק את הסינון במכשירים הפרטיים שלהם. כלומר ייווצר מאגר בידי המדינה שיגדיר מי צרך ומי לא צרך תכנים מסוימים. יש כאן פגיעה חמורה בפרטיות של אנשים ובזכותם להישאר אנונימיים – לא רשומים במאגר מסוים, מאגר שייתכן גם שיעשה בו שימוש לא נגדם. ולכן אסור שהמדינה תנהל רישומים אחר אזרחים פרטיים כל עוד הם לא ביצעו עבירה פלילית. ממש כמו שאסור ליצור את מאגר הביומטרי שיכול להוות כלי מסוכן בידי השלטון ברדיפה אחר  אזרחים. כך גם מאגר כזה בידי המדינה הוא מתן כוח מסוכן למדינה ומידע שלא אמור להיות בידה על האזרח.  

ספר את זה לחברי הפאנל. זה בטוח ישכנע אותם!

מרי פמיניסטה:

מרי,

את מותקפת בוועדה על ידי הטיעון שאת מתיימרת לדבר בשמן של נשים. נשים נכנסות מרצונן לתעשיית הפורנו, אף אחד לא מחייב אותן. וגם אם זה דבר פסול, אנחנו לא יכולים לאסור גישה ולשלול חירויות בסיסיות מאנשים כמו חופש המידע בגלל בחירה רצונית של נשים.  כיצד תעני לטיעון הזה?

ספרי את זה לחברי הפאנל. זה בטוח ישכנע אותם!

 

   

יעקב שמרני:

יעקב,

שים לב לטיעון שכוון אליך מהנוכחים בוועדה, טיעון "המדרון החלקלק": ברגע שהמדינה מונעת גישה בסיסית לתכנים מסוימים, מי יוכל להיות בטוח שבעוד זמן היא לא תנסה לחסום גישה לעוד ועוד תכנים? כלומר ההגדרה של מהו אתר פוגעני היא מאד גמישה ועמומה: מי קובע מה פוגעני ומה לא נחשב לפוגעני? המדינה? מי זו המדינה שתחליט מה פוגעני ומה לא. ואם מה שנחשב לא פוגעני היום יכול על פי החלטה של הכנסת להפוך להיות פוגעני מחר? אם נפעל בצורה כזו בקלות נדרדר למקומות חשוכים.  אם אין הגדרה למהו אתר פוגעני גם אין הגדרה לכללי מוסר שהחברה יכולה לקבוע. 

ספר את זה לחברי הפאנל. זה בטוח ישכנע אותם!



7.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

מייד יסתיים הדיון,  זה זמן אחרון להשמיע דעות!



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים,

 מה דעתך בנוגע לחוק הפוRנו?



אפשרות 1
בעד
אפשרות 2
נגד
אפשרות 3
יש לי רעיון אחר ואשמח להציג אותו בדיון המאוחר בכיתה


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

תודה רבה על דיון מרתק.

נראה שרוב חברי הועדה נגד חוק הפוRנו!


אפשרות 2

תודה על דיון מרתק.

הרבה רעיונות יצירתיים עלו בקבוצה שלכם. נשמח לשמוע את כולם בדיון במליאה!


אפשרות 3

תודה רבה על דיון מרתק.

נראה שרוב חברי הועדה בעד חוק הפוRנו!




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. נסו לזקק עם התלמידים את הוויכוח לרמה של התנגשות זכויות. אלו זכויות לדעתכם הן הבולטות ביותר בדיון הזה בכל צד?
  3. מה חשוב יותר: זכויות ילד או הגנה על הילד?
  4. דונו: האם החקיקה היא מעשה של כפייה חינוכית או מסר חינוכי?