ההמנון- סמל עם או סמל מדינה? - תסריט המשחק הוויכוח על "התקווה"


רקע

במדינת ישראל שנת 2017 מחריף הוויכוח על ההמנון של מדינת ישראל.
בסיום טקס ההשבעה של נשיא בית המשפט העליון הטרי, אשר גרוניס, נעמדו כל הנוכחים ושרו יחדיו את ההמנון הלאומי "התקווה". שופט העליון סלים ג'ובראן הערבי העדיף שלא לשיר את ההמנון הלאומי. מקורבים לשופט מסבירים כי מדובר בנושא "רגיש מאוד". גורמים פוליטיים אומרים בתגובה כי לא סביר ששופט עליון לא ישיר את ההמנון הלאומי. מנגד קולות אחרים שטוענים כי לא ניתן לבקש מאזרח ערבי, גם אם הוא שופט בבית המשפט העליון, שישיר את מילות ההמנון של המדינה היהודית.

הדמויות

יהודית ישראל עובדת בויצו

נולדת ב- 1948 בישראל, ביום של הקמת המדינה. משפחתך הגיעה למדינה יהודית לישראל מיד לאחר שנצלה מהשואה. 


העמדה שלך

את חושבת שחשוב מאד שישראל תישאר באופייה מדינה יהודית. זה מה שיבטיח שלא תהיה שואה נוספת ליהודים. גם סמלי המדינה צריכים לחזק את הלאות היהודי.


משאבים

מערכה/דיון - 01

אברהם ירושלמי שואף להיות חבר כנסת

 בן 32, מחזיק בדעות מרכז


העמדה שלך

לדעתך המדינה צריכה להישאר יהודית באופייה, כי היא קודם כל מדינה יהודית. למיעוטים יש להבטיח שוויון זכויות, אבל סמלי המדינה צריכים לבטא את הלאום הדומיננטי במדינה.


משאבים

מערכה/דיון - 01

אחמד סלים מהנדס מחשבים

נולד וגר בסכנין. למדת בטכניון הנדסת מחשבים. קשה לך למצוא עבודה בגלל היותך ערבי.


העמדה שלך

 אתה אוהב את המדינה, אבל לא יכול להזדהות עם סמליה, במיוחד עם ההמנון. איך תשיר "נפש יהודי הומיה"? ואיפה אתה?


משאבים

מערכה/דיון - 01

אמיר סעאת מרצה באוניברסיטה

אתה דרוזי, שרתת בצבא, ואתה ממשיך לעשות מילואים. בן 40


העמדה שלך

אתה מרגיש שתרמת למדינה כמו כל יהודי, אבל חש שקיים חוסר צדק בכך, שאינך יכול להזדהות עם ההמנון והדגל שאינם מייצגים אותך כאזרח במדינה. אתה חושב שצריך לשנות שתי שורות בהמנון וכך תפטר בעיית חוסר היכולת להזדהות עמו.


משאבים

מערכה/דיון - 01

יהודה שלום מורה

אתה יהודי שחי בישראל, שרתת בצבא


העמדה שלך

אתה חושב שהמדינה צריכה להיות קודם כל דמוקרטית ושתשמור על זכויות כל אזרחיה ללא הבדל לאום, או קבוצה אתנית. כמובן שחשוב קיומה של מדינה יהודית, אבל שינוי שתי שורות בהמנון לא ישנו את צביון המדינה והיא תשאר תמיד יהודית


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: הצגת דעה ראשונית



1.

הודעה פומבית

בדיון על ההמנון ותפקידו במדינה יופיעו לפניכם חמישה אנשים בעלי דעות שונות. כל אחד יציג את עמדתו האם יש להשאיר את ההמנון כפי שהוא, לשנות את המנון המדינה ולכתוב המנון חדש, או לתקנו.

האם חשוב להשאיר את ההמנון כפי שהוא.

 לאחר שתשמעו את כל הדעות תצטרכו להחליט לאיזה צד אתם נוטים.



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

יהודית ישראל:

אני בעד לא לשנות כלום בהמנון. אנחנו מדינה יהודית. מי שלא טוב לא שיעזוב.

אברהם ירושלמי:

בעד להשאיר את ההמנון כפי שהוא

אחמד סלים:

מבקש לשנות שתי שורות. ההמנון עוסק במדינה ואני יכול לחיות עם זה, אולם אינו מייצג את כל רבדי האוכלוסייה, ולכן יש לשנות שתי שורות בו כך שיאפשר גם למיעוטים להזדהות עמו

אמיר סעאת:

מבקש להחליף את ההמנון, קשה להזדהות עם המנון שלא מייצג אותי והוא זר לי.

 המדינה צריכה להתחשב בכול אזרחיה.

יהודה שלום:

מבקש לשנות שתי שורות בהמנון, כך שגם אזרחים שאינם יהודים יוכלו להזדהות.

 בכל מקרה לא ניתן לצפות במצב הנוכחי שהם ישירו את ההמנון ולכן יש להתייחס אליהם בסובלנות



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

בלתי אפשרי להזדהות עם המנון שלא מייצג רבע מהאוכלוסייה. אם לא יוחלף, לא נוכל לשיר אותו באירועים ציבוריים



4.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

המדינה היא מדינה יהודית ולכן ההמנון מייצג את הרוב הדומיננטי במדינה. יש להשאיר את ההמנון כפי שהוא.



5.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

יהודית ישראל:

תשתמשי בעובדה שישנם בעלי תפקידים ציבוריים, שמוכנים לשרת את המדינה ולכן הם צריכים לקבל גם את סמליה. כך יש לצפות מחברי כנסת או שופטים שאינם יהודים, מעצם הסכמתם להצטרף למוסד זה קבלו עליהם את הסמלים

אברהם ירושלמי:

תשתמש בעובדה שאנחנו מדינה יהודית וכך נישאר. מי שלא מוצא חן בעיניו שיעזוב.

גם במדינות אחרות יש סממנים שקשה להזדהות. למשל בשוויץ הדגל הוא צלב, ואזרחים יהודים צריכים לקבלו

אחמד סלים:

תשתמש בעובדה שהמדינה הוכרזה כדמוקרטית. הסמלים פוגעים הערך השוויון

אמיר סעאת:

היה מוכן להתפשר בעד השארת ההמנון כפי שהוא, אך שהמדינה לא תצפה מלא יהודים להזדהות ולא תזדעק כל פעם שערבי לא שר את התקוה

יהודה שלום:

בסופו של דבר התפשר על כך שלא ישנו את ההמנון, אך יקבלו בהבנה את העובדה שמיעוטים לא ישירו אותו, כמו גם שחרדים לא שרים אותו, ולא עומדים דום בצפירה.

 אם אותם מקבלים בסובלנות, כך צריך גם עם מיעוטים



6.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

אני מבין את בעלי התפקידים שאינם יהודים, אולם אם הם ממלאים תפקיד ציבורי עליהם לכבד את המדינה



הצבעה

תם הדיון. אחרי ששמעת והשמעת את כל הטיעונים, מהי דעתך האישית? 



אפשרות 1
יש להשאיר את ההמנון כפי שהוא
אפשרות 2
יש לשנות את ההמנון (2 שורות)
אפשרות 3
יש לי רעיון אחר ואשמח להציג אותו בכיתה


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

נבחרה הדעה שמבקשת להשאיר את ההמנון כפי שהוא


אפשרות 2

נבחרה הדעה המציעה לשנות שתי שורות בהמנון כך שיתאימו לכל אזרחי המדינה


אפשרות 3

רעיונות רבים עלו בקבוצה שלכם.

נשמח לשמוע את כולם בדיון במליאה.




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים השונים שעלו בקבוצות.
  2. מה המשמעות של מדינה יהודית ודמוקרטית?
  3. מה מקומם של מיעוטים במדינה?
  4. האם סמלי מדינה צריכים לייצג את המדינה או את הלאום הדומיננטי בה?