איש באמונתו יחיה -גירסה מלאה - תסריט המשחק מה אנחנו יודעים על דתות אחרות?


רקע

השנה היא 2030. בשנת 2015 נחתם הסכם שלום ומאז שקטה הארץ והציבור נהנה משגשוג כלכלי, תרבותי וחברתי.  ירושלים הקדושה לשלושת הדתות יודעת פריחה עצומה, במשך השנים נהרו אליה יהודים, נוצרים ומוסלמים ונבנו שכונות משותפות רבות. "אנאחנא" היא אחת משכונות אלה.

כריסטופר, סאלם, יהודית, שולמית ודין הם חבורת ילדים בני 13 עליזה ומגובשת הגדלה בשכונה יחד מגיל הגן. הם מרגישים צורך להתערב בכל נושא  בשכונה מכיון שהם סקרנים ואוהבי הרפתקאות ומשוכנעים שהם מסוגלים למצוא פתרונות טובים יותר משל הוריהם. שנים הם הולכים זה עם זה "באש ובמים" ותמיד פועלים כקבוצה מאוחדת לפי רצון הרוב. (בבחינת "הכל או לא כלום")

בשכונה מתפרסם עיתון הנקרא 'קול אנאחא"  הנוהג לפנות אל ה״חבורה״ מידי פעם על מנת להציג גם את עמדת "הדור הבא" בסוגיות שונות ומשונות המסעירות את השכונה. האם יצליחו הצעירים להתגבר על הקשיים ולהישאר מאוחדים, על אף השונות הרבה ביניהם? האם יצליחו להישאר נאמנים לאמונותיהם ולבתים בהם גדלו?

 

הדמויות

כריסטופר שמידט חבר ב״חבורה״

בן למשפחה נוצרית אדוקה (יוונית אורתודוכסית) , סבו היה כומר שניהל כנסיה בויה-דהלהרוזה. מגיל צעיר הוא שר במקהלת הכנסיה המהווה עבור משפחתו מקום חשוב ומרכזי אליו הם הולכים בקפדנות בכל יום ראשון.


העמדה שלך

כריס יקר,

אתה בן למשפחה נוצרית אדוקה (יוונית אורתודוכסית) , סבך היה כומר שניהל כנסיה בויה-דהלהרוזה. מגיל צעיר אתה שר במקהלת הכנסיה המהווה עבור משפחתך מקום חשוב ומרכזי אליו אתם הולכים בקפדנות בכל יום ראשון.

אל תשכח את כל אלו כשתדרש להחליט בנושאים שונים ומשונים במשחק זה.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01 מערכה/דיון - 11 מערכה/דיון - 21

סאלם דרוויש חבר ב״חבורה״

בן למשפחה מוסלמית-סונית בת 6 ילדיםאימו דתיה ומקפידה על קיום חמשת יסודות הקוראן אבל אביו חילוני.

בשעות אחה"צ הוא מסייע לאביו בחנות המשפחתית. 


העמדה שלך

סאלם יקר,

אתה בן למשפחה מוסלמית-סונית בת 6 ילדיםאמך דתיה ומקפידה על חמשת יסודות הקוראן אבל אביך חילוני.

אתה בן טוב ומסייע כל אחה"צ לאביך בחנות המשפחתית. אימך עקרת בית. 

אל תשכח לייצג את העולם ממנו אתה בא בכל נושא ונושא שיעלו בפניך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01 מערכה/דיון - 11 מערכה/דיון - 21

יהודית כהן חברה ב״חבורה״

בת למשפחה חרדית. סבה היה מהרבנים הראשיים של חסידות גור בירושלים בשנים שקדמו להסכם השלום.  יש לה 8 אחים ואחיות. היא הרביעית. אביה משגיח כשרות ואימה מנהלת גמ"ח (גמילות חסדים, עזרה לנזקקים) 


העמדה שלך

יהודית יקרה,

את בת למשפחה חרדית. סבך היה מהרבנים הראשיים של חסידות גור בירושלים בשנים שקדמו להסכם השלום. ש לך 8 אחים ואחיות ואת הרביעית. אביך משגיח כשרות ואימך מנהלת גמ"ח (גמילות חסדים, עזרה לנזקקים). 

אל תשכחי את כל אלו כשתדרשי להחליט בסוגיות הבוערות שיעלו בפניך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01 מערכה/דיון - 11 מערכה/דיון - 21

שלומית קמרון חברה ב״חבורה״

בת יחידה למשפחה אתיאסטית. סבתה הייתה יהודיה וסבה נוצרי אבל הם בחרו לחיות כחסרי דת וכך גם הוריה. על פי ההלכה היהודית היא יהודיה אבל היא אינה מגדירה את עצמה ככזו. אביה מנהל את בית הספר האתיאיסטי בעיר אשר ידוע כבית ספר יוקרתי במיוחד. אמה מורה לפסנתר.  הוריה חוששים שחבירה הדתיים חלילה יכניסו לה לראש רעיונות סרק.  


העמדה שלך

הי שולמית,

את באה ממשפחה אתיאסטית. סבתך הייתה יהודיה וסבך נוצרי אבל הם בחרו לחיות כחסרי דת וכך גם חיים הוריך. על פי ההלכה היהודית את יהודיה אבל אתם ממש לא מאמינים בהלכה היהודית. אביך מנהל את בית הספר האתיאיסטי בעיר אשר ידוע כבית ספר יוקרתי ומבוקש במיוחד. אימך מורה לפסנתר. את בת יחידה. הוריך אוהבים את חברייך המיוחדים אך מעט חוששים שחלילה יכניסו לך לראש רעיונות סרק.  

אל תשכחי את הבית ממנו באת כשתדרשי להחליט בדילמות שיעלו בפנייך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01 מערכה/דיון - 11 מערכה/דיון - 21

דין גואטמה חבר ב״חבורה״

בן למשפחה בודהיסטית. דת שאינה מוכרת כל כך לחברה בישראל (למעט החבר'ה שטיילו במזרח...) אולי בשל כך הוא מרגיש כמו שגריר ושמח לפרט ולהסביר על דת זו בפני כל מי שמתעניין. 


העמדה שלך

הי דין,

אתה בן למשפחה בודהיסטית. דת שאינה מוכרת כל כך לחברה בישראל (למעט החבר'ה שטיילו במזרח...) אולי בשל כך אתה מרגיש כמו שגריר ושמח לפרט ולהסביר עליה בפני כל מי ששואל. 

אל תשכח מהיכן באת כשאתה נדרש להחליט בסוגיות השונות שיעלו בפניך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01 מערכה/דיון - 11 מערכה/דיון - 21

מערכה/דיון 1: שמח בשכונה



1.

הודעה פומבית

העיר התפתחה במהירות, אולי מבלי שהושקעה מספיק מחשבה בתכנון לטווח רחוק...

בשנת 2019, במרכז השכונה נבנתה כנסיה ומתקיימות בה פעילויות תרבות רבות בעיקר בתחומי המוזיקה והציור.

בין השנים 2020 – 2025 התיישב בשכונה גל של יהודים דתיים (לא חרדים) רובם עולים מצרפת, מציאות שהובילה לבנייתו של בית כנסת בסמוך לכנסיה – במגרש היחיד שנותר פנוי לבנייה.

המקום כולו הפך למרכז חברתי רב תרבותי, בין השאר בזכות קיומם של חנויות ובתי קפה - חלקם של ערבים וחלקם של היהודים. בשכונה - ששמה נפוץ בעולם כולו כדוגמא ומופת לחיים בצוותא (עד כדי כך שהפכה לאתר התיירות מספר 2 בישראל אחרי ים-המלח), הוצב בכניסה שלט ברוח השיתוף. 

הייחוד של השכונה הפך לשם דבר, ותיירים מכל העולם נוהרים לחזות בפלא – בעיקר בשבתות. עובדה זו יצרה מצב מסובך: בכנסיה נערכות חזרות המקהלה לקראת יום ראשון, בבית הכנסת מתפללים היהודים ואלה שאינם מתפללים נחים. לעומתם החנות של משפחת דרוויש כמו גם חנויות של ערבים אחרים פתוחות ונהנות מהצלחה גדולה במיוחד (בגלל שהחנויות של היהודים סגורות).

בכל יום שבת מגיעות משאיות עם אספקה כמו גם קונים רבים  ונוצר במרכז השכונה רעש והמולה, מה שגורם לויכוח גדול בין אלה שעבורם זהו יום מנוחה ותפילה לאלה שעבורם זהו יום עסקים מוצלח במיוחד. 

לאחרונה נבחר מישל בונאפרטה - נציג חדש לקהילה היהודית בוועד, בחור דתי צעיר מצרפת, מהנדס צעצועים במקצועו. מישל שמכיר לטענתו את נושא החיים בצוותא מפריז, פנה למועצת העיר בבקשה לסגור את הרחובות בשכונה לתנועה בשבת. פעולה זו עוררה תסיסה גדולה

שאלת החיים המשותפים עולה במלוא עוצמתה לסדר היום ומטרידה את כולם. 

אחרי שבעה ימי דיונים, גובשה הצעת פשרה (בנוסח כביש בר-אילן): הכביש יחסם לתנועת כלי רכב בשעות התפילות בבית הכנסת ובשעות החזרה למקהלה בכנסייה. בנוסף, בשעות אלה כל החנויות ובתי הקפה יהיו סגורים.

הוחלט לערוך הצבעה חשאית בין כלל תושבי השכונה, החל מגיל 13 -  האם לקבל או לדחות את ההצעה.

חבורת הילדים החליטה להתכנס כדי לקבל החלטה בנושא, מתוך כוונה לשמר שני עקרונות עליהם החליטו בלחיצת יד:

  1.     חשוב לנו כבני השכונה לשמר את אופיו הייחודי של המקום
  2.      אנו מכבדים האחד את אמונתו של השני

במקביל, פנתה מערכת העיתון "קול אנחנא" אל חבורת הילדים בבקשה להציג את עמדתם במנקודת המבט של מוצאם הדתי השונה לכתבה בנושא.

 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

כריסטופר שמידט:

היי כריס! בעצם גם לך נוח שיסגרו את הכביש: כך תוכלו להתאמן במקהלת הכנסיה בלי רעש מבחוץ. 

סאלם דרוויש:

היי סאלם, אל תשאר אדיש, זה יפגע מאד בפרנסה של המשפחה שגם כך אין ממנה בשפע, אתה נגד סגירת הכביש.

יהודית כהן:

הי יהודית,  את כמובן בעד סגירת הכביש בשבת קודש. השמיעי את קולך בהקדם!

שלומית קמרון:

שולמית, כאתאיסטית, את לא מופתעת. הנה לך עוד דוגמא לכך שכל הצרות מתחילות בגלל הדתות. כל כניעה לדת תגרור דרישות נוספות. הביעי את דעתך בהקדם

דין גואטמה:

דין,  אתה מתנגד לכפיה ומאמין במוטו של "חיֶה ותן לחיות". הגב בהתאם.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מקרה דומה כבר קרה ב-1997 ובית המשפט העליון דן בסוגיה. המתח היה בין חופש הדת לחופש התנועה. קראו את החומר על כביש בר אילן. הוא עשוי לסייע לכם בהבנת הבעיה.



4.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

כריסטופר שמידט:

אולי כדאי שתספר להם קצת על הנצרות, דת הרבה יותר סובלנית, לדעתך.

סאלם דרוויש:

סאלם, קיבלת הודעה אלמונית לפייסבוק: "שמעתי את ההורים מדברים ואומרים שהיהודים בעצם רוצים לסגור את החנויות לערבים כדי שאלה לא ירויחו יותר מהם. שבת כידוע הוא יום המסחר המוצלח ביותר לערבים". 

בכלל מה החברים שלך יודעים על האיסלם?

יהודית כהן:

יהודית, לפתע מצאת את הטקסט הזה בתיק שלך:

"... מחלל השבת חמור עוונו כל כך, כי אינו זלזול רק בסדרי עבודתו, אלא חילול בעניינו של הקב"ה בעצמו, בדבר שהוא קדוש ומיוחד לה', והרי זה כמזלזל בכבוד המלך בעצמו...

ואכן שתי מצוות אלו נאמרו בעשרת הדברות, 'לא יהיה לך', ו'זכור את יום השבת'. וכן בכמה מקומות בתורה נסמך מצוות השבת לאיסור עבודה זרה. כי אלו שני המצוות היסודיות של עבודת ה'. מחד לכבדו, ומאידך שלא לחללו...״

מאת הרב מינצברג 

כדאי שתספרי לחברים שלך קצת על היהדות אולי הם יגלו יותר הבנה.

שלומית קמרון:

שמעת את אבא שלך אומר שזה היום הכי ריווחי של משפחת דרוויש. אם הרחוב ייסגר פרנסת המשפחה תיפגע באופן מאד משמעותי. לא כל כך איכפת לך מהויכוח בין הצדדים. דת תמיד יוצרת בעיות וחיכוכים כך לימדו אותך בבית.

 אולי כדאי שתשכנעי את החברים שלך שהכי נכון ופשוט זה אתיאזם.

דין גואטמה:

דין, אל תשכח: סגירת הכביש בשבת תמנע מההסעה לאסוף אותך לקונסבטוריון! אתה לא יכול לתת לזה לקרות!

 בבודהיזם זה לא יכול היה לקרות. ספר להם קצת מה מיחד את הדת שלך. אולי הם ישכנעו.



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

הודעה שהתפרסמה כעת:

כרוז נתלה בשכונה:

"עורו מוסלמים, אם היהודים רוצים שנסגור בשבת מן הראוי שהם יסגרו בתי קפה ומסעדות במהלך כל חודש הראמאדן. הדדיות היא מעשה  דו-צדדי!"

האם זה משפיע על הטיעונים שלכם?



6.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

נותרו דקות ספרות להצבעה. זה הזמן לעלות את הטיעון הכי משכנע שלכם על מנת להשפיע .



הצבעה

אחרי ששמעת והשמעת את כל הטיעונים בעד ונגד מה לדעתך האישית צריך לעשות - לסגור את הכביש בשבת או להשאיר אותו פתוח?



אפשרות 1
בעד סגירת הכביש
אפשרות 2
נגד סגירת הכביש


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

מסתבר שההשפעה של החבורה שלכם על דעת הקהל רבה.

ועד השכונה החליט שלא לסגור את הכביש בשבת. מערכת העיתון מודה לך על השתתפותך!


אפשרות 2

מסתבר שההשפעה של החבורה שלכם על דעת הקהל רבה.

ועד השכונה החליט לסגור את הכביש בשבת. מערכת העיתון מודה לך על השתתפותך!




נקודות מעניינות לדיון

1. מה קורה לערך הסובלנות כשהוא נפגש עם אינטרסים וצרכים אישיים? למשל, פרנסה?

2. קל יותר לקבל החלטות כשהאוכלוסיה הומוגנית (כולם בני אותו עם ואותה דת, למשל). מה קורה כשיש רוב ומיעוט? האם תמיד הולכים לפי דעת הרוב?

3. דמוקרטיה איננה רק שלטון הרוב, אלא דווקא השמירה על זכויות המיעוט. חשבו על כך...

מערכה/דיון 2: דתיים לא פה



1.

הודעה פומבית

טוב, עניין התחבורה בשבת מאחורינו. אך עוד לא נרגעו הרוחות והתרגשה על השכונה "צרה" חדשה.

לבית הספר האתיאיסטי בו לומדת החבורה מבקשים להצטרף גם אחותו של סאלם שהיא דתייה עוד יותר מאימה והאח של יהודית שהפך במשך השנים להיות חרדי. הסיבה לכך נובעת מהעובדה  שרק בבית ספר זה יש כיתת מחוננים ושניהם ילדים מחוננים.

אביה של דורין, מנהל בית הספר ואתיאיסט נודע, סרב לקבלם מכיוון שבית הספר אידיאולוגית מתנגד לכל גילוי של דת. בין אם זו נערה לובשת חיג׳אב או תלמיד בשטריימל, ציציות ופאות.

לטענתו, הם יכולים להתקבל רק בתנאי שהם יגיעו לבית ספר בלי כל סממן דתי. כמו כל תלמיד אחר.

העניין עורר סערה בשכונה וידוע כי תלמידים רבים מבית הספר מתכוונים להחרים את הלימודים בשבוע הבא. חבורת הילדים מתעקשת להישאר מאוחדת ונאלצת לבחור באיזה עמדה לנקוט. האם לתמוך במנהל בית הספר ולשמור על רוח בית הספר האהוב עליהם או להציטרף למחרימים את הלימודים כאות מחאה על עמדת המנהל?

מערכת העיתון "קול אנאחנא" פונה שוב לחבורה ומבקשת לשמוע את עמדתה בנושא.

 

l



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

כריסטופר שמידט:

היי כריסטופר, אתה אמנם הולך לכנסיה ועונד בימי ראשון שרשרת עם צלב אבל אתה אוהב את בית הספר כמו שהוא פתוח וליברלי ונמנע מכל סממן דתי  וחושב שצריך לשמור על רוח זאת היא בריאה יותר ועדיפה לכולם. 

סאלם דרוויש:

סאלם, אתה אוהב את בית הספר כמו שהוא אבל עבור אחותך זו הזדמנות יוצאת דופן, היא חייבת להתקבל! קרא את החומר המצורף,  ועלה את טיעוניך בהקדם.

יהודית כהן:

יהודית, אמנם את אוהבת את בית הספר כפי שהוא ולא ממש מקפידה בעינייני דת, אבל אחיך הוא אחיך ועבורו זו הזדמנות בלתי חוזרת עליך להאבק כדי שיתקבל משפחתך מצפה זאת ממך, אל תאכזבי. קראי את החומר המצורף ועלי את טיעוניך בהקדם.

שלומית קמרון:

שולמית יקרה, אביך צודק זה בית ספר אתיאיסטי זוהי תפיסת עולמו בזכות בית הספר החיים המשותפים בשכונה מתחזקים אסור לקלקל אותם עם זממנים דתיים שיוצרים אבחנה והפרדה. אחרי הבגדים יגיעו דרישות נוספות. אסור לתת להם לחדור לבית הספר. קראי את החומר המצורף ועלי בהקדם את טיעוניך.

דין גואטמה:

הי דין, איש באמנתו יחיה, אתה בעד לכבד את החוקים של בית הספר האתיאיסטי עם זאת גם פשרה טובה בעיניך. קרא את החומר המצורף ועלה את טיעוניך בהקדם.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

ידיעה שהתפרסמה כעת:

...״נחקר רבות הקשר בין אתאיזם להשכלה, על מנת לבדוק את הטענה שאתאיזם נפוץ בעיקר בקרב אנשי מדע. מחקר בינלאומי דיווח על התאמה חיובית בין השכלה לבין אי-אמונה באלוהים״...

העמדה של מנהל בית הספר מבוססת על הנחה שאי אפשר לעסוק במדע אם מאמינים שהכל בידי אלוהים.



4.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

כריסטופר שמידט:

null

סאלם דרוויש:

אם האחות שלך לא תתקבל לבית הספר האתאיסטי, משפחתך תצטרך לשלוח אותה לפנימיה. אתה לא יכול להרשות לעצמך לעשות את זה להוריך או לאחותך. 

יהודית כהן:

הדבר האחרון שאת רוצה זה שישלחו את אחיך לישיבה חרדית. הוא יתבזבז ולא יממש את הפוטנציאל העצום הטמון בו. 

שלומית קמרון:

null

דין גואטמה:

מה זה כל כך משנה מה שהם לובשים? מחר יגידו לי לגזור את הקוקו. 



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

הידעת?

הזכות לבחור חינוך פרטי מעוגן באמנות בינלאומיות ובתי ספר פרטיים קיימים כמעט בכל מדינות העולם. בישראל החוק מכיר בזכות לקיים בתי ספר פרטיים. לבתי ספר פרטיים יש זכות למיין ולבחור את תלמידיהם.



6.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

נותרו דקות ספורות להצבעה אתם בטוחים שהצלחתם לשכנע את האחרים בעמדתכם? זו ההזדמנות לעלות משפט מנצח סופי כדי לשכנע את האחרים. ראו מהו הטיעון הכי רציני שהעלו נגד עמדתכם ונסו לתת לו מענה משכנע. 



הצבעה

האם אתם בעד או נגד שילוב אנשים דתיים הלובשים פרטי לבוש יחודים בבית הספר אתיאיסטי?



אפשרות 1
בעד
אפשרות 2
נגד


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

חבורה יקרה

בזכותכם תלמידי בית הספר החליטו לתמוך במנהל ולהותיר את בית הספר ללא סממני דת.

תודה

מערכת ״קול אנחנא״


אפשרות 2

חבורה יקרה

בזכותכם תלמידי בית הספר החליטו להפגין נגד המנהל ולאפשר גם  לתלמידים דתים להתקבל לבית הספר.

 תודה

מערכת ״קול אנחנא״




נקודות מעניינות לדיון

  1. מה למדתם על הדתות השונות?
  2. באלו מצבים צריך לעמוד על העקרונות ומתי עדיף להתפשר?
  3. עם איזה דמות היה לכם הכי קל להזדהות? מדוע?
  4. האם נכון יותר לקיים מסגרות לימוד משולבות בהם לומדים תלמידים דתיים, חרדים וחילוניים או מסגרות נפרדות? הסבירו.

מערכה/דיון 3: עניי עירך קודמים



1.

הודעה פומבית

מערכת העיתון של "קול אנחנא" מאוד מרוצה משני הראיונות הקודמים עם החבורה המפורסמת וכעת מגיעה עם נושא חדש שמסעיר את השכונה:

סירובה של גברת כהן (מנהלת הארגון לגמילות חסדים ואימא של יהודית) לעזור לדודתו של סאלם.

כידוע, דודתו של סאלם התאלמנה לא מזמן ונותרה לבדה עם ילדיה הקטנים ללא מפרנס וללא כסף ונתמכת רק ע"י משפחתו של סאלם (שמצבם הכלכלי לא בשמיים כזכור).

בשבוע האחרון מנסה דודתו של סאלם להשיג מזון ובגדים חמים לחורף, תוך שהיא מזכירה לגברת כהן כי מושג ה"זאכת" מוכר ומקובל כמו אצל היהודים, גם אצל המוסלמים. 

אך כל זאת ללא הצלחה...

למרבה הצער, גברת כהן טוענת שלמרות שהייתה מאד רוצה לעזור, משאביה דלים וביהדות מאמינים ש"עניי עירך קודמים" אשר על כן היא מסייעת אך ורק ליהודים נזקקים.

התעוררה מחלוקת גדולה בשכונה, האם עניי עירך מכוון רק לאלה שהם חלק מדתך? או שהוא כולל גם את שכניך? האם כלל יהודי זה חזק יותר מכלל יהודי אחר ״ואהבת לרעך כמוך״?  השכונה חצויה לשני מחנות והמתח באוויר ניכר.

ועד השכונה אובד עצות...

מערכת העיתון מבקשת לשמוע את דעת החבורה: האם עמדת גברת כהן מוצדקת? ומה אתם הייתם עושים? מסייעים קודם לבן העדה/דת שלכם או לכל אדם הזקוק לסיוע?  אנא בססו את טיעונכם על עמדת הדת שלכם!



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

כריסטופר שמידט:

צדקה מקובלת גם בנצרות ואינה מבחינה בין אדם לאדם. אתה בעד לסייע לכולם. קרא את החומר המצורף ועלה את טיעוניך בהקדם.

סאלם דרוויש:

סאלם, זה מובן מאליו שאתה בעד, לא רק בגלל הדודה אלא גם בגלל שאתה חושב שרק כך בונים קהילה משותפת.

קרא את החומר המצורף ועלה את טיעוניך בהקדם.

יהודית כהן:

יהודית את מתנגדת! גם בגלל שאת תומכת באמא וגם כי מקובל עליך שכשיש הרבה מאד אנשים נזקקים ולא ניתן לסייע לכולם מותר להחליט לתת קודם למי שקרוב יותר.

אף אחד לא מונע מקבוצות אחרות להקים קרנות סיוע למקורביהם. ראי את החומר המצורף ועלי את טיעוניך בהקדם.

שלומית קמרון:

היי שולמית, את חושבת שלכל אחד מותר לעשות מה שהוא רוצה ולכן למרות שאת נגד אפליה על בסיס דתי את חושבת שזה שיקול פרטי ואין להתערב בו ולכן את תומכת באמא של יהודית.

 קראי את החומר המצורף ועלי את טיעוניך בהקדם.

דין גואטמה:

אתה מתנגד לכל אבחנה בין אדם לאדם, צריך לסייע לנזקקים באשר הם. אתה מבין קריטריונים של נזקקות אבל לא קריטריונים של דת. אתה מתנגד לעמדה של אמא של יהודית.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

תראו מה כתוב בתלמוד היהודי ('בבא מציעא א'):

"ענייך ועניי עירך - ענייך קודמין. עניי עירך ועניי עיר אחרת- עניי עירך קודמין"

כלומר: כשאתה צריך לבחור בין העניים הקרובים אליך לבין העניים הרחוקים יותר - עליך לבחור קודם בעניים הקרובים אליך. 

 



4.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

כריסטופר שמידט:

אולי אם הם היו יודעים משהו על מושג הצדקה בנצרות הם היו מבינים שאפשר גם אחרת. ספר להם.

סאלם דרוויש:

גם באיסלם מושג הצדקה מפותח אלזכאה בערביתالزكاة ספר לחברים.

יהודית כהן:

 ״כל ישראל ערבין זה לזה״ אולי הם לא יודעים מה זה ולמה זה כל כך חשוב. נסי להסביר להם.

שלומית קמרון:

את לא מבינה על מה הרעש. שכל אחד יעשה מה שהוא מבין! מצד שני - אולי זה סוג של אפלייה?

דין גואטמה:

גואטמה בודהה (כן אתה נושא את שמו) דיבר רבות על חמלה, צדקה וחסד. ספר לחברים אולי הם ילמדו משהו. 



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

הידעתם?

כאשר הלל הזקן, התבקש ללמד לגר את כל התורה כולה על רגל אחת, הוא השיב לו: "דעלך סני - לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא, זיל גמור". (ובתרגום לעברית: 'מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך, זו (תמצית)  המהרש"א מפרש שם, שהדבר נלמד ממצוות "ואהבת לרעך כמוך".

על הפסוק "ואהבת לרעך כמוך", אמר רבי עקיבא, , "זהו כלל גדול בתורה".

אז מה חשוב יותר - "עניי עירך" או "ואהבת לרעך כמוך ומה ששנוא עליך אל תעשה לרעך"?



6.

הודעה פומבית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

נותרו דקות ספורות להצבעה, זה הזמן לעלות את הטיעונים האחרונים שלכם על מנת לשכנע.

 



הצבעה

אחרי ששמעת את כל הטיעונים בעד ונגד מה לדעתך האישית צריך לעשות? בעד לסייע גם לערבים או לתת רק ליהודים?



אפשרות 1
בעד
אפשרות 2
נגד


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

אין ספק שהחבורה הטביעה את חותמה על השכונה.

בעקבות החלטתכם הלא-קלה, בחר ארגון הצדקה היהודי להמשיך ולפעול בבחינת "עניי עירך קודמים" 

המתיחות עדיין קיימת, הבעיות צצות ובאות השכם וערב. אבל כשחושבים על כך, אלה החיים...

כל הכבוד ותודה רבה על השתתפותך!


אפשרות 2

אין ספק שהחבורה הטביעה את חותמה על השכונה.

בזכותכם החליט ארגון הצדקה היהודי לעזור לכל אדם ללא הבדל דת, גזע או מין.

הסיפור המרגש התפרסם ברבים וזיכה את שכונת "אנחנא" בפרס נשיא המדינה לשנת 2030.

כל הכבוד ותודה רבה על השתתפותך!




נקודות מעניינות לדיון

  1. מה לדעתך צריך להיות קריטריון למתן סיוע לאוכלוסיות נזקקות?
  2. האם גם הממשלה צריכה להעדיף קבוצה אחת על פני קבוצה אחרת? על פי איזה עיקרון?
  3. מה הם התנאים הטובים ביותר לקיומם של חיים משותפים? 
  4. מה למדת על צדקה, חמלה וחסד? למה הם חשובים?
  5. מהו תפקידם של ארגונים וולנטריים (לא ממשלתיים) הנרתמים לסיוע ותמיכה במטרות חברתיות שונות? למה הם קיימים?