פינת חי או מת - מה האמת? - תסריט המשחק האם מוצדק להחזיק חיות בפינת חי?


רקע

בהרבה בתי ספר אפשר למצוא פינות חי, במיוחד גם בבתי ספר לחינוך מיוחד.

יש תלמידים, הורים ואנשי צוות שרואים את פינת החי כבית סוהר לחיות שמוחזקות שם בתנאים די גרועים, ללא הצדקה. יש אנשים שטוענים שהמפגש הישיר בין תלמידים לחיות מסוימות שלא רגילות לקירבת בני אדם הוא מפגש טראומתי עבור החיות. בנוסף, יש בחינוך המיוחד (ולא רק בח"מ) תלמידים שאין להם שליטה מוטורית על תנועותיהם, כמו ילדים עם מתח שרירים גבוה ("טונוס גבוה"), ולפיכך המפגש ההדדי עלול להיות בעייתי.

מצד שני,  יש אנשים אחרים שתומכים ברעיון של פינות חי, משום שפינת חי מאפשרת לתלמידים מפגש ישיר ורב תחושתי עם כל מיני חיות (animal-therapy). הם רואים את הערך החינוכי והלימודי של שיעור מעשי , גם אם זה כרוך בסבל או אי-נוחות לחיות. בנוסף מדגישים שיש צורך ברור לתחזוקה נקייה והולמת של סביבת בעלי החיים.

בדיון בינינו ננסה לברר דעות שונות.

***

בקרוב תשתתפו במשחק תפקידים אינטרנטי. התקדמו לפי ההוראות, היכנסו לנעלי הדמות שתקבלו וקראו היטב את המשאבים המצורפים לכם בכדי שתוכלו לבסס עליהם את הטיעונים שלכם.

בהצלחה

 

 

הדמויות

חיה "חיה'לה" מורה-תרפיסטית שמטפלת באמצעות בעלי חיים

חיה'לה עובדת בחינוך מיוחד. היא מעוניינת להפגיש את התלמידים עם בעלי חיים. חיה'לה הקימה ומחזיקה את פינת החי בבית הספר"חמלה" של החינוך המיוחד. חיה'לה אוהבת ילדים וחיות, טבע וסביבה , אוהבת את "כל העולם".

חיה'לה נציגה של וועד העובדים.


העמדה שלך

חיה'לה יקרה, עלייך לשכנע את הפאנל שיש להשאיר את פינת החי כמו שהיא.

נסי לבסס את דברייך על חוויות אישיות ממפגשים בין ילדים לבעלי חיים בפינות חי, וכמה זה תרם לתלמידים


משאבים

מערכה/דיון - 01

פיני "פיזיו" פיזיותרפיסט בבית ספר לחינוך מיוחד

פיני עובד  במסירות והתלהבות עם ילדים עם צרכים מיוחדים, הוא פיזיותרפיסט ונציג בוועד העובדים.  פיני דואג לחיות שהרבה פעמים מפוחדות ואף מאיומות על ידי הילדים.

פיני שואל עצמו: "אם אני אהיה אפרוח או ארנב בגלגול הבא, האם ארצה לחיות בפינת חי של בית הספר? "


העמדה שלך

פיני , אתה מודע לאפשרות שילד יכול למחוץ בעל חי רגיש ועדין ולהכאיב לו, כמו ארנב או אפרוח, מרוב התלהבות, בלי שום כוונה רעה. שכנע את הפאנל שהסבל הזה לא מוצדק.


משאבים

מערכה/דיון - 01

דוקטור נוח וטרינר של העיריה ואב לתלמיד בבית הספר לצרכים מיוחדים

ד"ר נוח אחראי על פיקוח לפינת חי במספר גדול של בתי ספר. הוא עובר שם פעם בחצי שנה ובודק אם הכל תקין ואין חריגות. נוח הוא אב לבן בכיתה ח'  בבי"ס "חמלה", ונציג בוועד ההורים.


העמדה שלך

ד"ר נוח, נסה לשכנע את הפאנל: רוב בתי הספר מחזיקים חיות בפינת חי. זה מקובל ורוב הילדים נהנים מזה. ואם יש חריגות כמו פינת חי מזוהמת, אתה כותב לאדם האחראי מכתב עם בקשה לתיקון הליקוי.

צריך לשמור על בריאות החיות וכמובן להקפיד שהילדים יתייחסו בעדינות לחיות. אתה יודע שבנך מאוד נהנה בעצמו ומספר לך על החיות שהוא פגש בשיעורי טבע.


משאבים

מערכה/דיון - 01

עדי-עדינה תלמידה

תלמידת כיתה ח' המתנהלת בכיסא גלגלים בגלל מחלת שרירים מתקדמת. מאוד רגישה לזכויות האדם וזכויות בעלי חיים. עדינה היא נציגה בוועד התלמידים.


העמדה שלך

הרבה פעמים, את עדי, כילדה עדינה מרגישה שמכריחים אותך לעסוק בפעילויות שאת לא מסכימה, אך את לא יכולה להתנגד.

מאוד חשוב לך לא לגרום נזק, פחד או אי-נעימות לאחרים. את רואה את החברים שלך לכיתה שהרבה מהם מרוב התלהבות מוחצים  במגע את החיות העדינות המפוחדות. ואת, עדינה, מעדיפה להתבונן בחיות באופן חופשי  ללא מגע. 


משאבים

מערכה/דיון - 01

וודסטוק האפרוח אפרוח בפינת חי

וודסטוק נולד בפינת חי. הוא נלקח מספר פעמים בשבוע לכיתות וילדים מחזיקים אותו, מלטפים אותו ונוגעים בו.

וודסטוק הוא הנציג הצעיר של בעלי החיים מפינת החי.

 

 


העמדה שלך

וודסטוק כבר למדת שיש ימים נוראים כשחיה'לה מכניסה אותך יחד עם עוד אפרוחים לקופסה ומביאה אותך לתלמידים. יש כמה תלמידים שמחזיקים אותך חזק מידי, לא נעים לך, אתה מפחד פחד מוות. אתה כל כך קטן ועדין, כל כך מתגעגע לאימא שלך שכבר אין לך קשר עימה. אתה תמיד מקווה שאתה תגיע לעדינה, שמתיחסת אליך ברוך ועדינות.


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: פינת חי או מת - מה האמת?



1.

הודעה פומבית

שלום רב ותודה שהגעתם. אתם מוזמנים לדיון לגבי פינת החי שלנו, כשיש מספר הורים שהתלוננו וביקשו לסגור את פינת החי. אני מעוניין לשמוע מכולכם את דעתכם.

הזמנתי נציגים מכל בית הספר שיש להם נגיעה תרתי משמע, בפינת החי.



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

חיה "חיה'לה":

את בעד פינת החי, בעד שלתלמידים תהיה גישה ישירה לחיות

פיני "פיזיו":

עליך להסביר ש... בהתבסס על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון!

דוקטור נוח :

עליך להסביר ש... בהתבסס על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון!

עדי-עדינה :

עליך להסביר ש... בהתבסס על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון!

וודסטוק האפרוח:

עליך להסביר ש... בהתבסס על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון!



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

תחשבו בבקשה גם על פתרון חלקי, יש אפשרות לבחור בחיות שידוע שהן נהנות ממגע, גם אם המגע לא הכי עדין...



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

יש למישהו בבית כלב מחונך ובריא שיכול לקחת חלק בפינת חי אפשרית?



הצבעה

אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים, כיצד לדעתך יש לנהוג בנושא פינת החי?



אפשרות 1
מבטלים את פינת החי
אפשרות 2
ממשיכים כרגיל
אפשרות 3
ממשיכים אך רק עם בעלי חיים שיכולים להנות במפגש עם תלמידים


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

הרוב החליט שאנחנו מבטלים את פינת חי. נחשוב יחד איך אפשר לקרב את התלמידים לחיות ולטבע בצורה אחרת


אפשרות 2

הרוב החליט שנמשיך כרגיל. נקפיד כולנו על יחס טוב לחיות ולתלמידים, על נקיון וכבוד הדדי.


אפשרות 3

הרוב בחר להקים פינת חי שהחיות יהיה רק כאלה שיכולים להינות מהמפגשים עם התלמידים. 




נקודות מעניינות לדיון

1.תחשבו בבקשה על פתרון חלקי, יש אפשרות לבחור בבעלי חיים שיודעים עליהם שהם נהנים ממגע, גם אם המגע לא הכי עדין .

2. איך אפשר ללמוד על חיות בלי מגע ישיר?

3. איך אפשר לתת לתלמידים שלנו תחושה של מגע אמיתי, בלי להשתמש בחיות עצמן?

4. מה עושים בחו"ל? איך השתנה הטיפול במגע בחיות להתבוננות באורח חיים של החיות?

5. באיזה אתר נמצא חומר רלוונטי לתלמידים שלנו?

6. איך נארגן סיפריה (של לינקים) עם חומר רלוונטי לשיעור טבע?