איך עושים עיראקי? - תסריט המשחק מסע אחורה בזמן אל המעברה (דיון בעקבות קריאה בקובץ שיריו של יוסי אלפי)


רקע

שלום חברים,

אתם מסתכלים סביבכם ואינכם מבינים היכן אתם נמצאים.

מאות אוהלים ופחונים מקיפים אתכם. הגשם הכבד שירד אמש השאיר אחריו שלוליות ענקיות והאנשים במחנה המוזר הזה נראים לפרקים שמחים ולפרקים עצובים ומדברים בבליל שפות זרות כמו מרוקאית, פולנית, רומנית לדינו ועיראקית. מרחוק נשמעים קולות עולים שמפגינים משום שאינם רוצים להילקח לקיבוצים, באוהל אחד ראיתם אישה צעירה שכורעת ללדת, מכל עבר נשמעים תינוקות צורחים ואם לא די בכל אלו, המשאיות אינן מפסיקות להביא למחנה המאולתר הזה עוד ועוד עולים חדשים.

ברוכים הבאים לשנת 1949. אתם במעברה ליד פרדס חנה.

***

בקרוב תכנסו למשחק תפקידים ותגלמו חמש דמויות שונות מתוך המעברה. היכנסו לנעליהן, קראו את קובץ שיריו של יוסי אלפי 'איך עושים עיראקי' ואת שאר המשאבים שיינתנו לכם ועקבו אחר ההוראות.

הדיון בו התבקשתם לקחת חלק הוא הוויכוח ההיסטורי בין תפיסת 'כור ההיתוך' אותה הובילה המנהיגות בארץ באותם הימים לבין התפיסה של שילוב חברתי רב תרבותי  (זאת בחכמת בדיעבד כמובן...)

האנשים במחנה זקוקים לעזרתכם וגם היום שילוב עולים בחברה הישראלית הנו סיפור מורכב המאתגר כל פעם מחדש את החברה בישראל ואת זהותה.

בהצלחה!

הדמויות

שולה ורשבסקי מורה

בת 28. רוסיה במקור. בעלת תעודת הוראה. מתמחה בשירה רוסית.

מורה לעברית של העולים במעברה. בכיתתה תלמידים מגיל 6 ועד גיל 17.

למרות הבדלי השפות, התרבות השונה והקשיים מסביב, אהודה מאוד ע"י תלמידיה.

מתגוררת בעיר חדרה הסמוכה עם בעלה ושתי בנותיה.


העמדה שלך

קראי את קובץ שיריו של יוסי אלפי ואת המשאבים האחרים, חפשי את כל המקומות בהם מבקר אלפי את דרך ההוראה אותה קיבל (רמז: השיעור על התזונה) והציגי את היתרונות /חסרונות בתפיסת כור ההיתוך אל מול היתרונות/חסרונות  בשיטת השילוב בחברתי והתרבותי.

כשיתחיל המשחק תתבקשי לגבש עמדה לאור הדברים שיאמרו על ידי השחקנים האחרים ולשכנע את החברים ביתרונות השיטה בה תבחרי לתמוך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

אלי זילכה עורך דין איש עסקים

'שכן' של משפחת אלפי המתגורר באותו האוהל שלהם.

גם הוא עלה מעיראק לא מזמן. נשוי ואבא לתינוק.

בוגר מערכת החינוך המצוינת של 'אליאנס' בבגדד (עיראק) ועורך דין בהשכלתו. כיהן בתפקיד בכיר באחת החברות המובילות בעיראק. רכוש והון רב של משפחתו עדיין נמצא שם.

מנחם מתוסכל מהעובדה שאלו שקולטים אותו (האשכנזים) אינם מעריכים את קישוריו והשכלתו הרבה וטועים לחשוב שהוא אדם פשוט ובור.


העמדה שלך

קרא את קובץ שיריו של יוסי אלפי ואת המשאבים האחרים, חפש את כל המקומות בהם מבקר אלפי עולים עם רקע דומה לשלך (רמז: הקטע על האבא של אלפי). העלה טיעונים מדוע תפיסת כור ההיתוך הייתה שגויה וגרמה עוול גדול לעולים מחד גיסא ולחברה הישראלית שיכולה הייתה ליהנות מעושר תרבותי והשכלתי מאידך גיסא.

כשיתחיל המשחק תתבקש להציג את כל הדברים שהיית משנה בתפיסת הקליטה דהייתה נהוגה בארץ  ולנמק מדוע.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

חכם יחזקאל חכם

בן 80. ראש משפחה גדולה וענפה. רב חשוב ומוערך על העדה העיראקית. נותן שיעורים במעברה ומנהל את בית הכנסת המאולתר באחד האוהלים. מודאג מאוד מנטישת עולים צעירים רבים את הדת.

אין ספק שהארץ החדשה מציבה בפניו אתגרים רבים!


העמדה שלך

קרא את קובץ שיריו של יוסי אלפי ואת המשאבים האחרים, חפש את כל המקומות בהם מבקר אלפי את העולים הדתיים (רמז: הקטע על בית הכנסת ושמלת ה'דישדאשה') וחשוב על הדברים שיש לשנות בהתנהלות המעברה.

כשיתחיל המשחק תתבקש להציג את כל הדברים שהיית משנה בתחום קליטת העליה בארץ תוך התייחסות לסוגיית הדת ולנמק מדוע.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

מוטקה עסקן פעיל עסקן

עסקן פוליטי במפלגת השלטון, מייצג עולים עיראקים רבים שנותנים לו את קולם. מתגורר עם משפחתו בדירה מרווחת בעיר נתניה. 

מרבה לבקר במעברה כדי לשכנע את העולים שמפלגת השלטון עושה את הכל על מנת להתמודד עם האתגרים העצומים של קליטת גלי עליה גדולים ביותר איתם לא התמודדה אף מדינה בוודאי לא מדינה צעירה כל כך. הפתרונות המוצעים הם הטובים ביותר האפשריים במגבלות התקציב והשונות התרבותית הגדולה הקיימת בין עולים המדברים שפות שונות ומביאים לארץ מנהגים ותרבויות שונות ומגוונות. 

 


העמדה שלך

קרא את קובץ שיריו של יוסי אלפי ואת המשאבים האחרים, חפש את כל המקומות בהם מבקר אלפי את העדה העיראקית  (רמז: השיר הקצר: 'איך עושים עיראקי?') וחשוב על הדרך לשכנע את העולים החדשים שתפיסת כור ההיתוך היא הטובה והנכונה ביותר עבורם ועבור המדינה שרק הוקמה. נסה לשכנע את החברים למשחק בעמדה זו.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

קלמן גורביץ מנהל בפועל של המעברה

מנהל המעברה. רווק בן 33. פולני במקור. מפא"יניק. 

אנשי המעברה יודעים שעל פיו יישק דבר. הוא שקובע את התנאים, אהוא מחליט מי ישלח לעבודות בקיבוצים ומי יעבור לדירה בעיר.

מסיבה זו העולים מנהלים מערכת יחסים מאד מורכבת איתו, מכירים בתלות המחולטת שלהם בו מצד אחד ומצד שני שונאים את תחושת התלות ותחושת האין אונים.


העמדה שלך

קרא את קובץ שיריו של יוסי אלפי ואת המשאבים האחרים, חפש את כל המקומות בהם מבקר אלפי את ההתנהלות במעברה וחשוב כיצד היית מגן על גישה זו תוך שאתה מתייחס לכמות הגדולה והמגוונת של העולים, מגבלות התקציב והצורך להקים מדינה.

כשיתחיל המשחק תתבקש להציג מדוע גישת כור ההיתוך הייתה הגישה הטובה ביותר האפשרית ומדוע פתרון המעברות היה נכון לזמן ולאתגר שעמד בפני המדינה. 

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: איך עושים עיראקי?



1.

הודעה פומבית

שלום חברים,

חזרתם בזמן אל ימי המעברה וקראתם את דבריו של יוסי אלפי.

נשמח לשמוע מכם האם לדעתכם הגישה של כור ההיתוך שגרסה שהדרך היחידה לפתח זהות משותפת היא תוך טשטוש זהויות ארץ המוצא. רק כך ניתן יהיה ליצור ישראלי חדש המשותף לכולם.

או שמא, נכון היה לנקוט בגישה אחרת מכילה ותומכת ברב תרבותיות מתוך תפיסה שבסוף הפסיפס הרב תרבותי - רב לשוני הזה ימצא את הדרך לייצר זהות משותפת מוסכמת בה באים לידי ביטוי הגוונים הרבים המרכיבים את החברה הישראלית. 

 האם ניתן היה לעשות אחרת או שמא מה שנעשה בקליטת שנות ה-50 היה המעשה הנכון?

דעותיכם החכמות חשובות והן עשויות להשפיע על קליטת גלי עליה עתידיים.

 



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

שולה ורשבסקי:

עלייך להציג לפאנל את הדברים שהיה צריך לשמר וגם את הדברים שנכון היה לשנות בדרך החינוך והלימוד לה זכה הילד יוסי אלפי במעברה. השתדלי לבסס את טענותייך ולתת דוגמאות מקובץ שיריו ומהמשאבים שניתנו לך.

בהצלחה! 

אלי זילכה:

עליך להציג לפאנל את הדברים שהיה צריך לשנות בדרך שבה התייחסה מדינת ישראל הצעירה לאנשים מסוגך במיוחד (איש עסקים מכובד, כמו אבא של הילד יוסי) ולכל העולים בכלל. השתדל לבסס את טענותיך ולתת דוגמאות מקובץ שיריו ומהמשאבים שניתנו לך.

בהצלחה! 

חכם יחזקאל:

עליך להציג לפאנל את הדברים שהיה צריך לשנות ביחס לה זכו עולים בכלל ואנשי דת כמוך בפרט (חפש את הקטע על בית הכנסת והבגד המוזר שהוכרח ללבוש יוסי). השתדל לבסס את טענותיך ולתת דוגמאות מקובץ שיריו ומהמשאבים שניתנו לך.

בהצלחה! 

מוטקה עסקן:

עליך להציג לפאנל את התפיסה שעמדה מאחרי הגישה כפי שזו גובשה על ידי המפלגה השלטת אותה אתה מייצג כעסקן פוליטי. השתדל לבסס את טענותיך ולתת דוגמאות מקובץ שיריו ומהמשאבים שניתנו לך.

בהצלחה! 

קלמן גורביץ:

אתה מנהל את המעברה בה גדל הילד יוסי, עליך להציג לפאנל את מדוע זו היה הפיתרון הנכון היחיד האפשרי. השתדל לבסס את טענותיך ולתת דוגמאות מקובץ שיריו ומהמשאבים שניתנו לך.

בהצלחה! 



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

חברים, בעוד אנחנו מדברים... התחילה מהומה גדולה במעברה!

משפחות העולים מוחות כנגד הפרדת הצעירים ממשפחותיהם ושליחתם לקיבוצים. הקריאה להפגנה הוציאה רבים מהאוהלים למרות מזג האויר הסוער וההפגנה הפכה בתוך זמן קצר להפגנה אלימה, הניסיון להשקיטה לא צלח דומה שאיש לא מבין מה האחר אומר ובבליל השפות והצעקות הרוחות רק מתלהמות !!!

נשמח לשמוע את דעתכם בנושא - האם נוהגת המדינה כראוי או לא?

בבקשה, הסבירו את תשובותיכם בצורה ברורה ותנו דוגמאות מקובץ השירים.



4.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

אלי זילכה:

התגנבה לאוזנך שמועה שמתכוונים להעביר אותך לעבוד בפלחה באחד הקיבוצים. אמנם אתה לא מדבר עברית עדיין אבל אתה רוצה להיות עורך דין גם בישראל.

מוטקה עסקן:

שמעת שגם פעיל מפלגת חירות מסתובב במחנה, אתה חייב לשכנע אותם לתמוך במפלגת מפא״י ולהסביר להם שהמפלגה עושה כל מה שהיא יכולה לקלוט אותם בדרך הנכונה. 



5.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

זה טבעי שתהיינה ביניכם מחלוקות... הויכוח על השיטה מתקיים כבר שנים רבות.

בחרו דמות אחת מהפאנל איתה אתם הכי פחות מסכימים ונסו לשכנע אותה בטעותה.

כמובן שאין לכם כל סיבה להתבייש לענות למי שמתווכח עימכם, זו ההזדמנות שלכם לשכנע.



6.

הודעה פומבית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

זו ההזדמנות שלכם לומר דברי סיכום, נסו לסכם בשלוש נקודות מה היה שגוי או נכון בגישת כור ההיתוך והציגו את זה לחברים המשתתפים בדיון. זכרו חשוב לכם לשכנע, תכף תהיה הצבעה ואתם רוצים להוכיח שאתם יכולים לשכנע את האחרים בעמדתכם. 

 



הצבעה

עכשיו לאחר שקראתם את החומר והשתתפתם בדיון אתם מוזמנים להציע כפי אתם באמת חושבים ולא כפי שהדמות שלכם חשבה. 



אפשרות 1
בעד תפיסת כור ההיתוך
אפשרות 2
בעד גישה של רב-תרבותיות


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

רובכם בחרתם בגישה הרב-תרבותית. דומה שאתם חושבים שהשיטה שהייתה נהוגה בארץ הייתה שגויה.


אפשרות 2

רובכם בחרתם בתפיסת כור ההיתוך. דומה שהשיטה שהייתה נהוגה בארץ הייתה נכונה לפי דעתכם.




נקודות מעניינות לדיון

  1. בקשו מ-2-3 משתתפים ששיחקו את 'המורה שולמית' להציג את המסקנות שהעלו חברי קבוצתם בנוגע לקליטה טובה יותר של עולים.
  2. התייחסו לטיעונים מעניינים שעלו בדיונים בקבוצות השונות.
  3. "וַאֲנִי רוֹצֶה לָבוֹא לַיּוֹם, בּוֹ אַגִּיעַ, בּוֹ אָבִין..." – קראו את סוף קובץ השירים וחשבו מה לדעתכם רצונו/חלומו של יוסי אלפי? להשמיע קול? לספר את סיפורו? האם לדעתכם הגשים אותו?
  4. האם לדעתכם קובץ השירים של אלפי רלוונטי לימינו? במה? חשבו על קליטת עולי אתיופיה.
  5. האם לדעתכם עולה חדש צריך למחוק את זהותו הישנה בכדי להתקבל לחברה חדשה?
  6. בקשו מהתלמידים לתת דוגמה לסיפור עלייה/הגירה שהם מכירים מקרוב.