מי אתם נוער הגבעות? - תסריט המשחק הצצה מרתקת לחיים של אחת הקבוצות המושמצות ביותר בישראל


רקע

בקיץ תשע"ה הוצת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא שבשומרון. בשריפה ניספו פעוט בן שנה וחצי ושני הוריו. 

שעות ספורות לאחר מכן הודיעו גורמי הביטחון שההצתה בוצעה על ידי יהודים.

בעקבות האירוע נעצרו שלושה פעילי גבעות במעצר מינהלי  (אחד מהם שוחרר מהכלא לאחר חמישה חודשים, אחרי שהתברר שמעצרו בוצע בטעות), ועשרות אחרים קיבלו צווי הגבלה מינהליים. (צו מינהלי הוא צו המגביל את חרותו של האדם, עד למצב של כליאה בבידוד, ללא ביקורת משפטית אמיתית, ובלי שמגלים לאדם מדוע הוצא הצוו, כך שאין לו שום אפשרות להוכיח את חפותו).

לאחר חמישה חודשים נעצרו כעשרה נערים לחקירה במחלקה היהודית בשב"כ. מהנערים (חלקם קטינים) נשללו זכויות בסיסיות של מפגש עם עורך דין, ואפילו של הבאה לפני שופט (זוהי הפעם הראשונה שבה השתמשו באפשרות זו בישראל), ולטענתם הם נחקרו תוך הפעלת עינויים קשים המיועדים רק למקרים קיצוניים של "פצצה מתקתקת".  בסיום החקירה הוגש נגד אחד הנחקרים כתב אישום על ההצתה בדומא, ונגד ארבעה אחרים הוגשו כתבי אישום על עברות אחרות. שאר הנחקרים שוחררו ללא כל אשמה. 

הפרשה עוררה מראשיתה ביקורת קשה על כל נערי הגבעות, והם זכו לגינויים רבים מפי נשיא המדינה, שרים, ח"כים, רבנים, אנשי תקשורת ועוד.

מהצד השני התעוררה ביקורת ציבורית חריפה על שיטות החקירה בהן נוקטת המחלקה היהודית בשב"כ, ועל עצם קיומה של מחלקה כזו.

***

בעקבות הדיון הציבורי זימן ראש הממשלה ועדה מיוחדת שתפקידה להכיר את נוער הגבעות ולגבש דרכי טיפול בנערים.

בקרוב תשתתפו במשחק תפקידים ותדרשו לגלם את חברי הועדה השונים.

בהצלחה! 

הדמויות

יהודה גבעוני נער גבעות

ילד שביעי מתוך תשעה במשפחה, כולם (חוץ ממני) מוכשרים ומצליחנים. ביסודי למדתי בבית הספר בישוב בו אבי מכהן כרב, משם המשכתי לישיבה תיכונית "נחשבת". באמצע השישית, כשהעיפו אותי באופן סופי, עברתי לגור בגבעת הבלדים, שם מצאתי חברים דומים לי שכיף לי לחיות איתם. אנחנו חיים בקומונה, מגדלים צאן ותרנגולות, עובדים בבנייה, ושמחים בחלקנו.


העמדה שלך

עליך לשכנע את הפאנל שנוער הגבעות הם חבר'ה אידאליסטים ונעימים. שמחוברים לארץ ואדמתה, וחיים בצורה צנועה ממש כמו בקיבוצים של פעם. הם גם לא אוכלים ערבים לארוחת בוקר... נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

ג' ראש המחלקה היהודית בשב"כ

נשוי ואב לשלושה, בעל תואר ראשון במדעי המדינה. לאחר סיום שירותו הצבאי עבר לשב"כ ומשרת שם למעלה מעשרים שנה בתפקידים שונים.


העמדה שלך

עליך לשכנע את הפאנל שנוער הגבעות מהווים סכנה חמורה לקיומה של מדינת ישראל. מדובר בקבוצה פורעת חוק המבצעת מעשים חמורים כמו ריסוס גרפיטי, זריקת אבנים ואפילו בקת"בים. את תוצאות פעילותם המסוכנת ראינו בצורה הקשה ביותר באירוע החמור של ההצתה בדומא. נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

הרב צדוק מגנה רב ישוב, מגנה בתוקף את נערי הגבעות

נשוי ואב ל13, רב ישוב וראש ישיבה .מזוהה עם הציבור התורני ימני. כותב טור פופולרי בעיתון מתנחלי מוכר, ובו מפרסם את דעתו בנושאים שונים הקשורים להלכה ולסדר היום הציבורי והלאומי. בין השאר ניצל את הבמה על מנת לצאת בחריפות כנגד נוער הגבעות ודרכי פעולתם. 


העמדה שלך

עליך לשכנע את הפאנל שנוער הגבעות הם קבוצה מסוכנת ופורעת חוק שצריך לטפל בה ביד קשה. נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

גאולה ציון אמא של נער גבעות

אמא לתריסר ילדים כ"י. גרה בגרעין תורני במרכז הארץ ועובדת כמחנכת כיתה א'.


העמדה שלך

עלייך לשכנע את הפאנל שלמרות המורכבות בהתמודדות עם נער גבעות, מדובר על בחור צנוע ואידאליסט, המוכן למסור את נפשו למען התורה והארץ. היכרותך עם חברים של בנך מהגבעות לימדה אותך שמתחת לחיספוס וחוסר קבלת המרות, מסתתרות נשמות גדולות של בחורים יראי שמים וגומלי חסדים. נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

טובה עוזרי עובדת סוציאלית

אם חד הורית לשני ילדים. למדה תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. בעלת לב רגיש וניסיון רב. עובדת בסיוע לנוער נושר.


העמדה שלך

עלייך לשכנע את הפאנל שהפעילות הפלילית של נוער הגבעות נובעת מבעיות לא פתורות ומצוקות לא מטופלות, וצריך לשקם אותם בדרכים המקובלות לטיפול בנוער שוליים. נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: מי אתם נוער הגבעות?



1.

הודעה פומבית

שלום לחברי וחברות הועדה,

כינסתי אתכם על מנת לדון בהיבטים שונים של תופעת "נוער הגבעות".

אשמח לשמוע מכל אחד ואחת מכם, מהו לדעתכם המאפיין העיקרי של קבוצה זו, וכיצד יש לטפל בהם.

אבקש מכם לבסס את דבריכם על המקורות שקיבלתם.

מחכה לשמוע אתכם,

בכבוד רב,

ראש הממשלה



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

יהודה גבעוני:

עליך להסביר שנוער הגבעות הם קבוצה ערכית וחיובית הרוצה בטובת עם ישראל ומוכנה לוותר לשם כך על נוחות חומרית ותמיכה חברתית , בהתבסס על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון! התחל בקריאת המקור הראשון, ואם יהיה זמן קרא גם את שאר המקורות.

ג':

עליך להסביר שנוער הגבעות הם קבוצה משיחית אלימה ומסוכנת, ולכן צריך לטפל בה בכח ולהקציב לכך משאבים רבים. התבסס על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון!

הרב צדוק מגנה:

עליך להסביר שנוער הגבעות הם אנשים אלימים ורשעים שפוגעים בחפים מפשע, ומזיקים להתיישבות ביו"ש, ויש להוקיע אותם מהחברה. התבסס על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון!

גאולה ציון:

עליך להסביר שנוער הגבעות הם בחורים עדינים וטובים גם אם הם נראים מחוספסים ומרדנים בהתבסס על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון!

טובה עוזרי:

עליך להסביר שבנוער הגבעות יש בחורים שלא מסתדרים עם מסגרות רגילות, וצריך לטפל בהם בהרבה סבלנות ואהבה ובטח שלא בכח, שרק גורם לתגובה נגדית חריפה. התבססי על המקורות שניתנו לך. כדאי לך לקרוא בעיון!



3.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

יהודה גבעוני:

שלום יהודה,

אתה מתבקש לכתוב לוועדה תצהיר על חייו וערכיו של נער גבעות.

התייחס לנקודות הבאות:

1. מה עושים הנערים בגבעות, מהם תחומי העיסוק שלהם, על מה הם דנים וכו'.

2. מהם הגורמים ליחס שלילי כלפי מוסדות המדינה שמביאים למעשים קיצוניים.

3. מדוע לא נכון להתייחס לנוער הגבעות כאל קבוצת שוליים.

4. נקודות נוספות שברצונך להדגיש

שים לב לכתוב תשובות מלאות ומפורטות כך שגם מי שלא ראה את השאלות יבין למה אתה מתייחס.

ג':

שלום ג,

אתה מתבקש לכתוב לוועדה תצהיר המאפיין את נוער הגבעות.

התייחס לנקודות הבאות:

1. על כמה נערים מדובר, באילו גילאים, מה המכנה המשותף שלהם.

2. מהי האידאולוגיה בה הם דוגלים.

3. באילו דרכים מנסים להילחם בהם.

4. נקודות נוספות שברצונך להדגיש

שים לב לכתוב תשובות מלאות ומפורטות כך שגם מי שלא ראה את השאלות יבין למה אתה מתייחס.

הרב צדוק מגנה:

שלום הרב צדוק,

אתה מתבקש לכתוב לוועדה תצהיר המאפיין את צורת מבטך על נערי הגבעות.

התייחס לנקודות הבאות:

1. אילו בעיות קיימות בהתנהגותם של נערי הגבעות.

2. כיצד יש לטפל בבחורים אלה ומדוע.

3. נקודות נוספות שברצונך להדגיש

שים לב לכתוב תשובות מלאות ומפורטות כך שגם מי שלא ראה את השאלות יבין למה אתה מתייחס.

גאולה ציון:

שלום גאולה,

את מתבקשת לכתוב לוועדה תצהיר על חייו וערכיו של נער גבעות.

התייחסי לנקודות הבאות:

1. לאור היכרותך עם בנך וחבריו, כיצד את מתרשמת מהתנהגותם ותכונותיהם, תני דוגמאות לדרך בה תכונות אלה מתבטאות.

2. מהי הרגשתך כשאת קוראת גינויים על בנך.

3. מהם הגורמים שמביאים את נוער הגבעות לפעולות לא חוקיות.

4. נקודות נוספות שברצונך להדגיש

שימי לב לכתוב תשובות מלאות ומפורטות כך שגם מי שלא ראה את השאלות יבין למה את מתייחסת.

טובה עוזרי:

שלום טובה,

את מתבקשת לכתוב לוועדה תצהיר על חייו וערכיו של נער גבעות.

התייחסי לנקודות הבאות:

1. מהם המאפיינים של נוער הגבעות.

2. כיצד מטפלת המדינה בנערים ובבני משפחתם, התייחסי גם לרשויות החינוך והרווחה וגם לפעילות מערכת הביטחון.

3. כעובדת סוציאלית ותיקה, האם לדעתך טיפול כוחני יכול להועיל המציאות של נוער הגבעות.

4. נקודות נוספות שברצונך להדגיש

שימי לב לכתוב תשובות מלאות ומפורטות כך שגם מי שלא ראה את השאלות יבין למה את מתייחסת.



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

שלום לכולם,

קראו את התצהירים שהגישו עמיתיכם לוועדה. 

בחרו דמות אחת שאינכם מסכימים עם דבריה.

הסבירו לחברי הוועדה מדוע אתם מתנגדים לדברים.

אם יש דמות נוספת שאינכם מסכימים איתה הגיבו גם אליה.

התייחסו גם לנקודות הנוספות שהעלו חברי הוועדה האחרים (ניתן לתמוך או להתנגד).

תודה

 



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים, מהו לדעתך המאפיין העיקרי של נוער הגבעות, וכיצד יש לטפל בהם?



אפשרות 1
נוער הגבעות הוא ציבור ערכי ואידאליסט שצריך לעודד ולטפח. במידה ומישהו עובר על החוק צריך לטפל בו כמו בכל עבריין פלילי אחר
אפשרות 2
נוער הגבעות הוא נוער בסיכון הסובל מבעיות חברתיות ואחרות, יש לטפל בהם בעזרת עובדים סוציאלים והקמת מסגרות תומכות.
אפשרות 3
נוער הגבעות הוא חבורה מסוכנת של פורעי חוק המסכנים את שלום הציבור בישראל. יש לטפל בהם בכל הכח כולל מעצרים מינהליים ועינויים
אפשרות 4
אפשרות אחרת, אפרט בע"ה בדיון בכיתה


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

לדעת הרוב נוער הגבעות הוא ציבור אידאליסטי וערכי שצריך לעודד ולטפח.

במידה וקיימים מקרים בהם עוברים על החוק, יש לטפל בהם כמו בכל עברה פלילית אחרת על ידי המשטרה.


אפשרות 2

לדעת הרוב נוער הגבעות הוא נוער בסיכון הסובל מבעיות חברתיות ואחרות.

יש לטפל בהם בעזרת עובדים סוציאליים והקמת מסגרות תומכות המתאימות לאורח חייהם.

בנערים שעוברים על החוק יש לטפל באמצעים הפליליים המקובלים


אפשרות 3

לדעת הרוב נוער הגבעות מורכב מבחורים אלימים ופורעי חוק המסכנים את שלום הציבור.

יש לטפל בהם בכל הכח כולל מעצרים מינהליים ועינויים על ידי השב"כ


אפשרות 4

איזו קבוצה מקורית :)

נעבור לדיון בעל פה.




נקודות מעניינות לדיון

  1. התייחסו לתוצאות ההצבעה ולטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. במשחק ראינו שאפשר להסתכל על אותה קבוצה במשקפיים שונות, ולקבל תמונות שונות לחלוטין. האם זה נכון גם לגבי השמאל הקיצוני (עזרא נאווי)?
  3. מי הם "ספקי המשקפיים" שלנו? האם אנחנו בודקים אותם מספיק?
  4. האם זה נכון גם לגבי החברים שלי? לגבי?
  5. דונו בהשלכות של התובנה הנ"ל?