שותפות תלמידים באמית - תסריט המשחק דיון לקראת יציאה לסמינר יא'


רקע

אתם חבורה מובילה של תהליך לבניית סמינר לשכבת יא' בבית הספר. החבורה מורכבת מתלמידים שבחרו להיות בצוות זה, מחנכי השכבה ומוביל חברה וחיבורים בבית הספר. התעוררה מחלוקת על תכנים וזירות ביקור במהלך הסמינר. בין השותפים אין הסכמה האם נכון לבקר בהתיישבות היהודית בחברון ולאחר מכן להכיר את מפגיני ומפגינות מחסום WATCH במחסום הסמוך למפגש ושיח עם המתנגדים להתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. יש גם מחלוקת בנוגע לעלויות הגבוהות של הסעה צמודה לכל ימי הסמינר, מה שיחייב גביה של עלות השתתפות גבוהה מהתלמידים המשתתפים.

הדמויות

ירמי תלמיד יא'

ירמי מאוד דומיננטי בשכבה, וגם מאוד פעיל במועצת הנוער העירונית. פעיל כבר כמה שנים (עוד מכיתה ט') בנוער של מפלגת הציונות הדתית ואפילו קיים מספר מפגשים עם בצלאל סמוטריץ', שמועיד אותו לגדולות. 


העמדה שלך

אתה מתנגד ממש למפגש עם השמאלנים וכמובן שואף לוותר על הסעה צמודה כדי לבנות סמינר מבוסס שטח והליכה רגלית. אתה טוען כל העת שהמורים מתערבים יתר על המידה וכופים את דעתם כל הזמן.


משאבים

מערכה/דיון - 01

רבקי תלמידת יא'

רבקי תלמידה טובה ומאוד מוערכת על ידי המורים. נבחרה להיות בצוות המארגן של הסמינר על ידי המחנכת שלה שרית. תמיד מתנדבת ומעורבת במה שקורה בנתיב הבנות בבית הספר. היא גם מדריכה מאוד אהובה בבני  עקיבא.


העמדה שלך

את אוהבת את הרעיון לפגוש את שני הצדדים בסיור בחברון (גם את המתיישבים וגם את המפגינים). לדעתך חשוב לחשוף לכל העמדות שיש בחברה הישראלית. כדי להספיק את כל התכנית חשוב שיהיה אוטובוס צמוד - לדעתך התלמידים יוכלו לגייס את המימון הדרוש לשם כך. זה ממש לא עניינם של המורים כמה יעלה הסמינר, ממילא רוב רובו ממומן מתשלומי התלמידים המשתתפים.


משאבים

מערכה/דיון - 01

הרב דודי רכז שכבת יא

הרב דודי ותיק בבית הספר. רכז שכבת יא' מזה 6 שנים. אוהב את בית הספר אך מחזיק בגישה מאוד שמרנית ביחס לתפקיד בית הספר והמבנה שלו.


העמדה שלך

אתה לא מבין כל כך את רעיון הסמינר אך לא מתנגד באופן נחרץ. חושב שכדאי למזער מורכבויות ולא להגיע לזירות מחלוקת. חושב שכדאי לצמצם עלויות גבוהות כמה שניתן. עליך לשכנע את חברי הצוות לערוך ביקור קצר באזור חברון מבלי להגיע לזירות מחלוקת ולצמצם הוצאות כמה שיותר.


משאבים

מערכה/דיון - 01

אסנת מובילת חברה וחיבורים

אסנת מחנכת צעירה יחסית ומאוד אוהבת את תפקידה בנתיב הבנות. כבר בשנתה השניה מונתה להיות רכזת חברתית, ועם השינוי לחברה וחיבורים התחברה מאוד לרעיון של שותפות ומנהיגות תלמידים. היא עצמה, היתה מנהיגה דומיננטית באולפנא בה התחנכה, ואף המשיכה כקומונרית בסניף גבעת שמואל. 


העמדה שלך

עליך לשכנע את כלל חברי הצוות לאפשר לתלמידים לקבל את ההחלטה גם על מתכונת הסמינר וגם על מסגרת התקציב - כלומר החלק של הגביה מהתלמידים. לשיטתך, כל החלטה היא הזדמנות ללמידה והתפתחות עבורם. לא כדאי שהצוות החינוכי יתערב בכך.


משאבים

מערכה/דיון - 01

הרב נחמיה מנהל בית הספר

הרב נחמיה מנהל את בית הספר כבר 5 שנים. עם כניסתו החלו תהליכי התחדשות רבים בבית הספר. הוא החל בפיתוח סביבות למידה, אחר כך הדגיש נושאים של אקלים בצוות ובין תלמידים, ולאחרונה קידם עם הצוות האסטרטגי של "השלם" מעורבות הולכת וגוברת של תלמידים.


העמדה שלך

אתה מנהל בית הספר, אתה רוצה לעודד את אסנת - מובילת החברה והחיבורים לקדם את שותפות התלמידים בתכנון הסמינר, אך מצד שני אינך מוכן לגביה מופרזת של כספים מהורי התלמידים (אתה מתנגד לאוטובוס צמוד לכל השבוע) ומעדיף לא להיקלע לאירוע פוליטי באזור חברון.


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: הדיון מתחיל



1.

הודעה פומבית

הנכם בעיצומו של דיון סוער לקראת מימוש התכניות של סמינר יא' בבית הספר. הוחלט כבר על סיור בירושלים והכרות עם אוכלוסיות, הגעתם להסכמה על לינה בשטח בהרי ירושלים, אך ישנה עדיין מחלוקת כפולה: האם לקיים סיור למידה בחברון ובאיזו מתכונת, והאם לבסס את הסמינר על הסעה צמודה שכרוכה בעלויות גבוהות. נציגי התלמידים מבקשים אוטונומיה מוחלטת לקבל על כך החלטה, אך לצוות החינוכי יש מחשבות אחרות...



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

ירמי :

אתה מתנגד ממש למפגש עם השמאלנים וכמובן שואף לוותר על הסעה צמודה כדי לבנות סמינר מבוסס שטח והליכה רגלית. אתה טוען כל העת שהמורים מתערבים יתר על המידה וכופים את דעתם כל הזמן.

רבקי:

את אוהבת את הרעיון לפגוש את שני הצדדים בסיור בחברון (גם את המתיישבים וגם את המפגינים). לדעתך חשוב לחשוף לכל העמדות שיש בחברה הישראלית. כדי להספיק את כל התכנית חשוב שיהיה אוטובוס צמוד - לדעתך התלמידים יוכלו לגייס את המימון הדרוש לשם כך. זה ממש לא עניינם של המורים כמה יעלה הסמינר, ממילא רוב רובו ממומן מתשלומי התלמידים המשתתפים.

הרב דודי:

אתה לא מבין כל כך את רעיון הסמינר אך לא מתנגד באופן נחרץ. חושב שכדאי למזער מורכבויות ולא להגיע לזירות מחלוקת. חושב שכדאי לצמצם עלויות גבוהות כמה שניתן. עליך לשכנע את חברי הצוות לערוך ביקור קצר באזור חברון מבלי להגיע לזירות מחלוקת ולצמצם הוצאות כמה שיותר. לדעתך אלה החלטות שתלמידים לא יכולים לקבל בעצמם.

אסנת:

עליך לשכנע את כלל חברי הצוות לאפשר לתלמידים לקבל את ההחלטה גם על מתכונת הסמינר וגם על מסגרת התקציב - כלומר החלק של הגביה מהתלמידים. לשיטתך, כל החלטה היא הזדמנות ללמידה והתפתחות עבורם. לא כדאי שהצוות החינוכי יתערב בכך.

הרב נחמיה :

אתה מנהל בית הספר, אתה רוצה לעודד את אסנת - מובילת החברה והחיבורים לקדם את שותפות התלמידים בתכנון הסמינר, אך מצד שני אינך מוכן לגביה מופרזת של כספים מהורי התלמידים (אתה מתנגד לאוטובוס צמוד לכל השבוע) ומעדיף לא להיקלע לאירוע פוליטי באזור חברון, היית שמח שהתלמידים יקבלו החלטה ברוח זו.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

אז  מי צריך לקבל את ההחלטה? מנהיגות התלמידים או הצוות המשותף עם המנהלים?



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

מה הסכנה בהחלטות שיקבלו התלמידים בעצמם?



הצבעה

האם בתום הדיון ההכרעה הסופית תהיה של מנהיגות התלמידים?



אפשרות 1
חד משמעית כן - מרחב בניהול עצמי
אפשרות 2
יש לקבל החלטה משותפת ומושכלת של תלמידים, מחנכים והנהלה
אפשרות 3
ההנהלה צריכה להתכנס ולהגדיר מחדש את גבולות הגזרה


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

בחרתם במרחב אוטונומי אמיתי לתלמידים! הזדמנות בלתי חוזרת להתפתחות ולמידה שלהם


אפשרות 2

אתם מתקשים לאפשר טווח טעות לתלמידים שלכם ובכך מצמצמים את מרחב הביטוי העצמי שלהם


אפשרות 3

אתם מעדיפים שקט תעשייתי ובית ספר כארגון היררכי המנוהל על ידי מבוגרים. לתלמידים אין מקום אמיתי לשותפות והנהגה.




נקודות מעניינות לדיון

אילו קשיים התעוררו במהלך הדיון בבניית מרחב בניהול עצמי - מרחב אוטונומי לתלמידים?