מתפלספים על פלאפונים - תסריט המשחק בעד ונגד שימוש בפלאפונים בבית הספר על פי גישות פילוסופים שונים.


רקע

צוות פילוסופים יקר!

אני זקוקה לעזרתכם! כיום בבית ספרינו חלה תופעה גדולה מאוד הקשורה לטכנולוגיה ההולכת ומתקדמת במאה ה-21. כמעט כל התלמידים בבית הספר מגיעים עם הפלאפונים שלהם. התלמידים משתמשים בהם בהפסקות, בשיעורים ובכל זמן אפשרי.

אני כמנהלת בית הספר, יודעת כי הפלאפונים הם חלק גדול מחיינו כעת וקשה מאוד למנוע מהתלמידים גישה אליהם.

אשמח לדעתכם בנושא- האם אתם בעד פלאפונים בתוך בית הספר? אם כן, באיזה אופן ניתן לעשות בהם שימוש? מתי וכמה?

אם לא, מדוע?  וכיצד כדאי למנוע זאת מהתלמידים?

לאחר הדיון הפורה שלכם, אני אוכל להחליט על החלטה סופית ולעדכן את התלמידים.

בהצלחה!!

הדמויות

מריה מונטיסורי אשת חינוך מהמאה ה-19

מריה מונטיסורי (1870-1952)

ד"ר מריה מונטיסורי נולדה ב- 1870.  

היא הייתה בעלת תפיסה פורצת דרך בכל הקשור לילד, לסביבה ולליווי שלו (המחנך) ועל חשיבות יחסי הגומלין בין כל אלה. היא טענה שכאשר מבינים את הילד, יכולים לדעת איך לגשת אליו וכיצד להכין עבורו את הסביבה. 

ייסדה את גישת מונטסורי - על המורה לראות בילד כמי שטבעו הפנימי ינחה אותו להתפתחות מושלמת. תפקיד המורה כצופה הוא ללוות את הילד בזמן המשחק העצמאי שלו והאינטראקציות עם הילדים בסביבה.


העמדה שלך

 גברת מונטיסורי היקרה שלום!

את בעד חקר עצמאי דרך חוויה בליווי של מבוגר מהצד ולכן לא מוכנה להכניס פלאפונים לבית הספר אלא להשתמש בהם רק בבית לשם המחקר.

תפקידך הוא להביא את דעותיך לגבי שימוש בפלאפונים בכיתה ולשכנע את כולם ללכת לפי דעותיך.

עשי זאת בתבונתך וחוכמתך היפה.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

ג'ון דיואי פילוסוף מהמאה ה-19

ג'ון דיואי (1859-1952)

פילוסוף, פסיכולוג ואיש חינוך אמריקאי.  סבר כי תפקיד בית הספר הוא להקנות כישורים ומיומנויות לפתרון בעיות, וכי על התלמיד להתנסות בדברים באופן מעשי ולא לשנן חומר. כך למשל, בבית הספר הניסויי שהפעיל, התלמידים למדו מדעים דרך תהליכים טבעיים כמו בישול – למידה תוך עשייה.

"אני מאמין כי החינוך האמתי היחיד מתבצע דרך עירור של כוחות הילד באמצעות דרישות הסיטואציות החברתיות שהוא נקלע אליהן. דרישות אלה מעוררות אותו להתפתח ממצבו המקורי הצר אל תפיסתו העצמית כחלק מקבוצה אליה הוא שייך".

 


העמדה שלך

מר דיואי היקר שלום!

דעתך היא לאפשר שימוש חופשי בטלפון. ללמד את הילדים להתמודד עם הדרישות וסיפוק הצרכים. להכין אותם לחיים האמיתיים שבו יצטרכו להתמודד עם הדרישות וללמוד בעצמם להשתמש נכון בטכנולוגיה.

תפקידך הוא להביא את דעותיך לגבי שימוש בפלאפונים בכיתה ולשכנע את כולם ללכת לפי דעותיך.

עשה זאת בתבונה ובסובלנות.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

מרדכי סגל איש חינוך ישראלי במאה ה-20

מרדכי סגל (1903-1991)

איש חינוך ישראלי, מייסד סמינר הקיבוצים  ומהאבות המייסדים של החינוך הקיבוצי בישראל.  בשנת 1939 הקים את סמינר הקיבוצים ועמד בראשו במשך שנים רבות . הוא פרש בגיל 70 מהסמינר ויסד את התו"ם - מרכז לתיעוד ולמעקב  של החינוך הקיבוצי .

" הטבע הוא מקור  הדעת , המרחב הוא סביבת  הלימוד וההתנסות היא דרך הלימוד"

 


העמדה שלך

מר סגל היקר שלום!

יש לך דעות נגד אך גם בעד-

בעד:

לדעתך זוהי הזדמנות לחקור את  הטבע ולהעמיק ידע דרך הטכנולוגיה ,בזמן השיעור לפי  דרישת המורה ומערך השיעור .

נגד:

בהפסקות לדעתך צריך להיות איסור שימוש בנייד כדי שהילדים יתנסו ויכירו את חבריהם על ידי שיח . ויהיו פנויים להתבוננות ועיסוק ברגע בו הם נמצאים.

תפקידך הוא להביא את דעותיך לגבי שימוש בפלאפונים בכיתה ולשכנע את כולם ללכת לפי דעותיך השונות והמגוונות.

עשה זאת בחוכמתך ותבונתך.

בהצלחה!

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

יאנוש קורצ'אק סופר, רופא ומחנך מהמאה ה-19

יאנוש קורצ'אק (1878-1942) 

סופר, רופא ומחנך. קורצ'אק הקים שני בתי יתומים באווירה של חינוך דמוקרטי – אחד ליתומים יהודיים והשני ליתומים פולניים. 

יאנוש קורצ'אק הקדיש את חייו למען הילדים היתומים. הוא דאג להם, חינך אותם וטיפל בהם במסירות רבה. ניסח את אמנת זכויות הילד לכל ילדי העולם.

 במרכז משנתו החינוכיות: אישיות המחנך היא העיקר.

ערכים מובילים:

כבוד הילד- חינוך מתוך יחס של כבוד ודיאלוג. 

עצמאות הילד- הקניית עצמאות ותחושת אחריות ויכולת.

דמוקרטיה- שיח דמוקרטי, דיאלוג ומימוש עצמי של הילדים.

משחקים- חלק חשוב מהתפתחות הילד/ה. 

 

 


העמדה שלך

מר קורצ'אק היקר!

דעתך היא כי יש לקיים שיח פתוח דיאלוגי עם התלמידים ויחד לחשוב על המבנה המתאים ולא להחליט עבורם. מה שהתלמידים יחילטו יחד איתך, זה מה שיקרה בסוף.

תפקידך בדיון הוא להביא את דעותיך לגבי שימוש בפלאפונים בכיתה ולשכנע את כולם ללכת לפי דעותיך.

עשה זאת בדרכך הנבונה והאמיתית.

בהצלחה!

 

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

אילנה סומך מחנכת כיתה י' בבית ספר "ענן", תל אביב

אילנה גדלה במושב גנות. נשואה ואם ל-2 ילדים. אוהבת את הטבע, למידה דרך התנסות בחוויה ומתנגדת לטכנולוגיה המתקדמת של היום. 

אילנה סיימה לימודי חינוך לפני שנתיים ונחושה מאוד להנחיל את ערכיה לתלמידים.

היא מחנכת טובה ואהובה אך לעיתים עומדת על עקרונותיה ומתקשה עם חידושים ושינויים. אין לה סמארטפון, יש לה נוקיה. 

 


העמדה שלך

אילנה היקרה שלום!

את מתנגדת בנחרצות להכנסת פלאפונים לבית הספר. את בעד שיח אישי, למידה תוך התנסויות חושיות ומשחקים חברתיים בחצר ובכיתה.

תפקידך בדיון- להביא את דעותיך לגבי שימוש בפלאפונים בכיתה ולשכנע את כולם ללכת לפי דעותיך.

עשי זאת בדרכך הנחרצת.

בהצלחה!

 


משאבים


מערכה/דיון 1: מתפלספים על פלאפונים



1.

הודעה פומבית

"צוות פילוסופים ואנשי חינוך יקרים, תודה שהגעתם במיוחד כדי לייעץ לי בשעה קשה זו. אנא הציגו את עצמכם ואת תפקידיכם כדי שנוכל להכיר אחד את השני."



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מריה מונטיסורי:

 גברת מונטיסורי היקרה שלום!

את בעד חקר עצמאי דרך חוויה בליווי של מבוגר מהצד ולכן לא מוכנה להכניס פלאפונים לבית הספר אלא להשתמש בהם רק בבית לשם המחקר.

תפקידך הוא להביא את דעותיך לגבי שימוש בפלאפונים בכיתה ולשכנע את כולם ללכת לפי דעותיך.

עשי זאת בתבונתך וחוכמתך היפה.

בהצלחה!

ג'ון דיואי:

מר דיואי היקר שלום!

דעתך היא לאפשר שימוש חופשי בטלפון. ללמד את הילדים להתמודד עם הדרישות וסיפוק הצרכים. להכין אותם לחיים האמיתיים שבו יצטרכו להתמודד עם הדרישות וללמוד בעצמם להשתמש נכון בטכנולוגיה.

תפקידך הוא להביא את דעותיך לגבי שימוש בפלאפונים בכיתה ולשכנע את כולם ללכת לפי דעותיך.

עשה זאת בתבונה ובסובלנות.

בהצלחה!

מרדכי סגל:

מר סגל היקר שלום!

יש לך דעות נגד אך גם בעד-

בעד:

לדעתך זוהי הזדמנות לחקור את  הטבע ולהעמיק ידע דרך הטכנולוגיה ,בזמן השיעור לפי  דרישת המורה ומערך השיעור .

נגד:

בהפסקות לדעתך צריך להיות איסור שימוש בנייד כדי שהילדים יתנסו ויכירו את חבריהם על ידי שיח . ויהיו פנויים להתבוננות ועיסוק ברגע בו הם נמצאים.

תפקידך הוא להביא את דעותיך לגבי שימוש בפלאפונים בכיתה ולשכנע את כולם ללכת לפי דעותיך השונות והמגוונות.

עשה זאת בחוכמתך ותבונתך.

בהצלחה!

 

יאנוש קורצ'אק:

מר קורצ'אק היקר!

דעתך היא כי יש לקיים שיח פתוח דיאלוגי עם התלמידים ויחד לחשוב על המבנה המתאים ולא להחליט עבורם. מה שהתלמידים יחילטו יחד איתך, זה מה שיקרה בסוף.

תפקידך בדיון הוא להביא את דעותיך לגבי שימוש בפלאפונים בכיתה ולשכנע את כולם ללכת לפי דעותיך.

עשה זאת בדרכך הנבונה והאמיתית.

בהצלחה!

 

 

אילנה סומך:

אילנה היקרה שלום!

את מתנגדת בנחרצות להכנסת פלאפונים לבית הספר. את בעד שיח אישי, למידה תוך התנסויות חושיות ומשחקים חברתיים בחצר ובכיתה.

תפקידך בדיון- להביא את דעותיך לגבי שימוש בפלאפונים בכיתה ולשכנע את כולם ללכת לפי דעותיך.

עשי זאת בדרכך הנחרצת.

בהצלחה!

 



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

שלום חברים, אני ממש שמחה על הדיון הפורה. אנא המשיכו כך עד שהוכל להגיע להחלטה סופית.



הצבעה

אוקי חברים. תודה רבה על הדיון הפורה.

הגיע העת להחליט!

אנא הצביעו בבקשה.

*שימו לב, הצביעו לפי דעתכם האישית ולא לפי הדמות בה הייתם



אפשרות 1
בעד פלאפונים בבית הספר
אפשרות 2
בעד פלאפונים רק בהפסקות
אפשרות 3
בעד פלאפונים רק בשיעורים
אפשרות 4
נגד פלאפונים בבית הספר


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

אוקי. נראה שרובכם הצבעתם בעד פלאפונים בבית הספר. לכן אנו נפעל בהתאם.

אני בטוחה שהתלמידים ישמחו ומקווה שנעשה זאת בדרך הנכונה.

בהצלחה!


אפשרות 2

אוקי. נראה שרובכם הצבעתם בעד פלאפונים רק בהפסקות. אני חושבת שזו החלטה נבונה. כעת יש לנו עבודה יחדיו להנחיל זאת לתלמידים. בהצלחה!


אפשרות 3

אוקי. נראה שרובכם הצבעתם בעד פלאפונים רק בשיעורים. החלטה מעניינת. נצטרך לשבת יחדיו כיצד לעשות זאת. בהצלחה לכולנו.


אפשרות 4

אוקי. נראה שרובכם הצבעתם נגד פלאפונים בבית הספר. אעשה כל מאמץ שנצליח להנחיל זאת לתוך תקנון בית הספר. זה לא יהיה פשוט אך אתם תעזרו לי.

בהצלחה לכולנו!




נקודות מעניינות לדיון

- לאיזה דמות במשחק הכי התחברתם?

-האם שימוש בפלאפון יכול להביא תועלת בלימודים?

-האם שימוש בפלאפון בבית הספר עוזר לכם או מפריע לכם להתרכז בלימודים?