חינוך אלטרנטיבי - תסריט המשחק גישות חינוך אלטרנטיביות


רקע

מירי, אמא למאיה בת 5 וחצי מתלבטת רבות בשאלה באיזה מסגרת חינוכית תבחר עבור ביתה שעולה בשנה הבאה לכיתה א'. מירי שבמהלך שנותיה כתלמידה הרגישה שהיא "הולכת לאיבוד" בתוך המסגרת הממלכתית הגדולה במערכת החינוך החליטה שהיא מעוניינת לשלוח את ביתה למסגרת חינוך אלטרנטיבית. היא החליטה שהיא הולכת למפגש הורים בנושא חינוך אלטרנטיבי ביישוב שלה, בו יציגו בפניה את כל גישות החינוך השונות וכך אולי יהיה לה קל יותר לקבל החלטה. המפגש יועבר על ידי מורים שונים בעלי ניסיון בחינוך האנתרופוסופי, המונטסורי והחינוך הדמוקרטי.

הדמויות

סופי אנתרופוסופי מורה בחינוך היסודי בשיטה אנתרופוסופית

סופי, מורה בחינוך היסודי האנתרופוסופי כבר 10 שנים. היא בעלת ניסיון בחינוך בשלב התפתחותי זה של הילדים (א'-ח').  כל שיעור שלה מועבר בדרך אומנותית כיוון שהיא מאמינה שהאמנות מטבעה פונה לרגש ולחוויה ומעצבת אותם והיא רואה בכך חשיבות רבה בחינוך הילד. היא מלמדת את רוב המקצועות בכיתת החינוך שלה ורואה בתפקידה שליחות.


העמדה שלך

את בעד  חינוך אומנותי-מתוך האמונה כי בחינוך זה ניתן למצוא הרבה יצירה, פעילות גופנית, תנועה, עשייה וקשר לטבע ולעולם.  הדגש הוא התפתחותי ולא תחרותי, אין ציונים עד כיתה ז' וכל תלמיד מקבל תעודה אותה המחנך כתב ואייר במיוחד עבור הילד. 

גישת החינוך שבו את מאמינה רואה את האדם כישות מתפתחת ואת הילדות כפרק זמן משמעותי ובעל ערך. את סבורה שבילדות עובר הילד תהליך של הבשלה, צמיחה פנימית ופיתוח של כישורים.

תוכנית הלימודים בבית ספרך , דרכי הלימוד, האווירה הלימודית וסביבת הלימוד מותאמת לשלב ההתפתחותי שבו הילד נמצא. בחינוך האנתרופוסופי חיי האדם מתחלקים לתקופות של 7 שנים. (הילדים עולים לכיתה א' בגיל 7 ובכך מרוויחים שנה נוספת של ילדות ומגיעים בשלים יותר לבית הספר)

את מאמינה שיש להתאים את החינוך לשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא. ומתכתב עם המשפט "חנוך לנער על פי דרכו"  (משלי). על פי שיטה זו הלמידה והחינוך מחולקים לשלבים וחינוך אנתרופוסופי שנקרא גם חינוך ולדורף משתנה בצורה מהותית בין הגיל הרך, גיל בית הספר היסודי וגיל התיכון.

את מלמדת  את כל הנושאים שדורש משרד החינוך ועליהם מוסיפה תחומי לימוד נוספים.


משאבים

מערכה/דיון - 01

נעמי מהמונטסורי מורה בבית הספר יסודי בשיטת מונטסורי

נעמי , מורה בביס יסודי המחנך עפ"י השיטה המונטסורית. מלמדת בכיתה רב גילאית לכיתות א-ב  כבר 7 שנים. עיקר הלמידה בכיתה מתרחשת במעגלי למידה ממושכים- אשר משמשים לזמן  עבודה עצמית של הילדים והתפקיד של נעמי הינו לתווך, להנחות ולתצפת על הילדים. הלמידה נערכת בעיקר בקבוצות קטנות או באופן פרטני, כאשר תחילה מבוצעת הקניה (שיעור קצר של 10-30 דקות) ולאחר מכן הילד מתרגל, באמצעות עזרים מתאימים אשר  מטרתם היא לתת למושגים המופשטים ביטוי מוחשי ועל-ידי כך לאפשר למידה פעילה .הילדים בכיתתה של נעמי לומדים דרך התנסות חושית. הם חופשיים לנוע בכיתה, לגעת להקשיב להתבונן. מתוך דגש על מוטיבציה פנימית ועל חדוות הלמידה.


העמדה שלך

את מאמינה כי במרכז החינוך צריך להיות הילד עצמו.  "על החינוך ליצור הגנה ועזרה מעשית לשם התפתחות הילד".

את מאמינה, כי תפקיד המורים אינו להכין את הילדים ולחנכם לחיים בחברה מסוימת, אלא לטפח אותם כך שהם בעצמם יעצבו את החברה בה הם חיים. השיטה מבוססת על הבנה שהילד הוא כמו שהוא, ולא כמו שנדמה למבוגרים שהוא צריך להיות, במטרה לתת לילד בסיס לגדול להיות מבוגר מפותח היטב, אחראי, מאושר ומגשים את עצמו.

אצלך בכיתה הלמידה נעשית תוך עשיית הדברים ע"י הילד. מתוך הנחה שביסודו הילד הוא אוטודידקט. השיטה שעל פיה את עובדת טוענת כי מבנה המוח של הילד מאפשר לו לקלוט רשמים מהסביבה באופן בלתי מודע, וכך הוא מלמד את עצמו.

את יכולת זו הגדירה שיטת מונטסורי כ"מוח הקולט" (The Observant Mind). הילד תמיד יבחר פעילות שעונה על צורך פנימי שלו, ושבחירה זו תגרום לו לשמוח ולהתלהב מהלמידה.

את יודעת שאהבת הלמידה הזו היא הבסיס של שיטת מונטסורי, בתקווה לנטוע בילד אהבת למידה לשארית חייו.

השיטה שעל פיה את עובדת ובה את מאמינה, מבוססת על שיווי משקל ועל איזון נכון בין חופש לבין מסגרת.

התנהלותם של הילדים בבית ספריך דוגלת בפיתוח היכולת לעבוד כ"לומד עצמאי" ובכך את תורמת לתחושת המסוגלות, תחושת האחריות והעצמאות שלהם, תוך פיתוח מיומנויות חברתיות, עבודה בקבוצות קטנות וסיעור מוחות, יצירתיות, שיפור כושר הריכוז ובעיקר – שימור ופיתוח חדוות למידה.


משאבים

מערכה/דיון - 01

נתי דמוקרטי מורה בבית ספר רב גילי בחינוך הדמוקרטי

נתי, מורה בחינוך הדמוקרטי כבר 19 שנים. בית ספרנו פועל על פי מודל החינוכי  שמאמין בלמידה משמעותית המתאפיינת בלמידה מתוך הנעה עצמית, בכל עת, בכל מקום ובכל דרך. אנו מתווכים ומחנכים בתהליך הלמידה ילדים בגילאי 6-18 במרחב שכולם יחדיו, ומובילים דגם של חברה אנושית רב-גונית, ללא חלוקה של גיל או כיתה. הילדים והילדות בבית ספרינו הם חלק מצוות ההנהלה ואנו מקבלים ורואים את כולם כשווים. 


העמדה שלך

הנך מובילה בחינוך הדמוקרטי את הלומד להיות אדם אוטונומי המגיע לו הכבוד לו הוא ראוי מעצם היותו אדם וצרכיו הפנימיים קודמים לכל.

את מקשיבה ועונה לצרכיו של הלומד במטרה שיתפתח אדם פעיל, עצמאי ובעל עיניים חקרניות וביקורתיות בחברה בה הוא סובב .

את מובילה כחלק מהחינוך הדמוקרטי , הכולל בתוכו בניית מערכת הפועלת באופן דמוקרטי בבית הספר כפי שיש שלטון דמוקרטי. 

 את החונכת  שנבחרת אשר מתלווה לתלמיד ועלייך מוטלת האחריות להוביל את התלמיד אל מסע של העצמה והגשמה עצמית.  מלבד זאת, מתקיימת הזכות של הילד לחופש ובחירה.

החינוך הדמוקרטי מושתת על דגם בו ישנו שיתוף פעולה מלא ויחסי בצוותא בין המבוגרים לילדים/ ילדות למען מימוש והגשמת בית הספר. פנים נוספות לעניין ולעקרונות של החינוך הדמוקרטי, הוא התבוננות על התמונה בשלמותה.

את מאמינה כי התלמיד/ה  שלך הם בעלי אופי אישי ובעלי אספקטים אישיים ויש להתחשב בהם, אך בעת ובעונה אחת, יש להתייחס גם לעובדה כי האדם הוא חלק מסביבה.

בנוסף, הנך מתייחסת  גם לאספקט החברתי של הקיום של הפרט בתוך הכלל ולטפח היבטים אלו ע"י חינוך דמוקרטי של יכולת קבלת האחר וקבלה ופתיחות לדעות שונות.

את מלמדת בגישה שלתלמיד ניתנת ההזדמנות למרחב חופשי בו הוא בורר ובוחר איך לנהל ולייעל את זמנו. מעניקה את הגירויים ומגוון של אופציות ללמידה המעניקות תשומת לב לרבדים שונים של התפתחות. הנך מזמנת במרחב של החינוך הדמוקרטי הצטלבויות ומפגשים בין אנשים, בין ילדים למבוגרים ומתן לגיטימציה לפעולה והתנסות.


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: באיזו מסגרת חינוכית תבחר מירי עבור בתה?



1.

הודעה פומבית

אתם מורים בבתי ספר אלטרנטיביים שונים.

מירי, אמא לילדה בת 5 וחצי שעולה בשנה הבאה לכיתה א' ועליה לקבל החלטה-לאיזה בית ספר היא תרשום את הבת שלה בשנת הלימודים הבאה? 

היום מתקיים במושב שלכם ערב חשיפה לכלל מוסדות החינוך האלטרנטיבי ואתם צריכים להציג בפני האם את הגישה החינוכית בה אתם מאמינים ואולי לשכנע אותה לרשום את ביתה למסגרת החינוכית שבה אתם עובדים. 

תודה שהגעתם לערב החשיפה, מוזמנים להציג את עצמכם ולהתחיל את המפגש 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

סופי אנתרופוסופי:

את בעד  חינוך אומנותי-מתוך האמונה כי בחינוך זה ניתן למצוא הרבה יצירה, פעילות גופנית, תנועה, עשייה וקשר לטבע ולעולם.  הדגש הוא התפתחותי ולא תחרותי, אין ציונים עד כיתה ז' וכל תלמיד מקבל תעודה אותה המחנך כתב ואייר במיוחד עבור הילד. 

גישת החינוך שבו את מאמינה רואה את האדם כישות מתפתחת ואת הילדות כפרק זמן משמעותי ובעל ערך. את סבורה שבילדות עובר הילד תהליך של הבשלה, צמיחה פנימית ופיתוח של כישורים.

תוכנית הלימודים בבית ספרך , דרכי הלימוד, האווירה הלימודית וסביבת הלימוד מותאמת לשלב ההתפתחותי שבו הילד נמצא. בחינוך האנתרופוסופי חיי האדם מתחלקים לתקופות של 7 שנים. (הילדים עולים לכיתה א' בגיל 7 ובכך מרוויחים שנה נוספת של ילדות ומגיעים בשלים יותר לבית הספר)

את מאמינה שיש להתאים את החינוך לשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא. ומתכתב עם המשפט "חנוך לנער על פי דרכו"  (משלי). על פי שיטה זו הלמידה והחינוך מחולקים לשלבים וחינוך אנתרופוסופי שנקרא גם חינוך ולדורף משתנה בצורה מהותית בין הגיל הרך, גיל בית הספר היסודי וגיל התיכון.

את מלמדת  את כל הנושאים שדורש משרד החינוך ועליהם מוסיפה תחומי לימוד נוספים.

נעמי מהמונטסורי:

את מאמינה כי במרכז החינוך צריך להיות הילד עצמו.  "על החינוך ליצור הגנה ועזרה מעשית לשם התפתחות הילד".

את מאמינה, כי תפקיד המורים אינו להכין את הילדים ולחנכם לחיים בחברה מסוימת, אלא לטפח אותם כך שהם בעצמם יעצבו את החברה בה הם חיים. השיטה מבוססת על הבנה שהילד הוא כמו שהוא, ולא כמו שנדמה למבוגרים שהוא צריך להיות, במטרה לתת לילד בסיס לגדול להיות מבוגר מפותח היטב, אחראי, מאושר ומגשים את עצמו.

אצלך בכיתה הלמידה נעשית תוך עשיית הדברים ע"י הילד. מתוך הנחה שביסודו הילד הוא אוטודידקט. השיטה שעל פיה את עובדת טוענת כי מבנה המוח של הילד מאפשר לו לקלוט רשמים מהסביבה באופן בלתי מודע, וכך הוא מלמד את עצמו.

את יכולת זו הגדירה שיטת מונטסורי כ"מוח הקולט" (The Observant Mind). הילד תמיד יבחר פעילות שעונה על צורך פנימי שלו, ושבחירה זו תגרום לו לשמוח ולהתלהב מהלמידה.

את יודעת שאהבת הלמידה הזו היא הבסיס של שיטת מונטסורי, בתקווה לנטוע בילד אהבת למידה לשארית חייו.

השיטה שעל פיה את עובדת ובה את מאמינה, מבוססת על שיווי משקל ועל איזון נכון בין חופש לבין מסגרת.

התנהלותם של הילדים בבית ספריך דוגלת בפיתוח היכולת לעבוד כ"לומד עצמאי" ובכך את תורמת לתחושת המסוגלות, תחושת האחריות והעצמאות שלהם, תוך פיתוח מיומנויות חברתיות, עבודה בקבוצות קטנות וסיעור מוחות, יצירתיות, שיפור כושר הריכוז ובעיקר – שימור ופיתוח חדוות למידה.

נתי דמוקרטי:

הנך מובילה בחינוך הדמוקרטי את הלומד להיות אדם אוטונומי המגיע לו הכבוד לו הוא ראוי מעצם היותו אדם וצרכיו הפנימיים קודמים לכל.

את מקשיבה ועונה לצרכיו של הלומד במטרה שיתפתח אדם פעיל, עצמאי ובעל עיניים חקרניות וביקורתיות בחברה בה הוא סובב .

את מובילה כחלק מהחינוך הדמוקרטי , הכולל בתוכו בניית מערכת הפועלת באופן דמוקרטי בבית הספר כפי שיש שלטון דמוקרטי. 

 את החונכת  שנבחרת אשר מתלווה לתלמיד ועלייך מוטלת האחריות להוביל את התלמיד אל מסע של העצמה והגשמה עצמית.  מלבד זאת, מתקיימת הזכות של הילד לחופש ובחירה.

החינוך הדמוקרטי מושתת על דגם בו ישנו שיתוף פעולה מלא ויחסי בצוותא בין המבוגרים לילדים/ ילדות למען מימוש והגשמת בית הספר. פנים נוספות לעניין ולעקרונות של החינוך הדמוקרטי, הוא התבוננות על התמונה בשלמותה.

את מאמינה כי התלמיד/ה  שלך הם בעלי אופי אישי ובעלי אספקטים אישיים ויש להתחשב בהם, אך בעת ובעונה אחת, יש להתייחס גם לעובדה כי האדם הוא חלק מסביבה.

בנוסף, הנך מתייחסת  גם לאספקט החברתי של הקיום של הפרט בתוך הכלל ולטפח היבטים אלו ע"י חינוך דמוקרטי של יכולת קבלת האחר וקבלה ופתיחות לדעות שונות.

את מלמדת בגישה שלתלמיד ניתנת ההזדמנות למרחב חופשי בו הוא בורר ובוחר איך לנהל ולייעל את זמנו. מעניקה את הגירויים ומגוון של אופציות ללמידה המעניקות תשומת לב לרבדים שונים של התפתחות. הנך מזמנת במרחב של החינוך הדמוקרטי הצטלבויות ומפגשים בין אנשים, בין ילדים למבוגרים ומתן לגיטימציה לפעולה והתנסות.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מוזמנים להתחיל להעלות את כל הרעיונות המהותיים שהגישה החינוכית שלכם מתבססת עליו. 



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

הרוחות סוערות, אני רואה שכל אחת מכן רוצה לשכנע שהגישה אותה היא מייצגת היא הטובה ביותר. נסו לחדד את הערכים המובילים שבאים לידי ביטוי בגישה האלטרנטיבית שבה אתם דוגלים בבית הספר. 



הצבעה

הצביעו עכשיו לגישה האלטרנטיבית שהכי שכנעה אתכן! 



אפשרות 1
הגישה האנתרופוסופית
אפשרות 2
הגישה המונטסורית
אפשרות 3
הגישה הדמוקרטית


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

בהחלט בחירה מצוינת! שיהיה בהצלחה בשנת הלימודים:) 


אפשרות 2

בהחלט בחירה מצוינת! שיהיה בהצלחה בשנת הלימודים:) 


אפשרות 3

בהחלט בחירה מצוינת! שיהיה בהצלחה בשנת הלימודים:) 




נקודות מעניינות לדיון

מהם הדברים המניעים את ההורים לקבל החלטה ביחס למסגרות הלימוד שהם בוחרים לילדים? מה מניע אותם בבחירה? 

עד איזה גיל ניתן לבחור בשביל הילד מסגרת חינוכית?