שיתוף הורים לשילוב חברתי - כן או לא? - תסריט המשחק שילוב חברתי של ילדים עם צרכים מגוונים


רקע

הוזמנתם למפגש של ועד ההורים של כיתה ד' בבית הספר. 

עדי, מחנכת הכיתה זימנה אתכם לישיבת ועד הכיתה. המפגש מתרחש בעקבות כמה אירועים חברתיים שהתקיימו מעבר לשעות פעילות בית הספר. גיא לא הוזמן. 

למפגש מוזמנים, היועצת חני, הורים בוועד ההורים (לירון, יונת) וגם דרור, אביו של גיא.

אתם  אמורים לשחק את הדמות שהוגרלה עבורכם. לדמות הזו יש דעה, מחשבות, תפיסות ורגשות הנוגעות לסיטואציה המתוארת. עליכם לייצג את הדמות ש"הגרלתם", גם אם אינכם מסכימים איתה. 

עליכם לעיין בחומרים המצורפים. 

הדמויות

עדי מחנכת הכיתה

עדי היא מורה בעלת ותק של שנתיים, חשה שגיא תלמיד בכיתה שהיא מחנכת, מתוסכל, עצוב ובודד מאוד. 


העמדה שלך

לאחרונה פנו אליך הוריו של גיא, פירטו את המצוקה שלו בשעות אחר הצהריים וביקשו שתסייעי להם לשלב את גיא חברתית גם מחוץ לשעות הלימודים. 

כמורה ומחנכת את אמורה לדאוג לשילוב חברתי של כל ילדי הכיתה. התלבטת איך לסייע לגיא להשתלב בפעילויות חברתיות. החלטת לזמן מפגש הורים ולבקש את תמיכתם. 

מטרתך לשכנע את ההורים בכיתה להזמין את גיא לאירועים חברתיים, ובכך לסייע לך לשלב אותו ובמידת הצורך גם ילדים נוספים שיש להם קושי חברתי. 


משאבים

מערכה/דיון - 01

דרור אבא של גיא

עובד בכיר במשרד ממשלתי, רואה כמה קשה לבנו. הוא יודע שגיא מתפרץ לעיתים במיוחד כשאינו מצליח לבטא את עצמו. קשה לו לראות שגיא אינו מוזמן לימי הולדת ואינו נפגש עם חברים אחר הצהריים. הוא ביקש מעדי סיוע בעניין זה, והיה שמח אם ילדי הכיתה ישתפו את גיא בפעילויות החברתיות שלאחר שעות הלימודים וגם יכירו את החוזקות של גיא. 


העמדה שלך

אתה מנסה לגרום להורים בוועד, להבין מה עובר על גיא, לספר להם על גיא והחוזקות שלו. מטרתך לשכנע את ההורים להזמין את גיא אליהם הביתה למפגשים חברתיים.


משאבים

מערכה/דיון - 01

יונת אמא של חן (ילדה בכיתה של גיא)

יונת היא אימא של חן. חן היא בת יחידה שנולדה לאחר טיפולי הפרייה ממושכים. יונת החליטה לוותר על קריירה ולהקדיש את זמנה לגידול בתה. 

 


העמדה שלך

את חושבת שבית הספר אינו צריך להתערב במה שקורה אחר הצהריים. את חושבת שגיא מפריע להתנהלות החברתית ומחבל באירועים חברתיים. 


משאבים

מערכה/דיון - 01

לירון אמא של דן

לירון היא אימא של דן, בן בכור ואח לשתי בנות בגיל שש, שתיכנסנה בשנה הבאה לבית הספר.

לירון עובדת בעמותת יד לבנים.


העמדה שלך

את חושבת שיש להזמין את גיא. את מנסה לשכנע את ההורים האחרים בכיתה שישנה חשיבות לשלב את כל הילדים בפעילויות חברתיות. את משוכנעת שלהורים יש תפקיד חשוב בשילוב. 

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

חני יועצת בית הספר

חני היא יועצת ותיקה - למעלה מעשר שנים היא יועצת חינוכית  בבית הספר. משתתפת במפגשים של ועד הכיתה רק לעיתים רחוקות או במקרים בהם יש צורך בהתערבות המקצועית שלה. יש לה שני ילדים בוגרים. 

 


העמדה שלך

את בוחרת שלא להציג את עמדתך האישית, אלא לשקף למשתתפים את עמדותיהם ולקדם את הדיון.  לאפשר ולעודד שיח של כל המשתתפים בדיון. להימנע משיפוטיות. לאפשר הבעת רגשות של כל המשתתפים.

היעזרי בעיקר בטקסט המסביר איך להקשיב באופן לא שיפוטי. 


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: האם יש לבקש מן ההורים לסייע למחנכת בשילוב חברתי לאחר שעות הלימודים בבית הספר?



1.

הודעה פומבית

ספרו מה שמכם, מי אתם, הוסיפו כמה פרטים לצורך היכרות, בהתאם לדמות אותה הגרלתם.

 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

עדי :

עלייך לפתוח את הדיון ולהציג את הסוגיה בלי להזכיר את גיא. לאחר מכן, בקשי מדרור שיציג את הקושי של בנו.

המטרה שלך לגייס את ההורים לשלב את גיא בפעילויות חברתיות גם בשעות שלאחר פעילות בית הספר. 

דרור:

הצג את עצמך לאחר שעדי מחנכת הכיתה תציג אותך ותבקש ממך לספר את הסיפור של גיא, הבן שלך. 

מטרתך שההורים בכיתה יבינו מה עובר על גיא (ועליך, אבא שלו) ויזמינו את גיא לאירועים חברתיים וגם להתארח ולארח אותו ואצלו אחר הצהריים.

יונת :

את חושבת שאין זה עניינו של בית הספר והמורה מה קורה אחר הצהריים.

לירון:

את חושבת שיש להזמין את גיא למסיבות ולנסות לקרב אותו אל הילדים האחרים. 

 

חני:

את מנסה לאפשר לכל המשתתפים להביע את העמדות שלהם.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

עליכם לעיין במקור המידע הבא:  רגישות לדחייה אצל ילדים ובני נוער דחויים חברתית/ יש לקרוא עד לכותרת: "כיצד מתפתחת רגישות..."

 לאחר מכן, הביעו את עמדת הדמות שהגרלתם ביחס סוגיה הבאה:

האם מחנכת הכיתה רשאית לגייס את ההורים לסייע לה לשלב ילדים שיש להם צרכים ייחודים, בפעילויות חברתיות מעבר לשעות הלימודים?.

כנסו לתפקיד,  הציגו את העמדות של הדמות, גם אם אינכם מסכימים לדעות של הדמות.



4.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

עדי :

עליך לנהל את המפגש. נסי להבין את כל ההורים. אבל לנסות לגייס אותם למטרתך.   

כדאי שתעייני במקור המידע: איך להתמודד עם אוטיזם בכיתה רגילה יש לצפות 2.30 דקות בלבד.

דרור:

חכה שעדי מחנכת הכיתה תבקש ממך להגיב. הצג את עמדתך לאחר מכן. 

צפה בסרטון הבא: הורים מתמודדים עם אוטיזם. יש לצפות 3 דקות ראשונות בלבד.

הצג את הטיעונים שלך באופן רגשי ככל הניתן  (עצב, כעס)  

יונת :

את חושבת שאין לאפשר לבית הספר או למחנכת להתערב בנעשה מעבר לשעות פעילות בית הספר. 

לירון:

 את  אמא של דן, ילד בכיתה, את חושבת שיש לסייע למחנכת לשלב את גיא בפעילויות אחר הצהריים. גם הבן שלך היה פעם דחוי, ולאחר התערבות הצוות החינוכי ומחנכת הכיתה, הוא התחיל להיות יותר מעורב מבחינה חברתית. את שמת לב שמצב רוחו של דן השתפר ואת בטוחה שלאור זאת השתפרו גם הישגיו הלימודיים. 

 

חני:

את בוחרת לא להציג את עמדתך האישית אלא לשקף למשתתפים בדיון את עמדותיהם.

קראי את החומר המצורף: איך להקשיב ללא שיפוטיות. 

 



5.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

המשיכו את הדיון באופן שישכנע את שאר המשתתפים בצדקת הטענות שלכם.

גבו את הדברים שלכם בחומרי העזר שלרשותם. 



הצבעה

האם ההורים צריכים לסייע למחנכת הכיתה בשילוב חברתי של התלמידים?

הביעו את העמדות האישיות שלכם ולא של הדמות שאותה שיחקתם.



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

רוב המשתתפים טוענים שההורים צריכים לסייע למחנכת הכיתה בשילוב חברתי של התלמידים.


אפשרות 2

רוב המשתתפים טוענים שההורים אינם צריכים לסייע למחנכת הכיתה בשילוב חברתי של התלמידים.




נקודות מעניינות לדיון

עד כמה תרצו כמורות ומורים להיות מעורבים בחיים החברתיים של הילדים בכיתה שלכם?

מה תעשו כדי לקדם שילוב חברתי של ילדים יש להם קושי חברתי בפעילויות אחר הצהריים? 

כיצד לדעתכם ניתן לערב את ההורים ולהסתייע בהם במה שקורה אחר הצהריים?