זה בידיים שלנו - תסריט המשחק חרמות


רקע

גיא, תלמיד כיתה ז מעריץ את להקת "תזוז".

להקת "תזוז" קבעה הופעה לאחר תקופת הקורונה.

גיא חלק מחבורה שכל חבריה מעריצים גם הם של להקת "תזוז".

ביום בו התפרסם מועד ההופעה, שאל גיא את חבריו אם ירצו ללכת כולם יחד להופעה. חבריו שתקו מספר רגעים, ואז נראה היה לגיא כי התחילו להמציא תירוצים.

גיא חזר לביתו בסיום יום הלימודים וסיפר לאמא שלו על מה שקרה. אמו הציעה כי היא תלך אתו להופעה.

באותו ערב רכשו כרטיסים להופעה.

ביום המופע גיא הגיע יחד עם אמו לאצטדיון "טמי". גיא ואמו נהנו, שתו ואכלו, רקדו ושרו בשמחה גדולה.

לפתע, גיא קלט את קבוצת חבריו שרה וקופצת בהמשך הדשא.

באותו רגע, קבוצת הילדים קלטה גם היא את גיא ואמו.

גיא המבויש ביקש מאמו ללכת באותו רגע מההופעה.

תומר, אחד מהילדים, ניגש לגיא ושאל אותו אם הוא רוצה להצטרף אליהם לחלקה האחרון של ההופעה.

כיצד יגיב גיא להצעתו של תומר?

כיצד יגיבו חברי הקבוצה להצעתו של תומר לגיא? האם יקבלו זאת? האם יבחרו להחרים גם את תומר?

כיצד תפעל האם שחווה את כאבו של בנה?

האם עליה לערב את מחנכת הכיתה? את האמהות של שאר הילדים?

 

 

 

הדמויות

רונית אמא של גיא

עורכת דין מצליחה ומערכת.

הפכה לאחרונה לשותפה בכירה במשרד נחשב.

רונית מאוד קשורה לילדיה, תעשה הכל כדי לשמור על ביטחונם ואושרם.

עובדת מסביב לשעון וכמעט אינה נמצאת בית.

הקשר שלה ושל גיא קרוב מאוד והם מבלים רבות בימי החופש שלה.


העמדה שלך

רונית, את נמצאת בליבה של סיטואציה מאוד מורכבת. מצד אחד, בנך דחוי חברתית ואת מסוגלת להבחין במצוקה האמתית שהוא שרוי בה.

בנוסף למקרה שאת חווה עם גיא, את ישר נזכרת בחרם שאת עברת שהיית בדיוק בגילו, ובו לא הוזמנת לחגיגת יום הולדת של מי שחשבת באותה תקופה שהיא חברתך הטובה ביותר.

כעת עלייך לנסות על אף הרגשות הקשים שאת חווה לשדר לגיא ביטחון.


משאבים

מערכה/דיון - 01

גיא

גיא תלמיד כיתה ז'. לאורך כל שנותיו בבית הספר היה אהוב ומקובל חברתית.

בשנה האחרונה, בעקבות הבידוד החברתי שנכפה עלינו בעקבות הקורונה, ובעקבות רצון ההורים לשמור ולהישמר מפני המגיפה, הם כמעט ולא הרשו לילדיהם לצאת מהבית.

בעקבות כך, נוצר ריחוק חברתי בין גיא לבין החבורה שלו.

החבורה המשיכה להיפגש בלי גיא.

גיא מעריץ מושבע של להקת "תזוז" ואוהב את המוזיקה שהם עושים.

גיא תלמיד מצוין ומשקיע רבות בתחום הלימודי.

הוא פעיל בתנועת הצופים.

 


העמדה שלך

גיא אתה נמצא בסיטואציה לא פשוטה וכואבת. אתה מבין כי חבריך שהגדרת כקרובים אליך שיקרו לך ובחרו ללכת בלעדיך לאירוע שהיה לך חשוב כל כך.

אתה פגוע וכאוב, ואינך יודע מה לעשות או איך לצאת מהמצב הקשה שנקלעת אליו. 

למרות ניסיונותיו של תומר אינך בטוח כי אתה רוצה להישאר חלק מהחבורה הזו.

אתה שואל את עצמך איך יכול להיות שחבריך הקרובים ביותר החרימו אותך.

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

תומר חבר של גיא

תומר חבר של גיא עוד מימי גן חובה. הם עלו לכיתה א' ביחד ותמיד היו זה לצד זה.

תומר תלמיד טוב ואהוב בקרב הילדים בכיתתו. 

בזמן הקורונה המשיך להיפגש עם חבריו, והתקרב אליהם מאוד.

בגלל המרחק שנוצר בינו לבין גיא נוצר מצב שבו תומר נאלץ להחליט האם להישאר נאמן  לחברו מהגן או לאמץ את יתר הקבוצה.


העמדה שלך

תומר, אתה מבין שטעית וכעת יהיה לך מאוד קשה לתקן את טעותך.

מההתחלה הרגשת שלא היה נכון לשקר, ולא הבנת איך הגעת למצב שבו אתה בוחר ללכת עם החבורה ולא ללכת עם גיא.

אתה כועס על עצמך שלא בחרת להגיד מההתחלה שאתה לא לוקח חלק במעשה כזה, ובטח שלא היית רוצה להיות במקומו של גיא.

כעת, עליך למצוא את לתקן את המצב, או לפחות את הרגשתך הרעה.


משאבים

מערכה/דיון - 01

לירז מנהיג החבורה

לירז תלמיד שובב, בעל קשיי למידה.

לירז מפצה עלצ הפערים הלימודיים בזכות כישורים חברתיים גבוהים.

לירז אהוב מאוד בקרב ילדי הכיתה והשכבה. הוא מצחיק, שנון וכריזמטי.

לאורך השנים הרגיש כי גיא מאיים לתפוס את מקומו ונוצרו מתחים רבים בין השניים.

לירז היה זה שהציע שילכו למופע בלי גיא.


העמדה שלך

אתה ראית הזדמנות וניצלת אותה. לא לקחת בחשבון את מה שזה יכול לעשות לגיא ולשאר חברי הקבוצה.

כעת, אחד מחבריך בחר ללכת ולהציע לגיא להצטרף אליכם להמשך הערב.

ברור לך שבסופו של דבר יעלה שאתה היית זה שהציע את להוציא את גיא.

אתה רואה את פניו של גיא ואת פניה של אמו. אתה מבין כי טעית ואת חומרת המעשה שבחרת לעשות.

עליך לבחור אם להמשיך בכיוון בו בחרת, ולעודד את חבריך לעזוב את גיא להישאר עם אמו, או לתקן את המעשה שעשית


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: מה אני הייתי עושה?



1.

הודעה פומבית

לאחר שקראתם את אפיונן של הדמויות, נסו לחשוב על דמות עמה אתם מזדהים.



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

רונית:

רונית, את נמצאת בליבה של סיטואציה מאוד מורכבת. מצד אחד, בנך דחוי חברתית ואת מסוגלת להבחין במצוקה האמתית שהוא שרוי בה.

בנוסף למקרה שאת חווה עם גיא, את ישר נזכרת בחרם שאת עברת שהיית בדיוק בגילו, ובו לא הוזמנת לחגיגת יום הולדת של מי שחשבת באותה תקופה שהיא חברתך הטובה ביותר.

כעת עלייך לנסות על אף הרגשות הקשים שאת חווה לשדר לגיא ביטחון.

גיא:

גיא אתה נמצא בסיטואציה לא פשוטה וכואבת. אתה מבין כי חבריך שהגדרת כקרובים אליך שיקרו לך ובחרו ללכת בלעדיך לאירוע שהיה לך חשוב כל כך.

אתה פגוע וכאוב, ואינך יודע מה לעשות או איך לצאת מהמצב הקשה שנקלעת אליו. 

למרות ניסיונותיו של תומר אינך בטוח כי אתה רוצה להישאר חלק מהחבורה הזו.

אתה שואל את עצמך איך יכול להיות שחבריך הקרובים ביותר החרימו אותך.

 

תומר:

תומר, אתה מבין שטעית וכעת יהיה לך מאוד קשה לתקן את טעותך.

מההתחלה הרגשת שלא היה נכון לשקר, ולא הבנת איך הגעת למצב שבו אתה בוחר ללכת עם החבורה ולא ללכת עם גיא.

אתה כועס על עצמך שלא בחרת להגיד מההתחלה שאתה לא לוקח חלק במעשה כזה, ובטח שלא היית רוצה להיות במקומו של גיא.

כעת, עליך למצוא את לתקן את המצב, או לפחות את הרגשתך הרעה.

לירז:

אתה ראית הזדמנות וניצלת אותה. לא לקחת בחשבון את מה שזה יכול לעשות לגיא ולשאר חברי הקבוצה.

כעת, אחד מחבריך בחר ללכת ולהציע לגיא להצטרף אליכם להמשך הערב.

ברור לך שבסופו של דבר יעלה שאתה היית זה שהציע את להוציא את גיא.

אתה רואה את פניו של גיא ואת פניה של אמו. אתה מבין כי טעית ואת חומרת המעשה שבחרת לעשות.

עליך לבחור אם להמשיך בכיוון בו בחרת, ולעודד את חבריך לעזוב את גיא להישאר עם אמו, או לתקן את המעשה שעשית



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

האם ישנן דמויות נוספות איתם אתם מזדהים?

 



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

חשבו על דרכים יצירתיות למגר את תופעת החרמות בקרב ילדים ובני נוער.



הצבעה

האם הייתם אומרים משהו לחבורה במידה ולא הייתם מסכימים איתם?



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

מרבית המשתתפים בחרו באופציה שבה היו אומרים משהו לחבורה, שתפו מה הייתם אומרים לחבורה.


אפשרות 2

מרבית המשתתפים בחרו שלא מביעים דעה.

חשבו מה יכול לגרום לילדים ולילדות לבחור באופציה זו.




נקודות מעניינות לדיון

האם היה ניתן לעצור את המקרה?

כיצד הייתם פועלים אם היו מציעים לכם לקחת חלק במעשה כמו בסיפור?

האם חוויתם פעם דחייה חברתית?

האם הייתם חלק מחבורה שדחתה חברתית מישהו?

האם היה לכם אומץ לעמוד מול מספר ילדים ולא להסכים איתם?