ואהבת לרעך כמוך - תסריט המשחק חרם זה לא בשבילי


רקע

מה שרונן עשה הרגיז אותנו מאוד. נכון, תמיד הוא אהב להתחבר עם התלמידים של ה2, שיחק אתם בהפסקות וגם אחרי הצוהריים. אבל הפעם הוא ממש הגזים!
וזה מה שקרה. כל שנה, לקראת פורים, כל כיתה מכינה הצגה לפורימון ומחליטה על תחפושת כיתתית. השנה החלטנו שהכיתה שלנו תעשה הצגה על המורים בבית-הספר: הבנים יתחפשו למורות, והבנות יתחפשו למורים. רונן עיקם את האף והחליט להצטרף לכיתה ה2 – הם כולם מתחפשים לחייזרים ועושים הצגה על ספינת חלל, שמגיעה לארץ.

ההחלטה של רונן הרגיזה אותנו מאוד, כי זאת כבר ממש בגידה! החלטנו להטיל עליו חרם: אף אחד לא ידבר אתו, לא ישחק אתו, ולא יזמין אותו למסיבות. רונן יהיה בשבילנו אוויר!

הדמויות

רונן הילד המוחרם

תלמיד בכיתה ה1, ילד שעומד על דעתו, מנהיג של השכבה, יש לו אח תאום בכיתה המקבילה. ההורים שלו התגרשו. רונן עזר לאמיתי חברו הטוב, מהצקות של ילדים מהשכונה.


העמדה שלך

במהלך שיעור ספורט הבחנת שאף אחד לא מוסר לך את הכדור למרות שאתה ספורטאי מעולה. לאחר שהמורה יאיר הבחין בכך, הבנת שכיתה עושה עליך חרם. יאיר והמחנכת נחמה משוחחים כרגע עם הכיתה על הסיטואציה.

עליך להצדיק את ההחלטה שלך להשתתף בהצגה עם הכיתה המקבילה.


משאבים

מערכה/דיון - 01

אמיתי חבר אמת

חבר של רונן עוד מהגן, ילד מופנם, היה נתון להצקות בעבר ורונן הגן עליו, בעל אינטליגנציה גבוהה ויכולת לראות את התמונה המלאה.


העמדה שלך

לפני שיעור ספורט הכיתה החליטה לעשות חרם על רונן. החבר הכי טוב שלך. המורה לספורט והמחנכת משוחחים עם הכיתה על האירוע, מנסים לברר מה קרה.

עליך להצדיק את מעשיו של רונן ולנסות למנוע את החרם הכיתתי.


משאבים

מערכה/דיון - 01

יאיר המורה לספורט

תלמיד עבר של בית הספר,  מורה מוערך בקרב התלמידים-ות,  הערכים המובילים בשיעור שלו הם שיתוף פעולה, עבודה בקבוצה, אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד, ערבות הדדית.


העמדה שלך

במהלך שיעור ספורט של כיתה ה-1, בו הכיתה שיחקה מחניים, ראית שאף אחד-ת מהילדים-ות לא בחר-ה או שיתף את רונן במשחק.

הבנת שיש בעיה והחלטת להזמין את המחנכת. המטרה שלך לעזור למחנכת בשיח הכיתתי שנוצר.

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

רומי מנהיגת החרם

רומי היא פרפקציוניסטית, משקיענית, מחכה להצגות פורימון השנתיות ורוצה שהכל יתנהל כמו שהיא רוצה. לידרית, עומדת על שלה. מאוהבת ברונן מכיתה א׳ ומעולם לא סיפרה על כך לאיש. היה בינה לבין רונן סכסוך בכיתה ד׳ מאז שרונן חבר של שירה מה-2 שניהם ביחסים טעונים.


העמדה שלך

לפני שיעור ספורט גרמת לכיתה לעשות חרם על רונן. החרם התגלה ע״י יאיר המורה לספורט.

המורה לספורט והמחנכת משוחחים עם הכיתה על האירוע, מנסים לברר מה קרה.

המטרה שלך היא להצדיק את החרם שהנהגת על רונן.


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: החרם על רונן



1.

הודעה פומבית

שלום תלמידים יקרים!

יאיר (המורה לספורט) סיפר לי שהתרחש אירוע חברתי חמור במהלך שיעור הספורט הנוכחי.

לפני שאנקוט בצעדים, אבקש מכם-ן לשמוע פרטים נוספים על המקרה.

אני רוצה לשמוע את עמדתו של כל אחד-ת מכם-ן

 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

רונן:

במהלך שיעור ספורט הבחנת שאף אחד לא מוסר לך את הכדור למרות שאתה ספורטאי מעולה. לאחר שהמורה יאיר הבחין בכך, הבנת שכיתה עושה עליך חרם. יאיר והמחנכת נחמה משוחחים כרגע עם הכיתה על הסיטואציה.

עליך להצדיק את ההחלטה שלך להשתתף בהצגה עם הכיתה המקבילה.

אמיתי:

לפני שיעור ספורט הכיתה החליטה לעשות חרם על רונן. החבר הכי טוב שלך. המורה לספורט והמחנכת משוחחים עם הכיתה על האירוע, מנסים לברר מה קרה.

עליך להצדיק את מעשיו של רונן ולנסות למנוע את החרם הכיתתי.

יאיר:

מנסה ל

רומי:

Kvmshe 

יאיר:

להביא 



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

האם, לדעתכם, חרם הוא תגובה ראויה למעשיו של רונן? אם כן, פרטו מדוע? 



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

אם אתם הייתם-ן בנעליו של רונן, איך הייתם-ן מרגישים-ות?



הצבעה

הצביעו מה דעתכם-ן היתה הדרך הנכונה לנהוג לפיתרון הסכסוך?



אפשרות 1
להסביר לרונן את החשיבות בעיניכם של היותו חלק מהכיתה ומההצגה.
אפשרות 2
לנסות ולהבין את הנקודות מבטו.


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

כל הכבוד! בבחירה זו הפגנתם-ן בגרות. זה בהחלט לגיטימי להיעלב, אך חשוב לייצר שיח, לכבד דעתו של האחר.


אפשרות 2

אני שמחה לשמוע שאתם-ן חושבים-ות כך. היו קשובים אחד לשנייה וכולנו נרוויח.




נקודות מעניינות לדיון

נקודות לדיון בכיתה:

דעות שעלולות להיות מוצגות ע״י התלמידים-ות:

דעה א:

חרם הוא סוג של אלימות, ואולי הוא אף גרוע יותר מאלימות פיזית (מכות) ומאלימות מילולית (קללות, עלבונות). חרם הוא אלימות רגשית, שמנסה לבודד את המוחרמים ולנדות אותם, עד שייכנעו. מי שמוחרם עומד לבדו חסר אונים מול קבוצה שלמה.

דעה ב:

דווקא להפך! בחרם אין אלימות, ומי שמחרים משתדל לפתור בעיות בלי אלימות. עדיף להשתמש בחרם מאשר במכות ובעלבונות!

1. אילו הייתם יכולים לבחור: איזו ענישה הייתם מעדיפים לקבל: מכות, עלבונות, ברוגז או חרם?

2. האם חרם הוא העונש הגרוע מכולם? מדוע?

- מה הייתם מציעים לילד או לילדה שמחרימים אותם?
- הציעו להם כיצד לפעול, ולמי לפנות כדי לקבל עזרה?