זה גלגל החיים? - תסריט המשחק למחזר או לא למחזר זו השאלה


רקע

מהו מחזור?

מחזור הוא תהליך שבו פסולת נאספת ומפורקת בחזרה לחומר הגלם ממנו נוצרה מלכתחילה. מחומר הגם הממוחזר יוצרים מוצרים חדשים.

מחזור מצמצם את כמויות הפסולת וזיהום האויר ובכך תורם רבות לאיכות הסביבה.

ניתן למחזר מוצרים העשויים מנייר, קרטון, פלסטיק, זכוכית ומתכות. ניתן למחזר גם פסולת אורגנית (קליפות של פירות וירקות, שאריות מזון, עלים יבשים) ולהפוך אותה לחומרי דשן.

מתוך הפסולת הביתית בישראל 25% מורכבת מנייר וקרטון, 15% מפלסטיק ו20% נוספים מזכוכית, מתכות ומוצרי בד שונים.

רק -25%-15% מהפסולת הביתית עוברת מיחזור

הדמויות

עצלני נגד מחזור

עצלני הוא תלמיד כיתה י' אשר אינו מקפיד על מחזור, הוא אינו מבין את מהות וחשיבות המחזור. מבחינתו זה קשה ומורכב בכל פעם שהוא צריך לזרוק משהו לזבל לעצור ולחלק את הפסולת לפי קטגוריות. לטענתו, בכדור הארץ לא חסר מקום ותהליך המחזור עצמו מזהם כשלעצמו.


העמדה שלך

עלייך לשכנע את חבריך לכיתה מדוע לא כדאי למחזר.


משאבים

מערכה/דיון - 01

עסקני נגד מחזור

עסקני הוא סטודנט לניהול עסקי בתל אביב. הוא בעל עסק למוצרים חד פעמיים. הוא חושב שכל נושא המחזור מיותר כי:

כדור הארץ לא נמצא בסכנה, אוצרות הטבע לא נגמרים ונעשה בזבוז אנרגיה ומשאבים במהלך תהליך המחזור.


העמדה שלך

עלייך לשכנע את חבריך לכיתה מדוע לא כדאי למחזר.


משאבים

מערכה/דיון - 01

מחזורית לשמור על כדור הארץ

מחזורית היא ילדה בכיתה י"ב. היא מתנדבת בארגונים שונים לשמירת איכות הסביבה. היא אוהבת חיות ויש לה בבית מספר חיות שונות שהמשפחה שלה מגדלת.


העמדה שלך

עליך לשכנע את חבריך לכיתה מדוע כדאי למחזר.


משאבים

מערכה/דיון - 01

מוח לשמור על כדור הארץ

מוח הוא תלמיד כיתת מצוינות. הוא מאמין כי המחזור מאפשר חסכון בחומרי גלם, מצמצם את כמויות הפסולת והזיהום ומאפשר לחסוך בהוצאות על ידי מחזור ולכן יש לכך חשיבות כלכלית ואקולוגית.


העמדה שלך

עליך לשכנע את חבריך לכיתה מדוע כדאי למחזר.


משאבים

מערכה/דיון - 01

פרנסין לשמוע את הדעות השונות

פרנסין היא תלמידת כיתה ח'. היא מנסה להבין את תחום המחזור. האם כדאי או לא כדאי למחזר? האם כדור הארץ באמת בסכנה? מה ניתן לעשות כדי לשפר את המצב במידה וצריך?


העמדה שלך

עליך לשמוע את כל העובדות ואת הדעות השונות ולקבל החלטה האם כדאי למחזר או לא.


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: למחזר או לא למחזר זו השאלה?



1.

הודעה פומבית

עליכם לדון בסוגיה של המחזור. האם כדאי למחזר או לא כדאי למחזר?



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

עצלני:

עלייך לשכנע את חבריך לכיתה מדוע לא כדאי למחזר.

עסקני:

עלייך לשכנע את חבריך לכיתה מדוע לא כדאי למחזר.

מחזורית:

עליך לשכנע את חבריך לכיתה מדוע כדאי למחזר.

מוח:

עליך לשכנע את חבריך לכיתה מדוע כדאי למחזר.

פרנסין:

עליך לשמוע את כל העובדות ואת הדעות השונות ולקבל החלטה האם כדאי למחזר או לא.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

אפשר להבין מהדמויות השונות כי יש דברים חיוביים בלמחזר אך יש גם דברים שליליים.

אנו נערוך הצבעה בין כלל המשתתפים כדי להחליט על ידי הצבעה האם כדאי למחזר.



הצבעה

לאחר ששמעת את כל הדעות השונות, וראית סיבות למה למחזר ולמה לא למחזר, מה אתה חושב שצריך לעשות?



אפשרות 1
אני בעד למחזר!
אפשרות 2
אני נגד למחזר!


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

רוב הכיתה החליטו כי כדאי למחזר.


אפשרות 2

רוב הכיתה החליטו כי לא כדאי למחזר.




נקודות מעניינות לדיון

- למה למחזר?

- לשים לב לטענות שהועלו במקורות המידע

- במידה וכן כיצד למחזר?

- לשאול את המשתתפים במידה ובסיום המשחק תצא התוצאה כי כדאי למחזר, האם את/ה תתחיל/י למחזר?