שומרי הסף - תסריט המשחק תפקיד קבוצת השווים כשומרי סף


רקע

נטלי ודפנה חברות טובות מכיתה א'.
השנה, הגיע לכיתתן תלמיד חדש – אודי. מהר מאוד הוא הפך להיות ילד מקובל. הבנים העריצו אותו, הבנות חיבבו אותו אך גם פחדו ממנו כי הוא נהג לאיים שירביץ בכל פעם שלא יעשו כדבריו.
יום אחד ביקש אודי להעתיק שיעורים מנטלי, שהייתה תלמידה מצטיינת,  אך היא לא הסכימה.
כל אותו היום קילל אודי את נטלי: "טיפשה, מגעילה ומכוערת", ואיים עליה. "חכי ותראי מה יהיה לך" צעק לעברה כאשר הייתה בדרך הביתה עם דפנה. דפנה הציעה לנטלי להתעלם ממנו, אך הוא המשיך לאיים ולקלל.
מאז אותו יום לא הפסיק אודי להציק לנטלי: בהפסקות הלך אחריה וקילל ושון, חברו הטוב, חיקה אותו.
בהתחלה ניסתה נטלי לענות ולהתגונן אבל המצב הלך והחמיר והיא הפסיקה להגיב. דפנה ידעה שאודי יורד לחייה של נטלי, מקלל, משפיל ומעליב. היא ריחמה על נטלי אך הרגישה שהיא לא יכולה לעזור לנטלי. 
איתי, שצפה מהצד על המתרחש, החליט לנסות לעזור.

סיפור המסגרת בהשראת אתר: 'בין הצלצולים' - הצקה (קישור).

הדמויות

נטלי תלמידה מצטיינת, סובלת מהצקות מצדו של אודי

נטלי היא תלמידה מצטיינת. היא מכינה שיעורי בית באופן קבוע ונהנית ללמוד.
דפנה היא חברתה הטובה ביותר מאז כיתה א'.

מאז שאודי מציק לה כיוון שסירבה לתת לו להעתיק את שיעורי הבית, מצב רוחה הדרדר והיא לא משקיעה בלימודים. 


העמדה שלך

עליך לנסות לגרום לאודי להפסיק להציק לך.


משאבים


דפנה חברתה הטובה של נטלי.

דפנה תלמידה טובה מאוד. מאוהבת בסתר באודי. חשוב לה להיות בסדר עם כולם ובמיוחד עם החבר'ה המקובלים.
עם זאת, קשה לה לראות איך מציקים לנטלי, חברתה הטובה. פוחדת להביע עמדה.


העמדה שלך

עלייך לחשוב איך תעזרי לנטלי, חברתך הטובה.


משאבים


אודי תלמיד חדש בכיתה ואהוב. מנסה לבסס את מעמדו החברתי בצורה כוחנית. מציק לנטלי.

אודי תלמיד חדש בכיתה. ספורטאי מצטיין. הישגיו הלימודיים בינוניים. מהר מאוד הפך למקובל ונערץ בכיתה. כאשר מסרבים להיענות לבקשה שלו, אודי מגיב באלימות ובאיומים. 


העמדה שלך

עלייך להקשיב לדברי החברים ולבחור דרך פעולה.


משאבים


שון חברו של אודי. נגרר אחר התנהגותו האלימה.

שון, תלמיד ותיק בכיתה, לא היה מקובל בקרב התלמידים עד שהגיע אודי ולקח אותו תחת חסותו. מאותו הרגע, מעמדו החברתי השתפר. נוטה להיגרר אחר אודי ללא מחשבה על השלכות מעשיו.


העמדה שלך

עלייך לשכנע את אודי להשיג מנטלי את שיעורי הבית בכל דרך.


משאבים


איתי תלמיד בכיתה.

איתי, תלמיד ותיק בכיתה, אוהב לסייע לחבריו. הוא רגיש ומוסרי וחשוב לו שאחרים לא יפגעו. 
מבחינה חברתית אינו נחשב לתלמיד מקובל אך מסתדר עם הרוב.


העמדה שלך

עלייך לשכנע את החברים לפעול בדרך הנכונה.


משאבים


מערכה/דיון 1: כיצד אתם הייתם פועלים בסיטואציה זהה?



1.

הודעה פומבית

תלמידים יקרים, 

לאחר שהתנסיתם בסיטואציה במסגרת משחק זה, התייחסו לשאלה הבאה.



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

נטלי:

עליך לנסות לגרום לאודי להפסיק להציק לך.

דפנה:

עלייך לחשוב איך תעזרי לנטלי, חברתך הטובה.

אודי:

עלייך להמשיך לנסות לגרום לכך שנטלי תיתן לך להעתיק 

שון:

עלייך לשכנע את אודי להשיג מנטלי את שיעורי הבית בכל דרך.

איתי:

עלייך לשכנע את החברים לפעול בדרך הנכונה.



הצבעה

כיצד הייתם פועלים במקרה של הצקות בכיתה? הצביעו.



אפשרות 1
הייתי פונה לתלמיד המציק ומנסה לעצור אותו
אפשרות 2
לא הייתי מתערב מתוך חשש מפגיעה במעמדי החברתי
אפשרות 3
הייתי פונה למחנכת ומבקש ממנה סיוע
אפשרות 4
הייתי משתף את הוריי ומתייעץ איתם כיצד לפעול


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

כל הכבוד! אתם חברים טובים ואמיצים.


אפשרות 2

בהחלט מובן אך שימו עצמכם במקומו של הילד שמציקים לו... אולי ניתן לפנות למבוגר.


אפשרות 3

החלטה נבונה. למחנכת כלים לסייע.


אפשרות 4

החלטה נבונה. תמיד כדאי להתייעץ עם ההורים או עם מבוגר אחראי בסביבה.




נקודות מעניינות לדיון

1. הצקה החוזרת על עצמה היא התעללות.
2. טיפול לא הולם בתלונה על הצקה יביא בעקבותיו להתגברות התופעה.
3. חשוב לשתף מבוגר בבית הספר בכל מקרה של הצקה.
4. חברים לספסל הלימודים יכולים לסייע רבות לקרבן הצקה. יש מה לעשות.
5. קביעת נורמות ברורות לגבי הטיפול באירועי הצקה תביא להפחתת התופעה.
6. הקורבן הנתבע להתעלם מההצקה נפגע פעמיים: פעם מן ההצקה עצמה ופעם בשל חוסר ההבנה של הסביבה למצוקתו.
7. רגישותנו מתקהה כשאנו מתרגלים לתופעה חריגה. אנו עלולים להפוך לשותפים פסיביים בגרימת סבל לזולת.
8. הצקות מתמשכות גורמות נזק בלתי הפיך לדימוי העצמי של הקורבן.