מי גנב את ציוד השרטוט? - תסריט המשחק אמת, חוזה, קשר חברתי /שייכות.


רקע

באחת הכיתות של מגמת שרטוט בבית הספר מקצועי היו גניבות רבות. הוחלט להנהיג בהפסקות תורנות של תלמידי הכיתה לשמירה על ציוד השרטוט יקר הערך. ההנחיות לתורנים היו, שאין להרשות לתלמידי הכיתה להיכנס לכיתה בזמן ההפסקה, ובמקרה של חריגה יש להודיע על כך.

דני, חברו הטוב של חיים התורן, נכנס באחת ההפסקות לכיתה, שוחח עמו מעט וניגש למקומו.  במהלך השיעור האחרון באותו יום, דיווח אחד התלמידים כי אחת מהמחוגות היקרות ביותר שלו נעלמה.

חיים ביקש מחברו דני שיספר כי נכנס לכיתה בהפסקה, אך זה סירב וטען בתוקף שלא הוא גנב את המחוגה וכי הוא חושש שאם ידעו שנכנס לכיתה בהפסקה, יחשדו בו שגנב את המחוגות.

הדמויות

חיים מתלבט

חיים –תלמיד כיתה ז' 5 הוא בנבחרת הכדורסל וידוע כילד אמין שתמיד ניתן לסמוך עליו .חיים סיפר לחבריו יוסי ומאיר  על כך והתלבט איתם  האם לספר לכיתה על כניסתו של דני בעת ההפסקה לכיתה.  בסיטואציה מול דני הוא מבולבל מצד אחד הוא לא רוצה לפגוע בחברות עם דני אך מצד שני הוא מכיר את אמנת הכיתה ומרגיש שחוסר הדיווח יפגע באמינותו מול הכיתה


העמדה שלך

על חיים להחליט מה לעשות במצב זה

הוא יודע שחובתו לדווח, אך מצד שני ברור לו שהדיווח יטיל חשד מיידי בחברו הטוב דני - מה עליו לעשות ? 


משאבים

מערכה/דיון - 01

יוסי חבר של חיים

יוסי – הוא חברו הטוב של חיים ומשחק איתו כדורסל בנבחרת. חיים שיתף אותו באירוע, יוסי היה נחרץ בדעתו שעל חיים לספר לכיתה. הוא טוען שזו לא הלשנה אלא דיווח והכיתה חייבת לדעת כפי שהתחייבו באמנה הכיתתית. "גם אם זה לא הוא עליו להסביר מדוע היה שם "


העמדה שלך

עליו לשכנע את חבריו לקבוצה שצריך לדווח על המעשה 


משאבים

מערכה/דיון - 01

מאיר חבר של חיים

מאיר – מאיר חברו של חיים וגר בשכנות אליו הם חוזרים מדי יום יחד אל הבית ומשתפים אחד את השני. מאיר טוען שאין צורך להגיד לילדים בכיתה. "אם אתה חבר טוב של דני אתה צריך להאמין לו שלא הוא גנב ולא להעמיד אותו במצב לא נעים"

זה לא הוגן להעמיד אותו כחשוד במעשה שהוא בסך הכל נכנס לכיתה שלו לשים משהו בתיק.


העמדה שלך

עליו לשכנע את שאר חברי הקבוצה שחברות היא מעל הכל ולא להעמיד א דני בסיטואציה זו 


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: מערכה ראשונה



1.

הודעה פומבית

שלום חברים התכנסו כאן כדי לעזור לחיים להבין מה לעשות 

אני מרגיש שהזמן סוגר עליו ואני חייב לבחור 

צוות יועצים יקר, תודה שהגעתם במיוחד כדי לייעץ לי בשעה קשה זו. אנא הציגו את עצמכם ואת תפקידיכם כדי שנכיר אחד את השני."



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

חיים:

על חיים להחליט מה לעשות במצב זה

הוא יודע שחובתו לדווח, אך מצד שני ברור לו שהדיווח יטיל חשד מיידי בחברו הטוב דני - מה עליו לעשות ? 

יוסי :

עליך לשכנע את חבריך  לקבוצה שצריך לדווח על המעשה 

מאיר:

עליך לשכנע את שאר חברי הקבוצה שחברות היא מעל הכל ולא להעמיד את דני בסיטואציה זו 



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

  1. מהי חברות בעיניכם? מהם גבולותיה? תנו דוגמאות.
  2. מהי הלשנה בעיניכם?
  3. כלפי מי יש לחיים מחויבות במקרה זה? (לדוגמה: לעצמו, לחברו, לחבריו לכיתה, לתפקידו כתורן)


4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

  1. האם העובדה שדני וחיים הם חברים טובים משפיעה על החלטתכם?
  2. אם דני הלשין בעבר על חיים, האם זה היה משפיע על החלטתכם?
  3. מה היה קורה לו כולם היו נמנעים מלדווח על עבירות של חברים טובים?


הצבעה

כעת אחרי  ששמעתם את הטיעונים הגיע זמן לחשוב ולהחליט  



אפשרות 1
לספר לילדי הכיתה על דני
אפשרות 2
לא לספר לילדי הכיתה


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

בחרתם לספר לילדי הכיתה על כניסתו של דני ושמתם אותו בעמדה שהוא צריך להוכיח את חפותו מול הכיתה. 2 ילדים בכיתה טענו שדני הוא הגנב והעבירו הודעות פוגעניות על דני - בדיוק כפי שדני חשב שיקרה מבלי לברר את האמת 


אפשרות 2

בחרתם בחברות - אתם סומכים על דני שהוא לא עשה את המעשה אך לא ידעתם שבזמן שאתם שיקרתם לכל חברי הכיתה גם מישהו שיקר לכם .....




נקודות מעניינות לדיון

  1. מהי חברות בעיניכם? מהם גבולותיה? תנו דוגמאות.
  2. מהי הלשנה בעיניכם?
  3. כלפי מי יש לחיים מחויבות במקרה זה? (לדוגמה: לעצמו, לחברו, לחבריו לכיתה, לתפקידו כתורן)
  4. איזו מן המחויבויות קודמת במקרה זה? נמקו.
  5. האם העובדה שדני וחיים הם חברים טובים משפיעה על החלטתכם?
  6. אם דני הלשין בעבר על חיים, האם זה היה משפיע על החלטתכם?
  7. מה היה קורה לו כולם היו נמנעים מלדווח על עבירות של חברים טובים?