חלוקת מדינת ישראל לשני עמים מי מסכים? - תסריט המשחק דיון /דילמה


רקע

ארץ ישראל מכילה שני לאומים גדולים יהודים ופלסטינים וקבוצות מיעוט נוספות .

קיימות שתי אפשרויות לפתרון הסכסוך בין שני העמים סכסוך שהחל בשנות ה20 של המאה 19..

 הפתרון הראשון מדינה דמוקרטית  אחת לשני העמים.

הפתרון השני שתי מדינות לשני העמים כשהטריטוריה נחלקת בדומה לתוכנית החלוקה.

מדינה אחת לשני עמים

רעיון המדינה האחת, עד לא מכבר טאבו בציבור היהודי, חודר בשנים האחרונות בהדרגה למיינסטרים. אנשי רוח ופוליטיקאים מימין ומשמאל טוענים בנחרצות שחלוקת הארץ איננה אפשרית עוד, שהמשך הסטטוס קוו בלתי נסבל ושהפתרון טמון במסגרת אחידה לשני העמים. איך תיראה מדינה כזו ומה יהיה אופייה? תלוי מאוד את מי שואלים?

הדמויות

דוד מרצה באוניברסיטה

דוד  אבא לשני ילדים וסבא לחמישה נכדים.  הוא שירת בחיל החינוך ולאחר מכן קיבל את התואר דוקטור מטעם אוניברסיטת תל אביב.  דוד גר בישוב אריאל שבשומרון. 

 


העמדה שלך

אתה בעד מדינה אחת לשני עמים, בחיי שלום ובשיתוף פעולה מלא עם העם הפלסטינאי. 

יש לחפש דמות ישראלית נוספת הדוגלת בתפיסה זאת, מה המניעים שלה?


משאבים

מערכה/דיון - 01

בגדדי מוסא ראש מנהל חינוך

מוסא נולד בשנת 1967.  הוא סיים את לימודיו התיכוניים בתיכון  שבעיר.
בשנת 1991 סיים אל לימודיו האקדמיים באוניברסיטת בן גוריון בנגב בפקולטה להנדסת מכונות. באותה שנה נקלט בגדדי לתפקיד מורה ולרכז מגמה טכנולוגית בבית ספר בבאקה.  לאחר מספר שנים בגדדי מונה למנהל בית הספר ולאחר מכן גם לאחראי תחום החינוך בעירייה. בגדדי הוביל את החינוך בבאקה לחינוך טכנולוגי כנעשה בעולם. 

העמדה שלך

 אתה דוגל בחיזוק הלאומיות הערבית ובמתן זכויות לערבים. 

עליך להציג את המניעים של בגדדי להעדפת הלאומיות הערבית ולהקמת מדינה לעם הערבי. האם אתה תומך או שולל את תפיסתו? הסבר מדוע.

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

בני מנהל בית ספר

בן 59, נשוי עם שלושה ילדים. שירת 25 שנים בצה"ל ועוסק כבר 15 שנים בתחום החינוך. 

 


העמדה שלך

אתה בעד שתי מדינות לשני עמים ולדעתך, העם הפלסטיני יחיה בעבר הירדן המזרחי. 

הצג דמויות נוספות שדוגלות בתפיסתך - שתי מדינות לשני עמים. 

בנוסף, הסבר מהן הסיבות שהובילך אותך לתפיסה זאת?

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

נפתלי בנט חבר כנסת

בנט נולד בחיפה. הוא הצעיר מבין שלושה בנים שנולדו לג'ים ולמירנה בנט. הוריו עלו לישראל מסן פרנסיסקו שבארצות הברית.  נפתלי דור לנספי שואה. נפלתי נשוי לגילת ולהם 4 ילדים. בנם הבכור קרוי יוני, על שמו של סא"ל יונתן נתניהו ז"ל, וצעיר בניהם קרוי דוד עמנואל, על שם סא"ל עמנואל מורנו, איתו שירת בנט בסיירת מטכ"ל.

בנט הוא חבר כנסת הדוגל באידיולוגיה ימינית מובהקת. הוא תומך בזכותו של עם ישראל לארץ אחת ושלמה.  הוא תומך בבנייה בהתנחלויות ובתגובות צבאיות ומדיניות  כנגד הטרור הפלסטיני. בנט מתנגד להקמת מדינה פלסטינית ורואה בה אסון לישראל. 


העמדה שלך

אתה תומך במדינה דמוקרטית אחת לעם היהודי. 

כיצד אתה רואה את שיתוף הפעולה של העם הערבי בנושא?

נסה להציג הסבר משכנע לדעותיך.


משאבים

מערכה/דיון - 01

לוסי אהריש עיתונאית

נולדה בצנרת וגדלה בדימונה. לוסי בת להורים ערבים מוסלמים. היא למדה במסגרות חינוך יהודיות.  בשנת 1987 בתחילת האינתיפאדה הראשונה בהיותה בת שש נפגעה קלות בפיגוע כאשר שני בקבוקי תבערה הושלכו על מכונית משפחתה על ידי פלסטינים ברצועת עזה.


העמדה שלך

את דוגלת בשיתוף פעולה בין יהודים לערבים ובמדינה אחת לשני העמים. 

כיצד לדעתך יש לחיות מבחינת הדו קיום במידה? כיצד יש להתייחס לסמלי המדינה הקיימים?

שכנע את משתתפי הדיון שדעתך היא הנכונה ועל פיה יש לפעול. 


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: מדינה אחת לשני עמים



1.

הודעה פומבית

תלמידים יקרים,  

הכונו הכונו לקראת דיון  והצבעה שיתקיים באופן מקוון  בנושא מדינה אחת לשני עמים .

עליכם לצפות בחומרים המצורפים וללמוד היטב את הדמות שאתם מייצגים.

אנא הציגו את עצמכם ואת תפקידיכם כדי שנכיר אחד את השני.



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

דוד :

  תומך בתפיסה של מדינה אחת לשני עמים שיתוף פעולה מלא עם הפלסטינאים וחיים בשלום בארץ . המשימה יש לחפש דמות נוספת בארץ הדוגלת בתפיסה שלך ומה המניעים שלה.

בגדדי מוסא:

 דוגל בחיזוק הלאומיות הערבית ומתן הזכויות לערבים לגור בשטחים המגיעים להם .

הנך נדרש להציג את המניעים של מוסא לתפיסתו בנושא מדינה  לעם הערבי.

והאם הנך תומך או שולל תפיסה זו .

בני:

מאמין בשתי מדינות  לשני עמים והעם הפלסטיני צריך לחיות בעבר הירדן המזרחי.

הנך נדרש להביא דמויות נוספות הדוגלים בתפיסה שלך של שתי מדינות לשני עמים בנוסף  מהם  המניעים שהובילו אותך לתפסה זו.

נפתלי בנט :

אני דוגל במדינה אחת דמוקרטית לעם היהודי שבתוכה מיעוטים .

למדינה פלסטינית יש שם ,קוראים לה ירדן -אם הפלסטינים רוצים להיות מדינה עצמאית שיעברו לירדן.

לוסי אהריש:

מאמינה בשיתוף פעולה יהודים ופלסטינים ובמדינה אחת לשני העמים, כיצד לדעתך ניתן לחיות בדו קיום ב מדינה אחת לשתי העמים.

הנך  נדרשת  לעודד את התמיכה בתהליך של דו קיום במדינה אחת לשני העמים .

עליך לשכנע את חברי הדיון  שהתפיסה שלך היא התפיסה הנכונה .



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

התומכים במדינה אחת לשני העמים יציגו במליאה את עמדותיהם . 



4.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

התומכים בשתי מדינות לשני העמים יציגו את עמדתם .



הצבעה

משתתפי הדיון נדרשים להצביע האם הם מעוניינים במדינה יהודית, דמוקרטית ושוויונית אחת לעם היהודי ולעם הערבי או שהם מעדיפים מדינה נפרדת לעם היהודים ומדינה נפרדת לעם הערבי.



אפשרות 1
מדינה אחת לשני העמים
אפשרות 2
שתי מדינות נפרדות


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

לפי ספירת הקולות ,רוב האזרחים בחרו במדינה יהודית ודמוקרטית ושוויון זכויות לשני העמים, ועל כן בהצלחה בחיים המשותפים יחד ובחיי שלום טובים .


אפשרות 2

לפי ספירת הקולות ,רוב האזרחים בחרו בשתי מדינות נפרדות לשני העמים .

בהצלחה לכל אחד מהעמים בניהול מדינתו החדשה.




נקודות מעניינות לדיון

האם התלמיידם התייחסו לגבולות המדינה במדינה והם ממליצים על שתי מדינות לשני העמים.