פתרון דילמה בכיתה - תסריט המשחק שיעור חינוך - מירב שפירא וענבר יהושע


רקע

המורה ניצה, מחנכת כיתה ט'1, החליטה לשנות את שיטת ההשגחה על מבחנים בכיתתה ולהנהיג שיטה של "מבחן של כבוד", ללא פיקוח מורה. 

ניצה הציגה את הרעיון בפני תלמידי הכיתה. 

בתחילה היו חילוקי דעות לגבי הרעיון ולאחר דיון הוחלט בהסכמת כולם, לאמץ את השיטה החדשה. 

עם זאת, סוכם שהמורה תשאל בסוף כל מבחן אם התלמידים אכן קיימו את החוזה ולא העתיקו במבחן. 

התלמידים ראו בהחלטה עדות לרמה מוסרית גבוהה שלהם כקבוצה וחשבו שראוי שאכן יצדיקו את האמון שנתנה בהם מורתם. 

האם עמדו בחוזה? האם לא עמדו בחוזה? במידה ולא עמדו בחוזה האם שיקרו לניצה? האם דייוחו על חבריהם?

עוד ועוד דילמות... בהמשך

הדמויות

ניצה מחנכת כיתה ט'1

ניצה - נמצאת שנתיים במערכת החינוך. היא מחנכת כיתה ט' איתם המשיכה מכיתה ח'. 

ניצה בת 33, רווקה ללא ילדים. היא טבעונית, מגדירה את עצמה אישה רוחנית, שאוהבת את העולם ואת הבריות, היא אוהבת צמחים ובעלי חיים. לניצה יש אורך רוח ונחמדות בלי סוף. 

היא מאמינה שהכל בחיים עניין של בחירה, והעולם הוא כפי שאנו בוחרים לראותו, ובצבע שאנו בוחרים לצבוע אותו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


העמדה שלך

ניצה, עלייך לעורר דיון בכיתתך על ערכים, על מוסריות - על מה קודם למה - עמידה בחוזה שנקבע מראש או עמידה לצד חבריהם לכיתה שהפרו את החוזה.


משאבים

מערכה/דיון - 01

יצחק תלמיד בכיתה ט'1

יצחק מגדיר את עצמו כתלמיד שמשקיע בלימודים, שקדן והוא חווה הצלחות רבות בתחום זה. הוא אוהב ללכת עם האמת, לא אוהב לשקר, הוא מאמין בחברות אמת והקו שמנחה אותו בשלב הזה של חייו הוא לומר את האמת תמיד, גם כשהיא כואבת.

ליצחק יש חבר קרוב בכיתה, חבר מילדות ששמו שאול. הם אוהבים לשחק בכדורגל בשעות אחר הצהריים ונחשבים לחברים הכי טובים.

יצחק לומד בחוג רובוטיקה, הוא חברותי ומוצא את עצמו חבר ברוב החבורות שיש בשכבה.


העמדה שלך

יצחק, אתה נמצא בליבה של דילמה מוסרית - מצד אחד, המחנכת העמידה אתכם במבחן כבוד, התחייבתם לעמוד בחוזה ועליכם להיות כנים וישרים. 

מצד שני, חברך הטוב הפר את החוזה ולא הודה בכך, ונדרש מכם חבריו למסור את שמות התלמידים שהפרו את החוזה. 

עליך לבחור האם לכבד את החוזה שנקבע בכל דרך שתבחר, או לעמוד בציפיות של חברך הקרוב ולא לכבד את החוזה. 


משאבים

מערכה/דיון - 01

שאול תלמיד בכיתה ט'1

שאול מגדיר את עצמו כילד שטותניק שכל הזמן עושה שטויות, חבריו טוענים שהוא לא לוקח דברים ברצינות ותמיד לוקח הכל בקלות. הוא מרגיש שהוא הילד המצחיק בכיתה, מרכז העניינים. 

שאול מגדיר את עצמו חבר טוב, אך ציין שחווה רגעים שבהם חבריו היו מאוכזבים ממנו - בעיקר בסיטואציות שבהן לא חשב על ההשלכות של מעשיו, או לא שם לב למה שאמר ויצא שחבריו נפגעו מכך. הוא מספר שהוא אוהב את החברים שלו ולא אוהב לפגוע בהם. 


העמדה שלך

שאול, בעיצומו של מבחן הכבוד בחרת להפר את החוזה ולהעתיק מדף שהכנת מבעוד מועד. ידעת שחבריך לכיתה בחרו לעמוד בחוזה ועשו מאמצים על מנת לעמוד במבחן הכבוד של ניצה. ידעת שחברך הטוב, יצחק, ראה שהפרת את החוזה ואתה יודע כמה האמת חשובה לו. 

כעת, כשניצה פונה לכיתה ושואלת האם עמדתם בחוזה, חבריך הודו שהכיתה לא עמדה. 

עליך להחליט האם למסור את שמך ולשאת בתוצאות ובכך לאפשר לשאר הכיתה לעבור את המבחן ולקבל מבחני כבוד נוספים, או להימנע מכך.


משאבים

מערכה/דיון - 01

דנוש תלמידה בכיתה ט'1

דנה מבקשת שנקרא לה דנוש. היא מגדירה את עצמה קודם כל כילדה יפה. היא מספרת על עצמה שהיא תלמידה מצטיינת, שעובדת קשה ומצליחה. היא מארגנת המסיבות של השכבה, היא אוהבת להיות עם חברים וחברות. היא מסתדרת היטב עם שאול ואוהבת להיות בחברתו, אפילו ציינה במבוכה שהייתה רוצה שיהיו בני זוג. 

דנה לוקחת חלק בפעילויות וחוגי העשרה מחוץ למסגרת בית הספר ורוצה להיות רופאה כשתגדל. 


העמדה שלך

דנה, את ראית ששאול לא עמד במבחן הכבוד. את יודעת שיצחק ראה גם ששאול לא עמד במבחן. 

כעת את ניצבת בפני דילמה רבת אפשרויות - האם לספר לניצה בעצמך? האם לתת לשאול הזדמנות? האם לדבר עם שאול על הנושא - כיצד יגיב לכך? האם לנסות לברר מול יצחק, שיתכן ויספר לשאול כי הוא דוגל בחברות טובה ובגילוי האמת...? 

עלייך לחשוב על אפשרות שנכונה עבורך לפתור את הדילמה בפניה את ניצבת. בהצלחה.


משאבים

מערכה/דיון - 01

ספיר תלמידה בכיתה ט'1

ספיר מגדירה את עצמה כילדה שקטה. היא אוהבת ללמוד, ומרגישה שאין לה הרבה חברים בכיתה. היא משתתפת בחוג רובוטיקה ומרגישה מאוד אהובה במסגרת הזאת. היא חברה טובה של דנה ויצחק, אבל לא מרגישה מחוברת לחברים האחרים שלהם, אך כן מרגישה שהכיתה מגובשת ושהם משפחה אחת. 

דנה שואפת להיות בעתיד מורה, היא רואה את ניצה כדמות משמעותית ומשפיעה בחייה ורוצה להיות כמוה. 


העמדה שלך

ספיר, לטענתך - חברות היא קודם כל נאמנות אחד לשני. יחד עם הערצתך למורה ניצה, את מרגישה מחויבת קודם כל לבני כיתתך, ולכן החלטת להחתים את הילדים על חוזה סודי במקביל להסכם שניצה עשתה איתכם, ובחוזה כתבת שגם אם מישהו מרמה, אתם נשארים מאוחדים ולא מוסרים את שמו. כל התלמידים בכיתה חתמו, וכעת את רואה שיש תלמידים שמתעוררים בהם ספקות. 

כיצד תפעלי?


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: התחייבות ועמידה בחוזה



1.

הודעה פומבית

זה הזמן לדיון.

כעת, הניחו את דעתכם האישית בצד, וחשבו על טיעונים משכנעים - מדוע יש לדווח למחנכת מי הפר את החוזה, וחשבו על דרכים לעשות זאת. 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

ניצה :

ניצה, עלייך לעורר דיון בכיתתך על ערכים, על מוסריות - על מה קודם למה - עמידה בחוזה שנקבע מראש או עמידה לצד חבריהם לכיתה שהפרו את החוזה.

יצחק:

הוא אוהב ללכת עם אמת, לא אוהב לשקר, הוא מאמין בחברות אמת ולומר את האמת תמיד גם כשהיא כואבת

שאול:

שאול הוא לפעמים לא חושב על ההשלכות שיכולות לקרות כאשר הוא לא מקשיב ועושה מה שבא לו זה בא לפעמים על חשבון 

דנוש:

דנה, את ראית ששאול לא עמד במבחן הכבוד. את יודעת שיצחק ראה גם ששאול לא עמד במבחן. 

כעת את ניצבת בפני דילמה רבת אפשרויות - האם לספר לניצה בעצמך? האם לתת לשאול הזדמנות? האם לדבר עם שאול על הנושא - כיצד יגיב לכך? האם לנסות לברר מול יצחק, שיתכן ויספר לשאול כי הוא דוגל בחברות טובה ובגילוי האמת...? 

עלייך לחשוב על אפשרות שנכונה עבורך לפתור את הדילמה בפניה את ניצבת. בהצלחה.

ספיר:

ספיר, לטענתך - חברות היא קודם כל נאמנות אחד לשני. יחד עם הערצתך למורה ניצה, את מרגישה מחויבת קודם כל לבני כיתתך, ולכן החלטת להחתים את הילדים על חוזה סודי במקביל להסכם שניצה עשתה איתכם, ובחוזה כתבת שגם אם מישהו מרמה, אתם נשארים מאוחדים ולא מוסרים את שמו. כל התלמידים בכיתה חתמו, וכעת את רואה שיש תלמידים שמתעוררים בהם ספקות. 

כיצד תפעלי?



הודעת סיום

במידה ובנקודת הפתיחה של הדיון דעתכם הייתה שלא צריך לדווח, האם דעתכם השתנתה בנושא?



נקודות מעניינות לדיון

נסו לענות על השאלות הבאות מתוך זווית הראיה של שאול, שלא רוצה לדווח על מעשיו. 

  1. מהי נאמנות לחבר בעיניכם? מהם גבולותיה?   מהי הלשנה בעיניכם?
  2. כלפי מי יש ליצחק מחויבויות? מהן המחויבויות ? איזו מחויבות קודמת במקרה זה?
  3. מה לדעתכם היו רוצים תלמידי הכיתה שיעשה? מה עשויים להיות נימוקיהם?
  4. מה היתה המורה רוצה שיעשה? מדוע?
  5. לו לא היה מדובר ברמאות בבחינה אלא ברמאות אחרת או בגניבה האם הייתם משנים את דעתכם?

     

מערכה/דיון 2: נאמנות, חברות



1.

הודעה פומבית

בשלב הזה של הדיון, אתם מציגים טיעונים למה לא לספר מי הפר את החוזה. 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

ניצה :

ניצה, עלייך לעורר דיון בכיתתך על ערכים, על מוסריות - על מה קודם למה - עמידה בחוזה שנקבע מראש או עמידה לצד חבריהם לכיתה שהפרו את החוזה.

יצחק:

יצחק, אתה נמצא בליבה של דילמה מוסרית - מצד אחד, המחנכת העמידה אתכם במבחן כבוד, התחייבתם לעמוד בחוזה ועליכם להיות כנים וישרים. 

מצד שני, חברך הטוב הפר את החוזה ולא הודה בכך, ונדרש מכם חבריו למסור את שמות התלמידים שהפרו את החוזה. 

עליך לבחור האם לכבד את החוזה שנקבע בכל דרך שתבחר, או לעמוד בציפיות של חברך הקרוב ולא לכבד את החוזה. 

שאול:

שאול, בעיצומו של מבחן הכבוד בחרת להפר את החוזה ולהעתיק מדף שהכנת מבעוד מועד. ידעת שחבריך לכיתה בחרו לעמוד בחוזה ועשו מאמצים על מנת לעמוד במבחן הכבוד של ניצה. ידעת שחברך הטוב, יצחק, ראה שהפרת את החוזה ואתה יודע כמה האמת חשובה לו. 

כעת, כשניצה פונה לכיתה ושואלת האם עמדתם בחוזה, חבריך הודו שהכיתה לא עמדה. 

עליך להחליט האם למסור את שמך ולשאת בתוצאות ובכך לאפשר לשאר הכיתה לעבור את המבחן ולקבל מבחני כבוד נוספים, או להימנע מכך.

דנוש:

דנה, את ראית ששאול לא עמד במבחן הכבוד. את יודעת שיצחק ראה גם ששאול לא עמד במבחן. 

כעת את ניצבת בפני דילמה רבת אפשרויות - האם לספר לניצה בעצמך? האם לתת לשאול הזדמנות? האם לדבר עם שאול על הנושא - כיצד יגיב לכך? האם לנסות לברר מול יצחק, שיתכן ויספר לשאול כי הוא דוגל בחברות טובה ובגילוי האמת...? 

עלייך לחשוב על אפשרות שנכונה עבורך לפתור את הדילמה בפניה את ניצבת. בהצלחה.

ספיר:

ספיר, לטענתך - חברות היא קודם כל נאמנות אחד לשני. יחד עם הערצתך למורה ניצה, את מרגישה מחויבת קודם כל לבני כיתתך, ולכן החלטת להחתים את הילדים על חוזה סודי במקביל להסכם שניצה עשתה איתכם, ובחוזה כתבת שגם אם מישהו מרמה, אתם נשארים מאוחדים ולא מוסרים את שמו. כל התלמידים בכיתה חתמו, וכעת את רואה שיש תלמידים שמתעוררים בהם ספקות. 

כיצד תפעלי?



הודעת סיום

כל אחד מכם קיבל הודעה אשר מערערת את הטענה אותה עליכם לטעון. נסו לעמוד מאחורי טענה זו יחד עם התייחסות לנושא ההודעה שקיבלתם.



נקודות מעניינות לדיון

  1. מהי נאמנות לחבר בעיניכם? מהם גבולותיה?   מהי הלשנה בעיניכם?
  2. כלפי מי יש ליצחק מחויבויות? מהן המחויבויות ? איזו מחויבות קודמת במקרה זה?
  3. מה לדעתכם היו רוצים תלמידי הכיתה שיעשה? מה עשויים להיות נימוקיהם?
  4. מה היתה המורה רוצה שיעשה? מדוע?
  5. לו לא היה מדובר ברמאות בבחינה אלא ברמאות אחרת או בגניבה האם הייתם משנים את דעתכם?
  6. מה היה קורה לו אנשים לא היו עומדים בחוזים שהסכימו עליהם?