פרונטלי? זום? היברידי? - תסריט המשחק איך צריך לחזור ללמד אחרי תקופת הקורונה?


רקע

אופיר עתיד, מנהלת בית הספר התיכון "פנינו לאן", מאושרת שתקופת הקורונה כבר מאחורינו וסוף סוף אפשר לחזור ללמד כרגיל בבתי הספר. אבל אמנם "ללמד כרגיל"? האם אחרי תקופה ארוכה של למידה מרחוק, בעיקר באמצעות הזום, אבל גם בדרכים אחרות, ישובו כל המורות והמורים ללמד כאילו כלום לא קרה?

אופיר מחליטה לכנס אתכןם, צוות המורות והמורים, לדבר על זה: האם משהו עומד להשתנות?

הדמויות

דוד פרונטלי מורה לתנ"ך

דוד מלמד בבית הספר מיום הקמתו, לפני עשרים שנה. הוא אוהב את התלמידים והתלמידות, והם אוהבים אותו. אין פלא שגם ציוני הבגרות בכיתות שלו גבוהים. הוא מגיע לכיתה עם ספר תנ"ך וטוש - וזהו. זה מספיק. 


העמדה שלך

דוד, לדעתך לא מחליפים סוסים מנצחים. הלמידה הפרונטלית מאפשרת לך להעביר את הידע הרב שיש לך בתנ"ך אל התלמידות והתלמידים בדיוק כמו שאתה למדת בנעוריך: המורה מסבירה, התלמידים כותבים במחברת, ואחר כך מגיע המבחן. למה לשנות אם זה מצליח? ציוני הבגרות בכיתות שלך מעידים שזו דרך מצוינת. 

חוץ מזה, לא בא לך להשקיע עכשיו שעות רבות בדרכי הוראה חדשות. די, הגיע הזמן לנוח על זרי הדפנה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

דור פרויקטור מורה לספרות

דור התחיל את הקריירה שלו בהוראה לפני שנתיים, והוא בהחלט מתייחס לזה כאל קריירה. הוא אידיאליסט ועובד קשה לקראת כל שיעור ושיעור.


העמדה שלך

דור,

תקופת הקורונה היא ההזדמנות לשנות את דרכי ההוראה המיושנות!

אתה למדת בתיכון כמו שלמדו גם הוריך והוריהם והורי הוריהם: למידה פרונטלית ומשעממת, שבה התלמידות והתלמידים פאסיביים והמורות.ים פאסיביים לא פחות. הם וחוזרים ומלמדים באותה צורה בדיוק כבר שנים.

חינוך והוראה זה לא מקום לעצלות מחשבתית. הגיע הזמן לשנות. לדעתך, למידה באמצעות פרוייקטים היא היא הדבר!


משאבים

מערכה/דיון - 01

אורה היברידי סגנית מנהלת ומורה לתקשורת

אורה הקימה את המגמה לתקשורת לפני עשר שנים - והזמן עבר ממש מהר. היא נהנית מכל רגע. אבל לפעמים היא חוששת שהיא מתחילה להשתעמם. החברות שלה מחליפות מקומות עבודה בכל שנתיים ורק היא דורכת במקום...


העמדה שלך

אורה, 

את ברגשות מעורבים.

מצד אחד, את החומר העיוני  הכי פשוט ללמד בכיתה בדרך הפרונטלית המוכרת.

מצד שני, את הלימודים המעשיים ניסית עד היום ללמד בדרכים מגוונות - אבל זה היה מסובך מאוד: לצפות בהרצאות מקוונות (אין מקרן תקין), לצלם סרטונים בחוץ (אין ביטוח), לראיין חברי כנסת (הם לא מוכנים לבוא לבית הספר).

כל הדברים האלו נפתרו בתקופת הקורונה, כשלימדת בזום - פתאום הכל אפשרי והכל מגיע לכולןם ממש עד הבית (כולל חברי כנסת שהסכימו להתראיין בזום...)

המסקנה שלך היא שצריך לימודים היברידיים: שלושה ימים בשבוע למידה פרונטלית, ושלושה ימים למידה בזום. ככה נהנה מכל העולמות!

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

עביר סאלם-זום מורה לאזרחות

עביר היא מורה מוערכת לאזרחות, ומצליחה לייצר דיונים משמעותיים בכיתה - כשהיא הולכת בין הטיפות (האידיאולוגיות). אבל זה עולה לה בייסורים: היא צריכה לנסוע בכל יום שעה וחצי לכל כיוון בתחבורה ציבורית, ועד שהיא מגיעה הביתה אין לה כוח לזוז. בטח שלא להכין מערכי שיעור חדשים...


העמדה שלך

עביר,

תקופת הקורונה הייתה התקופה המאושרת בחייך (המקצועיים).

ישבת בבית ולימדת מהזום.. קמת בבוקר, קראת עיתון ושתית קפה בשקט עד לשיעור הראשון. אכלת צהריים עם בני המשפחה. שכחת מאוטובוסים. היה לך כוח להכין שיעורים מקוונים מעניינים, שבהם שילבת סרטונים חשובים (פשוט לעבור לכרטיסה חדשה עם יוטיוב).

את ממש לא רוצה לחזור ללמד כרגיל. את רוצה להמשיך לנצח ללמד מרחוק. 


משאבים

מערכה/דיון - 01

טליה החיים-עצמם מורה לכימיה

טליה הגיעה לבית הספר רק השנה, ונראה שהיא עדיין קצת בהלם כללי. שיעורי הכימיה נראים לה ארוכים ומשמימים. התלמידות והתלמידים שלה אמנם מקבלים ציונים טובים (היא כנראה מורה טובה יותר ממה שנדמה לה) אבל היא לא בטוחה שהם באמת לומדים כימיה...


העמדה שלך

שילה, 

לדעתך צריך לנצל את תקופת הקורונה ואת הימים שאחריה כדי לערוך שינויים משמעותיים בכל שיטות הלימוד ובכל המקצועות.

צריך לצאת החוצה ולחקור את החיים עצמם! לבדוק את הרכב המים בנחל הקרוב או בים, לבקר במעבדות של חברות ומפעלים ביו-כימיים, להתחלק לקבוצות מחקר כמו בסטרט-אפ ולעשות פרוייקטים... ויש לך עוד המון רעיונות.

אבל אף אחד מהם לא נעשה בכיתה סגורה ובלמידה פרונטלית. זה הזמן לשינוי!


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: איך צריך לחזור ללמד אחרי הקורונה



1.

הודעה פומבית

מורות ומורים יקרות ויקרים מאוד!

תודה שהסכמתןם לבוא לדיון החשוב הזה! תקופת הקורונה הסתיימה, ועכשיו אנחנו שואלות את עצמנו: האם לחזור ללמד כמו פעם? האם צריך לשנות משהו? 

אנא ספרו מהי העמדה שלכןם בעניין הזה. אחר כך תוכלו לקרוא מה כתבו האחרות והאחרים - ולהתווכח איתןם...

מילות המפתח שיכולות לעזור לכןם: יתרונות, חסרונות, למידה אקטיבית, למידה פאסיבית, למידה עצמאית, חיסכון, יעילות, למידה מרחוק, למידה חוויתית, הצלחה בבגרות, ציונים...



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

דוד פרונטלי:

דוד, לדעתך הלמידה הפרונטלית מצוינת: המורה מסביר/ה, התלמידים כותבים במחברת, ואחר כך מגיע המבחן. למה לשנות אם זה מצליח? ציוני הבגרות בכיתות שלך מעידים שזו דרך מצוינת. 

חוץ מזה, לא בא לך להשקיע עכשיו שעות רבות בדרכי הוראה חדשות. די, הגיע הזמן לנוח על זרי הדפנה!

דור פרויקטור:

דור,

לדעתך תקופת הקורונה היא הזדמנות לשנות, סוף סוף, את דרכי ההוראה המיושנות. חינוך והוראה זה לא מקום לעצלות מחשבתית. הגיע הזמן לשנות.

לדעתך, למידה באמצעות פרוייקטים (PBL) היא היא הדבר!

אורה היברידי:

אורה, 

את ברגשות מעורבים. מצד אחד, הכי פשוט ללמד בכיתה בדרך הפרונטלית המוכרת.

מצד שני, לימודים בזום מאפשרים לך להביא הרצאות לכיתה (מרחוק זה פשוט יותר לכולןם), להראות סרטונים ותמונות, להשמיע מוסיקה... - את לא תלויה בטכנאי של בית הספר...

המסקנה שלך היא שצריך לימודים היברידיים: שלושה ימים בשבוע למידה פרונטלית, ושלושה ימים למידה בזום. ככה נהנה מכל העולמות!

 

עביר סאלם-זום:

עביר,

תקופת הקורונה הייתה התקופה המאושרת בחייך (המקצועיים). לא היית צריכה לנסוע בפקקים, למצוא חניה ליד בית הספר - פשוט ישבת בבית ולימדת מהזום..

 היה לך כוח להכין שיעורים מקוונים מעניינים, שבהם שילבת סרטונים חשובים (פשוט לעבור לכרטיסיה חדשה עם יוטיוב). את ממש לא רוצה לחזור ללמד כרגיל. את רוצה להמשיך לנצח ללמד מרחוק. 

טליה החיים-עצמם:

שילה, 

לדעתך צריך לנצל את תקופת הקורונה ולערוך שינויים משמעותיים בכל שיטות הלימוד ובכל המקצועות - ולצאת החוצה!

צריך ללמד מתוך החיים עצמם: לחקור את הרכב המים בנחל הקרוב או בים, לבקר במעבדות של חברות ומפעלים ביו-כימיים, להתחלק לקבוצות מחקר כמו בסטרט-אפ ולעשות פרוייקטים... ויש לך עוד המון רעיונות.

אבל אף אחד מהם לא נעשה בכיתה סגורה ובלמידה פרונטלית. זה הזמן לשינוי!



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

עכשיו הזמן לקרוא את מה שכתבו האחרות והאחרים. יש להןם עמדה שונה משלכןם, אבל אולי הןם יצליחו לשנות את דעתכןם...

הגיבו למה שהןם כתבו ונסו גם אתןם לשכנע אותןם



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

זה הזמן להוסיף תגובות וטיעונים חדשים לפי מקורות המידע שקראתןם. נסו לשכנע שאתןם צודקות וצודקים!

 



הצבעה

זה הזמן להצביע על הדרך הנכונה לדעתכןם האישית (לא כדמות) לחזור ללימודים אחרי תקופת הקורונה.



אפשרות 1
צריך לחזור ללמד למידה פרונטלית וזהו!
אפשרות 2
צריך ללמד בצורה היברידית: פרונטלית ומרחוק
אפשרות 3
צריך להמשיך ללמד בזום. זה כל כך נוח...
אפשרות 4
צריך ללמד מחוץ לכתלי בית הספר - ללמד את החיים עצמם!
אפשרות 5
צריך ללמד באמצעות למידה מבוססת פרויקטים!
אפשרות 6
יש לי רעיון אחר - אציג אותו בכיתה


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

לדעתכןם צריך לחזור ללמד למידה פרונטלית וזהו!


אפשרות 2

לדעתכןם צריך ללמד בצורה היברידית: פרונטלית ומרחוק


אפשרות 3

לדעתכןם צריך להמשיך ללמד בזום. זה כל כך נוח...


אפשרות 4

לדעתכןם צריך ללמד מחוץ לכתלי בית הספר - ללמד את החיים עצמם!


אפשרות 5

לדעתכןם צריך ללמד באמצעות למידה מבוססת פרויקטים!


אפשרות 6

יש לי רעיון אחר - אציג אותו בכיתה




נקודות מעניינות לדיון

1. האם לדעתכןם, יש רק אפשרות אחת טובה? אם כן, מהי? אם לא, מה ניתן לעשות?

2. האם יש אפשרות אחת שדורשת מאמץ גדול יותר מהשאר? האם המאמץ שווה?

3. מה דרוש, לדעתכןם, כדי לשנות את צורת הלמידה הנהוגה היום בבתי הספר ובאקדמיה?