תלבושת אחידה- כן או לא? - תסריט המשחק האם כדאי שתהיה תלבושת אחידה בבתי הספר התיכוניים


רקע

בביה"ס תיכון במרכז הארץ צוות הניהול החליט כי על תלמידי התיכון להתחיל להגיע בתלבושת אחידה ( בכלל הגילאים השונים).

מועצת התלמידים בביה"ס החליטה לקבוע עם מנהל ביה"ס פגישה ולהעלות את הטענות שלהם מולו בכדי להציג גם את עמדות התלמידים.

ההחלטה של צוות הניהול הועלתה לדיון בקרב הכיתות השונות וזאת בעקבות התנגדות נחרצת של תלמידים רבים בביה"ס.

 

הדמויות

מיכל גוטמן תלמידת כיתה י'5

מיכל הינה בת יחידה, התחילה השנה ללמוד בביה"ס התיכון. מיכל תלמידה מצטיינת, מוקפת חברות, תמיד עוזרת לחברים ולוקחת חלק פעיל בוועדת חברה הכיתתית. מיכל מגיעה ממשפחה בעלת אמצעים ותמיד מתחדשת באמצעים הטכנולוגיים החדישים ביותר.


העמדה שלך

מיכל אינה מעוניינת בתלבושת אחידה. מיכל מאוד רוצה להציג את פרטי הלבוש הממותגים שלה ולדעתה כל ילד/ה זכאים להציג את הטעם האופנתי שלהם ודעתם בצורה חופשית.


משאבים

מערכה/דיון - 01

יואל כהן תלמיד כיתה יב'1

יואל הינה בן במשפחה של חמישה אחים. יואל הינו בן זקונים, לעיתים מגיע בלבוש זהה ליום שקדם לו. מרבה ללבוש טרנינגים וסווצרים. אינו לובש מותגים, משתמש בציוד ( כגון : מחברות/ ספרים וכדומה) מאחיו הגדולים. יואל הינו ילד מופנם, מאוד מתעניין בספרים בשפה האנגלית ומסתובב עם שני חברים קרובים. 


העמדה שלך

יואל מאוד תומך בתלבושת אחידה, הוא חושב כי באמצעות דברים חומריים לא ניתן להכיר את האדם העומד מאחורי החזות החיצונית. יואל מאמין כי ההתעסקות בבחירת פרטי לבוש והמחשבה כי עלינו למצוא כן בעיני הסביבה שלנו רק באמצעים חזותיים אינה הכרחית ועלינו להשקיע את הזמן הפנוי שלנו בהעשרת ידע, למידה והרחבת תחומי עיניין.


משאבים

מערכה/דיון - 01

ליבי אברמוביץ תלמידת כיתה יא'3

ליבי הינה בת בכורה לעוד שתי אחיות. ליבי הינה ילדה יפה ומטופחת, מגיעה לביה"ס עם רכב משלה ( שהוריה קנו לה). ליבי חברה של איתי- הילד המקובל ביותר בשכבה. ליבי הינה יושבת ראש מועצת התלמידים הבית ספרית. אחר הצהריים ליבי לוקחת חלק בצופים השכונתיים ובחלק מהימים מתנדבת בבית האבות של השכונה.


העמדה שלך

ליבי מאוד רוצה להשתמש במעמדה בביה"ס על מנת להציג לכלל הילדים את האפשרות לתלבושת אחידה חלקית. היא מאמינה כי לבישת חולצה עם סמל ביה"ס אכן מייצגת את הילדים כחלק ממוסד אליו הם משתייכים ואילו שאר פרטי הלבוש יכולים להיבחר על ידי הילד/ה וזאת על מנת לאפשר לכל אחד/ת להציג את הטעם והדעות האישיות שלו/ה.


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: למי מהדמויות הכי התחברתי?



1.

הודעה פומבית

תלמידים יקרים, בבקשה קראו את כלל הפרטים המאפיינים את הדמויות על מנת להבין מהם הדברים העומדים מאחורי הדעות והבחירה שלהם לגבי התלבושת האחידה



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מיכל גוטמן:

מיכל אינה מעוניינת בתלבושת אחידה. מיכל מאוד רוצה להציג את פרטי הלבוש הממותגים שלה ולדעתה כל ילד/ה זכאים להציג את הטעם האופנתי שלהם ודעתם בצורה חופשית.

יואל כהן:

יואל מאוד תומך בתלבושת אחידה, הוא חושב כי באמצעות דברים חומריים לא ניתן להכיר את האדם העומד מאחורי החזות החיצונית. יואל מאמין כי ההתעסקות בבחירת פרטי לבוש והמחשבה כי עלינו למצוא כן בעיני הסביבה שלנו רק באמצעים חזותיים אינה הכרחית ועלינו להשקיע את הזמן הפנוי שלנו בהעשרת ידע, למידה והרחבת תחומי עיניין.

ליבי אברמוביץ:

ליבי מאוד רוצה להשתמש במעמדה בביה"ס על מנת להציג לכלל הילדים את האפשרות לתלבושת אחידה חלקית. היא מאמינה כי לבישת חולצה עם סמל ביה"ס אכן מייצגת את הילדים כחלק ממוסד אליו הם משתייכים ואילו שאר פרטי הלבוש יכולים להיבחר על ידי הילד/ה וזאת על מנת לאפשר לכל אחד/ת להציג את הטעם והדעות האישיות שלו/ה.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

כשאני מביעה דעה אני משפיע! 

האם אני יכול להימנע מהחלטה?



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

האם ההחלטה צריכה להיות בשיתוף תלמידי ביה"ס או שמא החלטה של הסגל בלבד?



הצבעה

שחור או לבן? בעד או נגד? דעה נחרצת?!



אפשרות 1
בעד תלבושת אחידה
אפשרות 2
נגד תלבושת אחידה
אפשרות 3
בעד תלבושת אחידה חלקית


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

תלבושת אחידה יוצרת שוויון ומפחיתה את התחרותיות 


אפשרות 2

כל אחד ודעתו הוא! החיצוניות שלי מציגה את דעותיי ואת הטעם האופנתי שלי


אפשרות 3

יש להתייחס לתחרותיות כדבר חיובי המעורר ומחייה את החברה שלנו. הרצון להשתייך לקבוצה ולמוסד יחד עם היכולת להציג את מי שאני.




נקודות מעניינות לדיון

נקודות לדיון:

1. האם אני יכולה להימנע מלהביע דעה?

2. מה ההשפעה של התלבושת האחידה מבחינת הכלכלה?

3. האם דעתם של ההורים הינה פקטור בהחלטה?

4. האם אתם מסכימים עם כך שההחלטה צריכה להיות על פי רוב?

מערכה/דיון 2: מי יקבע מהי התלבושת האחידה?



1.

הודעה פומבית

במידה ותלבושת אחידה הינה ההחלטה של הרוב המכריע- איזו תלבושת אחידה תקבע בביה"ס? האם התלבושת צריכה להיות מותאמת לאוכלוסייה ולאזור המגורים? האם דעותיהם של התלמידים רלוונטיות להחלטה?



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מיכל גוטמן:

ספרי מדוע תלבושת אחידה הינה טעות עבור תלמידי ביה"ס.

יואל כהן:

ספר מדוע תלבושת אחידה תורמת עבור החברה ועבור הפרט.

ליבי אברמוביץ:

תארי מהו הקשר בין תלבושת אחידה לערכים- כבוד האדם, צניעות ושוויוניות.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

תלבושת אחידה מייעלת את הזמן שלנו



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

תלבושת אחידה הינה הדרך לשוויון חברתי



הצבעה

בבית 



אפשרות 1
סגל ביה"ס
אפשרות 2
התלמידים


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

האחריות הינה של הצוות הניהולי בביה"ס. זוהי התנהלות בתוך מוסד חינוכי והאחריות היא על הסגל המקצועי.


אפשרות 2

המאה ה21- התלמידים הינם שותפים מלאים להצלחת ביה"ס וליצירת אווירה מלוכדת של הנוכחים בו.




נקודות מעניינות לדיון

נקודות לדיון:

1. האם אנחנו חברה שוויונית?

2. מהי תחרות בריאה?