יום שישי שחור או ירוק? - תסריט המשחק האם צריך להגביל קניות מקוונות?


רקע

לקראת יום שישי השחור - בלאק פריידיי 2020 העלה ח"כ עודד מקומי הצעת חוק שתגביל את הקניות המקוונות על ידי הטלת מס בגובה 33% על כל הקניות המקוונות וזאת במטרה להגן על עסקים מקומיים שהמכירות שלהם נפגעות בגלל התגברות הקניות המקוונות.

להפתעתו זכה ח"כ מקומי לתמיכה בהצעת החוק שלו מהמפלגה הירוקה שנציגיה טוענים כי הגידול בהיקף הקניות ברשת גורם לפגיעה בסביבה.

לדיון בהצעת החוק בועדת הכלכלה של הכנסת זומנו מספר מומחים מתחומי הצרכנות, המסחר המקוון והסביבה.

בסיום הדיון חברי הועדה יחליטו האם להעלות את הצעת החוק להצביעה בכנסת או לגנוז אותה.

הדמויות

ח"כ עודד מקומי חבר כנסת

בן 44, נשוי + 3

עודד מקומי הוא חבר כנסת מטעם מפלגת "העם". לפני שנבחר לכנסת הוא היה יו"ר התאגדות בעלי העסקים הקטנים בישראל. עיקר פעילותו בכנסת היא בחקיקה למען עסקים קטנים - חנויות, מסעדות, חדרי כושר וכו'.


העמדה שלך

עליך לשכנע את חברי הועדה להעלות את החוק שלך להצבעה בכנסת. הנימוקים שלך הם:

* הקניות המקוונות פוגעות בהיקף המכירות של החנויות הקטנות והבינוניות. הפגיעה מביאה בעלי חנויות לפשיטת רגל.

* הקונים מוציאים את רוב הכסף על קניות באתרים בחו"ל, במקום שהכסף יישאר בארץ ויעזור לכלכה המקומית.

* חייבים להגן על בעלי החנויות!


משאבים

מערכה/דיון - 01

מיכל רשת יועצת לעסקים ירוקים ברשת האינטרנט

בת 37 נשואה + 2.

תואר ראשון בלימודי סביבה, תואר שני במנהל עסקים. עובדת כחמש שנים כיועצת לעסקים ירוקים ברשת האינטרנט.

 


העמדה שלך

עלייך לשכנע את הועדה לבטל את הצעת החוק. הנימוקים שלך הם:

* הקניות המקוונות עדיפות מבחינה סביבתית על פני קניות בחנויות פיזיות משום שבקניה בחנות פיזית יש גם הובלה של המוצר לחנות וגם נסיעה של הקונה אל החנות, ולעיתים ליותר מחנות אחת אם הקונה לא מוצא מוצר מתאים בחנות הראשונה.

* חברות ענק כמו אמאזון יכולות לייעל את הובלת המוצרים למרכזים הלוגיסטיים שלהן על ידי ריכוז משלוחים ושיירות משאיות שחוסכות בפליטות גזי חממה לעומת הרבה יותר כלי רכב קטנים שמובילים את המוצרים לאלפי חנויות.

* חנויות אינטרנט חוסכות משאבים - לא צריך מבנה, לא צריך חשמל לתאורה וחימום/קירור, העובדים והקונים לא צריכים להגיע לחנות.

 

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

ד"ר איליין בת-קיימא כלכלנית סביבתית, מרצה באוניברסיטת תל אביב

בת 46, גרושה +3.

נולדה באנגליה, בעלת תואר ראשון בכלכלה, תואר שני במדעי הסביבה. עשתה דוקטורט בנושא השפעת הצריכה על הסביבה. עלתה לישראל בשנת 1997.


העמדה שלך

עלייך לשכנע את הועדה שהחוק צריך לעלות להצבעה בכנסת. נימוקייך הם:

* הנוחות, הזמינות, והקלות של הקניות ברשת גורמות לאנשים לקנות מוצרים מיותרים שהם לא צריכים

* המחירים הזולים והמשלוחים חינם מגבירים את תופעת קניית המוצרים המיותרים

* התוצאה היא הגדלה משמעותית של הצריכה - ולכך יש השלכות סביבתיות בגלל צריכת יתר של משאבים ופליטת גזי חממה.

* רוב המוצרים הזולים והמיותרים נזרקים תוך זמן לא רב ובכך מגדילים גם את כמות הפסולת שהאנושות מייצרת.

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

רמי צרכנוביץ' יו"ר המועצה הישראלית לצרכנות

בן 58, נשוי + 4

מכהן כיו"ר המועצה הישראלית לצרכנות משנת 2015.


העמדה שלך

עליך לשכנע את הועדה שיש לפסול את הצעת החוק מהנימוקים הבאים:

* המחירים בישראל גבוהים מאד בגלל סיבות רבות (מדינה קטנה, ייבוא מרחוק, מיסים גבוהים ועוד), הקניות ברשת מאפשרות לציבור הצרכנים להוזיל את עלות הקניה של מוצרים רבים.

* החוק המוצע יביא לפגיעה בצרכנים ובעיקר בשכבות החלשות שעבורן המחירים ברשת מהווים הוזלה משמעותית.

* בקניה ברשת אפשר להשוות מחירים בקלות ולבחור באפשרות הזולה ביותר. 

* התחרות מצד אתרי הקניות הביאה להורדת מחירים בחנויות הפיזיות - דבר שעוזר לצרכנים.


משאבים

מערכה/דיון - 01

נטאשה אונליינסקי האקרית ומומחית למסחר מקוון

בת 25, רווקה. עלתה מאוקראינה בגיל 13.


העמדה שלך

עלייך לשכנע את הועדה שהחוק צריך לעלות להצבעה בכנסת, מכיוון שהקניות ברשת מזיקות יותר מבחינה סביבתית מאשר קניות בחנויות פיזיות:

* המוצרים הנמכרים ברשת נארזים בהמון אריזות ניילון וקרטון - הרבה יותר מאשר מוצר בחנות פיזית.

* השרתים של חברות המסחר המקוון הענקיות כמו אמאזון ועלי אקספרס צורכים הרבה מאד חשמל.

* העובדה שהרבה חברות מציעות החזרת מוצרים בחינם גורמת לאנשים לקנות כמה מידות או כמה צבעים של אותו בגד או נעל, או כמה מוצרים דומים אם הם מתקשים לבחור, או אפילו להזמין סתם דברים ולהחליט אם הם אמת רוצים אותם כשיגיעו, בידיעה שיוכלו להחזיר בחינם את המוצרים המיותרים. התופעה הזו מגדילה מאד את כמות ההובלות של המוצרים ואת כמות האריזות ובהתאם מגדילה את טביעת הרגל האקולוגית של הקניות ברשת לעומת הקניות בחנויות פיזיות.


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: דיון בהצעת החוק למיסוי קניות מקוונות בועדת הכלכלה של הכנסת



1.

הודעה פומבית

בוקר טוב,

הוזמנת לועדת הכלכלה של הכנסת לדיון בהצעת החוק למיסוי קניות מקוונות.

הדיון יתחיל בעוד מספר דקות. בינתיים אני מציע שתעבור.י על העמדות שלך ועל החומרים המצורפים כדי לחזק את הטענות שלך בדיון.

בסיום הדיון תיערך הצבעה ויוחלט האם להעלות את ההצעה להצבעה במליאת הכנסת.

 



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

ח"כ עודד מקומי:

עליך לשכנע את חברי הועדה להעלות את החוק שלך להצבעה בכנסת. הנימוקים שלך הם:

* הקניות המקוונות פוגעות בהיקף המכירות של החנויות הקטנות והבינוניות. הפגיעה מביאה בעלי חנויות לפשיטת רגל.

* הקונים מוציאים את רוב הכסף על קניות באתרים בחו"ל, במקום שהכסף יישאר בארץ ויעזור לכלכה המקומית.

* חייבים להגן על בעלי החנויות!

מיכל רשת:

עלייך לשכנע את הועדה לבטל את הצעת החוק. הנימוקים שלך הם:

* הקניות המקוונות עדיפות מבחינה סביבתית על פני קניות בחנויות פיזיות משום שבקניה בחנות פיזית יש גם הובלה של המוצר לחנות וגם נסיעה של הקונה אל החנות, ולעיתים ליותר מחנות אחת אם הקונה לא מוצא מוצר מתאים בחנות הראשונה.

* חברות ענק כמו אמאזון יכולות לייעל את הובלת המוצרים למרכזים הלוגיסטיים שלהן על ידי ריכוז משלוחים ושיירות משאיות שחוסכות בפליטות גזי חממה לעומת הרבה יותר כלי רכב קטנים שמובילים את המוצרים לאלפי חנויות.

* חנויות אינטרנט חוסכות משאבים - לא צריך מבנה, לא צריך חשמל לתאורה וחימום/קירור, העובדים והקונים לא צריכים להגיע לחנות.

 

 

ד"ר איליין בת-קיימא:

עלייך לשכנע את הועדה שהחוק צריך לעלות להצבעה בכנסת. נימוקייך הם:

* הנוחות, הזמינות, והקלות של הקניות ברשת גורמות לאנשים לקנות מוצרים מיותרים שהם לא צריכים

* המחירים הזולים והמשלוחים חינם מגבירים את תופעת קניית המוצרים המיותרים

* התוצאה היא הגדלה משמעותית של הצריכה - ולכך יש השלכות סביבתיות בגלל צריכת יתר של משאבים ופליטת גזי חממה.

* רוב המוצרים הזולים והמיותרים נזרקים תוך זמן לא רב ובכך מגדילים גם את כמות הפסולת שהאנושות מייצרת.

 

רמי צרכנוביץ':

עליך לשכנע את הועדה שיש לפסול את הצעת החוק מהנימוקים הבאים:

* המחירים בישראל גבוהים מאד בגלל סיבות רבות (מדינה קטנה, ייבוא מרחוק, מיסים גבוהים ועוד), הקניות ברשת מאפשרות לציבור הצרכנים להוזיל את עלות הקניה של מוצרים רבים.

* החוק המוצע יביא לפגיעה בצרכנים ובעיקר בשכבות החלשות שעבורן המחירים ברשת מהווים הוזלה משמעותית.

* בקניה ברשת אפשר להשוות מחירים בקלות ולבחור באפשרות הזולה ביותר. 

* התחרות מצד אתרי הקניות הביאה להורדת מחירים בחנויות הפיזיות - דבר שעוזר לצרכנים.

נטאשה אונליינסקי:

עלייך לשכנע את הועדה שהחוק צריך לעלות להצבעה בכנסת, מכיוון שהקניות ברשת מזיקות יותר מבחינה סביבתית מאשר קניות בחנויות פיזיות:

* המוצרים הנמכרים ברשת נארזים בהמון אריזות ניילון וקרטון - הרבה יותר מאשר מוצר בחנות פיזית.

* השרתים של חברות המסחר המקוון הענקיות כמו אמאזון ועלי אקספרס צורכים הרבה מאד חשמל.

* העובדה שהרבה חברות מציעות החזרת מוצרים בחינם גורמת לאנשים לקנות כמה מידות או כמה צבעים של אותו בגד או נעל, או כמה מוצרים דומים אם הם מתקשים לבחור, או אפילו להזמין סתם דברים ולהחליט אם הם אמת רוצים אותם כשיגיעו, בידיעה שיוכלו להחזיר בחינם את המוצרים המיותרים. התופעה הזו מגדילה מאד את כמות ההובלות של המוצרים ואת כמות האריזות ובהתאם מגדילה את טביעת הרגל האקולוגית של הקניות ברשת לעומת הקניות בחנויות פיזיות.



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

זה הזמן לסיים את קריאת החומרים ולהתחיל את הדיון. 



הצבעה

שלב הדיון הסתיים וכעת יתחיל שלב ההצבעה.

שימו לב: בשלב ההצבעה את מחליפים תפקיד - כעת אתם חבר.ה בועדה ולא דמות המומחה.ית אותו.ה שיחקתם בשלב הדיון.

הצביעו בהתאם לדעתכם האישית ולפי הדעות והנתונים שהובאו בפניכם בדיון. אתם לא צריכים להצביע בהכרח בהתאם לעמדת המומחה.ית אותו.ה שיחקתם.



אפשרות 1
בעד - אישור הצעת החוק למיסוי קניות מקוונות והעברתה להצבעה במליאת הכנסת
אפשרות 2
נגד - ביטול הצעת החוק למיסוי קניות מקוונות


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

ועדת הכלכלה אישרה את הצעת החוק למיסוי קניות מקוונות. הצעת החוק תעלה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.


אפשרות 2

ועדת הכלכלה החליטה לגנוז את הצעת החוק למיסוי קניות מקוונות.




נקודות מעניינות לדיון

אין