"השקופים" בספרות - תסריט המשחק מי? מדוע? היכן? מתי? האם ניתן לשנות?


רקע

ספרות והחיים - התנהגות לא מוסרית,  מוצגת פעמים רבות כביקורת ביצירות ספרות ומשקפת כשלים מוסריים של החברה. לפניכם משדר מיוחד "השקוף הוא אני" מטרתו לראות את השקופים ולפעול כדי שלא יהיו "שקופים" בחברה. נכיר מספר דמויות שיציגו את הכשל המוסרי כפי שהן חוות או רואות אותו. בתום הצגת הכשלים תתבקשו להציע דרכים שיסייעו לנו כחברה "לראות את השקופים" לסייע להם להיראות, להשתלב ולבנות חברה טובה יותר.

החברה האנושית המודרנית מתקדמת בקצב מהיר בכל מה שקשור למדע ולטכנולוגיה, אך זונחת בדרך את הערכים הבסיסים, האנושיים. ערכים של מוסר, חמלה, נתינה, הדדיות ועוד.

ה"אני" תופס את המקום הראשון ופועל למען השגת מטרות אישיות ללא מחשבה על הפגיעה בסביבה ובסובבים. ה"אני" רואה רק את מי ומה שעשויים לשרתו ולקדמו.

במציאות זאת קשה מאד להבחין ב"שקופים".

מי הם "השקופים"?

הבא נכיר כמה מהם...

הדמויות

יונה העגלון עגלון (מסיע נוסעים על העגלה)

יונה העגלון, איכר פשוט, אלמן מבוגר ששכל את בנו. הבן , היה עגלון צעיר שמת מקדחת לפני כמה ימים. יונה מתגורר בכפר. (גם בתו שם) הגיע לעיר הגדולה כנראה כדי להרוויח קצת כסף, אבל כל רצונו למצא אדם שיקשיב לו באמת וכך יוכל לפרוק את יגונו ולהקל קצת על תחושת המועקה. 

בנוסף על יגונו הוא נתון בדאגות פרנסה, דאגה לסוסתו הרעבה ודאגה לבתו שנותרה בכפר. אין הוא מסוגל להתמודד עם כל אלו בעצמו. לכן הוא כמה לתמיכה נפשית אנושית. הום תמים וטוב לב. רצונו הוא אנושי – לפרוק את צערו, יגונו, מועקתו בפני בני-האדם. הוא זקוק לחמלה לאמפתיה ובטוח שיזכה לכך ע"י שיתוף האנשים ביגונו. היה רוצה שמישהו ישאל אותו ממה מת הבן והוא יספר הכל. הוא מעדיף לספר זאת לנשים כיון שהן יזילו דמעה. יונה מנסה ליצור קשר עין עם הדמויות כדי לזהות בעינהן את האמפתיה שמחפש. 

הוא מתקשה בפעולות הפיזיות הפשוטות ביותר. מתקשה לבטא במלים את צערו. שפתו דלה, יכולת הביטוי שלו מוגבלת ביותר "ואצלי, זאת אומרת, אדוני... בני, כלומר, נפטר השבוע ".
לבו המלא יגון, מקשה עליו לדבר על מות בנו באופן שוטף (קצת מגמגם) אפילו השאלה ששואל את סוסתו ומסתיימת במילה "חבל" מדגישה, כי אין לו את היכולת (ואולי אין לאיש) לתאר את הכאב העצום, היגון שחש בשל מות בנו.


העמדה שלך

עליך לבטא את תחושותיך בפני הפאנל. התסכול שלא הצלחת למצא אדם שיקשיב לך.

שפת הדיבור פשוטה, קצת עילגת, מתקשה לדבר, מגמגם.


משאבים

מערכה/דיון - 01

גבי הגיבן מובטל

גבי הגיבן בן 30. דמות דחוייה בחברה. מאז ומעולם היו מתעללים בו בשל הגיבנת שעל גבו. איש לא טרח להכיר אותו באמת ותמיד זוהה בתור "הגיבן".

כאשר גבי נתקל במישהו דחוי יותר ממנו הוא מתעלל בו באכזריות רבה כפי שמתעללים בו. נראה שפורק את זעמו על החלש יותר.

רצונו של גבי הגיבן שיראו אותו, שיתייחסו אליו כשווה ושלא יזהו אותו רק עפ"י הגיבנת.


העמדה שלך

עליך לתאר את העולם ואת החברה מנקודת מבטו של גבי הגיבן. 

את מי אתה מאשים במצב הזה? מה ניתן לעשות כדי לשפר את התחושות?

יש לשלב התייחסות גם ליונה העגלון ולהסביר את התנהגות כלפיו.

יש להסביר כיצד חש בחברה ומה היה רוצה שיקרה.


משאבים

מערכה/דיון - 01

הניה זונה

הניה בת 18 עובדת כזונה בעיר הגדולה. בעל הבית שלה מנצל אותה והיא מותשת. בילדותה אהבה לשחק בטבע ולהתנדנד על ערסל שמשקיף אל העיר ולדמיין שהיא שם.

אביה היה מבוגר ומרוכז בעבודתו. הרבה לחבוש משקפים כהים ואחיה עבד צמוד לאב.

 


העמדה שלך

עליך להציג את נקודת המבט של הניה והשלים פערי מידע שלא מופיעים בסיפור כדי להראות מדוע הגעת למצב של זנות ומה היית רוצה שיקרה? מה היו החלומות שלך?


משאבים

מערכה/דיון - 01

הדוד נתן פקיד במשרדי מס ערך מוסף ואמן צלליות

ניצול שואה ערירי, המצטרף למשפחה למרות שאינו מן המשפחה הביולוגית.

הדוד נתן נהג לראות את חצי הכוס המלאה ולהסתפק בקיר ואור, אבל לאחר שיצא לפנסיה, הרבה להסתגר בביתו ונראה, כי הצללים שרדפו אותו הפכו לצלליות במופע שלו. הוא הוציא לאור גם את הצללים של שאר בני המשפחה וכשנתבקש להפסיק, לשתוק, להסתגר ולהיעלם, כי לא המשיך להסתיר את הצללים, נדחק גם מהמשפחה המאמצת, מהחברה ואושפז בבית חולי נפש.  

כשיצא מבית החולים לחולי נפש היה שונה והופעת הצלליות שלו החלה באצבע זקורה (אולי כמו אצבע משולשת) ובחשיפת הפשעים הסודיים. אז ניסו להשתיקו באלימות, שוב אושפז. נתן "נתן את קולו" העביר את קולו לנער המספר שהתבגר דרך לימוד הפקת הצלליות.


העמדה שלך

עליך לספר את האמת על הסיבה שנדחקת לשולי החברה (בעבודה, במשפחה המאמצת) ולחשוף את הצללים שמחביאים בחברה.

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: ה"שקופים" בספרות



1.

הודעה פומבית

הצג את עצמך (הדמות) כדמות שקופה - את התקופה בה את/ה  חי/ה, את הקושי בו את/ה נתקל/ת וכל מידע רלוונטי לדמותך מתוך היצירה  



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

יונה העגלון :

עליך לבטא את תחושותיך בפני הפאנל. התסכול שלא הצלחת למצא אדם שיקשיב לך.

שפת הדיבור פשוטה, קצת עילגת, מתקשה לדבר, מגמגם.

גבי הגיבן:

עליך לתאר את העולם ואת החברה מנקודת מבטו של גבי הגיבן. 

את מי אתה מאשים במצב הזה? מה ניתן לעשות כדי לשפר את התחושות?

יש לשלב התייחסות גם ליונה העגלון ולהסביר את התנהגות כלפיו.

יש להסביר כיצד חש בחברה ומה היה רוצה שיקרה.

הניה :

עליך להציג את נקודת המבט של הניה והשלים פערי מידע שלא מופיעים בסיפור כדי להראות מדוע הגעת למצב של זנות ומה היית רוצה שיקרה? מה היו החלומות שלך?

הדוד נתן:

עליך לספר את האמת על הסיבה שנדחקת לשולי החברה (בעבודה, במשפחה המאמצת) ולחשוף את הצללים שמחביאים בחברה.

 



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מדוע את/ה נתפס/ת כשקופ/ה?



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

מי אשם ב"שקיפות" שלך (לא רואים ואו לא מתייחסים ואו לא מקשיבים ואו מתעללים ואו מתעלמים)



הצבעה

החברה נהגה בחוסר מוסריות כלפי הדמויות הנקראת "שקופות"



אפשרות 1
נכון
אפשרות 2
לא נכון


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

כעת תורכם, מה תוכלו לעשות כדי שלא יהיו "שקופים"?


אפשרות 2

אז מהי הביקורת העולה ביצירות וכלפי מי מופנית?




נקודות מעניינות לדיון

מה גרם לדמות להיות "שקופה"?   האם זו בחירה שלה?

מי אשם במצב?

מה ניתן לעשות כדי להיראות ולהשמיע קול?

איך ניתן לשנות את מצבם של ה"שקופים" בחברה?

מה כל אחד/ת מאתנו יכול לעשות בנידון?