שרית החוצפניתתתת!!! - תסריט המשחק בריונות ברשת, לשון הרע


רקע

מעשה שהיה כך היה:

בשבוע שעבר, התלמידה הדס נקם התעצבנה על המורה שלה על שנתנה לה ציון נמוך במבחן. נקם צילמה את נבון תוך כדי השיעור והוסיפה את הכיתוב "שרית הקמצנית!". התלמידה הפיצה את התמונה דרך Snapchat (אפליקציה שמשמידה אוטומטית תמונות שנשלחו דרכה לאחר 10 שניות מרגע הצפייה) לחברות הטובות שלה.

אך זהו אינו סוף הסיפור.

דנה מדון, אחת החברות שצפתה בתמונה, יצרה (באותן 10 שניות) צילום מסך ושלחה את התמונה לקבוצת חברים אחרת בוואטסאפ. דנה לא שמה לב שבקבוצה הזו משתתף גם עומר הבן של המורה שמיד סיפר על המקרה לאימא שלו.

מפה לשם, זימן המנהל את שתי התלמידות אל מעין בית משפט בחדר המורים.

הצטרפו אל אותו 'בית משפט' והכריעו מי בכלל אשם, מהו העונש וכיצד יש לנהוג בסוגיה מורכבת שכזו.

***

זה הזמן להמשיך, 'לעלות אל הבמה' וללמוד על הדמות. היעזרו במשאבים שצורפו לכם. תוכלו ללמוד מהם המון!

 

הדמויות

הדס נקם התלמידה שצילמה

הדס היא תלמידה טובה ומקובלת מאוד בשכבה. ידועה כאסרטיבית, כזו שלרוב אומרת את המילה האחרונה, ואינה מוכנה לקבל "לא" כתשובה.


העמדה שלך

הי הדס,

עלייך לשכנע את המשתתפים האחרים שמי שאשמה בכל הסיפור הזה היא דנה שהעבירה את התמונה שצילמת. נסי להתבסס על המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון.


משאבים

מערכה/דיון - 01

דנה מדון התלמידה שהפיצה את התמונה

דנה היא חברה של הדס. למרות שהיא נערה די רגועה ומחושבת, לפעמים היא עושה שטויות עם חברותיה, אולי מתוך רצון להיות מגניבה...


העמדה שלך

הי דנה,

עלייך לשכנע את המשתתפים האחרים שהאשמה בכל הסיפור הזה היא הדס שצילמה את המורה בשיעור.

נסי להתבסס על המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון.


משאבים

מערכה/דיון - 01

עומר בנשל הבן של המורה שצולמה

עומר חבר טוב ותלמיד מצטיין. האלימות המילולית והפיזית שקיימת בבית הספר מרגיזה אותו מאוד וחשוב לו למגר אותה. (על אחת כמה וכמה כשהיא מופנית לאימא שלו!)


העמדה שלך

הי עומר,

עליך לשכנע את המשתתפים האחרים שהדס היא האשמה בכל מה שקרה, ושאימא שלך היא הקורבן.

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון.


משאבים

מערכה/דיון - 01

עזרא חוט מורה לאזרחות

עזרא מלמד אזרחות כבר יותר מעשור, מתעניין במשפט ומנהל דיונים עם התלמידים בסוגיות של טוב ורע.

פרט טריוויה: המורה מאשקלון שתלמידיה הפיצו תמונות עירום שלה לפני מספר חודשים (ספט' 2014) - היא מכרה שלו.


העמדה שלך

הי עזרא,

עליך לספק למשתתפים זווית אחרת על המקרה שהתרחש, בהתחשב בהיכרות הקרובה שלך עם המקרה של המורה מאשקלון ובהתחשב בחוקי המדינה.

נסה להתבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון.


משאבים

מערכה/דיון - 01

יוכבד בת-לוי מורה לתנ"ך ומחשבת ישראל

יוכבד היא חילונית אך גדלה בבית מסורתי וקיבלה חינוך דתי בגן ובביה"ס היסודי. היא ממש אנציקלופדיה לתנ"ך ולמקורות ישראל ויודעת לחבר תמיד בדרך מרתקת את המקורות ההיסטוריים של עם ישראל לאירועים האקטואלים. אהובה מאוד על התלמידים.

 


העמדה שלך

הי יוכבד,

עלייך לספק נקודת מבט על המקרה המתואר תוך שימוש במקורות, ולנקוט עמדה לגבי מי אשם במקרה הזה.

 


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: אז מי פה אשם?



1.

הודעה פומבית

משתתפים נכבדים, תודה שהגעתם!

המקרה הלא-נעים של הדס ודנה עורר מהומה גדולה. חשוב לי להבין מי בכלל אשמה בכדי שאחליט כיצד לטפל בעניין.

יש לנו 25 דקות להגיע להחלטה.

הדס, דנה ועומר - מכם אני מצפה לשמוע טענות מבוססות וברורות בכדי להבין מיהו האשם.

קראו את המקור 'אלו סוגי בריונות מוכרים לנו ברשת' וענו - איזו עברה בדיוק התבצעה כאן?

עזרא ויוכבד - אני מעוניין לקבל ממכם חוות דעת מקצועית, כל אחד בתחומו, לגבי המקרה ולגבי האשמים.

מחכה לשמוע את תשובותיכם החכמות,

מי לדעתכם אשם בסיפור הזה? התלמידה שצילמה או התלמידה שהפיצה את התמונה?

בהצלחה,

מנהל בית הספר



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

הדס נקם:

הי הדס,

עלייך לשכנע את המשתתפים שאת חפה מפשע. האשמה האמיתית היא דנה שהפיצה את התמונה.

דנה מדון:

הי דנה,

עלייך לשכנע את המשתתפים שאת חפה מפשע. האשמה האמיתית היא הדס שצילמה והתחילה עם כל העניין.

עומר בנשל:

הי עומר,

עליך לשכנע את המשתתפים באשמתה של הדס שהתחילה עם כל העניין, ולשכנע שדנה לא אשמה.

עזרא חוט:

הי עזרא,

הסבר בבקשה לפאנל מה יחס החוק המשפטי לאירוע. נסה למצוא את הסעיפים המדויקים ומקרים דומים שקרו בעבר.

בהצלחה!

יוכבד בת-לוי:

הי יוכבד,

הסבירי בבקשה לפאנל מה כיצד קשורים מקורות ישראל והמשפט העברי לאירוע בו אנו דנים, ומה יחסם?

כיצד מתייחסת ההלכה היהודית לאירוע שלנו?

בהצלחה!

 



3.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

הדס נקם:

הי הדס,

את חושבת שמה שעשית לא אלים בכלל, ושיש מקרים כמו המקרה הזה שהם אלימים באמת.

ספרי את זה לצוות, זה בטוח ישכנע אותם!

דנה מדון:

null

עומר בנשל:

הי עומר,

פתאום נזכרת שלפני מספר חודשים התרחש באשקלון מקרה שמזכיר את המקרה הזה.

לחצו כאן לתיאור המקרה

חשוב, מה ניתן ללמוד מאותו אירוע על הנושא בו אתם דנים.

ספר זאת לפאנל, זה בטוח ישכנע אותם!

עזרא חוט:

null

יוכבד בת-לוי:

null



4.

הודעה פרטית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

הדס נקם:

הדס,

התייחסי בבקשה לדבריה של דנה וצייני דבר אחד שאינך מסכימה עמה!

דנה מדון:

דנה,

התייחסי בבקשה לדבריה של הדס וצייני דבר אחד שאינך מסכימה עמה!

עומר בנשל:

עומר,

התייחס בבקשה לדבריה של יוכבד וציין דבר אחד שאינך מסכים עמה!

עזרא חוט:

עזרא,

התייחס בבקשה לדבריה של יוכבד וציין דבר אחד שאינך מסכים עמה!

יוכבד בת-לוי:

יוכבד,

התייחסי בבקשה לדבריה של הדס וצייני דבר אחד שאינך מסכימה עמה!



5.

הודעה פומבית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

קדימה חברים,

אין הרבה זמן וצריך להכריע ממש בקרוב!



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים,

מי לדעתך האשמה העיקרית באירוע? 



אפשרות 1
התלמידה שצילמה
אפשרות 2
התלמידה שהעבירה
אפשרות 3
יש לי תשובה אחרת ואני רוצה להציגה בכיתה


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

חברים יקרים,

בהתאם להמלצת הרוב, החלטתי להטיל את העונשים הבאים:

  • שתי התלמידות יחויבו להתנצל בפני המורה באופן פומבי, לעיני תלמידי השכבה.
  • דנה תושעה מבית הספר למשך יומיים.
  • הדס תושעה מבית הספר למשך יום אחד.

תודה רבה, בתקווה שמקרים כאלו לא ישנו,

מנהל בית הספר


אפשרות 2

חברים יקרים,

בהתאם להמלצת הרוב, החלטתי להטיל את העונשים הבאים:

  • שתי התלמידות יחויבו להתנצל בפני המורה באופן פומבי, לעיני תלמידי השכבה.
  • הדס תושעה מבית הספר למשך יומיים.
  • דנה תושעה מבית הספר למשך יום אחד.

תודה רבה, בתקווה שמקרים כאלו לא ישנו,

מנהל בית הספר


אפשרות 3

חברים יקרים,

בהתאם להמלצתכם אני מעביר את הדיון לכיתה.

תודה רבה




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. יצירת התמונה או הפצתה - איזה מהמעשים בעייתי יותר, לדעתכם?
  3. האם סוג האפליקציה דרכה המסר מועבר מעיד על כוונת השולח? או במילים אחרות, מה חמור יותר: הפצה ב-Snapchat או הפצה ב-Whatsapp? 
  4. האם העונש שניתן לתלמידות היה מידתי וראוי? האם היה מוגזם? האם עונש מסוג זה מקל על חומרת המעשה?
  5. האם יש גבולות בנושא 'לשון הרע' או שמדובר בתהום אינסופית שאין לשער את עומקה? (ניתן לקיים דיון עם הכיתה על כוחה של המילה שרק הועצם מאז ימי המקרא ועד העידן האינטרנטי בו אנו חיים)