מדינת רווחה - בעד או נגד? - תסריט המשחק למי מגיע טיפול רפואי?


רקע

רבים מדרי הרחוב (חסרי בית) במדינה מסוימת סובלים מבעיות רפואיות. עקב הקושי לעמוד בהוצאות הטיפולים הרפואיים, הם אינם זוכים לטיפול ראוי.

 על מי מוטלת האחריות לדאוג לבריאותם של דרי הרחוב?

הדמויות

ג'סיקה תלמידה

ג'סיקה הנה נערה בת 16 הלומדת בבית ספר ציבורי בעיר מגוריה.

ג'סיקה הנה הילדה הבכורה מבין 4 אחים ואחיות.

משפחתה עלתה לפני כ-5 שנים למדינה.

במדינה הקודמת משפחתה לא קיבלה סיוע מהמדינה והוריה לא יכלו לממן את לימודיה בבית הספר. לכן הם עברו לגור במדינה שבה ניתן להם סיוע בשכר הלימוד.

ג'סיקה מעידה על עצמה שאם לא הייתה מקבלת את העזרה לא היו לה אפשרויות: ללמוד, לממש את היכולות שלה, להבין מה היא רוצה לעשות עם עתידה, להכיר נערים ונערות בני גילה. עניין זה השפיע על מצבה הנפשי לפני המעבר.


העמדה שלך

את בעד להעניק טיפול רפואי בחינם לדרי הרחוב, בעקבות חוויות העבר שלך. 


משאבים


אנדרו לתמיד

אמו של אנדרו מחזיקה ב50% ממניות חברת תרופות גדולה.

אנדרו יודע שחברת התרופות מרוויחה פחות על שירותים שהמדינה מעניקה לאזרחים, מאשר שהתרופות נמכרות לאנשים פרטיים. ככל שחברת התרופות מרוויחה יותר כסף, אמו של אנדרו מרוויחה יותר.

הוא מאמין שכל אדם צריך להתאמץ ולהרוויח את לחמו בכבוד.


העמדה שלך

אתה נגד מתן טיפול רפואי בחינם, מכיוון שכל אזרח צריך לדאוג לעצמו. 


משאבים


אריק תלמיד

אריק הוא  ילד אמצעי מבין 3 אחים.

אריק פעיל בתנועת הנוער האזורית ומתנדב בזמנו הפנוי בעזרה לתלמידים מתקשים.

אריק צפה לא מזמן בסרט שבו מתוארת עזרה לנזקקים והשפעתה החיובית על החברה.


העמדה שלך

אתה בעד מתן טיפוול רפואי בחינם לדרי הרחוב, כי אתה מאמין שסיוע לנזקקים תורם לחברה


משאבים


אילנה תלמידה

נערה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.

הילדה קטנה מבין 2 אחיות. אמה עובדת כמזכירה ומשלימה הכנסה בעבודות נקיון ואביה עובד כפועל בניין.

אילנה עובדת בחלוקת עיתונים לפני שעות הלימודים. 


העמדה שלך

את נגד מתן טיפול רפואי בחינם לדרי הרחוב, כי את מאמינה שאם משפחתך יכולה להסתדר כלכלית בלי סיוע, כל אחד אחר יכול.


משאבים


תומס מורה

תומס הוא המורה של הנערים והנערות לאזרחות, והוא נתן להם לפני מספר שבועות מטלה לחשוב על סוגיה חברתית שירצו לעסוק בה. בהמשך השנה הוא יתן להם מטלות שקשורות לסוגיה שבחרו. 


העמדה שלך

אתה מאוד תומך בדיון של הנערים והנערות ובכך שהם יבחרו לעצמם עמדה, ואתה הופך את הדיון לכיתתי כחלק משיעור אזרחות. 


משאבים


מערכה/דיון 1: וכשנוסף עוד שיקול, בעד או נגד?



1.

הודעה פומבית

ג'סיקה, אנדרו, אילנה ואריק היקרים!

במהלך טיול רגלי עם חבריכם מהכיתה ביום חורפי נתקלתם בדר רחוב שלבושו דל יושב בפינת הרחוב ורגליו מכוסות בפצעי קור.

שניים מחבריכם ניגשו להציע לו את מעילם. התפתחה שיחה בין חבריכם לבין אותו דר רחוב. בשיחה  התברר להם כי קיימים לא מעט אזרחים במצבו. הוא סיפור כי כאשר הם חולים, הם אינם זכאים לטיפול רפואי הולם, ואין באפשרותם לשלם עבורו.

לאחר חזרת חבריכם לקבוצה התפתח בניכם דיון באשר להענקת טיפול רפואי בחינם לדרי רחוב, ובעצם מי אחראי להעניק להם טיפול זה?

 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

ג'סיקה:

עליך לעיין במשאבים המצורפים ולשכנע את חברייך שיש להעניק טיפול רפואי בחינם לדרי רחוב.

אנדרו:

עליך לעיין במשאבים המצורפים ולשכנע את חברייך שאין להעניק טיפול רפואי בחינם לדרי רחוב.

אריק:

עליך לעיין במשאבים המצורפים ולשכנע את חברייך שיש להעניק טיפול רפואי בחינם לדרי רחוב.

אילנה:

עליך לעיין במשאבים המצורפים ולשכנע את חברייך שאין להעניק טיפול רפואי בחינם לדרי רחוב.

תומס:

עלייך לעיין במשאבים המצורפים ולהעלות יתרון אחד וחסרון אחד להענקת טיפול רפואי בחינם לדרי רחוב



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

שלום תלמידים ותלמידות, כרגע התקבלה הודעה כי במידה ויוחלט לסייע לדרי הרחוב בקבלת טיפול רפואי בחינם, הדבר יממומן באמצעות מיסים שיוטלו על אזרחי המדינה אשר ביכולתם לשלמם.



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)



הצבעה

שלום תלמידים ותלמידות, כעת לאחר שהתדיינתם בנושא ושמעתם דיעות שונות ומגוונות, עליכם להחליט מהי דרך הפעולה הרצויה בעיניכם. 



אפשרות 1
בעד הענקת סיוע רפואי בחינם לדרי רחוב
אפשרות 2
נגד הענקת סיוע רפואי בחינם לדרי רחוב


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

רוב תלמידי הכיתה הצביעו בעד מתן סיוע רפואי לדרי רחוב, כלומר, אתם בעד מדינת רווחה! 

 כל הכבוד לכם על דיון פורה! נלמד עוד על השיקולים והביטויים למדינת רווחה בשיעורים הבאים.


אפשרות 2

רוב תלמידי הכיתה הצביעו נגד מתן סיוע רפואי לדרי רחוב, כלומר אתם נגד מדינת רווחה!

 כל הכבוד לכם על דיון פורה! נלמד עוד על השיקולים והביטויים למדינת רווחה בשיעורים הבאים.




נקודות מעניינות לדיון