חייו ומותו של ריצ'רד תומפסון רי - תסריט המשחק האם ניתן להצדיק הוצאות להורג מבחינה מוסרית


רקע

ב3.7.1997 נכנס ריצ'רד תומפסון רייט לביתו של לסטר מקארטי וירה בו מטווח אפס. השכנה ששמעה את הרעש הזמינה את המשטרה, וזו תפסה ועצרה את תומפסון רייט כעבור זמן קצר. בבית הדין של מדינת טקסס לא התקשתה התביעה להוכיח כי תופמסון רייט הוא הרוצח, וחבר המושבעים הרשיע אותו פה אחד. גזר הדין היה ברור וחד משמעי: מוות.

ב2011, אחרי עירעורים ועיכובים שונים, הוצא תומפסון רייט להורג באמצעות זריקת רעל. הוא היה בן 37 במותו.

ואם נחזור אחורה: ריצ'רד תומפסון רייט נולד באחד מה"גטאות" השחורים שבדאלאס טקסס לגורל כמעט ידוע מראש: עוני, הזנחה, כנופיות, סמים. את התיק הפלילי הראשון שלו קיבל בגיל 14. אמו וכן מדריך נוער שעבד בשכונה ניסו להחזיר אותו למוטב, ולמצוא עבורו מסגרת מתאימה, אך כשלו. לסטר מקארטי, קורבנו, היה לבן ממעמד הביניים ושותפו לעסקי הסמים. תומפסון רייט סבר שמקארטי מרמה אותו, ולכן ירה בו.

לסיום נציין רק שבחבר המושבעים שהרשיע את תומפסון רייט היה רוב מוחלט ללבנים.

ארה"ב היא שיאנית ההוצאות להורג מבין הארצות הדמוקרטיות. רוב ארצות המערב ביטלו עונש זה לפני עשרות שנים. בהלכה היהודית קיימים סוגים שונים של עונש מוות, אך רבים מחכמי המשנה והתלמוד הסתייגו ממנו כפי שנראה להלן. בישראל קיים עונש מוות בספר החוקים, אך הוא שמור למקרים חמורים במיוחד, ולמעשה, מקום המדינה ועד היום הוצאו להורג רק שני אנשים. ומה דעתכם? האם ניתן להצדיק עונש מוות מבחינה מוסרית? 

בקרוב תשתתפו במשחק תפקידים, ושבו תבחנו טיעונים שונים בעד ונגד עונש מוות. דיון פורה לכולם!

הדמויות

תנא קמא מורה, דיין ופוסק הלכה

נולד בארץ ישראל בתחילת המאה הראשונה לספירה למשפחה של תלמידי חכמים. כילד וכנער הצטיין בתלמודו, ונבחר להמשיך את השושלת המשפחתית. כדיין, ידוע כמי שמשתדל ללמד זכות גם על מי שפשע בפשעים חמורים. מסיבה זו בדיוק מקפיד במיוחד בחקירת העדים. 


העמדה שלך

אתה אינך פוסל לחלוטין את עונש המוות, אך מציב תנאים מחמירים במיוחד להרשעה ב"דיני נפשות" (= כאשר גזר הדין עשוי להיות מוות). 


משאבים

מערכה/דיון - 01

רבי עקיבא מורה, דיין ופוסק הלכה

נולד בסוף המאה הראשונה לספירה בארץ ישראל למשפחה ענייה ביותר. כבר בילדותו החל לעבוד כרועה צאן שכיר, ולא זכה ללמוד בבית המדרש. חייו התהפכו על פניהם כאשר בתו של בעל האדמות העשיר התאהבה בו, נישאה לו על אף התנגדותו של אביה, ושלחה אותו ללמוד תורה. אז התברר שבתוך רועה הצאן הצנוע מסתתר גדול בתורה. על אף הצלחתו רבי עקיבא מעולם לא שכח מניין בא, ותמך תמיד בזכויותיהם של העניים והנדכאים. הוא זכר שגם הפושע הנורא ביותר היה פעם ילד שלא קיבל הזדמנות. 


העמדה שלך

אתה מתנגד באופן נחרץ לעונש המוות. אתה יודע, כמו הדיינים האחרים, שהתורה, על פי פשטה, מורה במקרים מסוימים על הוצאה להורג, אך אתה מוכן להפעיל את כל יכולות המדרש שלך כדי למנוע מדין זה להתממש במציאות. 


משאבים

מערכה/דיון - 01

רבן גמליאל מורה, דיין ופוסק הלכה

נולד בארץ ישראל במאה הראשונה לספירה, לשושלת הנשיאות המפוארת והעשירה. הוא נינו של הלל הזקן, ובנו של רבן שמעון בן גמליאל שנהרג במרד הגדול. עושרו, אישיותו ושליטתו ביוונית הפכו אותו למקובל גם על השלטונות הרומאים. בטוח בעצמו, במעמדו ובדעותיו.


העמדה שלך

אתה תומך בעונש מוות. מי שמאפשר לפושע אכזרי להישאר בחיים מסתכן בכך שחפים מפשע יסבלו ויהרגו בגללו. 


משאבים

מערכה/דיון - 01

הלורד קוק שופט וחבר פרלמנט

נולד ב1552 בממלכה המאוחדת למשפחה ממעמד הביניים. זכה ללמוד בטרינטי קולג' שבקיימברידג', הצטיין בלימודיו, והפך חיש מהר לטוען בבית הדין ואחר כך לשופט. המקרים שהובאו לפניו כשופט השפיעו עמוקות על השקפת עולמו, והוא הצטרף לפרלמנט כאיש אופוזיציה. 


העמדה שלך

אתה מתנגד לעונש המוות. כשופט שלחת מאות לגרדום ולא ראית כל ירידה בפשיעה. 


משאבים

מערכה/דיון - 01

פרופ' ארליך ראש המחלקה לכלכלה באוניברסיטת בפאלו שבארה"ב

נולד ב1938 בארה"ב. התמחה בכלכלה של הפשע ואכיפת החוק. 


העמדה שלך

אתה תומך בעונש מוות. חישבת ומצאת שכל הוצאה להורג חוסכת חיים של חמישה חפים מפשע.


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: האם יש תוקף מוסרי לעונש המוות?



1.

הודעה פומבית

הדיון מתחיל: למקומות... היכון... זוז...



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

תנא קמא:

נסה לשכנע את חבריך לדיון כמה חשוב להיות בטוחים לחלוטין כאשר פוסקים גזר דין מוות, ושעדיף שלא להעניש פושעים רבים, ובלבד שלא נוציא להורג חף משפע אחד ויחיד. 

רבי עקיבא:

עליך לשכנע את חבריך לדיון שעונש המוות הוא נשק שאסור להשתמש בו, והוא מנוגד למוסר היהודי.

רבן גמליאל:

עליך לשכנע את חבריך לדיון שעונש מוות תואם את המוסר היהודי. תפקידנו כבית הדין הוא להגן על החפים משפע שעלולים להיפגע.

הלורד קוק:

עליך לשכנע את חבריך לדיון שעונש המוות איננו מוסרי מפני שאיננו מרתיע, ולמעשה מהווה רצח בחסות המדינה.

פרופ' ארליך:

עליך לשכנע את חבריך לדיון שעונש המוות מוסרי מפני שהוא מציל חפים משפע.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

בדבריכם, כדאי להתייחס לטענות שהעלות האחרים



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

תמיד תוכלו לחזור אל המשאבים כדי לשאוב משם טיעונים חדשים.



הצבעה

כעת, אחרי שנחשפנו לדעות השונות ודנו בהן.. הולכים להצביע...



אפשרות 1
יש תוקף מוסרי לעונש מוות
אפשרות 2
אין תוקף מוסרי לעונש מוות
אפשרות 3
אין לי דעה


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

רובכם חשבתם שיש תוקף מוסרי לעונש מוות! נמשיך ונדון על כך בכיתה.


אפשרות 2

רובכם חשבתם שאין תוקף מוסרי לעונש מוות! נמשיך ונדון על כך בכיתה. 


אפשרות 3

רובכם עדיין לא גיבש דעה בשאלת עונש המוות. אולי בהמשך, אחרי שנלמד את החומרים בכיתה תצליחו לגבש אחת כזו. 




נקודות מעניינות לדיון

את הדיון שערכנו כאן נמשיך בכיתה. נדבר על הערך הרב שייחסו חכמי המשנה לחיי אדם, וכיצד הדבר השפיע על עמדתם ביחס לעונש המוות.