ממגילת רות ועד...2016 - תסריט המשחק פעילות מרתקת לשבועות: דיון על היחס לזר בהתבסס על מגילת רות


רקע

האם מהגרים זרים הם נטל ואיום על החברה או ברכה למדינה ומקור בעל פוטנציאל רב?

אייל בשיר, תלמיד כיתה ח' מצטיין, הוא בנם של אילנה (ישראלית-יהודייה) ואידריס (סודני מוסלמי) אשר חיים בנפרד. הוריו ניהלו רומן קצר בעבר אך כיום האבא גר בדרום תל אביב בשכונת התקווה, והאמא גרה בצפון תל אביב בשכונת צהלה. כך שאייל מחלק את זמנו בין שניהם ובין שתי התרבויות.

אייל עצמו הוא צבר, יהודי על פי ההלכה ומרגיש ישראלי לכל דבר ולמרות כל אלו, מאוד קשה לו לראות את יחס החברה הישראלית לאביו. העובדה שאידריס האבא הוא מורה מוערך, אזרח ישראלי שומר חוק ומציין את כל חגי ישראל, אינה מפריעה לסביבה להתייחס אליו בחשדנות וגזענות, לראותו כזר המועמד לגירוש ואף כאיום על החברה הישראלית. 

לרגל חג השבועות הוזמן אייל לשידור טלוויזיוני מיוחד וחגיגי שייערך בבית נשיא המדינה. בתכנית: נשיא המדינה משוחח עם בני מהגרים. אייל מחליט להכין נאום משכנע ברוח הערכים החברתיים העולים במגילת רות, זאת מתוך כוונה לשפר את עתידו של אביו, את עתידם של מהגרים רבים אחרים וגם את עתידה של מדינת ישראל.

אייל, הידוע בקפדנותו ורצינותו, מעוניין ללמוד היטב את הנושא בכדי 'להמם' ולשכנע את הנשיא. לשם כך הוא מזמן לביתו קודם לכן פאנל מיוחד הכולל: חוקרת מקרא, משפטן, רב אורתודוקס ונציגה של השכונות שבדרום העיר.

ואלו הדרישות שלכם (אייל, נא נהל את הפאנל ביד רמה!):

פרופסור רות (חוקרת המקרא) - הסבירי כיצד מתואר תהליך הגיור במגילת רות ומה הרווח שהחברה הרוויחה ממנו בדיעבד. 

דוקטור דן (המשפטן) - הסבר כיצד עפ"י החוק מהגר יכול לקבל אזרחות ישראלית כיום.

הרב בועז (האורתודוקס) - הסבר מדוע הרבנות האורתודוקסית היא המוסד היחיד שקובע 'מיהו יהודי' עפ"י חוקי מדינת ישראל.

עו"ד ישראלה (נציגת שכונות דרום העיר) - הסבירי לאייל ולפאנל מהי המורכבות של סוגיית ההגירה ומדוע סובלים כ"כ תושבי השכונות בדרום העיר.

***

הכנסו לדמויות שלכם וקראו את המשאבים שצורפו לכם, תוכלו ללמוד מהם המון.

בהצלחה!

 

הדמויות

אייל בשיר הבן של אידריס

תלמיד כיתה ח' מצטיין ואהוב על חבריו. פעיל בנוער העובד ומנגן כמעט על כל כלי הנגינה.

מאוד מוטרד מיחס החברה הישראלית לאביו, מההערות הגזעניות, החשדנות ועובדת היותו אזרח סוג ב'.

פרט חשוב: לאייל יש עוד אחות תינוקת וחתול.


העמדה שלך

אייל, אתה מנהל את הדיון.

עליך לשמוע את ארבעת חברי הפאנל האחרים, ללמוד מכל אחד מהם, לתחקר אותם ובסופו של דבר לחבר פניה לנשיא המדינה ברוח מגילת רות באורך של כ-200 מילים. מטרת הפנייה לשכנע את נשיא המדינה לשנות את יחס החברה לאביך ולכל המהגרים בישראל.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

פרופסור רות חוקרת מקרא

פרופסורית לחקר המקרא. מומחית נודעת למגילת רות. מוכרת כהומניסטית גדולה ופעילה לקידום זכויות העובדים הזרים והמהגרים בישראל.


העמדה שלך

עלייך לעזור לאייל ולתת לו רעיונות כיצד לשכנע את נשיא המדינה להיטיב עם המהגרים בישראל.

התבססי על הכתוב במגילת רות!


משאבים

מערכה/דיון - 01

דוקטור דן משפטן

דוקטור למשפטים ומרצה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. מומחה לזכויות אדם.

מכיר היטיב את המורכבות של סוגיית המהגרים. טען מספר פעמים בתקשורת כי 'חיבוק היתר' למהגרים עלול לסכן את הרוב היהודי בארץ ואת צביון המדינה כולה. התבטאויות אלו עוררו סערה גדולה.


העמדה שלך

עליך לעזור לאייל בניסוח פנייתו לנשיא המדינה. הסבר לו את מורכבות העניין ואת העובדה כי 'חיבוק היתר' למהגרים עלול לסכן את הרוב היהודי בארץ ואת צביון המדינה כולה. 

התבסס על המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

הרב בועז רב אורתודוקסי

רב אותודוקס מוכר ומוערך. מנהיג קהילה גדולה מאוד בחיפה. ידוע בעמדותיו הליברליות וההומניות אולם כשזה מגיע לסוגיית הגיור הוא נוקשה ונוהג לטעון כי המהגרים הרבים שפוקדים את ישראל מסכנים את עתיד החברה היהודית. 


העמדה שלך

עליך לעזור לאייל בניסוח פנייתו לנשיא. הסבר לו מדוע הרבנות כל כך מקשה על מלאכת הגיור ומדוע המהגרים הרבים מסכנים את עתיד החברה הישראלית והיהודית.


משאבים

מערכה/דיון - 01

עו"ד ישראלה נציגת השכונות

משפטנית. נציגת השכונות בישראל. פעילה חברתית למען תושבי השכונות. דבריה כנגד גלי ההגירה לישראל עוררו סערה גדולה. לטענתה היא פועלת עפ"י צו מצפונה הישר ושומרת על זכויות תושבי השכונות.


העמדה שלך

עלייך לעזור לאייל בניסוח פנייתו לנשיא. הסבירי לו כיצד משפיע נושא ההגירה על התושבים הותיקים של המדינה שנדחקים. התבססי על המקורות שניתנו לך - תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: ממגילת רות ועד...2016



1.

הודעה פומבית

חברים, קדימה למלאכה!

אייל זימן אתכם בכדי להכין את הפנייה שלו לנשיא המדינה בזמן השידור הטלוויזיוני.

אייל, מעתה עליך לנהל את הפאנל ביד רמה (-:

פרופסור רות (חוקרת המקרא) - הסבירי כיצד מתואר תהליך הגיור במגילת רות ומה הרווח שהחברה הרוויחה ממנו בדיעבד. 

דוקטור דן (המשפטן) - הסבר כיצד עפ"י החוק מהגר יכול לקבל אזרחות ישראלית כיום.

הרב בועז (האורתודוקס) - הסבר מדוע הרבנות האורתודוקסית היא המוסד היחיד שקובע 'מיהו יהודי' עפ"י חוקי מדינת ישראל.

עו"ד ישראלה (נציגת שכונות דרום העיר) - הסבירי לאייל ולפאנל מהי המורכבות של סוגיית ההגירה ומדוע סובלים כ"כ תושבי השכונות בדרום העיר.



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

אייל בשיר:

עליך להקשיב לחברי הפאנל ולהפעיל אותם בכדי ללמוד ולחבר פסקה בת 200 מילים שתשמש אותך בפנייה לנשיא המדינה. (זכור שהאירוע בבית הנשיא הוא לרגל חג השבועות ולכן יש להסתמך ולצטט ממגילת רות)  

בהצלחה! 

פרופסור רות:

עלייך להסביר לאייל ולפאנל כיצד מתואר תהליך הגיור במגילת רות, (מומלץ להביא ציטוטים) מה שונה אז מהיום ומהו הרווח שהחברה הרוויחה ממנו בדיעבד. 

 

דוקטור דן:

עליך להסביר לאייל ולפאנל כיצד עפ"י החוק מהגר יכול לקבל אזרחות ישראלית כיום.

 

הרב בועז:

עליך להסביר לאייל ופאנל מדוע הרבנות האורתודוקסית היא המוסד היחיד שקובע 'מיהו יהודי' עפ"י חוקי מדינת ישראל.

 

עו"ד ישראלה:

עלייך להסביר לאייל ולפאנל מהי המורכבות של סוגיית ההגירה ומדוע סובלים ממנה כ"כ תושבי השכונות בדרום העיר.



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

קראו את הביקורת על אמנת ז'נבה (1951) בדבר פליטים המבקשים קבלת מקלט פוליטי:

***

אחת מהבעיות החריפות של תופעת ההגירה והשוהים הלא-חוקיים נובעת, לפי דעתם של רבים, מחוסר התאמתה של אמנת ז'נבה לתנאים הגלובליים של ראשית המאה העשרים ואחת. האמנה, שנכתבה ונחתמה לפני יותר מחמישים שנה, נכשלת בהגנה על פליטים "אמתיים" ולא מקלה על מצוקתם. בזמן ניסוחה של אמנת ז'נבה היה העולם מקום גדול יותר שהתנועה בו הייתה מוגבלת יותר, קשה יותר ולבטח יקרה יותר. רוב הפליטים שביקשו מקלט עשו זאת מתוך צורך כן ואמתי - על רקע רדיפה פוליטית, דתית, אידאולוגית וכדומה.

כיום העולם הצטמק, וחציית יבשות היא פשוטה הרבה יותר מבעבר. אנשים רבים ממדינות עניות מנסים את מזלם ומתדפקים על דלתות המדינות המבוססות. רבים מהם מציגים עצמם כפליטים ועל סמך זה (ובהתאם לאמנת ז'נבה) הם מבקשים לקבל מקלט פוליטי. על-פי האמנה המדינה חייבת לדון בכל עתירה המוגשת, אפילו אם יסודותיה רופפים ביותר. לכן, גם אם הסיכוי לקבלת העתירה קלוש, הגשתהּ קונה למהגרים זמן יקר שבמהלכו הם נהנים ממערכת הרווחה של מדינת היעד ויכולים להשתלב בשוק העבודה, להתערות באוכלוסייה המקומית ואף לחמוק מהרשויות. אם נדחתה עתירתם במדינה אחת, הם רשאים להגישה שנית במדינה אחרת. כך נוצר עומס אדיר על המערכת: הכמות העצומה של עתירות מסוג זה מקשה על המדינות הקולטות לברור את העתירות הכנות מאלה חסרות הבסיס.

 ***

האם אתם מסכימים שהעולם השתנה מאז כתיבת אמנת ז'נבה? וגם - האם הוא השתנה מאז כתיבת מגילת רות?

(אייל - נסה להתייחס לדברים אלו בנאום שתכתוב לבית הנשיא)



4.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

אייל בשיר:

אייל, התייחס בבקשה לטענותיה של עו"ד ישראלה. ציין נקודה אחת לפחות שאינך מסכים איתה.

פרופסור רות:

פרופ' רות, התייחסי בבקשה לטענותיה של הרב בועז. צייני נקודה אחת לפחות שאינך מסכימה עמו.

דוקטור דן:

דוקטור דן, התייחס בבקשה לטענותיה של פרופ' רות. ציין נקודה אחת לפחות שאינך מסכים איתה.

חושב שתדגיש את השוני בין תקופת המגילה והחיים כיום.

הרב בועז:

הרב בועז, התייחס בבקשה לטענותיה של פרופ' רות. ציין נקודה אחת לפחות שאינך מסכים איתה.

עו"ד ישראלה:

הרבה נעמי, התייחסי בבקשה לטענותיה של פרופ' רות. צייני נקודה אחת לפחות שאינך מסכימה איתה.



5.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

חברים,

עליכם לעזור עכשיו לאייל בניסוח הפנייה המרגשת שלו לנשיא המדינה.

על כל אחד מכם למסור לאייל את חלקו בנאום. (כ-70 מילים)

אייל - אל תוותר לאף אחד מהם! באחריותך להציג לנשיא נאום מלא ומשכנע.

***

והנה הטופס שישמש אתכם בכתיבת הנאום. (בסוגריים - חלוקת האחריות לפי כל דמות)

"שלום כבוד הנשיא, שמי אייל בשיר ואני פונה אליך משום ש.....................................................................................................................................................................................................................(ימולא ע"י אייל)

ידוע לי שסוגיית המהגרים בישראל היא סבוכה מאין כמותה הרי ידוע כי חוק האזרחות הישראלי טוען ש.............................................................................................................................................................................................................(ימולא ע"י דוקטור דן) 

ושגם אם מהגר מעוניין להתגייר ולהמיר את דתו ליהדות עליו לעבור את המסלול הבא: ...............................................................................................................................................................................................................(ימולא ע"י הרב בועז) 

כמו כן ידועה לי עמדתם של תושבי שכונות דרום ת"א בנוגע למהגרים והיא.....................................................................................................................................................................................................(ימולא ע"י עו"ד ישראלה)  

ברוח ימי חג השבועות אבקש להישען על מגילת רות הנפלאה ולהזכיר את היחס לגר ולנכרי העולה ממנה: ............................................................................................................................................................................................................................................................................(ימולא ע"י פרופ' רות. מומלץ שתביא שלושה ציטוטים מהמגילה)

לסיכום דבריי ............................................................................................................................................................................................................................................................(ימולא ע"י אייל. מומלץ שיזכיר את הקשר של רות המואבייה לדויד המלך לחיזוק טענתו)



6.

הודעה פומבית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

איזו התרגשות...השידור מבית הנשיא מתחיל בעוד מספר דקות.

אייל - איך מתקדם הנאום שלך? האם הוא כבר מוכן?  



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים,

האם לדעתך האישית, יש לתת לאבא של אייל (אידריס) אזרחות ישראלית קבועה?



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

מקווים שלמדתם ונהניתם.

רובכם החלטתם שלא להעניק לאבא של אייל אזרחות ישראלית קבועה.

ניפגש בקרוב בבית הנשיא (בכיתה) ושם נשמע נאום או שניים...

תודה!


אפשרות 2

מקווים שלמדתם ונהניתם.

רובכם החלטתם לתת לאבא של אייל אזרחות ישראלית קבועה.

ניפגש בקרוב בבית הנשיא (בכיתה) ושם נשמע את הנאום של אייל.

תודה!




נקודות מעניינות לדיון

  1. המורה יבחר שניים שלושה תלמידים ששיחקו את אייל ויציגו את נאומם הקצר בכיתה.
  2. התייחסו לתוצאות ההצבעה בקבוצות השונות ולטענות מעניינות שעלו.
  3. האם לדעתכם כדאי לאבא  לאייל להתגייר? מה ישיג אם יתגייר? 
  4. כיצד לדעתכם הייתה נראית החברה הישראלית אלו היה נשאר הגיור במתכונתו כפי שהיה בזמן מגילת רות?