איש באמונתו יחיה (פרק 2) בלי דתייים - תסריט המשחק מה אנחנו יודעים על דתות אחרות?


רקע

השנה היא 2030. בשנת 2015 נחתם הסכם שלום ומאז שקטה הארץ והציבור נהנה משגשוג כלכלי, תרבותי וחברתי.  ירושלים הקדושה לשלושת הדתות יודעת פריחה עצומה, במשך השנים נהרו אליה יהודים, נוצרים ומוסלמים ונבנו שכונות משותפות רבות. "אנאחנא" היא אחת משכונות אלה.

כריסטופר, סאלם, יהודית, שולמית ודין הם חבורת ילדים בני 13 עליזה ומגובשת הגדלה בשכונה יחד מגיל הגן. הם מרגישים צורך להתערב בכל נושא  בשכונה מכיון שהם סקרנים ואוהבי הרפתקאות ומשוכנעים שהם מסוגלים למצוא פתרונות טובים יותר משל הוריהם. שנים הם הולכים זה עם זה "באש ובמים" ותמיד פועלים כקבוצה מאוחדת לפי רצון הרוב. (בבחינת "הכל או לא כלום")

בשכונה מתפרסם עיתון הנקרא 'קול אנאחא"  הנוהג לפנות אל ה״חבורה״ מידי פעם על מנת להציג גם את עמדת "הדור הבא" בסוגיות שונות ומשונות המסעירות את השכונה. האם יצליחו הצעירים להתגבר על הקשיים ולהישאר מאוחדים, על אף השונות הרבה ביניהם? האם יצליחו להישאר נאמנים לאמונותיהם ולבתים בהם גדלו?

 

הדמויות

כריסטופר שמידט חבר ב״חבורה״

בן למשפחה נוצרית אדוקה (יוונית אורתודוכסית) , סבו היה כומר שניהל כנסיה בויה-דהלהרוזה. מגיל צעיר הוא שר במקהלת הכנסיה המהווה עבור משפחתו מקום חשוב ומרכזי אליו הם הולכים בקפדנות בכל יום ראשון.


העמדה שלך

כריס יקר,

אתה בן למשפחה נוצרית אדוקה (יוונית אורתודוכסית) , סבך היה כומר שניהל כנסיה בויה-דהלהרוזה. מגיל צעיר אתה שר במקהלת הכנסיה המהווה עבור משפחתך מקום חשוב ומרכזי אליו אתם הולכים בקפדנות בכל יום ראשון.

אל תשכח את כל אלו כשתדרש להחליט בנושאים שונים ומשונים במשחק זה.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

סאלם דרוויש חבר ב״חבורה״

בן למשפחה מוסלמית-סונית בת 6 ילדיםאימו דתיה ומקפידה על קיום חמשת יסודות הקוראן אבל אביו חילוני.

בשעות אחה"צ הוא מסייע לאביו בחנות המשפחתית. 


העמדה שלך

סאלם יקר,

אתה בן למשפחה מוסלמית-סונית בת 6 ילדיםאמך דתיה ומקפידה על חמשת יסודות הקוראן אבל אביך חילוני.

אתה בן טוב ומסייע כל אחה"צ לאביך בחנות המשפחתית. אימך עקרת בית. 

אל תשכח לייצג את העולם ממנו אתה בא בכל נושא ונושא שיעלו בפניך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

יהודית כהן חברה ב״חבורה״

בת למשפחה חרדית. סבה היה מהרבנים הראשיים של חסידות גור בירושלים בשנים שקדמו להסכם השלום.  יש לה 8 אחים ואחיות. היא הרביעית. אביה משגיח כשרות ואימה מנהלת גמ"ח (גמילות חסדים, עזרה לנזקקים) 


העמדה שלך

יהודית יקרה,

את בת למשפחה חרדית. סבך היה מהרבנים הראשיים של חסידות גור בירושלים בשנים שקדמו להסכם השלום. ש לך 8 אחים ואחיות ואת הרביעית. אביך משגיח כשרות ואימך מנהלת גמ"ח (גמילות חסדים, עזרה לנזקקים). 

אל תשכחי את כל אלו כשתדרשי להחליט בסוגיות הבוערות שיעלו בפניך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

שלומית קמרון חברה ב״חבורה״

בת יחידה למשפחה אתיאסטית. סבתה הייתה יהודיה וסבה נוצרי אבל הם בחרו לחיות כחסרי דת וכך גם הוריה. על פי ההלכה היהודית היא יהודיה אבל היא אינה מגדירה את עצמה ככזו. אביה מנהל את בית הספר האתיאיסטי בעיר אשר ידוע כבית ספר יוקרתי במיוחד. אמה מורה לפסנתר.  הוריה חוששים שחבירה הדתיים חלילה יכניסו לה לראש רעיונות סרק.  


העמדה שלך

הי שולמית,

את באה ממשפחה אתיאסטית. סבתך הייתה יהודיה וסבך נוצרי אבל הם בחרו לחיות כחסרי דת וכך גם חיים הוריך. על פי ההלכה היהודית את יהודיה אבל אתם ממש לא מאמינים בהלכה היהודית. אביך מנהל את בית הספר האתיאיסטי בעיר אשר ידוע כבית ספר יוקרתי ומבוקש במיוחד. אימך מורה לפסנתר. את בת יחידה. הוריך אוהבים את חברייך המיוחדים אך מעט חוששים שחלילה יכניסו לך לראש רעיונות סרק.  

אל תשכחי את הבית ממנו באת כשתדרשי להחליט בדילמות שיעלו בפנייך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

דין גואטמה חבר ב״חבורה״

בן למשפחה בודהיסטית. דת שאינה מוכרת כל כך לחברה בישראל (למעט החבר'ה שטיילו במזרח...) אולי בשל כך הוא מרגיש כמו שגריר ושמח לפרט ולהסביר על דת זו בפני כל מי שמתעניין. 


העמדה שלך

הי דין,

אתה בן למשפחה בודהיסטית. דת שאינה מוכרת כל כך לחברה בישראל (למעט החבר'ה שטיילו במזרח...) אולי בשל כך אתה מרגיש כמו שגריר ושמח לפרט ולהסביר עליה בפני כל מי ששואל. 

אל תשכח מהיכן באת כשאתה נדרש להחליט בסוגיות השונות שיעלו בפניך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה/דיון - 01

מערכה/דיון 1: בלי דתיים



1.

הודעה פומבית

טוב, עניין התחבורה בשבת מאחורינו. אך עוד לא נרגעו הרוחות והתרגשה על השכונה "צרה" חדשה.

לבית הספר האתיאיסטי בו לומדת החבורה מבקשים להצטרף גם אחותו של סאלם שהיא דתייה עוד יותר מאימה והאח של יהודית שהפך במשך השנים להיות חרדי. הסיבה לכך נובעת מהעובדה  שרק בבית ספר זה יש כיתת מחוננים ושניהם ילדים מחוננים.

אביה של דורין, מנהל בית הספר ואתיאיסט נודע, סרב לקבלם מכיוון שבית הספר אידיאולוגית מתנגד לכל גילוי של דת. בין אם זו נערה לובשת חיג׳אב או תלמיד בשטריימל, ציציות ופאות.

לטענתו, הם יכולים להתקבל רק בתנאי שהם יגיעו לבית ספר בלי כל סממן דתי. כמו כל תלמיד אחר.

העניין עורר סערה בשכונה וידוע כי תלמידים רבים מבית הספר מתכוונים להחרים את הלימודים בשבוע הבא. חבורת הילדים מתעקשת להישאר מאוחדת ונאלצת לבחור באיזה עמדה לנקוט. האם לתמוך במנהל בית הספר ולשמור על רוח בית הספר האהוב עליהם או להציטרף למחרימים את הלימודים כאות מחאה על עמדת המנהל?

מערכת העיתון "קול אנאחנא" פונה שוב לחבורה ומבקשת לשמוע את עמדתה בנושא.

 

l



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

כריסטופר שמידט:

היי כריסטופר, אתה אמנם הולך לכנסיה ועונד בימי ראשון שרשרת עם צלב אבל אתה אוהב את בית הספר כמו שהוא פתוח וליברלי ונמנע מכל סממן דתי  וחושב שצריך לשמור על רוח זאת היא בריאה יותר ועדיפה לכולם. 

סאלם דרוויש:

סאלם, אתה אוהב את בית הספר כמו שהוא אבל עבור אחותך זו הזדמנות יוצאת דופן, היא חייבת להתקבל! קרא את החומר המצורף,  ועלה את טיעוניך בהקדם.

יהודית כהן:

יהודית, אמנם את אוהבת את בית הספר כפי שהוא ולא ממש מקפידה בעינייני דת, אבל אחיך הוא אחיך ועבורו זו הזדמנות בלתי חוזרת עליך להאבק כדי שיתקבל משפחתך מצפה זאת ממך, אל תאכזבי. קראי את החומר המצורף ועלי את טיעוניך בהקדם.

שלומית קמרון:

שולמית יקרה, אביך צודק זה בית ספר אתיאיסטי זוהי תפיסת עולמו בזכות בית הספר החיים המשותפים בשכונה מתחזקים אסור לקלקל אותם עם זממנים דתיים שיוצרים אבחנה והפרדה. אחרי הבגדים יגיעו דרישות נוספות. אסור לתת להם לחדור לבית הספר. קראי את החומר המצורף ועלי בהקדם את טיעוניך.

דין גואטמה:

הי דין, איש באמנתו יחיה, אתה בעד לכבד את החוקים של בית הספר האתיאיסטי עם זאת גם פשרה טובה בעיניך. קרא את החומר המצורף ועלה את טיעוניך בהקדם.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

ידיעה שהתפרסמה כעת:

...״נחקר רבות הקשר בין אתאיזם להשכלה, על מנת לבדוק את הטענה שאתאיזם נפוץ בעיקר בקרב אנשי מדע. מחקר בינלאומי דיווח על התאמה חיובית בין השכלה לבין אי-אמונה באלוהים״...

העמדה של מנהל בית הספר מבוססת על הנחה שאי אפשר לעסוק במדע אם מאמינים שהכל בידי אלוהים.



4.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

כריסטופר שמידט:

null

סאלם דרוויש:

אם האחות שלך לא תתקבל לבית הספר האתאיסטי, משפחתך תצטרך לשלוח אותה לפנימיה. אתה לא יכול להרשות לעצמך לעשות את זה להוריך או לאחותך. 

יהודית כהן:

הדבר האחרון שאת רוצה זה שישלחו את אחיך לישיבה חרדית. הוא יתבזבז ולא יממש את הפוטנציאל העצום הטמון בו. 

שלומית קמרון:

null

דין גואטמה:

מה זה כל כך משנה מה שהם לובשים? מחר יגידו לי לגזור את הקוקו. 



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

הידעת?

הזכות לבחור חינוך פרטי מעוגן באמנות בינלאומיות ובתי ספר פרטיים קיימים כמעט בכל מדינות העולם. בישראל החוק מכיר בזכות לקיים בתי ספר פרטיים. לבתי ספר פרטיים יש זכות למיין ולבחור את תלמידיהם.



6.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

נותרו דקות ספורות להצבעה אתם בטוחים שהצלחתם לשכנע את האחרים בעמדתכם? זו ההזדמנות לעלות משפט מנצח סופי כדי לשכנע את האחרים. ראו מהו הטיעון הכי רציני שהעלו נגד עמדתכם ונסו לתת לו מענה משכנע. 



הצבעה

האם אתם בעד או נגד שילוב אנשים דתיים הלובשים פרטי לבוש יחודים בבית הספר אתיאיסטי?



אפשרות 1
בעד
אפשרות 2
נגד


ההודעה שתתקבל אם רוב המשתתפות.ים הצביעו בעד אפשרות



אפשרות 1

חבורה יקרה

בזכותכם תלמידי בית הספר החליטו להפגין נגד המנהל ולאפשר גם  לתלמידים דתים להתקבל לבית הספר.

 תודה

מערכת ״קול אנחנא״


אפשרות 2

חבורה יקרה

בזכותכם תלמידי בית הספר החליטו לתמוך במנהל ולהותיר את בית הספר ללא סממני דת.

תודה

מערכת ״קול אנחנא״




נקודות מעניינות לדיון

  1. מה למדתם על הדתות השונות?
  2. באלו מצבים צריך לעמוד על העקרונות ומתי עדיף להתפשר?
  3. עם איזה דמות היה לכם הכי קל להזדהות? מדוע?
  4. האם נכון יותר לקיים מסגרות לימוד משולבות בהם לומדים תלמידים דתיים, חרדים וחילוניים או מסגרות נפרדות? הסבירו.