המלך הורדוס - להנציח או לקלל? להיות מלך חסות זה עניין מורכב. יש שיקראו לו רוצח, אחרים שיכנו אותי 'בנאי'. הנכם מוזמנים להתבונן בדמותו של הורדוס מנקודות מבט שונות ולגבש דעה בעצמכם...




הורדוס בעיני אמן מאוחר

המלך הורדוס - דמות מופת או אדם עריץ ואכזר? כיצד עלינו לזכור את מלך החסות המפורסם שבנה ארמונות מפוארים ואף את בית המקדש השני? איך עלינו להתייחס לאותו המלך שרצח את ילדיו ואת אישתו? 
כעת שואלים את אותן השאלות גם בועדה לשמות הרחובות בירושלים בהתלבטות האם לקרוא לרחוב מרכזי בעיר על שמו של המלך השנוי במחלוקת. 



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
נושא לימוד:
כיתות: ו' - יב'
יוצר/י המשחק : שרה כהן

דרישות מוקדמות

ידע בסיסי בעקבות למידה על התקופה של האמפריה הרומית ביהודה. 


שרה כהן

הכירו את המשתתפים


  • ישי מבית חשמונאי

    יהודי בתקופת המלוכה של הורדוס. נשואי ואב לשלושה בנים. שומר תורה ומצוות. 

    ישי גדל כילד בבית מלוכה - אותה משפחת הכהנים של בית חשמונאי המפורסם והידוע. כאשר היה בן עשרים, עלה הורדוס לשלטון כמלך חסות בשם רומה. מכיוון שאישתו של הורדוס (מרים החשמונאית) הייתה מבית חשמונאי בעצמה, עוד לא היה ברור מה יהיו היחסים בין המלך החדש לבין משפחת הכהונה היוצאת. ברור היה שכוח בית חשמונאי נחלש כתוצאה מהשינוי בשלטון. 

    מהר מאוד התבררה עמדת הורדוס כלפי משפחת החשמונאים. לאחר טביעת גיסו, אריסטובולוס השלישי (שנמנה לכהן גדול בגיל 17) והוצאתו להורג של הקשיש הורקנוס לא היסס הורדוס לסיים את חייה של אישתו, אחרונת החשמונאים שלא נתערב בהם דמו של הורדוס. 

    ישי מבית חשמונאי גאה בזהותו היהודי, מאמין ושומר תורה ומסורת, כמה לימי שלטון יהודי בארץ יהודה ואף מוכן לפעול לקידומו. אף אין צורך לומר, כי ישי חש רגשות כעס וטינה כלפי הורדוס ושלטונו ביהודה. 

  • ישראל ישראלי

    ישראל ישראלי גדל בארץ בשנות ה50-60 ומאז שהוא זוכר את עצמו התעניין בהיסטוריה של ארץ ישראל. כשלמד על הורדוס בתיכון, נדלקה אצלו בערה של עניין - מיהו האיש המורכב הזה? למה דמותו שנויה במחלוקת? 'בטוח שיש עוד צד לסיפור של המלך הרשע והאכזרי שמספרים עליו בשיעורי מולדת...' הוא חשב לעצמו.

    מאז אותם שיעורי היסטוריה בתיכון, מחקרו של ישראל בדמותו של הורדוס לא פסק. הוא נהיה מומחה לחייו של הורדוס, בקיא בכל הכתוב עליו, בכל תגלית הקשורה לחייו - מבכתיבתו של יוספוס פלאביוס ועד לתגליות האחרונות בהרודיון. הוא היה מבין המובילים בצוות להקים את התערוכה על הורדוס במוזיאון ישראל. חשוב לו להציג את כל צדדיו של אישיותו המורכבת של המלך הגדול והנורא.

  • רוממה הרומית

    רוממה נשואה לחייל-מפקד רומי ומאוהבת בו מאוד. היא חייה חיים 'משוחררים' ומשתתפת בתרבות הרומית בלי כל היסוס ובהנאה רבה. רוממה ניהנת להשתתף במשתים בבית המלך ולצפות במשחקים הספורטיביים לכבוד הקיסר. בעקבות נשואיה למפקד בצבא הרומי, מעמדה החברתית נחשבת לעליונה.

    רוממה מעריצה את הורדוס בתור אדומי שהצליח להעלות למעמד של מלך ולייצג את רומה האהובה בנאמנות. היא שותפה לדעתו של בעלה (והרבה בעלי אותו המעמד) שהורדוס משפיע לטובה על היציבות הכלכלית והוא מפתח ובונה את האזור בצורה יוצאת דופן - מבחינה מבנית-ארכטקטורלית. בעיניה, אין מלך אחר שכה תרם לתרבות ולפיתוח של ארץ יהודה.

  • ג'ון ג'ונסון

    ג'ון גדל בבית נוצרי ממדינת מיסססיפי (בדרום ארצות הברית) בשנות ה70, בנם של מארי וג'וסף ג'ונסון - נוצרים ציוניים. הוא גדל על ערכים נוצריים חזקים, בקיא מאוד בברית הישנה והחדשה, מאמין אדוק ב'ציונות הנוצרית' ותומך בפיתוח מדינת ישראל, מגייס כספים מקהילתו וקהילת אחרות, מעודד עלייה ומארגן משלחות נוצרים לביקורים בארץ.

    ג'ון בעל השפעה משמעותית גם בעניינים מדיניים-תרבותיים בהקשר האמריקאי-ישראלי ומעורב בהחלטות לגבי פיתוח עיר הקודש כעיר מודרנית וחדשה, תוך שמירה על ערך הכבוד של היסטורית המקום (בראייה נוצרית כמובן). 

    הורדוס מוזכר בנצרות כמלך אשר בזמנו נולד ישו. על פי הברית החדשה, הבשורה על-פי מתי, פרק ב', האמגושים (כהני דת פרסיים בעלי ידע באסטרולוגיה), חזו את לידת המשיח בבית לחם, על פי כוכב אשר ראו זוהר במזרח. כאשר הגיעו המגושים להשתחוות למשיח החדש, חש הורדוס כי שלטונו מצוי בסכנה, ודרש כי הילד יובא בפניו. הורדוס נמלא חימה על מלכי הקדם אשר לא הסגירו את ישו לידיו, ופקד על הריגת כל הילדים שמתחת לגיל שנתיים בבית לחם, מתוך הנחה כי הילד שעליו דיברו האמגושים נמצא ביניהם. מששמעו זאת בני משפחתו של ישו, מפי מלאך שנגלה אליהם, קמו ונמלטו למצרים.

    "וַיַרְא הוֹרְדוֹס כִי הֵתֵלּוּ בוֹ הַמְגוּשִים וַיִקְצֹף מְאֹד וַיִשְלַח וַיַהֲרֹג אֶת־כָל־הַיְלָדִים אֲשֶר בְבֵית־לֶחֶם וּבְכָל־גְבוּלֶיהָ לְמִבֶּן־שְנָתַיִם וּלְמָטָה לְפִי הָעֵת אֲשֶר חָקַר מִפִי הַמְגוּשִים. אָז הוּקַם הַנֶאֱמָר בְפִי יִרְמְיָהוּ הַנָבִיא לֵאמֹר׃ קוֹל בְרָמָה נִשְמָע נְהִי וּבְכִי תַמְרוּרִים רָחֵל מְבַכָה עַל־בָנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָחֵם עַל־בָנֶיהָ כִי אֵינֶנּוּ׃".

    בפעם הראשונה שג'ון שמע על 'טבח התמימים' - הוא הזדעזע ממש. מאז חרוט בזכרונו דמותו של המלך הורדוס כאדם אכזרי וחשדני, צמא לדם שאין לו טיפה של חמלה. דמות של רשע ממש.

     

  • ציונה בת ציון

    ירושלמית כל חייה, למדה היסטוריה של המזרח התיכון בתואר ראשון, תרבות ישראל בתואר שני. מחבבת היסטוריה. יהודיה. נשואה. אם לשתי בנות. גרה בירושלים בשכונת רחביה. 

    שמות הרחובות בירושלים הם רבים ומגוונים, בשל היות ירושלים העיר הגדולה בישראל. גם, בגלל האוכלוסייה המגוונת שבעיר - חילונים וחרדים, יהודים וערבים, אשר מעריצים אנשים שונים, דבר הגורם למגוון רחב של שמות. לאחר המנדט בריטי, הוועדה החליפה את שמותיהם של רבים מרחובותיה הראשיים של ירושלים, כדי שינציחו אישים ומפעלים מהמורשת היהודית והציונית. כך למשל הפך רחוב צ'נסלור לרחוב שטראוס, רחוב הנסיכה מרי הפך לרחוב שלומציון המלכה וכן הלאה.

    כל אזרח יכול להגיש הצעה על שם רחוב לעירייה. העירייה תעביר אותה לוועדות והן יתנו את האישור הסופי או שידחו את ההצעה. ועדיין, ישנם מקרים בהם הרבה אנשים בכירים בעירייה ומחוצה לה סבורים שיש לקרוא רחוב על שם אדם זה או אחר, כמו על שם ארנן יקותיאלי ולמרות מאבק בנושא, אין רחוב על שמו.

    לכן, ציונה זקוקה לייעוץ בהצעה האחרונה - לקרוא לרחוב מרכזי בעיר על שמו של הורדוס. 

     


מקורות מידע



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו