פתרון דילמה בכיתה שיעור חינוך - מירב שפירא וענבר יהושע




המורה ניצה, מחנכת כיתה ט'1 זו השנה השנייה, החליטה לשנות את שיטת ההשגחה על מבחנים בכיתתה ולהנהיג שיטה של "מבחן של כבוד", ללא פיקוח מורה.  ניצה הציגה את הרעיון בפני תלמידי הכיתה.  בתחילה היו חילוקי דעות לגבי הרעיון ולאחר דיון הוחלט בהסכמת כולם, לאמץ את השיטה החדשה.  עם זאת, סוכם שהמורה תשאל בסוף כל מבחן אם התלמידים אכן קיימו את "החוזה" ולא העתיקו במבחן.  התלמידים ראו בהחלטה עדות לרמה מוסרית גבוהה שלהם כקבוצה וחשבו שראוי שאכן יצדיקו את האמון שנתנה בהם מורתם. 

במבחן בהיסטוריה שנערך לאחר זמן,  הבחין יצחק ששאול, חברו הטוב, מעתיק מפתק שהכין בעוד מועד. יצחק הרגיש אכזבה עמוקה מחברו הטוב הפוגע במאמצים של הכיתה.

כשחזרה המורה ניצה לכיתה, אספה את המבחנים ושאלה:  "האם קיימתם את ההסכם?" תלמידים ענו שלא. לפיכך אמרה המורה שעליה לבטל את המבחן, אלא אם כן תקבל את שמות אלו שהעתיקו. בכיתה השתררה דממה,  איש לא התנדב למסור את המידע.

כעת תלמידי הכיתה ניצבים בפני דילמה - האם לדווח או לא. 

דילמה מוסרית מתאפיינת בקושי המתעורר אצל אדם כאשר אף אחת מן הפעולות האפשריות העומדות
בפניו איננה מושלמת. כל אחת מהבררות גובה מחיר על חשבון האחרת, שכן מאחורי כל אחת מהן עומד
ערך חשוב כשלעצמו. אדם המצוי בדילמה חייב להכריע בין כיווני פעולה המייצגים ערכים שונים, ולתת
עדיפות לערך אחד על פני משנהו, גם כאשר כל פעולה מייצגת ערך חיובי כשלעצמו.



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
נושא לימוד:
כיתות: ט'
יוצר/י המשחק : מירב שפירא וענבר יהושע

דרישות מוקדמות

תלמידים יקרים,

עליכם לבוא לשיעור עם ערכים בהם אתם מאמינים...

 


מירב שפירא וענבר יהושע

הכירו את המשתתפים


  • ניצה

    ניצה - נמצאת שנתיים במערכת החינוך. היא מחנכת כיתה ט' איתם המשיכה מכיתה ח'. 

    ניצה בת 33, רווקה ללא ילדים. היא טבעונית, מגדירה את עצמה אישה רוחנית, שאוהבת את העולם ואת הבריות, היא אוהבת צמחים ובעלי חיים. לניצה יש אורך רוח ונחמדות בלי סוף. 

    היא מאמינה שהכל בחיים עניין של בחירה, והעולם הוא כפי שאנו בוחרים לראותו, ובצבע שאנו בוחרים לצבוע אותו.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • יצחק

    יצחק מגדיר את עצמו כתלמיד שמשקיע בלימודים, שקדן והוא חווה הצלחות רבות בתחום זה. הוא אוהב ללכת עם האמת, לא אוהב לשקר, הוא מאמין בחברות אמת והקו שמנחה אותו בשלב הזה של חייו הוא לומר את האמת תמיד, גם כשהיא כואבת.

    ליצחק יש חבר קרוב בכיתה, חבר מילדות ששמו שאול. הם אוהבים לשחק בכדורגל בשעות אחר הצהריים ונחשבים לחברים הכי טובים.

    יצחק לומד בחוג רובוטיקה, הוא חברותי ומוצא את עצמו חבר ברוב החבורות שיש בשכבה.

  • שאול

    שאול מגדיר את עצמו כילד שטותניק שכל הזמן עושה שטויות, חבריו טוענים שהוא לא לוקח דברים ברצינות ותמיד לוקח הכל בקלות. הוא מרגיש שהוא הילד המצחיק בכיתה, מרכז העניינים. 

    שאול מגדיר את עצמו חבר טוב, אך ציין שחווה רגעים שבהם חבריו היו מאוכזבים ממנו - בעיקר בסיטואציות שבהן לא חשב על ההשלכות של מעשיו, או לא שם לב למה שאמר ויצא שחבריו נפגעו מכך. הוא מספר שהוא אוהב את החברים שלו ולא אוהב לפגוע בהם. 

  • דנוש

    דנה מבקשת שנקרא לה דנוש. היא מגדירה את עצמה קודם כל כילדה יפה. היא מספרת על עצמה שהיא תלמידה מצטיינת, שעובדת קשה ומצליחה. היא מארגנת המסיבות של השכבה, היא אוהבת להיות עם חברים וחברות. היא מסתדרת היטב עם שאול ואוהבת להיות בחברתו, אפילו ציינה במבוכה שהייתה רוצה שיהיו בני זוג. 

    דנה לוקחת חלק בפעילויות וחוגי העשרה מחוץ למסגרת בית הספר ורוצה להיות רופאה כשתגדל. 

  • ספיר

    ספיר מגדירה את עצמה כילדה שקטה. היא אוהבת ללמוד, ומרגישה שאין לה הרבה חברים בכיתה. היא משתתפת בחוג רובוטיקה ומרגישה מאוד אהובה במסגרת הזאת. היא חברה טובה של דנה ויצחק, אבל לא מרגישה מחוברת לחברים האחרים שלהם, אך כן מרגישה שהכיתה מגובשת ושהם משפחה אחת. 

    דנה שואפת להיות בעתיד מורה, היא רואה את ניצה כדמות משמעותית ומשפיעה בחייה ורוצה להיות כמוה. 


מקורות מידע



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו