לנפץ את תקרת הזכוכית ריבוד חברתי




משחק זה עוסק בניסיון להבין את משמעות הריבוד החברתי בחברה הישראלית ובכלל. כיצד נוצר ומשתמר המדרג החברתי וכיצד ניתן ליצור ניעות בין הרבדים. 



תסריט המשחק | תצוגה מקדימה
נושא לימוד:
כיתות: אקדמיה
יוצר/י המשחק : יסמין ברזלי שחם, רונית דולב שחם

דרישות מוקדמות

קריאה של המשאבים


יסמין ברזלי שחם, רונית דולב שחם

הכירו את המשתתפים


  • מיקי אוחנה

    מיקי הוא בן חמישי למשפחה ממוצא צפון אפריקאי.  אביו היה איש מתוסכל שהחליף עבודות רבות ותקופות ארוכות היה מובטל, אמו עבדה בניקיון והוא ואחיו גדלו בעיקר ברחובות כשהם סובלים ממחסור תמידי. הוריו שהתקשו מאד לקיים את עצמם לא עודדו את ילדיהם ללמוד, נהפוך הוא, הם עודדו אותם לצאת ולסייע בפרנסת המשפחה מוקדם ככל האפשר בכל עבודה שהם יכולים להשיג. בבית אף אחד לא דיבר על רכישת מקצוע, קיום היה שם המשחק. 

    מיקי התחתן בגיל צעיר מאד ויש לו שתי בנות. יש לו קסם אישי מיוחד ולא פעם קורה לו שהאנשים שהוא עובד אצלם בבית ממש עפים עליו. לאחרונה צבע בית של איש טלוויזיה ידוע, שהציע לו בסופה של העבודה הצעה מפתה: להשתתף בתוכנית הריאליטי "הישרדות", תמורת סכום כסף נחמד.  הוא מתלבט: מצד אחד כסף ופרסום. מצד שני הוא חושש מחשיפה ללא שליטה. הוא יודע שיש לו קסם אישי ושהוא יודע נהדר להסתדר עם אנשים, אבל מי יודע איך ההפקה תחליט להוציא אותו.

    מעטים יודעים אבל מיקי גם מצייר בסתר. בעצם הוא צבעי כי הוא כל כך אוהב את הצבעים.

  • אתי אמזלג

    אתי גדלה במשפחה מסורתית בת 10 נפשות בשכונת שיקום.  מאז שהיא זוכרת את עצמה היא שונאת את אלה שגדלו בלי דאגות, בלי צפיפות,  שמדברים מילים גבוהות, לבושים הכי באופנה, יש להם בית עם גינה ונוסעים לחוץ לארץ מתי שבא להם. במקום שממנו היא באה כל הדברים האלה נשמעו כמו חלומות רחוקים. היא וגם מרבית חבריה נשארו לגור באותה שכונה, הם חלק מאותה צפיפות ומאותו מאבק קיומי. בגיל צעיר היא הצטרפה למפלגת השלטון. היא חברת מפלגה, מנהלת את הסניף המקומי, דואגת לג׳ובים לחברים שלה והיא מרגישה שהיא משפיעה.  

  • הודיה אפשטיין

    הודיה גדלה כבת שנייה במשפחה חרדית חסידית בת 11 נפשות. בגיל 18 נישאה בשידוך לבחור ישיבה. במקהילתה נהוג שהבעל לומד והאישה מפרנסת.היא יכלה לבחור לעבוד כמו אחיותיה וחברותיה שלך לאחר מסלול קצר של רכישת מקצוע אבל יצר הלימוד שקינן בה הוביל אותה (בתמיכת בעלה) ללמוד תואר ראשון בעבודה סוציאלית.   יש לה 6 ילדים וברור לה שיהיו לה ילדים נוספים והיא מנסה כמיטב יכולתה לשלב בין הבית לקרירה המקצועית. העבודה חושפת אותה לאנשים שחיים בעולמות אחרים המתנהלים לפי קודים שונים וזה מרתק אותה, מבלבל אותה ובעיקר מעורר בה הרבה שאלות.

  • אחמד סולימן

    אחמד גדל בכפר פלשתיני בגליל. העתיד היה כתוב מראש כאשר אחמד ממוקם בתחתית הסולם, בגטו הערבי-מוסלמי שנכון שילדיו יגדלו ללא ציפיות. בגיל צעיר מאוד אחמד הבין שהוא טוב עם כדור, וחוץ מזה, גם לא היה משהו יותר טוב לעשות. למזלו פועל בכפר שלו מועדון כדורגל עם מאמן רציני, שקלט אותו ואת הכשרון שלו. הוא הפך להיות ה"מאמן לחיים" שלו. בזכות המוטיבציה שלו, התמיכה של ההורים, והליווי של המאמן הצליח להפוך לשחקן מקצועי תחילה בליגה הלאומית ואז בליגת העל. 

    היום הוא חתום על חוזה שמן בקבוצה אירופית. הוא מקבל כבוד של מלכים במגזר ובחו"ל, וגם בכלל בישראל (לבד מקריאות גזעניות נדירות פה ושם). הוא מרגיש שפילס לו אחלה של דרך. 

  • נועה דינס

    נועה נולדה למשפחה ממעמד הפועלים. אביה רומני ואמה מבולגריה. הוריה היו אנשי עמל שעבדו קשה על מנת להבטיח שלשני ילדיהם לא יחסר דבר. הדבר נגע לליבה והיא גדלה בתחושה שחשוב לה לגרום להם נחת. תמיד הייתה תלמידה מצטיינת. היא התגייסה לצבא במסלול ישיר לקצונה והפכה לקצינה, היחידה מכל המחזור ומכל השכונה. כמה שהוריה היו גאים בה!  בתום השירות הציעו לה לחתום קבע וגם מימנו לה 3 שנות לימודים אקדמיים. היא חתמה ורכשה תואר - זו הייתה הזדמנות מקצועית והזדמנות כלכלית שלא היה נכון לפספס אותה.


מקורות מידע



ביקורות (0)


דירוג כולל למשחק

המשחק יצר דיון משמעותי

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד

המשאבים טובים ומותאמים

התלמידים נהנו