חזרה

לא סתם המציאו את הביטוי "ספרים הם חברים". הקראת סיפורים תורמת להתפתחות הילד מבחינות רבות:

 

הרחבת אופקים – ספרים מהווים מקור בלתי נדלה לידע בכל התחומים ומכל הכיוונים, החל מהכרת מילים וביטויים, תופעות טבע, היסטוריה, הווי ותרבות בארצות רחוקות, עלילות שונות שהתרחשו במהלך ההיסטוריה, ידע העם והמדינה. 

 

פיתוח הפן הרגשי – שעת הסיפור מהווה הזדמנות עבור הילד להביע את רגשותיו האישיים בעקבות נושא הסיפור. זו הסיבה לכך שהורים רבים מתעניינים תוך כדי קריאת הסיפור איך הילד היה מרגיש באותה סיטואציה ומדובבים אותו לדבר. אם הילד נעלב מילד בגן, כדאי למצוא ספר בנושא ולגלוש לשיחה על מה שמטריד את הילד ולנסות להגיע לפתרון. ספרים רבים מזמנים נושאים לשיחת נפש גלויה ופתוחה עם הילד.

כמעט ולא קיימים מחקרים העוסקים בקשר בין קריאת ספרים והתפתחות רגשית-חברתית של ילדים. עם זאת, הדעה הרווחת היא שקיים קשר כזה. 

 

פיתוח אוריינות – למידה ותרגול של קריאה וכתיבה בקרב ילדים נעשות באמצעות ספרים עוד לפני שהילד קורא בעצמו, משם שהוא קולט מן הקריאה והחזרה של האדם שמקריא לו.

במחקר שנערך בארץ נבדק הקשר בין כמות קריאת ספרים, סגנון קריאת הספר ודרך בחירת הספרים על ידי אמהות לבין ניצני האוריינות של הילדים (שפה, שיום אותיות, מודעות פונולוגית, זיהוי מילים, כתיבת מילים) והתפתחותם הרגשית-חברתית (אמפתיה והסתגלות רגשית-חברתית בגן). כל ההיבטים שנבחנו העלו תוצאות שמצביעות על כך שהקריאה אכן תורמת להישגים אלו, ומעבר לכך נבדקו פרמטרים שונים בקריאה, כגון כמות הספרים, איכות הספרים, סגנון ההקראה ועוד ונותחו השפעותיהם על התוצאות הסופיות. כך, לדוגמא, עלה מן המחקר כי  גיוון הפעילות של האם במהלך הקריאה קשור למרבית מרכיבי ההתפתחות האוריינית ואילו ההיבט הכמותי משפיע יותר על עושר השפה של הילד, אך לא בהכרח על היבטי אוריינות אחרים.

באותו מחקר נמצא כי מומחיות האם בבחירת ספרים מתבטא בהיבט שקשור באופן החזק ביותר לתחומי ההתפתחות הרגשית-חברתית שהוערכו במסגרת עבודה זו - יכולתו האמפתית של הילד והסתגלותו הרגשית-חברתית בגן.

 

פיתוח הדמיון והיצירתיות – האזנה למגוון סיפורים מסוגים שונים תורמת

גם חיזוי מראש מה יקרה בעלילה תורמת לפיתוח הדמיון של הילד. עשו לכם מנהג קבוע לפני קריאת ספר חדש – עיינו בדפים ונסו יחד עם הילדים לנחש מה יתרחש בעלילה. מנהג זה עושה פלאים לפיתוח הדמיון והיצירתיות.