חזרה

הפסוק המקראי והקשרו למדרש ( ויקרא פרק כ"ה פסוקים לה - לו )

וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ 

וְכִי-יָמוּךְ אָחִיךָ, וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ--וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ, גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ. 

אַל-תִּקַּח מֵאִתּוֹ נֶשֶׁךְ וְתַרְבִּית, וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ; וְחֵי אָחִיךָ, עִמָּךְ. 

אֶת-כַּסְפְּךָ--לֹא-תִתֵּן לוֹ, בְּנֶשֶׁךְ; וּבְמַרְבִּית, לֹא-תִתֵּן אָכְלֶךָ. 

אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר-הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם--לָתֵת לָכֶם אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים.

***

למעשה, רבי עקיבא מסתמך על הפסוק "חייך קודמים לחיי חברך"  ומפרש אותו כי עליך החובה לדאוג קודם כל לחיים שלך ורק אחר כך לחיים של האחר.

***

נקודות למחשבה:

  • חשבו מה פירוש הפסוק - חיי אחי וחיי שלי כאחד (אחידות) או חי רעי לצדי (נבדלות בתוך שוויוניות) - על מי לדעתכם ניתן הדגש?
  •  מה הקשר בין הטקסט המקראי שעוסק בדיני ממונות לבין הסוגיה שעוסקת בדיני חיים?