חזרה

 

 

עדויות מדעיות מראות כי לקבוצת צבע זהה, סגולות מיוחדות אשר תורמות ליכולת ההגנה של הגוף מפני‏‎ ‎התפתחות מחלות. למרות שכל הירקות והפירות תורמים לשמירה על חוסן הגוף ועל הגנתו מפני מחלות, ניתן לייחס לכל צבע מעלות בריאותיות מיוחדות:‏

האדום: למניעת סרטן ומחלות לב;

הכתום‎‎‏:‏‎ ‎לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון ולמניעת סרטן;

הירוק: לשמירה על ראייה תקינה, להאטת הזדקנות העין ולחיזוק העצמות;

הלבן: לשמירה על בריאות כלי הדם והלב, וכן למלחמה בחיידקים ובדלקות;

הסגול:‏‎ ‎להאטת תהליכי ההזדקנות ובפרט הזדקנות המוח‏,‏ מניעת מחלות לב.

לשילוב של חמשת קבוצות הצבעים ביחד יש השפעה בריאותית טובה יותר מאשר אכילה של כל אחת מקבוצות הצבעים בנפרד ולכן, רצוי לשלב מנה מגוונת בארוחה אחת ביום לפחות.

אוכלוסיות שצריכות להקפיד במיוחד על תזונה נכונה ושילוב של סלסלת פירות וירקות: אנשים בעלי מחלות כרוניות, אנשים עם גורמי סיכון למחלות כרוניות, ספורטאים, מעשנים ואנשים שחשופים לשמש‏

המלצות וטיפים לשילוב פירות וירקות בתפריט היומי: ‏

המכון האמריקאי לחקר הסרטן הוציא לאחרונה המלצות שלפיהן נשים צריכות לאכול שבע מנות ירק או פרי ביום, וגברים – תשע מנות, זאת במקום חמש מנות שהיו מומלצות בעבר הלא רחוק. המנות נחלקות ל-4 מנות פרי ו-5 מנות ירק (או 3 ו-4 במקרה של נשים).

שתו מיץ פירות/ירק טבעי לארוחת בוקר.

קחו אתכם פרי או ירק במקום חטיף לפני ארוחת הצהריים.

הפכו את‏ הסלט לחלק קבוע מארוחת הצהריים והערב.

קחו לביה"ס או למקום העבודה ירקות ופירות שטופים.‏

הכינו רוטב לסלט שמורכב גם הוא מירקות, פירות, לימון, תפוזים, עלים ועוד.

איכלו מרק ירקות כמנות ראשונות או עיקריות.‏

הגבירו שימוש במרקי ירקות קפואים‎ ‎‏ להכנה מהירה.‏

הגבירו השימוש בכול סוגי עשבי התיבול.

הכינו ממרחים מירקות עליים, דוגמת פסטו, ממרח עגבניות, כוסברה וכדומה.

צרכו מדי פעם שורשים‏ פחמימתיים, כדוגמת תפוחי אדמה או בטטה כתחליף לאכילת הלחם, פסטה, פתיתים, קוסקוס, אורז וכדומה.‏

מומלץ לקנח בפירות או‏ סלט פירות מתובל במיץ תפוזים ולימון, סלט גזר מתוק, פירות חתוכים מתובלים בווניל, קינמון, ציפורן וכדומה.

הירקות על פי קבוצות צבע. מומלץ גם לגוון פריטים בכל קבוצה

האדומים — עגבנייה, פלפל אדום, אשכולית אדומה ואבטיח עשירים בקרוטנואידים המסייעים בהגנה בפני סרטן ומחלות לב וכן עשויים להאט תהליכי הזדקנות.‏

הכתומים — לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון ולמניעת סרטן; הצבע הכתום נמצא בין השאר בגזר, במשמש, בדלעת ובטטה והוא הקארוטן – נוגד חמצון חשוב המגן על התאים, מאיץ את התחדשותם ומאט את הזדקנותם.

הירוקים — ירקות ירוקים עליים (חסה, כרוב, תרד, כוסברה, פטרוזיליה, פלפל ירוק, קישוא) לשמירה על ראייה תקינה ולהאטת הזדקנות העין וכן לחיזוק העצמות; לצבע הירוק תפקיד חשוב בספיגת החומצה הפולית, המסייעת לתקינות כלי הדם והלב ומכילה רכיבים מונעי סרטן.

הלבנים — כרובית, כרוב, שומר, קולרבי לשמירה על בריאות כלי הדם והלב, וכן למלחמה בחיידקים ובדלקות; הלבן, שמרוכז בעיקר בשום ובבצל המוכרים כאנטיביוטיקה עוד מימי קדם, מגן על הלב ומשפר את קרישת הדם. הבצל הלבן עשיר בשני סוגים של חומרים פעילים מגנים: תרכובות גופרית והקוורצטין, הידועים בכוחם למנוע מחלות לב וכל דם.

הסגולים — מכילים אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) בריכוז גבוה מאוד התורמים להגנה מפני התפתחות טרשת עורקים וסיבוכים של סוכרת; הצבע הסגול – נפוץ בפירות יער, בחמוציות, חציל, בענבים וברימון. פירות סגולים-אדומים מכילים פוליפנולים – יש להם יכולת הגנה על הלב החזקים ביותר. בקבוצת הסגול-כחול נכללים פטל שחור, אוכמניות, שזיפים שחורים, דובדבנים שחורים, ענבים שחורים, שזיפים סגולים וכדומה.