דילמה בעברית - תסריט המשחק טיול בית ספרי


רקע

במהלך ביקור תלמידי כיתה י"א  מתיכון ערבי לאחת האוניברסיטאות במדינה.

הבחינה המחנכת בבעיה בשפה העברית המדוברת אצל התלמידים שלה, והיא הציגה את הבעיה  למנהל על מנת למצוא פתרונות לבעיה זאת .

מיד המנהל קרא למורה לעברית אשר מלמדת את הכיתה , רכזת מקצוע העברית בבית הספר, ורכז השכבה . 

במהלך הפגישה המורה לעברית חשה מאוימת, והמחנכת מטילה את כל האחריות עליה.

המורה לעברית טענה שהיא מלמדת  את הכיתה לפי התכנית שקיבלה מהרכז , והיא קיבלה כיתה חלשה מההתחלה , והרכז מודע לרמה הנמוכה של הכיתה.

המחנכת הסבירה שהיא פעלה לטובת התלמידים ולא היו לה כוונות רעות כלפי המורה לעברית.

המורה לעברית לקחה את הטענה הזו בצורה אישית .

 

 

הדמויות

סעיד מנהל

אסרטיבי אבל מוכן לשמוע אחרים , למרות שברוב המקרים הוא מחליט לבד .

מההתחלה הוא לא רצה את המורה לעברית, והיו כמה טענות נגדה , והוא ניצל את הבעיה, וירד על המורה, 

 


המשימה שלך

אתה מנהל קשוח, רוצה את טובת בית הספר וטובת התלמידים ורוצה פחות בעיות עם וועד ההורים, עצבני , התלהב מאוד מדברי המחנכת והזמין את המורה מיד, איים עליה בצעקות, והטיל את האחריות עליה ומנע ממנה להציג את עמדתה, בסוף החליט להביא מורה חיצוני לעברית מדוברת . ולהחסיר מהשעות של המורה בגלל שאין לו שעות תקן למורה חדש.


משאבים


לילא מחנכת

מורה לערבית , עם תואר שני בערבית, 20 שנות וותק בהוראה, ומחנכת מזו 10 שנים, 

יש לה  יחס טוב מאוד עם צוות המורים, והתלמידים אוהבים, מכבדים אותה , היא מאוד מקצועית , והיא מקורבת להנהלה, ומכבדים את דעתה בחום .

 


המשימה שלך

את ניגשת למנהל אחרי הטיול של התלמידים לאחת האוניברסיטאות , והצגת את הבעיה שהבחנת אצל התלמידים בזמן הטיול, והבעיה היתה קושי רב בהבנת הוראות פשוטות מאוד שהתבקשו התלמידים לבצע , רוב התלמידים שאת מחנכת  עתידים לכנס לאקדמיה  ולכן את רואה לנכון לתקן את הבעיה עכשיו ומיד, כל מה שאת רוצה  זה לתת להם בטחון עצמי לדבר בשפה עברית לפני החיים האקדמיים,  ולא היו  לך טענות כלשהן כלפי המורה המלמדת את הכיתה. 


משאבים


סאמיה מורה לשפה העברית

מורה עם וותק 2 שנות בלימוד השפה העברית, עם תואר שני בלשון העברי ,

קשוחה, ולא חברתית , לא מקבלת ביקורת מהאחרים, חדשה בהוראה יש לה בטחון עצמי רב, 


המשימה שלך

למרות שאת חדשה בהוראה שולטת בחומר הנלמד, שולטת בשיטות ההוראה החדשניים , ולא היו טענות כלפיך מהתלמידים או מההורים ,הרכזת תמיד מחמיאה לך, למרות שאתן לא חברות,

את מוגבלת בתוכנית לימודים  עמוסה שצריכה להעביר לפי לוח זמנים, והתוכנית שאת   מלמדת כבר עברה שינויים לפי הרפורמה החדשה , ואת צריכה לעדכן את הנלמד ולהספיק את הפערים לתלמידים לפני הבגרות שצריכים להגיש בכיתה י"א כלומר השנה הנוכחית.

את נותנת  הרבה מסמנך לתלמידים ובעיקר החלשים מהם על מנת להגיש את כולם לבגרות ,  וכבר חלה עלייה  בהישגים שלהם בהתייחס לשנה שעברה. 

את טוענת שכולם הפילו את האחריות לבעיה הזו עליך.

 


משאבים


עאטף רכז השפה העברית

מורה וותיק , מוכשר , עם 18 שנות לפחות לימוד מקצוע העברית, וזו השנה השלישית שלו כרכז עברית בבית הספר


המשימה שלך

אתה עקשן , לא מוותר , והמורים חייבים לפעול לפי הוראות שלך , 

והמורה  החדשה שצריכה הרבה מה ללמוד ממך 


משאבים


האדי רכז שכבה י"א

מורה לשפה הערבית, שנה ראשונה כרכז שכבה , 

לא אוהב שינויים , ועובד לפי הספר .

 


המשימה שלך

אתה חושב שלא צריך להוסיף עוד שיעורים לכיתה, המערכת כבר עמוסה מאוד , והמערכת קשורה בכמה כיתות ולא ניתן לשנות דבר לכיתה הספיציפית. בעיקר שבחינות הבגרות מתחילות עוד מעט.


משאבים


מערכה 1: מי אשם בבעיה הזו?



1.

הודעה פומבית

כולם נפגשים היום על מנת לדון בבעיית השפה העברית המדוברת אצל תלמידי כיתה י"א .

וכולנו צריכים למצוא פתרון מהיר , לפני שוועד ההורים יוודע לבעיה זו .



2.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

הנושא כבר הגיע לוועד ההורים , ואנחנו צריכים לתת להם תשובות , מה הסיבה לבעיה , ומה הפתרון שלנו 



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)



הצבעה

הפתרון להביא מורה לעברית מדוברת , להוסיף עוד שעות ללימוד השפה העברית



אפשרות 1
מורה לעברית מדוברת
אפשרות 2
הוספת שעות למורה המלמד


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

כל הכבוד


אפשרות 2

כל הכבוד




נקודות מעניינות לדיון

הבעיה של השפה העברית היא אחת הבעיות הקשות שסטודנטים ערבים נתקלים בהם במשך הלימוד האקדמי , והיא בעיה נפוצה אצל רוב התלמידים הערבים לא רק התלמידים של הכיתה שבמשחק .