מה הסיפור שלך? - תסריט המשחק פאנל מומחים מתגבש לחשיבה משותפת כיצד לעודד קריאה בקרב ילדים ובני נוער


רקע

שר החינוך הזמין אותך להשתתף בפאנל ייחודי  על מנת לבדוק את הסיבות  לירידה המתמדת במספר הקוראים בקרב בני נוער ולהגיע להצעות יעול כיצד לעורר את שמחת הקריאה אצל צעירים . 

הדמויות

יואב כהן תלמיד ריאלי כיתת מופת מצטיין במדעים

יואב מאמין שהעתיד תלוי במדע וטכנולוגיה וקורא ספרות מדע בדיוני בכלים טכנולוגיים (ספרים דיגיטליים)  הספר הכתוב אבד עליו הכלח והספריות במתכונתן הנוכחית כבר לא רלונטיות. 


המשימה שלך

אתה מאמין שהעתיד תלוי במדע וטכנולוגיה וקורא ספרות מדע בדיוני בכלים טכנולוגיים (ספרים דיגיטליים). לטענתך הספר הכתוב אבד עליו הכלח והספריות במתכונתן הנוכחית כבר לא רלונטיות. 

עליך לחשוב כיצד לעודד את הקריאה בספרים הדיגיטליים ולהציע את רעיונותיך לשר החינוך . 


משאבים

מערכה - 01

רעות המורה לספרות המורה לספרות

מלמדת ספרות מזה שנים ובשנים האחרונות מתוסכלת מהעובדה כי תלמידים אינם קוראים ספרים מבחירה ובזמנם הפנוי.


המשימה שלך

עליך לשכנע את שר החינוך שהוראת הספרות צריכה להתבסס על אהבת הקריאה על אחת כמה וכמה בעידן הטכנולוגי של היום. את מאמינה שהקריאה חשובה לא פחות מהכתיבה המרובה הנדרשת בלימודי הספרות. ויש לך כמה רעיונות פוריים להציג בפני השר.


משאבים

מערכה - 01

רותם גיל תלמיד כיתת ספורט

השיגיו הלימודיים בינוניים , מתעניין בעיקר בספורט ובנות. עד לאחרונה דחה כל הזדמנות לקריאה ואף טען כי קריאה היא לחנונים . 

בתחילת השנה כיתתו השתתפה  פרויקט "ארספואטיקה"  שם התבקש לכתוב שיר תודה לאמו. היה זה רגע מכונן והוא גילה שהוא טוב לא רק בספורט ובנות אלא גם בקריאה וכתיבת שירה. 


המשימה שלך

בעקבות פרויקט ארספואטיקה גילית כישוריי כתיבה שלא ידעת שקיימים בך

אט אט אהבת הכתיבה חשפה אותך לאהבת הקריאה.

מה תציע לשר החינוך כדי שעוד ילדים כמוך יחשפו לתהליכים דומים?


משאבים

מערכה - 01

שיר לירי ביבליותרפיסטית - מטפלת רגשית בילדים ונוער באמצעות קריאה.

הנך תרפיסטית במקצועך המסייעת לבני נוער בתהליכים רגישיים אותם הם חווים באמצעות עולם הספרות והדמיון 


המשימה שלך

כילדה שאהבה ספרות וכיום כמטפלת בספרות את מאמינה כי לספרות משקל חשוב בתהליך הרגישי שעובר הנער . עליך להתייחס לחשיבות הקריאה לפיתוח הדימוי העצמי והביטחון של התלמידים.


משאבים

מערכה - 01

רונה עומר סופרת לבני נוער

הנך סופרת צעירה שכבר בספרך הראשון זכית בתואר "הבטחת השנה בספרות". תמיד ידעת שזה מה שתעשי . כילדה ונערה צללת לתוך עולם הקריאה אך עשית זאת בסתר מחשש שתחשבי פחות מקובלת. כיום  חשוב לך לומר לכל ילד שאפשר להיות מקובל ועדין לאהוב ספרים .


המשימה שלך

כילדה ונערה צללת לתוך עולם הקריאה אך עשית זאת בסתר מחשש שתחשבי פחות מקובלת. כיום  חשוב לך לומר לכל ילד שאפשר להיות מקובל ועדין לאהוב ספרים . מה תציעי לשר החינוך על מנת שעוד ילדים ידעו שלאהוב ספרים לא צריך לפגוע במקום החברתי שלהם


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: מה הסיפור ?!



1.

הודעה פומבית

שר החינוך החליט באופן בהול לבדוק כיצד לעודד בני נוער לקרוא ספרות יפה. לשם כך אסף פאנל נכבד לשם דיון מעמיק. תארו את המצב כיום. האם בני נוער קוראים? 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

יואב כהן:

יש לבסס את הטענות על המשאבים!

רעות המורה לספרות:

יש לבסס את הטענות על המשאבים!

רותם גיל:

יש לבסס את הטענות על המשאבים!

שיר לירי:

יש לבסס את הטענות על המשאבים!

רונה עומר:

יש לבסס את הטענות על המשאבים!



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

 שר החינוך הזמין אותך להשתתף בפאנל ייחודי  על מנת לבדוק את הסיבות  לירידה המתמדת בקריאה בקרב בני נוער ולהגיע להצעות יעול כיצד לעורר את שמחת הקריאה אצל צעירים . תארו את המצב כיום. האם בני נוער קוראים? במידה ולא מדוע?

 



4.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

יואב כהן:

התייחס לדבריה של המורה לספרות

רעות המורה לספרות:

התייחסי לדבריו של יואב

רותם גיל:

התייחס לדבריה של שיר לירי

שיר לירי:

התייחסי לדבריה של רונה עומר

רונה עומר:

התייחסי לדבריו של רותם גיל



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

 מדוע חשוב לקרוא ספרים? הבא שתי דוגמאות לכלים או דרכים בהן ניתן לעודד קריאה?

עליך לבחון את אחד הכלים שבחרת ולבדוק כיצד ניתן ליישם אותו במסגרת בית הספר התיכון /חטיבה



הצבעה

עליך לבחור שלושה כלים שהציגו חבריך



אפשרות 1

אפשרות 2

אפשרות 3



הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

מה נדרש על מנת ליישם את האפשרות הראשונה


אפשרות 2

מה נדרש על מנת ליישם את האפשרות השנייה


אפשרות 3

מה נדרש על מנת ליישם את האפשרות השלישית




נקודות מעניינות לדיון

מה תוכל להציע לחברייך על מנת לשפר את הכלי שבחרו

הצע אפשרות לתגובה לא רצוייה וכיצד ניתן להמנע או לתקן

באילו מרחבים אתם בוחרים לעבוד? מדוע?

מהו הטיעון שאהבת לשאלה מדוע כדאי ללמוד ספרות / לקרוא

 

מערכה 2: מה קורא?



1.

הודעה פומבית

בשלב זה עליכם לבחון את הדרכים שהוצעו ולבחור את הפרויקט שתיזום



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

יואב כהן:

התייחס לדבריהם של חברי הפאנל

רעות המורה לספרות:

התייחסי לדבריהם של חברי הפאנל

רותם גיל:

התייחס לדבריהם של חברי הפאנל

שיר לירי:

התייחסי לדבריהם של חברי הפאנל

רונה עומר:

התייחסי לדבריהם של חברי הפאנל



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

עליך להציג את אחד הכלים שחשבת עליהם כולל דרכי יישום  במסגרת בית הספר התיכון /חטיבה

 



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

התייחס לשני הכלים שהוצגו והצע רעיונות נוספים למימושם



הודעת סיום

עליך לבחור שני כלים שמצאו חן בעינך ואתה רואה שניתן ליישם אותם.

נציג את הדברים בכיתה!



נקודות מעניינות לדיון

רפלקציה : 

מה אהבת בשיעור הזה?

מה לא אהבת ?איך היית משנה ?

מה היית מוסיף או משפר?

לגבי היזמות החברתית

כיצד תתחיל ליזום את הפרויקט שבחרת?

מה נדרש ממך?