מחקר איכותני או כמותי? - תסריט המשחק איך הכי נכון לחקור אפלייה בקבלה ליישובים?


רקע

אביגיל וייצמן, היא המזכ"לית החדשה של ארגון היישובים הכפריים הקהילתיים. עם כניסתה לתפקידה החדש החליטה לטפל בסוגיה כואבת - טענות חוזרות כנגד התנועה בדבר אפליה של ערבים, מזרחיים, חד הוריות, הומואים ולסביות, נכים ועוד, שאינם מתקבלים לישובים הקהילתיים. 

אביגייל מעוניינת לבדוק אחת ולתמיד: האם הדברים נכונים??? 
יש כמה סוגיות שמעניינות אותה - בין היתר היא תשמח לדעת אם אכן מדובר באפליה,  ואם כן, אז כלפי מי, איך ולמה.
היא רוצה לערוך מחקר שיטתי ומבוסס, ומזמנת למשרדה מספר חוקרים כמותניים ואיכותניים לדיון מיוחד שעניינו תכנון של מחקר בנושא.

אביגיל מתלבטת באיזו גישת מחקר כדאי לחקור: כמותית או איכותנית?
יש לה תקציב שיספיק למחקר אחד בלבד, לחוקר אחד, לגישת מחקר אחת.
 

 

לקראת הישיבה שתתקיים בעוד שבוע עליך להכיר היטב את הבעיה. מומלץ לך לחפש כתבות שהתפרסמו בנושא בתקשורת. בין היתר מומלץ לקרוא את הפריטים הבאים:

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3356706,00.html - ערבים הומואים ונכים - מחוץ לישוב הקהילתי

http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=272685&blogcode=6553907 - הבלוג של אורי הייטנר - בזכות וועדת הקבלה

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%92%22%D7%A5_%D7%A7%D7%A2%D7%93%D7%90%D7%9F - בג"ץ קעדאן

 

הדבר החשוב השני הוא להגיע לאחר שחזרת על נושאי המבוא למחקר האיכותני וכמובן לקרוא את חומרי הרקע הייחודיים לך, באופן שיאפשר לך להגיע לישיבה עם נימוקים חזקים שישכנעו את אביגיל לתת לך להוביל ולנהל את המחקר בנושא. 

הדמויות

טליה כהן חברת סגל בכירה באוניברסיטת תל אביב, בחוג לשרותי אנוש

בשנים האחרונות מתמקדת בחקר ניהול קהילות מתפתחות, בעיקר בישובים קהילתיים.

תושבת ישוב קהילתי צפוני בעצמה, למעשה מאז הקמתו. 

 


המשימה שלך

את מאמינה שהפתרון מצוי בשיטת המחקר הכמותנית. אם רוצים לדעת אם יש אפלייה צריך לדעת כמויות ומספרים.

נסי לגרום לחברים להסתכל על המספרים, כמה מועמדים יש בשנה, כמה נדחו? מה המכנה המשותף של כל אלה שנדחו? חשוב שתבינו את גודל התופעה ואת מאפייניה. כל היתר מילים. 


משאבים

מערכה - 01

עודד רונן דמוגרף במכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה

סוציולוג בהכשרתו. במרבית מחקריו עושה שימוש בשאלונים ומאמין מאוד בסגולותיו של המחקר הכמותי לחקר המציאות החברתית.


המשימה שלך

אתה מגיע ממשפחה של אנשי מדע, לא מאמין בשיטה האיכותנית וחושב שהיא פשוט איננה מדעית, שהרי מספר זה דבר מוחלט ולעומתו מלל התרשמותי נגוע בסובייקטיביות. 

הסבר לחברים למה זאת תהיה טעות לתת לחבריך האיכותניים לחקור את התופעה.


משאבים

מערכה - 01

נעמה שגב חוקרת איכותנית בחוג לפסיכולוגיה, באוניברסיטה הפתוחה.

לאחר שבתואר הראשון והשני שלה ערכה מחקרים כמותיים, הגיעה בדוקטורט להבנה שאנשים הם לא מדע מדויק והפכה לחוקרת איכותנית, וזאת בשונה ממרבית עמיתיה הכמותניים. תחום החקר המרכזי שלה הוא קבלת החלטות.


המשימה שלך

את לא מאמינה בהגדרות המקובלות ובקטלוגים המקובלים לתופעות ולאנשים. מבחינתך אין דבר כזה "אובייקטיביות". זאת מילה שמכסה אינטרסים.
מספרים מציירים תמונה חד ממדית אך העולם החברתי הוא מורכב. רק השיטה האיכותנית יכולה לסייע להבין באמת מהי אותה "התאמה חברתית".

נסי לרדת לעומק הסוגיה הזו ולבנות את הטעונים שלך סביב נקודה זו.


משאבים

מערכה - 01

אחמד אבו-נעים אנתרופולוג באוניברסיטת בן גוריון בנגב

בן הפזורה הבדואית, שלמרות הרקע המוחלש ממנו הגיע הצליח לרכוש השכלה אקדמית ולפתח קריירה אקדמית מצליחה.  ידוע בכך שיוצא למחקריו ברחבי העולם עם תיק קטן מתוך תפיסה עקרונית שהחוקר צריך להשתלב בשדה החקר על כל גווניו. מתאפיין ביכולת אמפתית גבוהה ובהקשבה. לא מאמין במחקר כמותי


המשימה שלך

אתה לא מאמין למספרים. אתה חושב שמספרים מפספסים ואפילו מסתירים מידע חשוב שאפשר לקבל רק מתוך היכרות עמוקה ואישית עם השטח.  

לאחרונה למשל שמעת על זוג מעורב, יהודיה וערבי, שדווקא התקבלו לאחד הישובים. כך שהסטטיסטיקות לא משקפות את מלוא המציאות.
נסה לגרום לחבריך להבין שנדרש כאן מחקר שטח, התבוננות, הקשבה לסיפורים אישיים. הסבר להם מה הערך שיצמח להם מכך ובמה זה יכול להועיל לתנועה ההתיישבותית.  


משאבים

מערכה - 01
  • הכל מדיד? חלק מתוך המבוא - חקק, י' ,קסן, ל' וקרומר-נבו מ' (2011). מדידה, כימות ודירוג כתופעות חברתיות בישראל. בתוך: י' חקק, ל' קסן, ומ' קרומר-נבו (עורכים) הכל מדיד? מבטים ביקורתיים על דירוג וכימות. באר שבע: הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

מערכה 1: בדיקת האפליה בישובים קהילתיים: מחקר איכותני או כמותי



1.

הודעה פומבית

בוקר טוב, 

אני מודה לכם שבאתם.
אנחנו מכנסים את הישיבה הראשונה של הועדה שאמורה להחליט באיזה אופן נכון לבדוק את נושא האפלייה בקבלה ליישובים שלנו. אני יודעת שכל אחד מכן מגיע מרקע מקצועי ואישי ולכן עמדתכם ותרומתכם לדיון משמעותית.  אשמח אם נוכל לבחור ביחד את שיטת המחקר שתיתן לנו את ההבנה הטובה ביותר של הסוגיה הזו.
אשמח אם בפתיחת הדיון כל אחד מכם יציג את עצמו ואת ה"אני מאמין" המחקרי שלו.
אחרי זה אבקש שכל אחד יגיד במה הוא רוצה למקד את המחקר שלו, ולמה. 

תודה

אביגיל

 



2.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

טליה כהן:

היי טליה, את חושבת שחשוב מאד לבדוק את הנושא באופן מדעי.  את חסידה של הגישה הכמותית. 

נסי לגרום לחברים להסתכל על המספרים, כמה מועמדים יש בשנה, כמה נדחו? מה המכנה המשותף של כל אלה שנדחו? חשוב שתבינו את גודל התופעה ואת מאפייניה. כל היתר מילים. 

עודד רונן:

היי עודד, אתה לא מאמין בשיטה האיכותנית וחושב שהיא פשוט איננה מדעית, שהרי מספר זה דבר מוחלט ולעומתו מלל התרשמותי נגוע בסובייקטיביות.
הסבר לחברים למה זאת תהיה טעות לתת לחבריך האיכותניים לחקור את התופעה.

נעמה שגב:

היי נעמה, את ממש לא  יכולה להבין את כל אנשי האסכולה המדעית הישנה שלא מבינים שהעולם האנושי הוא מורכב.
המספרים מציירים תמונה חד ממדית ורק השיטה האיכותנית יכולה לסייע להבין את הסוגיות המורכבות יותר, כמו למשל מהי "התאמה חברתית".

נסי לרדת לעומק הסוגיה הזו ולבנות את הטעונים שלך סביב נקודה זו.

אחמד אבו-נעים:

היי אחמד

אתה ממש לא מבין את אנשי המספרים, זה כל כך יבש ולא מייצג.
לאחרונה למשל שמעת על זוג מעורב, יהודיה וערבי, שדווקא התקבלו לאחד הישובים. כך שהסטטיסטיקות לא משקפות את מלוא המציאות.
נסה לגרום לחבריך להבין שנדרש כאן מחקר שטח, התבוננות, הקשבה לסיפורים אישיים. הסבר להם מה הערך שיצמח להם מכך ובמה זה יכול להועיל לארגון.  



3.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

זה הזמן לעצור לרגע את הכתיבה, לגלול לאחור, לראות מה הציעו החברים האחרים לחקור ולהגיב להם.



4.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

עוד מעט יגיע שלב הסיכומים.  זה הזמן שלכם לרכז את הטענות המרכזיות שלכם בצורה מנומקת כדי לשכנע את החברים האחרים לבחור בעמדתכם. אל תשכחו לסתור את הטענות שאינכם מסכימים להן. אל תפספסו את ההזדמנות. 



5.

הודעה פומבית (זמן קצר לפני הודעה הבאה)

לפני שאנחנו ניגשים להצבעה, אנא פחו את הקישור הבא בדף נפרד.

זהו משוב למשחק שנמלא בתום המשחק

https://goo.gl/forms/GEP5RNO5dtXILkG13



הצבעה

 זהו הגיע הזמן להצביע, אנא בחר באחת האפשרויות לפי דעתך האישית.

זכור עכשיו אתה מצביע כפי שאתה חושב ולא כי שטענת בשם הדמות ששיחקת.



אפשרות 1
לבחור בשיטה הכמותית
אפשרות 2
לבחור בשיטה האיכותנית


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

כל הכבוד! רוב החברים בקבוצה שלכם בחרו בשיטת הכמותית


אפשרות 2

כל הכבוד! רוב החברים בקבוצה לכם בחרו בשיטה האיכותנית




נקודות מעניינות לדיון

אין