האם אפשר לסגור את הפייסבוק? - תסריט המשחק "לוקחים אחריות על המילים"


רקע

אמנון ברוש ,מנהל בית ספר תיכון במרכז הארץ  וועד הורים קיבלו החלטה משותפת בתחילת שנת הלימודים למנוע את השימוש של התלמידים ברשתות חברתיות בתוך בית ספר ובשעות אחה"צ. מתוך ניסיון להפחית את מקרי האלימות והחרמות שפקדו את בית הספר בשנים האחרונות.

התלמידים בתגובה התקוממו על החלטת המנהל ומיד נפתחה כמחאה קבוצת פייסבוק לתלמידים בלבד.

 במסגרת הקבוצה תכננו את שלבי המחאה בהוראה החדשה.

בתחילה, התלמידים המוחאים ישבו בכיתה וסרבו ללמוד. ככל שגדל  מספר חברי הקבוצה התלמידים נמנעו מלהיכנס לשיעורים ,בשבוע השלישי למחאה ניסו המנהל וועד ההורים לכנס את כלל תלמידי בית הספר ולהסביר להם את מטרת ההחלטה החשובה. התלמידים הכועסים החליטו כתגובה לשבות במשך יומיים. לאחר יומיים, נאלצו בהוראת בית משפט לחזור לספסל הלימודים אבל קבוצת תלמידים קטנה ובראשה רני, תלמיד י"ב החליטו לא לשתוק והחלה לארגן פעולת מחאה כנגד המדיניות הלא צודקת לדעתם. הם תלו כרזות על גדרות בית הספר כאשר דמותו של המנהל סומלה באיקס אדום, ריססו גרפיטי "דיקטטור-דורשים את חופש הביטוי ומהר" על רכבו של המנהל. בנוסף העלו דרך אתר "עצומה" קריאה כלל ארצית להדחת המנהל מתפקידו. המקרה הגיע לחדשות. בעקבות פרסום הכתבה, שר החינוך הגיע לבית הספר ליישב את ההדורים. 

 

הדמויות

דיאנה הורה שבנו מראשי המחאה

דיאנה היא רופא בכירה בבית חולים במרכז הארץ.

יש לה שלושה ילדים, גלעד, סטונדט, טלי, קצינה בצה"ל, ורני בן הזקונים- תלמיד תיכון.

מתוך תפקידיה החשוב, היא כמעט ולא רואה את ילדיה, שלא לדבר על כך שכמעט אינה נמצאת בבית. 

אבל כדי לדאוג לרווחת ילדיה החליטה השנה לעשות צעד לקראתם והצטרפה לוועד ההורים הנוכחי. 

 


המשימה שלך

את חלק מוועד ההורים הבית ספרי, בפגישה הראשונה עם המנהל הועלתה להצבעה ההוראה של סגירת הפייסבוק לאלתר.

כמובן  שאת היית מהתומכים הראשיים מתוך המקרים רבים ששמעת בחדשות ואת דואגת לבינך. 


משאבים

מערכה - 01

אמנון ברוש מנהל בית הספר

כ3 שנים אתה מנסה בכל דרך להגיע לליבם של תלמידך ואף להוריהם, להפחית את מקרי האלימות והחרמות. באמצעות שיחות כיתה, הרצאות, סדנאות וכד'.  בסוף שנה שעברה חולק שאלון לתלמידים לגבי הרגשתם הכללית בבית הספר. תוצאות השאלון הראו שתלמידים רבים סובלים מתקיפות ישירות ברשת החברתית.  ההחלטה לסגירת השימוש ומתן עונש למפרים את ההוראה, התקבלה בשיתוף וועד ההורים והצבעה דמוקרטית מצידם. 


המשימה שלך

אתה הבאת את ההוראה הקיצונית לסגירת השימוש בפייסבוק כי לדעתך זו הדרך היחידה שנשארה לפעול. עלייך להציג לשר החינוך ונציגי ההורים והתלמידים בפאנל את החשיבות של מעשייך.

להצדיק את הלגיטימיות בהם ובכך שאתה מעוניין לשמור על הזכות לחיים וביטחון של התלמידים והיא גוברת על זכותם לחופש הביטוי. 

 

 


משאבים

מערכה - 01

רני תלמיד- מארגן המחאה

רני, תלמיד מצטיין בלימודיו של מחשבים ואזרחות. אוהב להביע את עמדותיו בכל עת.

יו"ר מועצת תלמידים הבית ספרית ואף חבר במועצת התלמידים העירונית 

נפרדת מחברתך אמה בגלל שלא הסכימה לתמוך במחאתך וללכת איתך עד הסוף בכל מחיר!


המשימה שלך

אתה ממארגני המחאה, ביום ששמעת על ההוראה החדשה ישר פתחת קבוצה בפייסבוק ושיתפת את חברייך.

אתה משוכנע שכל בכך שכל מחאה היא לגיטימית, העיקר לבטל את ההוראה המטופשת.

מעצם היותך ,האקר, כבר הספקת לפרוץ למחשבו הפרטי של המנהל ואתה מעוניין להשתמש במידע הפרטי שיש לך על מנת להשפיל את המנהל ולהביא להתפטרותו. 

 עלייך לפעול בכל דרך כדי להשיג את צדקתך


משאבים

מערכה - 01

אמה תלמידת בית ספר

אמה היא תלמידת בית הספר, חברה במועצת התלמידים.

ערכית ולוחמת צדק חברתי מיסודה, היא מבינה ואף מסכימה עם הצעד של סגירת השימוש ברשתות החברתיות כצעד קיצון לאחר ניסיונות רבים למניעת אלימות ובריונות שקרו בבית הספר בשנים האחרונות. אבל היא מפחדת להיות מוחרמת על ידי חבריה במידה ותראה תמיכה במנהל 

במהלך ניסיון לשכנע את בן זוגה, רני, שאפשר להגיע לפשרה בדיבור ומחאה יכולה להתקיים בצורה לגיטימית. הם נפרדו. 

 

 


המשימה שלך

עלייך לשכנע את חברי הקבוצה שפעולות קיצוניות ואלימות הם אף פעם לא פתרון ויש לשקול את המהלכים הבאים בשיקול דעת. 

נסי להסברי מהי מחאה לגטימית בעינייך ואיך אפשר להשתמש בכוחה של מועצת התלמידים העירונית כדי לקבל את הזכות של התלמידים לחופש ביטוי חזרה. 

 


משאבים

מערכה - 01

ענת הורה

ענת היא עו"ד לענייני פלילים במקצועה ופעילה חברתית למען זכויות האזרח.

שני ילדיה לומדים בבית הספר, גאיה בכיתה י' ושון בכיתה י"ב. 

היא תומכת בזכותם  של התלמידים למחאות ואף ניסתה לסייע להם על ידי כינוס התלמידים המוחאים בביתה והסברת הזכויות שלהם,  ביחד עם זאת, הצגת האפשרויות שלהם למחאות בצורה לגיטימית.  היא גם זו שהעבירה את הסיפור לחדשות, כי רק ככה אפשר לדעתה להשיג שינויי אמיתי.

 


המשימה שלך

הן כאם לשני ילדים מתבגרים והן כלוחמת למען זכויות האדם והאזרח את צריכה להציג את עמדתך הברורה.

חייבים להחזיר לתלמידים על האפשרות לעשות שימוש ברשתות החברתיות.

בנוסף, הסבירי לחברי הפאנל אודות הזכות למחאה, זכויות התלמידים להשמיע את עצמם

עלייך לשכנע את ההורים האחרים והמנהל שסגירת הפייסבוק בפני התלמידים זה לא הדרך לפתור בעיות.

 


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: ביקרו של שר החינוך בבית ספר.



1.

הודעה פומבית

בעקבות פרסום המקרה בחדשות שמשך תשומת לב רבה בציבור,

שר החינוך הגיע לנסות לשים קץ לעניין ולהחזיר את התלמידים לספסל הלימודים.

הציגו את עמדותיכם בפני השר וחברי הפנאל, עשו ככול שביכולתם לשכנע ובצדקתכם.

זוהי הזדמנות שלא תחזור!

 



2.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

דיאנה :

כחברה בוועד ההורים עמדתך ברורה, הפייסבוק הזה חייב להישאר סגור.
כאשת קריירה שרואה מאוד מעט את בנה רני, העומד בראש המחאה,
את מפחדת מהתכנים שהוא מאחסן במחשב שלו.
ההחלטה התקבלה בדרך דמוקרטית של הצבעה והמנהל רוצה בטובת התלמידים.

אמנון ברוש:

כמנהל בית הספר מבחינתך זה שהסיפור הגיע לחדשות זה שערוריה.

מעבר לכך, עלייך להזכיר לחברי הפנאל שזה לא החלטה פשוטה

היא התקבלה בדרך דמוקרטית של הצבעה עם וועד ההורים ואתה לא הרע בסיפור

רני :

זה המקום שלך להשמיע את עמדותייך!

שר החינוך כאן אחרי שהמקרה הגיע לתקשורת.

זכור, חופש הביטוי, מחאה כביקורת על השלטון, העיקר להשיג  את המטרה בכל מחיר!

המנהל אמנון עבר את הגבול, הוא חייב להתפטר.

אמה:

שר החינוך כאן, ועד ההורים, רני (האקס שלך) ושאר תלמידי בית הספר.

את רוצה להעביר עמדה ברורה, צריך לשים סוף למקרי האלימות שנגרמים בעקבות הפייסבוק

אבל זה לא אומר לסגור אותו לאלתר. חשוב לשמור על חופש הביטוי אבל וונדליזם והכפשה זה לא הדרך.

ענת:

שר החינוך כאן, ועד ההורים, רני ראש המחאה, ושאר תלמידי בית הספר.

את רוצה להעביר עמדה ברורה, צריך לשים סוף למקרי האלימות שנגרמים בעקבות הפייסבוק

אבל זה לא אומר לסגור אותו לאלתר. חשוב לשמור על חופש הביטוי אבל וונדליזם והכפשה זה לא הדרך. 



3.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

שר החינוך נוטה באופן ישיר להצדיק את המנהל על מנת לשמור על מערכתיות.
הוא סומך על ההחלטתו ועל הדרך שההחלטה התקבלה.
אך הוא מאוד לא מרוצה מעניין ההכפשה והוונדליזם שבה נקטו התלמידים.
זה המקום שלכם לשכנע את הצד השני ולנסות להגיע לפשרה ולפתרון שיהיה מקובל על שני הצדדים.

 



4.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

דיאנה :

שר החינוך מגבה את החלטת המנהל וועד ההורים- אבל זה לא מספיק. את עדיין רוצה שהתלמידים יבינו שלמעשיהם יש השלכות. את קצת חוששת כי את מכירה את רני, הוא לא ישתוק עד שישיג את מבקושו.

השר עומד לעזוב, תני  טיעון סופי מוחץ!

אמנון ברוש:

שר החינוך מגבה אותך- אבל זה לא מספיק. אתה עדיין רוצה שהתלמידים יבינו שלמעשיהם יש השלכות. אתה קצת חושש שתגובות התקשורת והציבור ישנו את החלטת השר בתווך הרחוק.

הוא עומד לעזוב, תן את טיעון סופי מוחץ!

רני :

שר החינוך מגבה את החלטת המנהל וועד ההורים- אבל זה לא מספיק. 

אתה לא מרוצה כלל מהעניין, להזכירך יש לך מידע אישי על המנהל, האם זה לא הזדמנות טובה לחשוף אותו?

השר עומד לעזוב, תן  טיעון סופי מוחץ!

אמה:

שר החינוך מגבה את החלטת המנהל וועד ההורים- אבל זה לא מספיק. את עדיין רוצה שהתלמידים יבינו שלמעשיהם יש השלכות. את קצת חוששת כי את מכירה את רני, הוא לא ישתוק עד שישיג את מבקושו.

השר עומד לעזוב, תני  טיעון סופי מוחץ!

ענת:

שר החינוך מגבה את החלטת המנהל וועד ההורים- אבל זה לא מספיק. את עדיין רוצה שהתלמידים יבינו שלמעשיהם יש השלכות. את קצת חוששת כי את מכירה את רני, הוא לא ישתוק עד שישיג את מבקושו.

השר עומד לעזוב, תני  טיעון סופי מוחץ!



5.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

שימו לב! התקשורת שמעה ששר החינוך הגיע לבית הספר והיא כעת מחכה בקוצר רוח לצאתו כדי לשמוע את עמודתיו.
זו ההזדמנות האחרונה שלכם לנסות להשפיע שדעתכם תגיע לתקשורת ותקבל הכרה ציבורית   



הצבעה

עכשיו, שר החינוך רוצה לשמוע אתכם! איך אתם הייתם פותרים את הדילמה?



אפשרות 1
תומך במנהל ובוועד ההורים, הפייסבוק יישאר סגור
אפשרות 2
תומך בתלמידים, המנהל ראוי לענישה שספג
אפשרות 3
השימוש ספייסבוק יימשיך להתקיים זמנית כעונש על מעשי המחאה החמורה
אפשרות 4
השימוש ספייסבוק יחזור לקדומותו אבל על התלמידים לקבל עונש על הוונדליזם
אפשרות 5
יש לי רעיון אחר ואני רוצה להעלות אותו בכיתה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

באמת? אתם חושבים שזה הפתרון? סתימת פיות?...שר החינוך וודאי שלא הסכים איתכם, הוא מסר הודעה קצרה לציבור שהוא נפגש עם המנהל והתלמידים והוא מגבהה את החלטת המנהל וועד ההורים.


אפשרות 2

שר החינוך התראיין לתקשורת, הוא סיפר על המקרה החמור, הוא הסביר אודות התכניות שמשרד החינוך עושה על מנת למגר את תופעות הבריונות וההכפשה ברשת. המקרה עלה על סדר היום ואמנון ברוש הגיע לשימוע לפני פיטורים אבל קיבל רק אזהרה.

 


אפשרות 3

שר החינוך נתן ראיון קצר לתקשורת ובו הוא רק טען שהוא הגיע לבית הספר ויישב את ההדורים וממחר בית הספר יחזור לשגרת הלמידה.

נשמח לשמוע מה ההצעות שלכם לפתרון.


אפשרות 4

שר החינוך התראיין לתקשורת וסיפר אודות אמנון ברוש המנהל המסור וועד ההורים הנהדר שמשתף פעולה יחדיו ואף הוסיף כי הוא מגנה את הוונדליזם שהתלמידים עשו והם יענשו על כך בחומרה אך זכותם להשתמש בפייסבוק לא תישלל


אפשרות 5

שר החינוך התראיין לתקשורת וסיפר אודות אמנון ברוש המנהל המסור וועד ההורים הנהדר שמשתף פעולה יחדיו ואף הוסיף כי הוא מגנה את הוונדליזם שהתלמידים עשו אבל הוא מבין הצורך שלהם להשמיע את קולם.

 




נקודות מעניינות לדיון

1. מהי מחאה לגטימית לדעתכם?

2. הסבירו את עמדתכם כלפי התגובה החריפה של המנהל וועד ההורים.

3. הסבירו את עמדתכם לגבי תגובות התלמידים לעניין.

4. לאלו שקיבלו דמות שאינם מסכימים עם דעותיה, איך היה לייצג עמדה שאינך מסכימים עימה?