תקווה ישראלית 2025 - תסריט המשחק לאן מועדות פנינו?


רקע

"התהליכים שמעצבים את פניה של החברה הישראלית - יצרו למעשה 'סדר ישראלי חדש'", אמר הנשיא ריבלין בנאום שנשא בסימן שנה לכהונתו. "סדר שבו אין עוד רוב ברור ואין מיעוטים ברורים. סדר שבו החברה הישראלית מורכבת מארבעה "שבטים" מרכזיים ושונים מהותית אלה מאלה, שילכו ויתקרבו זה אל זה בגודלם. שבו, אם נרצה ואם לאו, 'מבנה הבעלות' על החברה הישראלית ומדינת ישראל משתנה לנגד עינינו".

שר החינוך החליט להטיל עליכם משימה, אם תסכימו לקבלה: עליכם לתכנן את הרציונל החברתי של המשרד לעשר השנים הבאות לקראת "ישראל 2025". כעת, עליכם להבין מהו מבנה החברה אליו עלינו לשאוף, ומהן הדרישות של כל שבט בחברה הישראלית.

הבה ננסה להכיר ולשוחח על הדומה והשונה, ועל מה שמחבר אותנו.

***

בקרוב תשתתפו במשחק תפקידים אינטרנטי. התקדמו לפי ההוראות, היכנסו לנעלי הדמות שתקבלו וקראו היטב את מקורות המידע שיצורפו לכם, בכדי שתוכלו לבסס עליהם את המלצותיכם.

בהצלחה!

הדמויות

איברהים מחאמיד מורה לביולוגיה ומחנך כתה י"א

איברהים הינו אב לשלושה ילדים מקסימים ומתגורר באום אל פאחם. פעם חלם לפתוח מסעדה איטלקית בעירו, אך ברגע שהבין שזה לא עומד לקרות פנה להוראה והוא שמח מאוד על כך. בית הספר שלו חבר ביוזמת "תקווה ישראלית" זה שנתיים. הוא אוהב לטייל, לבשל (אלא מה) ולשחק שח מט. 


המשימה שלך

אתה שמח מאוד לקחת חלק ביוזמה לחינוך לשותפות. אתה סבור שהיא חשובה משום שזוהי הזדמנות לדבר על מה שחשוב לקבוצה שלך. הצג לשחקנים השונים את המאפיינים השונים של השבט הערבי-ישראלי ואת מה שחשוב לחבריו. זוהי הזדמנות להציג גם את מה שמטריד את חברי השבט בחברה הישראלית ואת העתיד הרצוי על ידם. נסה לייצג את השבט שלך בצורה הנאמנה והמלאה ביותר וגרם לשחקנים האחרים לדעת כמה שיותר על מקומכם בחברה הישראלית. 

  • הצג לשחקנים האחרים את עצמך ואת 'השבט' שלך.
  • נסה להציג לדמויות האחרות את העקרונות המהותיים שלכם, מהי ציפור הנפש של השבט שלי?
  • כיצד אתה מתייחס לעקרונות של השבטים האחרים כפי שהוצגו לכם?
  • מה אתה חושש שיקרה אם יתרחש תהליך של דיאלוג?
  • מה יקרה אם תהליך כזה לא יתרחש?

משאבים

מערכה - 01

יואב קמחי רכז שכבה י' ומורה לאזרחות

יואב הוא אב לילדה בת שנתיים ומתגורר בראשון לציון. הוא היה אחראי לכך שבית הספר שלו הצטרף ליוזמת "תקווה ישראלית" וכעת מוביל את הפעילות. יואב מת על הים, הוא שט במפרשיות ומנגן על כלי הקשה בהרכב מוזיקלי. 


המשימה שלך

אתה שמח מאוד לקחת חלק ביוזמה לחינוך לשותפות. אתה סבור שהיא חשובה משום שזוהי הזדמנות לדבר על מה שחשוב לקבוצה שלך. הצג לשחקנים השונים את המאפיינים השונים של השבט החילוני ואת מה שחשוב לחבריו. זוהי הזדמנות להציג גם את מה שמטריד את חברי השבט בחברה הישראלית ואת העתיד הרצוי על ידם. נסה לייצג את השבט שלך בצורה הנאמנה והמלאה ביותר וגרם לשחקנים האחרים לדעת כמה שיותר על מקומכם בחברה הישראלית. 

  • הציגו לשחקנים האחרים את עצמכם ואת השבט שלכם
  • נסו להציג לדמויות האחרות את העקרונות המהותיים שלכם, מהי ציפור הנפש של השבט שלי?
  • כיצד אתם מתייחסים לעקרונות של השבטים האחרים כפי שהוצגו לכם?
  • מה אתם חוששים שיקרה אם יתרחש תהליך של דיאלוג?
  • מה יקרה אם תהליך כזה לא יתרחש?

 


משאבים

מערכה - 01

מרים קדמיאל סטטיסטקאית ומנהלת תוכניות חינוכיות במשרד החינוך

מרים היא ד"ר לסטטיסטיקה ומומחית לתכנון חברתי המתגוררת בירושלים. היא אם לשני ילדים ואוהדת שרופה של הפועל ירושלים בכדורסל. מרים עובדת במשרד החינוך זה 12 שנה בתפקידים שונים וחולמת להתמנות יום אחד למנכ"לית המשרד.


המשימה שלך

עליך להוביל את הדיון ולספק לשחקנים השונים נתונים על השבטים השונים בחברה, ועל מבנה החברה הצפוי בישראל 2025 (מצורף במשאבים לדמות). נסי לפשר בין השחקנים ולקרב ביניהם כך שיתקיים דיון פורה ומציאותי. בנוסף, הציעי רעיונות משלך לקירוב בין הקבוצות השונות בהתבסס על היכרותך עם החברה ועם מאפייניה ובכפוף לנתונים שקיבלת.


משאבים

מערכה - 01

הרב אליעזר כהן מחנך ומורה לגמרא

הרב כהן הוא אב לחמישה ילדים מקסימים המתגורר בביתר עילית. הוא אוהב לקרוא ספרי פרוזה ובפרט ספרי מתח. בית הספר שלו חבר ביוזמת "תקווה ישראלית" כבר חצי שנה. 


המשימה שלך

אתה שמח מאוד לקחת חלק ביוזמה לחינוך לשותפות. אתה סבור שהיא חשובה משום שזוהי הזדמנות לדבר על מה שחשוב לקבוצה שלך. הצג לשחקנים השונים את המאפיינים השונים של השבט החרדי ואת מה שחשוב לחבריו. זוהי הזדמנות להציג גם את מה שמטריד את חברי השבט בחברה הישראלית ואת העתיד הרצוי על ידם. נסה לייצג את השבט שלך בצורה הנאמנה והמלאה ביותר וגרם לשחקנים האחרים לדעת כמה שיותר על מקומכם בחברה הישראלית. 

  • הציגו לשחקנים האחרים את עצמכם ואת השבט שלכם
  • נסו להציג לדמויות האחרות את העקרונות המהותיים שלכם, מהי ציפור הנפש של השבט שלי?
  • כיצד אתם מתייחסים לעקרונות של השבטים האחרים כפי שהוצגו לכם?
  • מה אתם חוששים שיקרה אם יתרחש תהליך של דיאלוג?
  • מה יקרה אם תהליך כזה לא יתרחש?

 


משאבים

מערכה - 01

נורית תמרי מורה ללשון ומחנכת

נורית מתגוררת בגבעת שמואל והיא אם לשני ילדים מקסימים. היא חולמת לעבור לגור בגליל ונוסעת לטייל שם בכל הזדמנות. היא אוהבת מאוד מוזיקה בכלל ואופרה בפרט. בית הספר שלה חבר ביוזמת "תקווה ישראלית" כבר שנה, היא התמנתה למובילת התוכנית לפני שלושה חודשים. 


המשימה שלך

את שמחה מאוד לקחת חלק ביוזמה לחינוך לשותפות. את סבורה שהיא חשובה משום שזוהי הזדמנות לדבר על מה שחשוב לקבוצה שלך. הציגי לשחקנים השונים את המאפיינים השונים של השבט הדתי-לאומי ואת מה שחשוב לחבריו. זוהי הזדמנות להציג גם את מה שמטריד את חברי השבט בחברה הישראלית ואת העתיד הרצוי על ידם. נסי לייצג את השבט שלך בצורה הנאמנה והמלאה ביותר וגרמי לשחקנים האחרים לדעת כמה שיותר על מקומכם בחברה. הישראלית. 

  • הציגו לשחקנים האחרים את עצמכם ואת השבט שלכם
  • נסו להציג לדמויות האחרות את העקרונות המהותיים שלכם, מהי ציפור הנפש של השבט שלי?
  • כיצד אתם מתייחסים לעקרונות של השבטים האחרים כפי שהוצגו לכם?
  • מה אתם חוששים שיקרה אם יתרחש תהליך של דיאלוג?
  • מה יקרה אם תהליך כזה לא יתרחש?

 


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: ישראל 2025 - פגישת עבודה



1.

הודעה פומבית

ברכותיי! זה עתה התמניתם לחברים בצוות "חינוך לשותפות" של משרד החינוך.
שר החינוך החליט להטיל עליכם משימה, אם תסכימו לקבלה: עליכם לתכנן את הרציונל החברתי של המשרד לעשר השנים הבאות לקראת "ישראל 2025".


במשאבים שצורפו לכל דמות ישנם נתונים רלוונטיים על החברה הישראלית כיום, ועל המקום אליו היא צפויה להגיע בשנת 2025. נסו לנסח מהי דמות הבוגר של התלמידים שלכם ואילו ערכים, כלים, מיומנויות וידע עליהם לקבל כדי שיוכלו להשתלב בישראל העתידית, תוך התייחסות למצוי כיום ולמה שאתם סבורים שרצוי שיקרה. גבו את הטיעונים שלכם בנתונים מתוך המקורות שקיבלתם.
הנקודות שתעלו בפגישה זו יהפכו ברבות הימים למסמך העבודה הרשמי של ישראל. מוטלת עליכם אחריות רבה לייצג את השבט שלכם נאמנה.
הצלחתכם היא הצלחתנו!



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

איברהים מחאמיד:

ספר לשחקנים האחרים על השבט שלך. נסה להיות מדויק ככל האפשר: מה מאפיין אותו? מה חשוב לו? ו-מהי ציפור הנפש אותה אסור יהיה לשנות?

גבה את הטיעונים שלך בנתונים מתוך המקורות שקיבלת.

זכור כי עליך לייצג את הדמות שקיבלת ולאו דווקא את דמותכם האמיתית (אלא אם הן זהות). נסה להימנע מדיון נקודתי על דוגמה זו או אחרת ולהתייחס לתמונה רחבה ככל האפשר. התייחס גם לנתונים הסטטיסטיים שניתנו לך. האם העתיד הצפוי משפיע על העקרונות אותם תציג? 

יואב קמחי:

ספר לשחקנים האחרים על השבט שלך. נסה להיות מדויק ככל האפשר: מה מאפיין אותו? מה חשוב לו? ו-מהי ציפור הנפש אותה אסור יהיה לשנות?

גבה את הטיעונים שלך בנתונים מתוך המקורות שקיבלת.

זכור כי עליך לייצג את הדמות שקיבלת ולאו דווקא את דמותכם האמיתית (אלא אם הן זהות). נסה להימנע מדיון נקודתי על דוגמה זו או אחרת ולהתייחס לתמונה רחבה ככל האפשר. התייחס גם לנתונים הסטטיסטיים שניתנו לך. האם העתיד הצפוי משפיע על העקרונות אותם תציג? 

מרים קדמיאל:

את משמשת כדמות ה"ממלכתית" בדיון. נסי להישאר אובייקטיבית ולהציע לשחקנים השונם כיוונים פרודוקטיביים לדיון. 

הרב אליעזר כהן:

ספר לשחקנים האחרים על השבט שלך. נסה להיות מדויק ככל האפשר: מה מאפיין אותו? מה חשוב לו? ו-מהי ציפור הנפש אותה אסור יהיה לשנות?

גבה את הטיעונים שלך בנתונים מתוך המקורות שקיבלת.

זכור כי עליך לייצג את הדמות שקיבלת ולאו דווקא את דמותכם האמיתית (אלא אם הן זהות). נסה להימנע מדיון נקודתי על דוגמה זו או אחרת ולהתייחס לתמונה רחבה ככל האפשר. התייחס גם לנתונים הסטטיסטיים שניתנו לך. האם העתיד הצפוי משפיע על העקרונות אותם תציג? 

נורית תמרי:

ספרי לשחקנים האחרים על השבט שלך. נסי להיות מדויקת ככל האפשר: מה מאפיין אותו? מה חשוב לו? ו-מהי ציפור הנפש אותה אסור יהיה לשנות?

גבי את הטיעונים שלך בנתונים מתוך המקורות שקיבלת.

זכרי כי עליך לייצג את הדמות שקיבלת ולאו דווקא את דמותך האמיתית (אלא אם הן זהות). נסי להימנע מדיון נקודתי על דוגמה זו או אחרת ולהתייחס לתמונה רחבה ככל האפשר. התייחסי גם לנתונים הסטטיסטיים שניתנו לך. האם העתיד הצפוי משפיע על העקרונות אותם תציגי? 



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

מהנתונים שבידיכם, האם ישראל 2025 תהיה שוויונית יותר? האם תהיה דמוקרטית יותר או יהודית יותר? התייחסו לנושאים אלו בשיחתכם.

מחכה לשמוע את דעתכם!



4.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

איברהים מחאמיד:

ממה שקראת עד כה, האם יש שבט מסוים שעקרונותיו מעוררים אצלך חשש מיוחד? נסה לפנות בשאלות מכוונות לשחקנים הרלוונטיים ולהבין האם החשש הזה מציאותי. 

יואב קמחי:

ממה שקראת עד כה, האם יש שבט מסוים שמעורר אצלך חשש מיוחד? נסה לפנות בשאלות מכוונות לשחקנים מסויימים ולהבין האם החשש הזה מציאותי. 

מרים קדמיאל:

עזרי לשחקנים וספקי להם נתונים מדוקים ככל האפשר. האם העקרונות אותם הם מעלים מתאימים למידע שברשותך?

הרב אליעזר כהן:

ממה שקראת עד כה, האם יש שבט מסוים שמעורר אצלך חשש מיוחד? נסה לפנות בשאלות מכוונות לשחקנים מסויימים ולהבין האם החשש הזה מציאותי. 

נורית תמרי:

ממה שקראת עד כה, האם יש שבט מסוים שמעורר אצלך חשש מיוחד? נסי לפנות בשאלות מכוונות לשחקנים מסויימים ולהבין האם החשש הזה מציאותי. 



5.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

אבקש מכם לדון בשאלה הבאה:

האם כל תלמיד במערכת החינוך אמור לקבל את אותם המיומנויות, הכלים והידע?



6.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

איברהים מחאמיד:

האם בוגרי מערכת החינוך הערבית ב-2025 ידעו לעבוד או ללמוד עם בוגרי שבטים אחרים? אם כן - מה יבטיח את זה?

הצג את תשובתך כאן בפאנל!

יואב קמחי:

מה הערכים שהכי חשוב לך שהתלמידים שלך ייקחו איתם לחיים הבוגרים שלהם?

 הצג את תשובתך כאן בפאנל!

 

מרים קדמיאל:

כיצד יכול לדעתך משרד החינוך לפעול לקירוב השבטים השונים? מה חשוב לדעתך להגדיר כיעד לאומי?

הציגי את תשובתך כאן בפאנל!

הרב אליעזר כהן:

האם בוגרי מערכת החינוך החרדית ב-2025 ידעו לעבוד או ללמוד עם בוגרי שבטים אחרים? אם כן - מה יבטיח את זה?

הצג את תשובתך כאן בפאנל!

נורית תמרי:

מה הערכים שהכי חשוב לך שהתלמידים שלך ייקחו איתם לחיים הבוגרים שלהם?

הציגי את תשובתך כאן בפאנל!



7.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

האם אתם מרגישים שהדיון מנומק מספיק? נסו להציג נתונים נוספים שיעזרו לשחקנים האחרים להכיר את השבט שלכם. 



הצבעה

האם רכשת מידע חדש על אודות השבטים השונים בחברה הישראלית בעקבות המשחק? 



אפשרות 1
כן, בוודאי
אפשרות 2
למדתי מעט
אפשרות 3
לא למדתי שום דבר חדש
אפשרות 4
אשמח להציג את דעתי במליאה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

תודה על דיון מרתק, נתראה במליאה


אפשרות 2

תודה על דיון מרתק, נתראה במליאה


אפשרות 3

תודה על דיון מרתק, נתראה במליאה


אפשרות 4

תודה על דיון מרתק, נתראה במליאה




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. האם רכשתי יותר ידע על אודות השבטים הנוספים? על השבט שלי? לאן אני יכול לקחת את הידע שרכשתי הלאה בעבודה החינוכית שלי, בדגש על העקרונות שמקדמת "תקווה ישראלית"?
  3. כיצד נמנף את הטכנולוגיה ללמידה שיתופית בין תלמידים מבתי ספר שונים ואיך הטכנולוגיה יכולה לקדם שינוי חברתי? כיצד המפגש עם חבר בקבוצה שונה יכול להשפיע על חיי?
  4. מה עושים על מנת לרתום את כל הידע שרכשנו לקידום ולשיפור החברה הישראלית?