מורים תחת התקפה ברשת - תסריט המשחק כיצד יש לנהוג כשתלמידים מפיצים מידע פוגעני על מורה?


רקע

בבוקרו של יום ראשון, נטלי, מורה חדשה בכיתה ה' בבית ספר "אילנות", נכנסה לכיתה וראתה את כל התלמידים מתלחשים ביניהם. היא שאלה: מה קרה? והם צחקקו... נטלי המשיכה ללמד אך היתה לה תחושה לא נוחה. 
בהפסקה נגשה לחדר מורים,  פתחה את הסמארטפון וראתה מספר שיחות טלפוניות שלא נענו בנייד. ביניהן אחת ממיכל תלמידתה.

נטלי הבינה שמשהו לא טוב קרה....

היא קראה את הודעתה של מיכל תלמידתה. מיכל  ספרה לה שפתחו עליה קבוצה בווטסאפ וכולם משמיצים אותה שם. מעבירים תמונות שלה שעוותו. מקליטים אותה בשיעור ומעלים סרטונים וקבצי קול של המורה, מלגלגים וממציאים עליה בדיחות.

חשכו עיניה של נטלי, היא לא צפתה לכך. נטלי נתנה את כל כולה לכיתה ולא ידעה מה עליה לעשות, המבוכה, הבושה והכעס גברו.

למחרת הודיעה למנהלת בית הספר שהיא חולה ולא הגיעה ללמד.  

מנלת בית הספר מבררת מה קרה ומיד מזמנת ועדה שכוללת את יועצת בית הספר, רכזת התקשוב, שני תלמידים מהכיתה והורה מועד הכיתה. 

 

הדמויות

נטלי זוארץ מחנכת כיתה ה' בבית ספר אילנות

נטלי, מורה חדשה במערכת החינוך, נקלטה בבית ספר אילנות וקבלה חינוך כיתה ה'. 

נטלי מאוד רצתה שהתלמידים יאהבו אותה ולא הקפידה על גבולות ברורים. היא הרשתה לתלמידים ליצור איתה קשר בכל עת שירצו, גם בווטסאפ.


המשימה שלך

את בפרשת דרכים, מעולם לא נתקלת בהתנהגות כזו כלפייך, את חשה אכזבה, מבוכה, כעס ולא יודעת מה לעשות. 

את מתלבטת אם לספר את שארע למנהלת, את לא יודעת אם מדובר על דבר פלילי, חשבת אולי לפנות למשטרה ... 

עליך לשתף בתחושות שלך, בהתלבטויות ובהשלכות הצפויות לכל פעולה בה תנקטי


משאבים

מערכה - 01

מיכל לב טוב תלמידה בכיתה של נטלי

מיכל, ילדה נחמדה, לא מאוד מקובלת בכיתה, ילדה שקטה ומופנמת. מיכל תלמידה טובה, שוחרת צדק 

מיכל היא זו שכתבה מייל למורה נטלי על מה שמתרחש בברשת הווטסאפ... הילדים גילו שמיכל ספרה למורה והחליטו להחרים אותה. הם הוציאו אותה מהווטסאפ הכיתתי וגדפו גם אותה.. (בין הביטויים שנאמרו עליה נשמעו: שטינקרית, חנפנית,עושה הכל למען ציון) 


המשימה שלך

מיכל שלום,

עליך לשכנע את הועדה ותלמידי הכיתה שהיית חייבת לשתף את המורה במה שקרה לה, למרות המחיר החברתי שאת משלמת.... נסי לעמוד על ההבדל בין הלשנה לבין דיווח.


משאבים

מערכה - 01

אדם סלע תלמיד בכיתה של נטלי

אדם, אחד הילדים המקובלים בכיתה, מאוד דומיננטי, בעל חוש הומור, סוחף אחריו ילדים אחרים. הוא לא מסתדר עם המורה, תמיד מתווכח איתה בשיעור. 

אדם פתח את קבוצת הווטסאפ ומלבה את האש, מוסיף בדיחות שנונות לקבוצה. אדם רוצה  להוציא את נטלי מחינוך הכיתה. לשם כך, כל דבר לגיטימי בעינייו. 


המשימה שלך

עליך להסביר לועדה שפתיחת קבוצה כזו היא לגיטימית, השתמשת בזכות לחופש ביטוי, ועשית הכל בגלוי לא תחת זהות בדויה. 


משאבים

מערכה - 01

ירדנה ישראלי מנהלת בית ספר "אילנות"

ירדנה, מנהלת ותיקה, בעלת ניסיון רב שנים בניהול. קלטה את נטלי לבית ספרה כיוון שראתה שלנטלי יכולות פדגוגיות מצויינות, נתינה ובעלת רצון להשקיע מזמנה למען תלמידיה. 

ירדנה מזועזעת מהאירוע וחוששת שתלמידים נוספים יאמצו את הרעיון ועוד מורים ייפגעו מכך. ירדנה רוצה להשקיט את הנושא מהר ככל האפשר ומוכנה לעשות צעדים מרחיקי לכת לשם כך.

ירדנה מכנסת ועדה בית ספרית לדון בסוגיה. 

 


המשימה שלך

תפקידך לגשר בין הצדדים, להבין את מורכבות האירוע, לחשוב על פתרונות יצירתיים כך שהאירוע יסתיים וכולם יחזרו לשגרת לימודים תקינה. 


משאבים

מערכה - 01

דקל קמומיל עורך דין

דקל, עורך דין ממולח, בעל נסיון בתביעות של הוצאת דיבה ולשון הרע, פועל מתוך אינטרס לעזור ללקוחות שלו ועוסק אף בייעוץ פרטי. 

 


המשימה שלך

עליך לייעץ למורה כיצד לפעול בסוגיה זו, האר את הפן המשפטי, נסה לא לקבל החלטות במקום המורה אלא לעזור למורה להבין את ההשלכות שיש למקרה עבורה ועבור התלמידים הפוגעים. 


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: המורה נטלי מקבלת החלטה



1.

הודעה פומבית

משתתפים יקרים, המקרה שלפנינו אינו פשוט. הסערה המתחוללת היא גם ברשת וגם בלבבות המורה והתלמידים...  במהלך המשחק תחשפו לצדדים שונים של השקפות ודעות, נכבד את כולם ונחתור למציאת פתרון מוצלח ככל האפשר. 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

נטלי זוארץ:

את בפרשת דרכים, מעולם לא נתקלת בהתנהגות כזו כלפייך, את חשה אכזבה, מבוכה, כעס ולא יודעת מה לעשות. 

את מתלבטת אם לספר את שארע למנהלת, את לא יודעת אם מדובר על דבר פלילי, חשבת אולי לפנות למשטרה ... 

עליך לשתף בתחושות שלך, בהתלבטויות ובהשלכות הצפויות לכל פעולה בה תנקטי

העזרי במשאבים שלפניך. 

מיכל לב טוב :

מיכל שלום,

עליך לשכנע את הועדה ותלמידי הכיתה שהיית חייבת לשתף את המורה במה שקרה לה, למרות המחיר החברתי שאת משלמת.... נסי לעמוד על ההבדל בין הלשנה לבין דיווח.

העזרי במשאבים שלפניך. 

אדם סלע:

אדם,

עליך להסביר לועדה שפתיחת קבוצה כזו היא לגיטימית, השתמשת בזכות לחופש ביטוי, ועשית הכל בגלוי לא תחת זהות בדויה. 

העזר במשאבים שלפניך. 

ירדנה ישראלי:

ירדנה,

תפקידך לגשר בין הצדדים, להבין את מורכבות האירוע, לחשוב על פתרונות יצירתיים כך שהאירוע יסתיים וכולם יחזרו לשגרת לימודים תקינה. 

עליך להציע פתרונות כיצד אפשר לפתור את הבעיה בדרך הטובה ביותר.

העזרי במשאבים שלפניך. 

דקל קמומיל:

דקל,

עליך לייעץ למורה כיצד לפעול בסוגיה זו, האר את הפן המשפטי, נסה לא לקבל החלטות במקום המורה אלא לעזור למורה להבין את ההשלכות שיש למקרה עבורה ועבור התלמידים הפוגעים. 

העזר במשאבים שלפניך. 



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

הועדה עומדת להתכנס, גבשו את דעתכם ופעלו ברוח הדמות שלכם. 



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

אם יש כאן דמות שאינכם מסכימים איתה - אנא התייחסו לדבריה!



הצבעה

הצביעו כיצד לדעתכם האישית נטלי צריכה לפעול?

לכל החלטה של נטלי יש השלכות גם כלפיה וגם כלפי תלמידיה

מה אתם הייתם עושים במקום נטלי? 



אפשרות 1
נטלי צריכה לפנות למשטרה ולהגיש תלונה
אפשרות 2
נטלי צריכה לזמן לשיחה אישית רק את אדם סלע
אפשרות 3
נטלי צריכה לשוחח עם כל הכיתה במפגש הבוקר
אפשרות 4
נטלי צריכה לזמן את כל ההורים למפגש ערב


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

נטלי הגישה תלונה למשטרה, המשטרה קראה למספר תלמידים שהיו יותר פעילים בקבוצת הווטסאפ וחוקר נוער שוחח עימם (כמובן בליווי הוריהם). כדי ששמם של התלמידים לא יוחתם בגיל כה רך הוחלט לא לפתוח תיק נגד אדם סלע ולהסתפק באזהרה.


אפשרות 2

נטלי זימנה את אדם לשיחה, שיקפה לו את תחושותיה, ספרה שמאוד נעלבה, נפגעה ואף כעסה. ניסתה להבין מה גרם לו לעשות זאת, החליטה לזמן אחר כך גם את הוריו לשיחה משותפת, אדם מחק את הקבוצה והגיש לה מכתב התנצלות. 


אפשרות 3

נטלי שוחחה במפגש הבוקר עם כל תלמידי הכיתה יחד, לימדה על המושג: בריונות ברשת ושיקפה להם את תחושותיה, ספרה שהתלבטה עם להגיש תלונה במשטרה, הסבירה את ההשלכות לכך והסיבה שנמנעה מכך. נטלי הודתה למיכל על שחשפה את הפרשה ובקשה מהתלמידים לתמוך במיכל על החלטתה לספר לנטלי על הקבוצה. 


אפשרות 4

נטלי הזמינה את כל ההורים בערב ותארה להם את השתלשלות האירועים, היא בקשה את עזרתם בשיח עם ילדיהם. מעורבות ההורים לדעת נטלי תתרום הרבה כדי שמקרה זה לא יחזור שנית. כמובן שבבוקר למחרת נטלי אף שוחחה עם הילדים על כך. 




נקודות מעניינות לדיון

משתתפים יקרים, 

הפעם זה היה רק משחק, אבל האמת שהרבה גננות ומורות נפגעו מבריונות רשת. לעיתים מתלמידיהם ולעיתים אף מההורים של תלמידיהם. 

אני מקווה שהבנתם עד כמה חשוב להתנהל נכון ברשת כמורה, להציב גבולות ברורים ולקבל את ההחלטות הנכונות. לפתח אמפטיה בקרה התלמידים שיבינו כיצד הזולת מרגיש כשהוא נפגע, גם אם הוא מעבר למסך.... 

שמרו על עצמכם ועל תלמידיכם.