תלמיד חדש בכיתה - תסריט המשחק כיצד הייתם מקבלים תלמיד לא יהודי לכיתתכם?


רקע

לכיתה שלכם הגיע תלמיד חדש, בדואי מכפר בלתי מוכר בנגב, אשר השמועה אומרת שהשב"כ הוציא את משפחתו מהכפר עקב איומי נקמה כלפי אביו אשר שיתף פעולה עם ישראל וחשף חולייה של חמאס בחברון.

בנוסף, שמעתם כי ועד ההורים של ביה"ס שלח מכתב למועצה האזורית ומשרד החינוך ובו הביע חשש כי התלמיד, אשר כועס על אביו בשל הניתוק מסביבתו הטבעית, ירצה לבצע פיגוע לאומני על מנת להוכיח לתושבי הכפר כי הוא נאמן לאיסלאם ולפלסטינים.

התלמיד הופיע בפני הכיתה ואמר כי הוא שמח ללמוד בבית ספר יהודי ומקווה שיקבלו אותו יפה, וחילק בקלאוות לכולם.

הדמויות

אחמד תלמיד בדואי

נער בן 15, בן זקונים, 5 אחים ו4 אחיות, לאחרונה עברה משפחתך מהכפר אום בטין שבנגב למושב יהודי ליד אשקלון.

אביך ואחיך הגדולים שירתו בצבא בתור גששים. לאביך יש קשרים עם משרד הביטחון בגלל עבודתו הסודית.

 


המשימה שלך

אתה לא מרוצה מהמעבר משום שאהבת את חיי הכפר הבדואי וכעת התרחקת מחבריך ועברת לבית ספר יהודי בו אינך מכיר איש.

אתה חושש מגילויי גזענות כלפיך מצד התלמידים ובנוסף, אתה חש שמדינת ישראל עשתה עוול גדול לאוכלוסיה הבדואית מכיוון שהזניחה את פיתוח הכפרים והסדרת מעמדם במשך שנים ארוכות ומשום היחס המפלה בין בדואים ליהודים.

אתה מעוניין להשיג תעודת בגרות כדי לחזור לכפר בעתיד ולהיות מורה.

במהלך המשחק עליך לנסות להתחבב על המשתתפים, כל עד אינם פוגעים בך ובנושאים הקרובים לליבך.


משאבים

מערכה - 01

מאור תלמיד

נער מתבגר, גר במושב מסורתי באזור אשקלון עם הוריו, אחותו הקטנה והכלבה קוטג'.

בחופש הגדול התגוררת אצל בני דודך בירושלים ובעקבות כך התחלת להתקרב לדת ושמת כיפה על ראשך.


המשימה שלך

אתה לא מכיר בדואים כלל והם אינם מעניינים אותך במיוחד,

אתה חושב שהם צריכים ללמוד בבתי ספר שלהם, בשפה שלהם ועם מורים משלהם.

לגבי טענותיהם לאפליה של המדינה - אתה חושב שישראל עושה להם טובה שהיא מחזיקה אותם פה ונותנת להם אזרחות, שיגידו תודה וישתקו.


משאבים

מערכה - 01

טלי תלמידה

נערה מתבגרת, גרה במושב באזור אשקלון עם הוריה, אחיה, אחותה והחתולה 'חופש'.

פעילה חברתית, בחופש הגדול השתתפה בכנס למען דו קיום בין ישראלים ופלסטינים שנערך בקפריסין ומומן ע"י ממשלת גרמניה.

אביה חבר בעמותת 'קול אחר', הקוראת לפתרון אזרחי לסכסוך עם הפלסטינים.


המשימה שלך

את שמחה שהגיע נער בדואי לכיתה, מכיוון שזה יעזור לך לשכנע את התלמידים להכיר את הצד של הערבים בסכסוך, בבחינת 'קרוב אל העין קרוב אל הלב'.

את חושבת שתוכלו להיות שותפים למאבק לדו קיום יהודי-ערבי בישראל.


משאבים

מערכה - 01

אלרואי תלמיד

נער מתבגר, מתגורר במושב באזור אשקלון עם הוריו, שני אחיו הקטנים והסוסה ג'ואי (גרה באורווה שבמשק)

הוריך הם פעילים של מפלגת 'ישראל ביתנו', אביך הוא ראש הסניף באשקלון של המפלגה.

אתה חבר בקבוצת הפייסבוק 'האריות של הצל', תומך נלהב בארגון 'להב"ה' וטוקבקיסט בשעות הפנאי.


המשימה שלך

אתה נגד הכנסת תלמיד בדואי לכיתה.

מבחינתך כל הערבים הם מחבלים בפוטנציה.

השמועות שמסתובבות על אחמד ומשפחתו לא משאירות בעיניך מקום לספק- הוא חייב לחזור לכפר שלו במהרה, לפני שיקרו דברים לא טובים.


משאבים

מערכה - 01

יפה יועצת הכיתה

אמא לארבעה, מתגוררת באשקלון עם משפחתה, יועצת בביה"ס 24 שנים,

יוצאת לפנסיה בסוף השנה.


המשימה שלך

את מעוניינת לעזור לאחמד להיקלט בכיתה החדשה.

שמעת את השמועות ואת מעט מפחדת, אך את חייבת לבצע את תפקידך, לסיים את השנה ולצאת לפנסיה המיוחלת.


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: פגישה עם היועצת



1.

הודעה פומבית

יועצת הכיתה הזמינה אתכם לפגישה לאחר ששמעה שיש תלמידים שלא רואים בעין יפה את הצטרפותו של אחמד לכיתה ואף הפיצו שמועות בוואטאפ הכיתתי על כך שהוא מתכנן פיגוע.

היועצת רוצה לגייס אתכם להכנת שיעור חינוך לכיתה על החברה הבדואית בישראל.



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

אחמד:

עליך לשכנע את התלמידים שאתה מעוניין ללמוד בכיתה ביחד איתם ושעליהם לקבל אותך כמו כל תלמיד אחר.

אל תיתן לאף אחד להתנשא מעליך או להתגזען כלפיך.

בהצלחה.

מאור:

עליך לשכנע את אחמד שעדיף לו ללמוד בבית ספר בדואי ביחד עם בני קבוצתו האתנית,

כך יימנעו חיכוכים לא רצויים.

בהצלחה.

טלי:

עלייך לשכנע את המשתתפים לקבל את אחמד בידיים פתוחות ותוך הפגנת יחס שוויוני ומכבד.

בהצלחה.

אלרואי:

עליך לשכנע את אחמד שלטובתו עדיף ללמוד בבית ספר אחר, שמתאים לו.

בהצלחה.

יפה:

עלייך לדאוג שהתלמידים יקבלו את אחמד לכיתתם באופן מכובד וראוי.

בהצלחה.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

התקבל דיווח על פיגוע דקירה בתחנה המרכזית בבאר שבע.



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

מחנכת הכיתה הודיעה שמנהלת בית הספר תגיע לצפות בשיעור החינוך שתכינו והיא תביא איתה גם את המפקחת של משרד החינוך.



הצבעה

האם אחמד צריך להיות תלמיד בכיתה?



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

רוב חברי הקבוצה מעוניינים שאחמד יהיה תלמיד בכיתה.


אפשרות 2

רוב חברי הקבוצה אינם מעוניינים שאחמד יהיה תלמיד בכיתה.




נקודות מעניינות לדיון

מה אתם חושבים על הסיטואציה שהוצגה בתרגיל?

כיצד הרגשתם במהלך התרגיל?

האם לדעתכם מערכת החינוך צריכה לעשות צעדים כדי לשלב את האוכלוסיה הבדואית בחברה הישראלית?