"אח קטן": כולם מדברים על ניסו - תסריט המשחק מבוסס על 'אח קטן', סיפור קצר מאת רונית מטלון


רקע

החיים שלכם נראים כמו סרט או סיפור, אבל זו מציאות, והיא כואבת: אתם בני משפחה אחת, שגרה בצפיפות קשה בבתים מטים ליפול אליהם הובאה המשפחה ישר מהמעברה. ההשכלה שלכם יסודית בלבד, אתם חסרי מקצוע, חיים בעוני ומתוסכלים. 

כדי לשפר מעט את המצב החליט אחד האחים הבוגרים במשפחה להוסיף חדר. זה לא חוקי, אבל ממילא אי אפשר לקבל אישורי בנייה. נציגי העירייה והמשטרה לא איחרו להגיע כדי להרוס את התוספת. אמנם הצלחתם להוציא צו מניעה להריסה, אבל השוטרים סירבו לחכות והתחילו להרוס. האח הגדול התחמם, שלף אקדח וירה באוויר. בתגובה, ירה בו אחד השוטרים והרג אותו.

רונית מטלון כתבה על זה סיפור, "אח קטן". במרכזו העמידה את ניסו, אחד האחים הצעירים שצפו במעשה ההרג וההריסה. וזה הסיפור שלכם... 

חודשיים אחרי הירי אתם יושבים במטבח עם ניסו. רחל אומרת שהוא "אח קטן".. הוא בן חמש עשרה וחצי וכבר לא ילד. זה מעצבן אותו. העובדה שגם האחרים רואים בו "אח קטן" מעצבנת אותו לא פחות. מצד שני, לפעמים הוא חושב שאתם צודקים. כמובן, זה מעצבן אותו הרבה יותר. הוא יודע ש"אח קטן" זה הפוך מ"אח גדול", כלומר, מאבנר. אבל הוא לא בטוח מה עדיף: להיות "אח קטן" אבל חי, או "אח גדול" ולהסתכן

זו ההזדמנות שלכם לדבר ולעזור לו קצת בג'ונגל החברתי הזה שבו אתם חיים.

הדמויות

ניסו אח קטן

ניסו, נער בן שבע עשרה, ולא קל לו. אחיו הגדול, אבנר, בנה תוספת בלתי חוקית לבית המשפחה. העירייה הודיעה שהיא עומדת להרוס את החדר הנוסף. המשטרה הוזמנה לאבטח את ההריסה. אבנר ביקש מניסו להודיע מתי הם באים, אבל ניסו נתפס בשיתוק... אבנר יצא מולם עם אקדח וירה באוויר. זה הספיק לשוטר שהיה שם כדי לירות בו ולהרוג אותו. חודשיים אחר כך ניסו, יחד עם שאר בני המשפחה, מנסה להתמודד עם האבל, הכעס ותחושת חוסר האונים שלו. דווידיקו, חברו, מנסה לעזור.


המשימה שלך

ניסו אתה אחיו הקטן של אבנר. רחל, אשתו של אבנר, קוראת לך"אח קטן": אתה עדיין לא יודע מה אתה רוצה להיות.

אתה לא לומד ולא עובד (אבל מספר לכולם שאתה מוכר טרנינגים). נוסף לכל הצרות אתה גם לא מצליח לייצר קשר עם בנות. 


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

דויד אחיו של ניסו

דויד הוא האח הבכור במשפחה. אחיו אבנר בנה תוספת בלתי חוקית לבית הצפוף של המשפחה, והעירייה הודיעה שהיא עומדת להרוס אותה. אבנר יצא מולם עם אקדח וירה באוויר. זה הספיק לשוטר שהיה שם כדי לירות בו ולהרוג אותו. דויד ניסה לעצור אותם ולהזהיר אותם שתהיה פה טרגדיה, וזה באמת מה שקרה...

 

 


המשימה שלך

דויד, כמו שאר בני המשפחה, גם אתה מודאג ממצבו של האח הקטן, ניסו. הוא לא עובד, לא לומד, ומסתגר בתוך עצמו. לכולם קשה וגם לך, אבל צריך להמשיך הלאה..


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

רחל אשתו של אבנר

רחל היא אלמנתו של אבנר, אמא לילדים קטנים ובהריון. בניגוד לדעתה של רחל, אבנר בנה תוספת בלתי חוקית לבית המשפחה הצפוף. העירייה הודיעה שהיא עומדת להרוס אותה. רחל לא רצתה בתוספת הזו. היא רצתה לעבור למקום אחר, שבו אפשר יהיה לחיות טוב יותר, אבל אבנר התעקש. כשהגיעו השוטרים והדחפורים הוא יצא מולם עם אקדח וירה באוויר. זה הספיק לשוטר שהיה שם כדי לירות בו ולהרוג אותו.

עכשיו רחל גרה עם ילדיה בבית הצפוף של המשפחה...

 


המשימה שלך

רחל, את אישה צעירה, אבל כבר מרגישה שאין לך מוצא. כאלמנה בהריון עם ילדים קטנים, את נאלצת לגור ליד בית משפחת בעלך המנוח, אבנר. 

יש לך קשר מיוחד עם ניסו, האח הצעיר ביותר. את דואגת לו: הוא לא עובד ולא לומד, ולא מצליח לפתח קשרים חברתיים טובים. את קוראת לו - קצת בצחוק - "אח קטן", גם מתוך דאגה וגם מתוך ביקורת. לדעתך, הגיע הזמן שהוא יעשה משהו עם עצמו. 


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

אמו של ניסו אם המשפחה

אמו של ניסו (שמה בסיפור לא ידוע) היא אישה חזקה, ששכלה את בנה אבנר. היא עודדה אותו לבנות  תוספת בלתי חוקית לבית הצפוף של המשפחה. העירייה הודיעה שהיא עומדת להרוס אותה. אבנר יצא מולם עם אקדח וירה באוויר. זה הספיק לשוטר שהיה שם כדי לירות בו ולהרוג אותו.

האסון הנורא גרם לאמו של ניסו סבל רב, אבל לא שיתק אותה. היא ממשיכה לנהל את הבית שבו גרים הבנים שלה וגם אשתו של אבנר וילדיו. 


המשימה שלך

את אם המשפחה ואת אישה חזקה. למרות השכול והכאב, למרות המצוקה והצפיפות, את חושבת שצריך להמשיך הלאה. את מודאגת בגלל ניסו, הבן הצעיר שלך. הוא לא ישן כמו שצריך, מסתובב בחוץ ימים שלמים, ואין לך שליטה עליו...

 


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

דווידקו חברו של ניסו

 דווידיקו הוא החבר הטוב ביותר של ניסו.  אחיו של ניסו, אבנר, בנה תוספת בלתי חוקית לבית המשפחה, ונציגי העירייה והמשטרה הגיעו להרוס אותה. אבנר יצא מולם עם אקדח וירה באוויר. זה הספיק לשוטר שהיה שם כדי לירות בו ולהרוג אותו. ניסו מנסה עכשיו להשתקם ודווידקו מנסה לעזור לו. הוא יוזם בילוי משותף עם שתי בנות מהשכונה, אבל זה נגמר בקטטה...

 


המשימה שלך

דווידיקו, אתה חי בשכונת מצוקה. מבחינתך, החיים הם ג'ונגל שבו רק החזקים שורדים.

אתה יודע איך להשיג דברים - אתה"משיג" טנדר לבילוי המשותף עם ניסו. כשניסו מסתבך בקטטה עם "השמן", אתה מציל אותו!


משאבים

מערכה - 01 מערכה - 11

מערכה 1: "אח קטן": כולם מדברים על ניסו



1.

הודעה פומבית

חודשיים אחרי ששוטר ירה באבנר, אתם יושבים בסלון של המשפחה. רחל קוראת לניסו "אח קטן". האם היא צודקת? מה הוא עשה או לא עשה, אמר או לא אמר, שמצדיק את הכינוי הזה?

הוא רוצה לדעת, אחת ולתמיד, מה הסיפור שלכם איתו?

בשיחה המשפחתית עולה השאלה: מה עדיף לדעתכם להיות:

"אח קטן" ו"ראש קטן" כמו ניסו, שמשתדל להימנע מעימותים, פאסיבי ושקט, שחי את חייו –

או "אח גדול", אקטיבי, מוכן להילחם עד הסוף על זכויותיו ומוכן לסכן את עצמו ואת המשפחה...

מה דעתכם? אל תהססו להגיד...

 



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

ניסו:

היי ניסו. אתה לא רוצה להיות "גדול": להילחם, לעבוד קשה, לדאוג... כל מה שאתה רוצה זה לחיות כמו כל נער בגילך: לצאת עם בנות, אולי לעבוד קצת ולהרוויח כסף...  מה רע בזה?

אתה מוזמן להגיב גם לשאר בני המשפחה. הם לא תמיד צודקים...

דויד:

היי דויד. בתור בן בכור אתה מרגיש שאתה מייצג את אחיך המת, אבנר, גם אתה חושב שגבר צריך להיות גבר ולהילחם על הזכויות שלו עד הסוף.

אתה מוזמן להגיב גם לשאר בני המשפחה. הם לא תמיד צודקים...

רחל:

היי רחל. את חושבת שלא צריך תמיד להילחם... אפשר פשוט לעבור למקום אחר... אם אבנר היה שומע בקולך הכל היה אחרת... 

את מוזמנת להגיב גם לשאר בני המשפחה. הם לא תמיד צודקים...

אמו של ניסו:

שלום לך. את חושבת שבנאדם צריך להיות מעשי: אם צפוף – צריך לבנות ואחר כך לדאוג לאישורים. זה מה שנקרא "להיות גדול". להיות אקטיבי!

ניסו הוא עדיין "אח קטן" – עוד לא התבגר, עוד לא מבין מה זה לשרוד בג'ונגל של החיים. אבל הוא ילמד.

את מוזמנת להגיב גם לשאר בני המשפחה. הם לא תמיד צודקים...

דווידקו:

היי דווידיקו. אתה החבר הכי טוב של ניסו, אבל גם אתה חושב שהוא "אח קטן": הוא לא מבין שבעולם הזה החזק מנצח. להיות "גדול" זאת אומרת להבין מי חזק ומי חלש, מתי אפשר להילחם ומתי עדיף לזוז הצידה.

אתה מוזמן גם להגיב גם לשאר בני המשפחה. הם לא תמיד צודקים...



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

היי. הטיעונים שלך מעניינים... כדאי להציץ בסיפור "אח קטן" מאת רונית מטלון ולחפש את הדמות שלך בו. יש שם טיעונים משכנעים נוספים. כדאי גם להביא הוכחות מהסיפור, זה תמיד משכנע יותר...



4.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

ניסו:

ניסו, קראת מה כתבו עליך רחל ואמא שלך? 

אתה חייב להגיב על זה! הן לא מבינות אותך!

דויד:

דויד, קראת את מה שכתבו רחל וניסו? 

אתה חייב להגיב! מישהו צריך להסביר להם את האמת!

רחל:

רחל, קראת מה שכתבו דווידיקו ודויד?

את חייבת להגיב! אם לא את, אז מי?

אמו של ניסו:

אמא, קראת מה שכתבו רחל וניסו? 

את חייבת להגיב! מישהו צריך להסביר להם איך החיים מתנהלים!

דווידקו:

דווידיקו!

קראת מה שכתבו ניסו ואמא שלו? 

אתה חייב להגיב! הם לא כל כך מבינים מה קורה פה!



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

יופי! אתם מצליחים לדבר אחד עם השני בצורה פתוחה... כדאי להגיב יותר על מה שאומרים אחרים ולהוכיח באמצעות ציטוטים מהסיפור...



הצבעה

תודה לכם. זה באמת עוזר.

ועכשיו, מה דעתכם: האם הדרך של ניסו כ"אח קטן", פאסיבי ולא מחפש צרות היא הדרך הנכונה במצבו -

או

אולי הדרך של אבנר, שהיה מוכן להילחם על זכויותיו בכל מחיר – היא הדרך הנכונה? 



אפשרות 1
עדיף להיות "אח קטן" ופאסיבי, כמו ניסו
אפשרות 2
עדיף להיות "אח גדול" כמו אבנר ולהילחם על הזכויות שלך


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

לדעתכם, עדיף להיות "אח גדול" כמו אבנר ולהילחם על הזכויות שלך - גם אם פירושו של דבר להפר את החוק. 


אפשרות 2

לדעתכם, עדיף להיות "אח קטן" ופאסיבי, כמו ניסו - לשמור על החוק גם אם חוש הצדק הטבעי מראה אחרת. 




נקודות מעניינות לדיון

נושאים שעלו במשחק:

1. מהן המשמעויות של פאסיביות חברתית מול אקטיביות חברתית

2. האם החוק והצדק הולכים תמיד יחד? מה קורה במצב של התנגשות ביניהם?

 

מושגים ספרותיים: 

1. "זרם התודעה": מדוע בחרה הסופרת בטכניקה זו כדי לספר את סיפורה של המשפחה? 

2. "דמות ראשית": כיצד מעוצבת דמותו של ניסו כדמות הראשית בסיפור? (נמצא במרכז העלילה; כל הדמויות מתייחסות אליו וקשורות אליו; דרך דמות זו ניתן ללמוד על הנושא המרכזי של הסיפור...)

 

מערכה 2: ואיפה אני בסיפור?



1.

הודעה פומבית

כולכם דמויות בסיפור שכתבה רונית מטלון. אבל מתברר, שהסיפור הזה מבוסס על אירוע אמיתי! זה מוזר, לא?

אבל זה יהיה הרבה יותר מוזר אחרי שתקראו את הכתבה שפורסמה במעריב ב-22.12.82 , יום אחרי אירוע הירי (שקרה באמת). היא מתארת את האירועים האמיתיים... קחו לכם עשר דקות לקריאת הכתבה, חפשו שם את עצמכם ותבינו למה זה מוזר...

שתפו את הקבוצה בתובנות שלכם, והסבירו מה משונה פה...



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

ניסו:

היי ניסו. אתה כבר יודע שאתה גיבור הסיפור של מטלון. אבל האם אתה מוצא את עצמך גם בכתבה (בסיפור האמיתי)? אם כן, כיצד אתה מתואר בה? אם לא, מדוע לדעתך הוסיפה אותך מטלון לסיפור שלה?

כתוב על כך בדף הקבוצתי והגב להודעות של האחרים...

דויד:

היי דויד. אתה דמות משנית מאוד בסיפור של מטלון. אבל האם אתה מוצא את עצמך גם בכתבה (בסיפור האמיתי)? אם כן, מהו השם האמיתי שלך וכיצד אתה מתואר בכתבה? אם לא, מדוע לדעתך הוסיפה אותך מטלון לסיפור שלה?

כתוב על כך בדף הקבוצתי והגב להודעות של האחרים...

רחל:

היי רחל. את כבר יודעת שאת דמות חשובה בסיפור של מטלון. אבל האם את מוצאת את עצמך גם בכתבה (בסיפור האמיתי)? אם כן, מה השם האמיתי שלך וכיצד את מתוארת בכתבה? אם לא, מדוע לדעתך הוסיפה אותך מטלון לסיפור שלה? כתבי על כך בדף הקבוצתי והגיבי להודעות של האחרים...

אמו של ניסו:

היי. את כבר יודעת שאת דמות חשובה בסיפור של מטלון. אבל האם את מוצאת את עצמך גם בכתבה (בסיפור האמיתי)? אם כן, מה השם האמיתי שלך וכיצד את מתוארת בכתבה? אם לא, מדוע לדעתך הוסיפה אותך מטלון לסיפור שלה? כתבי על כך בדף הקבוצתי והגיבי להודעות של האחרים

דווידקו:

היי דויד. אתה דמות משנית אבל חשובה בסיפור של מטלון. אבל האם אתה מוצא את עצמך גם בכתבה (בסיפור האמיתי)? אם כן, כיצד אתה מתואר בה? אם לא, מדוע לדעתך הוסיפה אותך מטלון לסיפור שלה? כתוב על כך בדף הקבוצתי והגב להודעות של האחרים...



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

מה קורה פה, בעצם? האם את/ה דמות בדויה לגמרי, שהומצאה על ידי הסופרת, או שאת/ה דמות המבוססת על אדם אמיתי? ומה קורה עם הדמויות האחרות? מי אמיתי ומי בדוי?

האם מצאתם בכתבה דמויות שלא נכללות בסיפור? כתבו לכולם מי הן, וכתבו גם מדוע, לדעתכם,  וויתרה עליהן הסופרת בסיפור. 



4.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

ניסו:

היי ניסו. כמו שראית, הדמות שלך בדויה לגמרי! אתה לא מופיע בכלל בכתבה! מה המשמעות של זה? למה הסופרת המציאה אותך, ועוד הפכה אותך לדמות הראשית בסיפור?

שתף את הקבוצה בתובנות שלך... 

דויד:

היי דויד. כמו שראית, הדמות שלך אמיתית  ומופיעה גם בכתבה, אבל בשם אחר! ספר לכולם מה גילית: מהם ההבדלים בין הדמות של בסיפור לבין האח המופיע בכתבה, ולמה, לדעתך, הסופרת השמיטה פרטים רבים כל כך בדמות שלך בסיפור...

רחל:

היי רחל. כמו שראית, הדמות שלך בדויה לגמרי! את לא מופיעה בכלל בכתבה! מה המשמעות של זה? למה הסופרת המציאה אותך, ועוד הפכה אותך לדמות חשובה כל כך בסיפור?

שתפי את הקבוצה בתובנות שלך...

אמו של ניסו:

היי. כמו שראית, הדמות שלך אמיתית  ומופיעה גם בכתבה, אבל אחרת לגמרי... ספרי לכולם מה גילית: מהם ההבדלים בין הדמות של בסיפור לבין האם המופיעה בכתבה, ולמה, לדעתך, הסופרת הוסיפה פרטים רבים כל כך לדמות שלך בסיפור...

דווידקו:

היי דווידיקו. כמו שראית, הדמות שלך בדויה לגמרי! אתה לא מופיע בכלל בכתבה! מה המשמעות של זה? למה הסופרת המציאה אותך, ועוד הפכה אותך לדמות חשובה בסיפור?

שתף את הקבוצה בתובנות שלך...



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

לקראת סיום, כתבו מכתב קצר (כ-100 מילים) לרונית מטלון, הסופרת, וספרו לה כיצד הרגשתם כשגיליתם שזהו סיפור אמיתי, אם כי הפרטים שלו קצת שונים....



נקודות מעניינות לדיון

1. מציאות מול בידיון: מה ההבדל בין הסיפור של מטלון (הבידיון) לבין הכתבה העיתונאית (המציאות)?

2. מה היו השיקולים של הסופרת בבחירת הדמויות ובעיצובן, לדעתכם? מדוע בחרה לשנות את הפרטי המציאות בסיפור?

3. המלצה חמה: לקרוא עוד בעיתונות התקופה; את הודעת הממשלה על האירועים בכפר-שלם וכן: ויקי שירן מדברת על אירועי כפר שלם