חלומות מהסרטים - תסריט המשחק ארבעה במאים מדברים על סצנות החלום בסרטם


רקע

צליל קול, העורכת הבלתי נלאית של הירחון "החיים בסרט", הצליחה לעשות את הבלתי יאמן: היא אספה למקום אחד ארבעה במאי קולנוע ידועים כדי לבדוק איתם מדוע בחרו להכניס לסרטים שלהם סצנת חלום...

מכיוון שתמיד חלמתם להיות במאים ידועי שם  - יש לכם הזדמנות למלא את תפקיד חייכם... אתם הבמאים!

אז למה באמת החלטתם להכניס סצינת חלום לסרט שלכם? 

אלו השאלות העיקריות ששואלת צליל קול, עורכת הירחון: 

 

  • מהו תפקיד סצנת החלום בעיצוב הדמות הראשית (או הדמויות הראשיות) בסרט?
  • כיצד תורמת סצנת החלום לעלילת הסרט?
  • מהו נושא הסרט (או הנושאים) ואיך הוא מתבטא בסצנת החלום?
  • מה הקשר בין תנועת הסוריאליזם לסצנת החלום שלכם? 

 

 

 

 

 

 

הדמויות

אלפרד היצ'קוק במאי קולנוע

היצ'קוק נולד בבריטניה להורים קתולים ועניים למדי, שהאמינו כי האדם נולד בחטא ולכן הוא אשם מטבע בריאתו... בגיל חמש שלח אותו אביו, כעונש, לתחנת המשטרה ושם הוא נעצר לחמש דקות... 

בגיל 26 כבר החל ליצור סרטים - ונודע כאמן סרטי המתח. בהיותו בן 40 עבר לארה"ב והחל לעבוד אצל המפיק הידוע סלזניק. 

בשנת 1945 עלה לאקרנים סרטו "בכבלי השכחה" (Spellbound): סרט מתח רב-רבדים העוסק בפסיכואנליזה ובנפש האדם - אך גם בקשר המורכב בין התרבות האמריקאית (אותה ייצג גרגורי פק) לזו האירופאית (שייצגה אינגריד ברגמן). 

 


המשימה שלך

היצ'קוק יקר, 

הצופים ומבקרי הקולנוע שואלים שוב ושוב: מדוע טרחת כל כך להכניס סצנת חלום לסרט "בכבלי השכחה"? ומה פשר שיתוף הפעולה עם סלבדור דאלי?

יש להניח שהיו סיבות רבות...  

אנא ספר לכולם - ואל תחסוך במילים. קרא את המאמרים - זה יעזור לך מאוד. 


משאבים

מערכה - 01

אינגמר ברגמן במאי קולנוע

אינגמר ברגמן, במאי תאטרון וקולנוע, נולד בשוודיה למשפחה לותרנית (זרם בנצרות הפרוטסטנטית) אדוקה. 

השפעת התאטרון ניכרת בסרטיו - העוסקים לרוב בנפש האדם ובקונפליקטים הפנימיים שלו. ברגמן הושפע לא פחות מתורת הנפש של פרויד ומשיטת הטיפול שהציע (הפסיכואנליזה). 


המשימה שלך

אינגמר, 

אחד מסרטיך הידועים ביותר הוא "תותי בר", המתאר מסע נפשי ופיזי של אדם מבוגר. כבר בתחילת הסרט מופיע בו חלום... מדוע? מהו התפקיד של הסצנה הזו? 

אנא הסבר למראיינים שלך - ובאמצעותם לצופים הסקרניים...

 


משאבים

מערכה - 01

דיוויד לינץ' (1) במאי סרטים

דיוויד לינץ' הוא במאי אמריקאי יליד מונטנה. סרטו "קטיפה כחולה" העלה אותו לתודעה העולמית והפך לסרט פולחן. בסרטיו אלמנטים סוראליסטיים רבים ושורה עליהם אווירה של חלום או הזיה...


המשימה שלך

לינץ' יקר,

העיסוק בנפשו האפלה של האדם אהוב עליך במיוחד. הפער בין תת המודע למודע כמעט אינו קיים... סרטיך דומים במיוחד לחלומות, אם כי אתה מכחיש שאתה מושפע מתורתו של פרויד. 

המשימה שלך היא להסביר מדוע הפכת את החלום למרכיב המרכזי בסרטך "מלהולנד דרייב" - ויותר מכך, מדוע אתה מתעתע בצופים כך שלא יבינו שהם צופים, בעצם, בחלום...


משאבים

מערכה - 01

ארי פולמן במאי סרטים

ארי פולמן הוא תסריטאי ובמאי סרטים ישראלי מוערך. יליד חיפה ובוגר החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. התחיל את דרכו כבמאי דוקומנטרי ובהמשך זכה להצלחה רבה בסרטיו העלילתיים. 

היה אחד מהכותבים של הסדרה "בטיפול", וכבר אז ניכרה בו ההשפעה של תורת הנפש של פרויד והמשיכה לחלומות קולנועיים...

 

 


המשימה שלך

ארי יקר, 

הסצינה הראשונה בסרטך "וואלס עם באשיר" היא סצינת חלום - או מדויק יותר: סצינת סיוט. מדוע בחרת לפתוח כך את סרטך? מהי התרומה של סצנה זו לסרט כולו ולמשמעות הכללית שלו? האם יש כאן משהו אידיאולוגי? לאומי? האם זה קשור לטכניקת האנימציה של הסרט? 

כולם מחכים לשמוע... ספר להם.


משאבים

מערכה - 01

דייויד לינץ' (2) במאי קולנוע

דיוויד לינץ' הוא במאי אמריקאי יליד מונטנה. סרטו "קטיפה כחולה" העלה אותו לתודעה העולמית והפך לסרט פולחן. בסרטיו אלמנטים סוראליסטיים רבים ושורה עליהם אווירה של חלום או הזיה...


המשימה שלך

לינץ' יקר,

העיסוק בנפשו האפלה של האדם אהוב עליך במיוחד. הפער בין תת המודע למודע כמעט אינו קיים... סרטיך דומים במיוחד לחלומות, אם כי אתה מכחיש שאתה מושפע מתורתו של פרויד. 

המשימה שלך היא להסביר מדוע בחרת הפכת את החלום למרכיב המרכזי בסרטך "מלהולנד דרייב" - ויותר מכך, מדוע אתה מתעתע בצופים כך שלא יבינו שהם צופים, בעצם, בחלום...


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: חלומות מהסרטים



1.

הודעה פומבית

אתם ארבעה במאי קולנוע ידועים. התכנסתם לרגל לראיון משותף, כדי לספר מדוע בחרתם להכניס לסרטים שלכם סצנת חלום...

וזו השאלה הראשונה של צליל, עורכת הראיון:

מהו תפקיד סצנת החלום בעיצוב הדמות הראשית (או הדמויות הראשיות) בסרט? 

 

 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

אלפרד היצ'קוק:

 

 

אינגמר ברגמן:

.

דיוויד לינץ' (1):

.

ארי פולמן:

.

דייויד לינץ' (2):

.



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

אורחים יקרים, 

החלום בסרטכם ללא ספק חשוב מאוד בעיצוב בדמות. אבל הוא חשוב גם לעלילת הסרט... ולכן רציתי לשאול: 

כיצד תורמת סצנת החלום לעלילת הסרט?

 

 



4.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

במאים יקרים, 

קחו לכם חמש דקות כדי לקרוא את מה שכתבו האחרים ולהגיב להם. זה הזמן גם להעלות תמונות או קטעי וידאו, אם יש לכם...



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

הנושא של סרט יכול להיות אידאולוגי או פילוסופי... כזה שמעלה שאלות חשובות... לכן רציתי לשאול:

 מהו נושא הסרט (או הנושאים) ואיך הוא מתבטא בסצנת החלום שלך?



6.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

במאים יקרים, 

קחו לכם עוד חמש דקות כדי לקרוא את מה שכתבו הבמאים האחרים ולהגיב להם. זה הזמן גם להעלות תמונות או קטעי וידאו, אם יש לכם...



7.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

במאים יקרים, 

הראיון עומד להסתיים... האם יש לכם משהו חשוב להוסיף? להרחיב? 

זה הזמן להרחיב ולהעמיק גם על דברים שלא נשאלתם עליהם...



הודעת סיום

נותרו כמה דקות. אנא קראו והגיבו למה שכתבו הבמאים האחרים... 



נקודות מעניינות לדיון

1. האם יש דמיון בין החלומות השונים של הבמאים השונים? 

2. עד כמה מושפע הסרט מתת המודע של הבמאי - או מתת המודע של הצופה?