החברים של יואבי - תסריט המשחק מבוסס על "לשבור את החזיר" מאת אתגר קרת


רקע

יואבי, גיבור סיפורו הקצר של אתגר קרת "לשבור את החזיר", עומד בפני החלטה לא קלה שתשפיע על גורלו.

לשם כך הוא פונה אל חבריו הטובים - בנטוב "הצייתן", עלמה "הבוגרת", נמרוד "המרדן", לולו "הילדותית" ופרץ"ההרפתקן".

האם הם יעזרו ליואבי? האם הם יסבכו אותו עוד יותר?

הדמויות

בנטוב הצייתן

בנטוב הצייתן הוא חברו הטוב של יואבי. הוא תלמיד מצוין בבית הספר, מתנדב בהרבה מסגרות ובן למופת להוריו. הוא מרגיש מאוד דומה ליואבי. גם הוא בן טוב שתמיד שומע בקול ההורים ועושה כל מה שהם דורשים ממנו. ילדים בני גילו שחושבים את עצמם לחכמים גדולים יותר מהמבוגרים - מרגיזים אותו.


המשימה שלך

אתה חברו הטוב של יואבי. אתה תלמיד מצוין בבית הספר, מתנדב בהרבה מסגרות ובן למופת להוריך.

כמו יואבי, גם אתה בן טוב שתמיד שומע בקול ההורים ועושה כל מה שהם דורשים ממנו.

ילדים בגילך שחושבים את עצמם לחכמים גדולים יותר מהמבוגרים - מרגיזים אותך.

 


משאבים

מערכה - 01

עלמה הבוגרת

עלמה "הבוגרת" היא נערה חכמה, סקרנית, עצמאית ולא פרייארית בכלל. היא ידענית גדולה כמעט בכל נושא ולא עושה להוריה חיים קלים. (ולמרות זאת הם מאוד גאים בה) יש לה 2 אחים קטנים בהם היא מטפלת ממש כמו אימא. היא מאמינה שצריך תמיד לחתור לאמת - גם כשהיא איננה נעימה כל כך... אין ספק שהיא מתנהגת בצורה הרבה יותר בוגרת מיואבי (היא גם גבוהה ממנו בשני ראשים)


המשימה שלך

את נערה חכמה, סקרנית, עצמאית ולא פרייארית בכלל, ידענית גדולה כמעט בכל נושא שלא עושה להורייך חיים קלים. (למרות זאת הם מאוד גאים בך) יש לך 2 אחים קטנים בהם ואת מטפלת בהם ממש כמו אימא.

את מאמינה שצריך תמיד לחתור לאמת - גם כשהיא איננה נעימה כל כך... אין ספק שאת מתנהגת בצורה הרבה יותר בוגרת מיואבי (את גם גבוהה ממנו בשני ראשים)


משאבים

מערכה - 01

נמרוד המרדן

נמרוד "המרדן", כשמו כן הוא, בועט ומתנגד כמעט בכל דבר. אולי זה בגלל ההורמונים והגיל, אולי בגלל הסביבה - הוא כל הזמן עצבני ומרגיש שהוא חכם יותר מכולם. תמיד מעצבן אותו כשיואבי לא מתעמת עם הוריו ולא מתנגח בהם.


המשימה שלך

אתה "המרדן" שבחבורה, בועט ומתנגד כמעט בכל דבר. אולי זה בגלל ההורמונים והגיל, אולי בגלל הסביבה - אתה כל הזמן עצבני ומרגיש חכם יותר מכולם. מעצבן אותך כשיואבי לא מתעמת עם הוריו ולא מתנגח בהם.


משאבים

מערכה - 01

לולו הילדותית

לולו "הילדותית" היא הילדה שכולם אוהבים. היא מצחיקה ושובבה ותמיד מחייכת. חוץ מהפעמים בהם מבקשים ממנה להתבגר ולהתחיל להתנהג בהתאם לגיל שלה...זה ממש מעצבן אותה! היא מאמינה שילדים הם יצורים חופשיים ושמגיע להם לגדול בשקט, בלי שיציקו להם יותר מדי. התנאי שלה הוא שהיא מוכנה להקשיב למבוגרים, כל עוד זה לא מעצבן אותה יותר מדי.


המשימה שלך

את הילדה שכולם אוהבים. מצחיקה, שובבה ותמיד מחייכת. חוץ מהפעמים בהם מבקשים ממך להתבגר ולהתחיל להתנהג בהתאם לגיל שלה...זה ממש מעצבן אותך! את מאמינה שילדים הם יצורים חופשיים ושמגיע להם לגדול בשקט, בלי שיציקו להם יותר מדי. התנאי שלך הוא שאת מוכנה להקשיב למבוגרים, כל עוד זה לא מעצבן אותך יותר מדי.


משאבים

מערכה - 01

פרץ ההרפתקן

פרץ "ההרפתקן" הוא חבר של יואבי מכיתה א'. יש לו 3 אחים גדולים אז ככה שהוא כבר ניסה ומכיר כמעט הכל. הסכנה והבלתי נודע מושכים אותו. הוא מאמין שהוא כאן בכדי ליהנות. עם כל הכבוד למבוגרים, הילדות זה הזמן להשתולל ולהתפרע (הם פשוט שכחו שהיו פעם ילדים...) אם יש משהו שמשגע אותו זה האופי "החנוני" של יואבי וההתנהגות הכנועה שלו מול הוריו.


המשימה שלך

אתה חבר של יואבי מכיתה א'. יש לך 3 אחים גדולים אז ככה שכבר ניסית ואתה מכיר כמעט הכל. הסכנה והבלתי נודע מושכים אותך. אתה מאמין שאתה כאן בכדי ליהנות. עם כל הכבוד למבוגרים, הילדות זה הזמן להשתולל ולהתפרע (הם פשוט שכחו שהיו פעם ילדים...) אם יש משהו שמשגע אותך זה האופי "החנוני" של יואבי וההתנהגות הכנועה שלו מול הוריו.


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: החברים של יואבי



1.

הודעה פומבית

הי חבר'ה, כאן יואבי. שמעתם את הסיפור שלי? יופי. עכשיו בבקשה תעזרו לי, אני קצת לחוץ. וזה מה שקרה: חזרתי הביתה לאחר ששחררתי את החזיר החמוד בשדה ולפתע אבא שלי תפס אותי ושאל אותי לגביו. למזלי אמא קראה לנו לאכול, אז יש לי קצת זמן לחשוב, וכאן אני צריך את עזרתכם - האם לספר לאבא את האמת על כך ששחררתי את החזיר? או שכדאי שאספר משהו אחר במקום (שקר לבן)? קדימה, אין לכם הרבה זמן, הביעו את דעתכם. אני אלך לפי דעת הרוב. תודה, יואבי (חבר שלכם מגיל אפס שאוהב אתכם)



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

בנטוב הצייתן:

עליך לשכנע את חבריך שיואבי צריך לספר לאביו את האמת ולא להתחכם.

העזר במקורות שניתנו לך בכדי לנמק את טענותיך.

עלמה הבוגרת:

עלייך לשכנע את חברייך שיואבי צריך להתבגר ולספר לאביו את האמת.

העזרי במקורות שניתנו לך בכדי לנמק את טענותייך.

נמרוד המרדן:

עליך לשכנע את חבריך להמליץ ליואבי שלא לספר לאבא שלו את האמת ולהמציא איזשהו "שקר לבן". העזר במקורות שניתנו לך בכדי לנמק את טענותיך.

לולו הילדותית:

עלייך לשכנע את חבריך להמליץ ליואבי שלא יספר לאביו את האמת ושימציא איזשהו "שקר לבן". העזרי במקורות שניתנו לך בכדי לנמק את טענותייך.

פרץ ההרפתקן:

עליך לשכנע את חבריך להמליץ ליואבי ללכת על הפיתרון האמיץ וההרפתקני ולהמציא לאביו סיפור. נמק בבקשה את טענותיך.



3.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

בנטוב הצייתן:

"המצאתי לו גם שם, אני קורא לו פסחזון, על שם איש אחד שפעם גר בתיבת דואר שלנו ושאבא שלי לא הצליח לקלף לו את המדבקה" (...) "אני אוהב אותך ,פסחזון," אני אומר לו אחרי זה, "פייר, אני אוהב אותך יותר מאבא ואימא".

על פי הסיפור, אין ספק שיואבי כלל אינו מבין את הערך החינוכי שהאב מנסה להעניק לו. יואבי בוחר לחזיר את השם "פסחזון" כדי "להחזיר" לאביו. חשוב, האם יואבי מחזיר בכפיות טובה למטרותיו הטובות והחינוכיות של האב? השתמש בדברים אלו בכדי לחזק את טענותיך בדיון!

עלמה הבוגרת:

"אמא דווקא כן רצתה, אבל אבא לא הסכים לי".

דמותה של האם בסיפור חלשה וכנועה. דעתה הפוכה לדעת האב, אך קולה אינו נשמע. שימו לב שדמות האם הפוכה לדמות הבן שנאבק באביו ועומד על דעתו עד לעצמאותו. מבחינה זו היא "דמות מראה" ליואבי. לאימא אין חיים משל עצמה ("עיני האם שבורות") והיא מחוקה בצל האב, ממלאת באופן פאסיבי ובלית ברירה את רצונותיו. כעת על יואבי לבחור את דרכו בחיים: האם ייהפך להיות כלי למימוש רצונות האב, או שיעמוד על דעתו ויגבש לעצמו רצונות משל עצמו. ואולי יכול יואבי ללמד את אביו משהו חדש ? השתמשי בדברים אלו בכדי לחזק את טענותייך!

נמרוד המרדן:

בסיפור מוצגת ביקורת על התנהגות האב ועל דרך החינוך שלו. אחת הדרכים ליצירת הביקורת היא ב"חזרות" של יואבי על משפטי האב. אולי הגיע הזמן שיואבי יפסיק "לחזור" על דברי אביו ויתחיל לדבר בשם עצמו ? חפש את החזרות המופיעות בטקסט והשתמש בהן בכדי לחזק את טענותיך! 

לולו הילדותית:

שמת לב שיואבי חוזר על המילה "חיוך" פעמים רבות? ייתכן כי חזרה זו מבליטה את העובדה שהחזיר מחייך ומעניק אהבה ללא תנאים. גם השורש א.ה.ב מופיע פעמים רבות בסיפור, והשימוש בו מייצג את הניגוד בין תפיסת העולם הנוקשה של האב, שלפיה לכל דבר יש תמורה, אפילו לאהבה. השתמשי בדברים אלו בכדי לחזק את עמדתך בדיון!

פרץ ההרפתקן:

"אבא לא הסכים לקנות לי בובה של בארט סימפסון. אימא דווקא כן רצתה, אבל אבא לא הסכים לי, אמר שאני מפונק".

כבר באקספוזיציה מוצגים יחסי הכוחות הבעייתיים בבית. אולי הגיע הזמן שיחסי הכוחות בין ההורים בבית ישתנו? (השתמש בדברים אלו בכדי לחזק את טענותיך)



4.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

שימו לב לנקודה מעניינת:

בתחילת הסיפור שפתו של יואבי שגויה ואולי ילדותית ("...אני אוהב אותך יותר מאבא ואמא. ואני גם יאהב אותך תמיד, לא חשוב מה"),

בעוד שבהמשך הסיפור השפה נעשית תקנית ("אל תדאג", לחשתי לו באוזן, "אני אציל אותך")

 

חשבו, מהי הטעות בעברית בדוגמא הראשונה ומה מסמל תהליך השיפור בשפתו של יואבי?

 



5.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

בנטוב הצייתן:

בנטוב, התייחס בבקשה לדבריו של פרץ.

ציין דבר אחד שאינך מסכים עימו.

עלמה הבוגרת:

עלמה, התייחסי בבקשה לדבריה של לולו.

צייני דבר אחד שאינך מסכימה עימה.

נמרוד המרדן:

נמרוד, התייחס בבקשה לדבריה של אחת הדמויות שאינך מסכים עימה.

ציין בפניה מדוע!

 

לולו הילדותית:

לולו, התייחסי בבקשה לדבריה של עלמה.

צייני דבר אחד שאינך מסכימה עימה.

פרץ ההרפתקן:

פרץ, התייחס בבקשה לדבריו של בנטוב.

ציין דבר אחד שאינך מסכים עימו.



6.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

Come on guys, the dinner was about to end, Dad looked nervous, I'm very confused and anxious. Every decision I take has advantages and disadvantages and countless consequences. Help me !!!!!!!!!!!!!



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים,

כיצד לדעתך האישית יואבי צריך לנהוג מול אביו?

האם עליו לספר לאביו ששיחרר את החזיר בשדה, או להמציא סיפור אחר (שקר לבן)?



אפשרות 1
לספר
אפשרות 2
לא לספר


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

תודה חברים. בעקבות המלצתכם החכמה, החלטתי לא לספר לאבא את האמת. אבא הלך לישון מוקדם ועדיין לא נאלצתי להתמודד עם מה כן לספר לו. אני לא יודע אם אצליח להרדם הלילה כי מחר הוא בטוח ישאל ועד אז אני צריך סיפור טוב... שלכם, יואבי

נ.ב.

החברה מ-tobe ביקשו למסור שהם מקווים שניהנתם מהמשחק. וישמחו לקבל לקבל משוב בדוא"ל הבא: avishay@to-be-education.com


אפשרות 2

תודה. בעקבות המלצתכם החכמה, החלטתי לספר את הדברים לאבא. הוא לא אהב את זה (בלשון המעטה) אבל אמא שיכנעה אותו והלכנו ביחד לחפש את החזיר בשדה. את הזמן הרב שארכה ההליכה אבא ניצל כדי לתת לי על הראש לשיחה כנה ועמוקה שבין אב ובנו. יואבי שמע מאביו שכל כוונותיו היו טובות ואבא של יואבי? לא למד כלום מהסיפור ולא הקשיב לו בכלל... שלכם, יואבי

נ.ב.

החברה מ-tobe ביקשו למסור שהם מקווים שניהנתם מהמשחק. וישמחו לקבל לקבל משוב בדוא"ל הבא: avishay@to-be-education.com




נקודות מעניינות לדיון

1. 'לשבור את החזיר' יכול להחשב כסיפור התבגרות. האם אתם מסכימים עם קביעה זו? אם כן, מהו התהליך שעובר יואבי? נמקו תשובותיכם תוך הסתמכות על דוגמאות מהטקסט.

2. הסבירו מהו 'סוף פתוח', כיצד השימוש בו משפיע על הקורא בסיפור הנדון?

3. צפו באחד העיבודים הבאים לסיפור הנדון והביעו את דעתכם. האם כך דמיינתם את הסיפור? האם אתם מסכימים לאינטרפרציה של היוצר? (התלמידים יכולים ליצור בעצמם יצירה בנושא)

 https://www.youtube.com/watch?v=ekMPMI4a1OY  

 https://www.youtube.com/watch?v=j383HkLsf0c