לעוף או לא לעוף? זו השאלה! - תסריט המשחק השיר "לבדי" של ח.נ. ביאליק


רקע

לא תאמינו, אבל הוחלט למנות אתכם ל"מועצת ועד החוכמה" (מו"ח), שתפקידה לפתור סכסוכים, מחלוקות, דילמות והתלבטויות בתוך המשפחה ומחוץ לה. כן, כן, "הבוררים" זה אתם.

 

כבר בישיבה הראשונה שלכם קיבלתם מקרה קשה במיוחד: ציפורה שכינה, אמו של ח"ן, מתלוננת שהוא רוצה לעזוב את הבית ולהשאיר אותה לבד, למרות שהיא נכה. כל האחים שלו עזבו את הבית ועפו למקום אחר, ורק הוא נשאר. מי ישמור עליה? אם הוא יעזוב, המשפחה (או מה שנשאר ממנה) תתפרק סופית! יותר מכך: מאחורי האֵם עומדת מסורת דתית עתיקה, והיא חוששת שהיא תיעלם יחד אתו!  

קראתם לו לבירור. שמעתם אותו ואותה, ועוד כמה מומחים. במקרה, הדיון נקבע להיום ומהר מאוד התברר לכם שכל אחד מכם תופס צד אחר. אתם מה זה מתלבטים...! ככה זה, תפקיד של "בורר" בא עם אחריות כבדה.

 

הדמויות

שכינה בן ציפור

אַת אם מסורה לילדייך – אַת רוח הקודש עלי אדמות! שנים רבות מאוד פרשת עליהם כנפיים מגנות ואוהבות. הם התבגרו ובחרו לעזוב את הקן, למרות התנגדותך. עכשיו, כשאת מבוגרת והכנפיים כבר לא מה שהיו, נותר עוד ח"ן הקטן, שרוצה לעזוב גם הוא... את חוששת שלא תשרדי בלעדיו...


המשימה שלך

העמדה שלך חד משמעית: את מתנגדת לעזיבתו של ח"ן. כנציגה נאמנה של המסורת היהודית העתיקה, את מאמינה שהיא שמרה על בני ישראל בגולה ואיחדה אותם. בזכותך הם למדו לימודי קודש, הקדישו את עצמם ללימוד הגמרא וההלכה. מבחינתך, מי שעוזב את הבית ומפסיק לשמור מצוות - עלול חלילה להתבולל. בעניין הזה אין בחירה חופשית! את מוכנה לעשות הכל: לבכות, להתחנן, לבקש – רק שיישאר בבית המדרש!


משאבים


ח"ן בן ציפור הבן הצעיר שנשאר בבית המדרש

אתה הבן הקטן שנותר בבית המדרש עם אמך, ציפורה שכינה. כל השנים למדת לימודי קודש בבית המדרש החשוך והצר והיא שמרה אותך תחת כנפיה. היה לך חם והיית מוגן, אבל גדלת... אתה רוצה להתבגר...


המשימה שלך

אתה מתלבט: מצד אחד, מישהו צריך להמשיך את מסורת האבות, שעברה מדור לדור... ואיך תעזוב את אמך, השכינה עם הכנף השבורה? איך תנטוש את המסורת בעת צרה, אחרי שכולם כבר עזבו? מצד שני – אתה רוצה לעוף אל החלון, אל האור, אל אחיך שנמצאים בחוץ  - אתה רוצה ללמוד דברים אחרים: אתה רוצה שינוי. אתה רוצה להתבגר!


משאבים


חופש בן ציפור נציג האחים שעפו...

אתה נציג האחים, שעפו דרך  החלון, אל האור, אל החופש... הכנפיים שלכם צמחו מזמן, והייתם חייבים לנסות אותן... העולם הגדול קרא לכם. נמאס לכם מההתבודדות של היהודים, מהיידיש הכובלת, מהמנהגים השונים. רציתם ללמוד שפות חדשות (ולחדש את העברית המיושנת), לרכוש השכלה כעורכי דין, עיתונאים, סופרים, מוסיקאים... להיות חלק מהעולם סביבכם. 


המשימה שלך

לדעתך, צריך לחדש את המסורת היהודית ולהתאים אותה לימים המודרניים. מי שלא משתנה – מתנוון. העולם משתנה, והיהודים צריכים להיות חלק ממנו ולא להמשיך להתבודד. הכנפיים השבורות של אימא-שכינה כובלות, ואם הייתם נשארים בבית המדרש הייתם מתים יחד איתה. הצעירים צריכים להמשיך הלאה, להתפתח, ליצור דורות חדשים...


משאבים


משה בר עילוי נציג בית המדרש

אתה דור שביעי לראשי בית המדרש. כמו אבותיך, הדאגה העיקרית שלך היא ליצור דורות של לומדי תורה וגמרא, הלומדים יחד את ההלכה היהודית. 


המשימה שלך

אתה מזועזע מכך ש"הגוזלים", כמו שגם אתה קורא להם, משאירים את השכינה הפצועה (את המסורת היהודית!) לבדה – ועפים החוצה. כפי שאתה חוזר ואומר לכולם, בית המדרש היהודי קדוש יותר אפילו מבית הכנסת! זהו המקום ששומר על המסורת, החוקים והכללים שנקבעו על ידי דורות רבים! לדעתך, עזיבת בית המדרש מובילה להתבוללות, להתנצרות, ולהרס העם היהודי!


משאבים


אור מנדלסון נציג תנועת ההשכלה

אתה נציג תנועת ההשכלה היהודית באירופה. אתה מתעניין במוסיקה, פילוסופיה, מתמטיקה ועוד – תחומים שהיו אסורים ללימוד בבית המדרש. כשמגיעים אליך "גוזלים" – צעירים שעזבו את בית המדרש החשוך והצר, אתה מראה להם את הדרך אל האור, אל הרחבת האופקים. 


המשימה שלך

אתה מאמין שאפשר וצריך להפגיש את העולם הרוחני היהודי המסורתי עם העולם הרוחני המודרני. צריך לחנך את הצעירים לרציונליות ולחופש בחירה. אדם יכול להיות יהודי שומר מצוות ולרכוש השכלה כללית – זה לא סותר! להיפך! בלי צעירים מודרניים, בעלי השכלה רחבה, המכירים את העולם הרחב ותרבותו, היהדות תתנוון!


משאבים


מערכה 1: לעוף או לא לעוף, זו השאלה...



1.

הודעה פומבית

להישאר בבית המדרש עם אמא -  או לעוף הלאה? זו השאלה ששואל ח"ן בן ציפור. מה דעתכם? זו ההזדמנות שלכם להשפיע על חייו. כתבו בדף הקבוצה ונסו לשכנע את האחרים בעמדתכם. 

אבל רגע אחד לפני כן, קראו שוב את השיר (עם פירושים). תוכלו להשתמש בו כדי להציג את הטיעונים שלכם. הוא מופיע במשאבים שלכם. 



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

שכינה בן ציפור:

שכינה, העמדה שלך חד משמעית: את מתנגדת לעזיבתו של ח"ן. כל בנייך עזבו אותך ופרחו מהחלון - רק ח"ן נשאר. המצב שלך רע מאוד. זה כתוב בשיר:

"וְהַשְּׁכִינָה אַף-הִיא / כְּנַף יְמִינָהּ הַשְּׁבוּרָה עַל-רֹאשִׁי הִרְעִידָה."

"חֶרֶשׁ בָּכְתָה עָלַי וַתִּתְרַפֵּק עָלָי,

וּכְמוֹ שָׂכָה[1] בִּכְנָפָהּ הַשְּׁבוּרָה בַּעֲדִי:

"כֻּלָּם נָשָׂא הָרוּחַ, כֻּלָּם פָּרְחוּ לָהֶם,

וָאִוָּתֵר[2] לְבַדִּי, לְבַדִּי..."

----------------------------------------

[1] "שָׂכָה" סוככה, הגנה בכנפה

[1] "וָאִוָּתֵר" - ואשאר

 

 

ח"ן בן ציפור:

ח"ן, אתה מתלבט: מצד אחד, מישהו צריך להמשיך את מסורת האבות, שעברה מדור לדור... ואיך תעזוב את אמך, השכינה עם הכנף השבורה? איך תנטוש את המסורת בעת צרה, אחרי שכולם כבר עזבו? מצד שני – אתה רוצה לעוף אל החלון, אל האור, אל אחיך שנמצאים בחוץ  - אתה רוצה ללמוד דברים אחרים: אתה רוצה שינוי. אתה רוצה להתבגר!

חופש בן ציפור:

חופש, היתרון שלך הוא שאתה גדלת בבית המדרש, אבל יצאת החוצה. זאת אומרת: אתה מכיר את שני הצדדים ויכול להשתמש בזה להצגת העמדה שלך. 

משה בר עילוי:

משה, אתה מזועזע מכך ש"הגוזלים", כמו שגם אתה קורא להם, משאירים את השכינה הפצועה (את המסורת היהודית!) לבדה – ועפים החוצה. כפי שאתה חוזר ואומר לכולם, בית המדרש היהודי קדוש יותר אפילו מבית הכנסת! זהו המקום ששומר על המסורת, החוקים והכללים שנקבעו על ידי דורות רבים! לדעתך, עזיבת בית המדרש מובילה להתבוללות, להתנצרות, ולהרס העם היהודי!

אור מנדלסון:

אור, אתה מאמין שאפשר וצריך להפגיש את העולם הרוחני היהודי המסורתי עם העולם הרוחני המודרני. צריך לחנך את הצעירים לרציונליות ולחופש בחירה. אדם יכול להיות יהודי שומר מצוות ולרכוש השכלה כללית – זה לא סותר! להיפך! בלי צעירים מודרניים, בעלי השכלה רחבה, המכירים את העולם הרחב ותרבותו, היהדות תתנוון!



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

האם אתם מסכימים לעמדות של האחרים? כתבו והגיבו על טענותיהם!



4.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

שכינה בן ציפור:

כדאי שתבדקי במקורות שלך מהי משמעות השם שלך. זה יכול לעזור לך להסביר לכולם את מצבך העגום. 

ח"ן בן ציפור:

ח"ן, כדאי שתזכור שהדילמה שלך היא אישית ולאומית: כנער, אתה רוצה להתבגר סוף סוף. כיהודי, אתה מרגיש אחריות על מצבו של העם היהודי. קרא כאן את הפסקה על תהליכי השינוי בחברה היהודית

 

חופש בן ציפור:

היתרון שלך הוא שאתה גדלת בבית המדרש, אבל יצאת החוצה. זאת אומרת: אתה מכיר את שני הצדדים ויכול להשתמש בזה להצגת העמדה שלך. 

משה בר עילוי:

אל תשכח שבית המדרש הוא לא רק מקום, אלא גם סמל. קרא את המקורות שלך על בית המדרש כדי שתוכל לשכנע את האחרים

אור מנדלסון:

אור, אתה נקרא על שמו של משה מנדלסון. אולי אם תקרא עליו במקורות שלך תוכל לשכנע טוב יותר את האחרים



5.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

תודה לכולם!



הצבעה

האם לעזוב את אימא (את השכינה, את בית המדרש ואת המסורת) או להישאר בקן? 



אפשרות 1
בעד להישאר בבית המדרש
אפשרות 2
נגד להישאר בבית המדרש


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

אפשרות 2



נקודות מעניינות לדיון

1. מה היה קורה אילו כל "הבנים" היו נשארים ב"קן"?

    א. תנועת ההשכלה היהודית לא הייתה מתפתחת

    ב. התנועה הציונית לא הייתה מתקיימת - ובעקבות זאת לא הייתה מוקמת מדינת ישראל והשפה העברית לא הייתה קמה לתחייה

2. תהליך ההתבגרות של הגוזל-הבן דומה לתהליך ההתבגרות והשינוי של העם היהודי כולו

3. האם השיר של ביאליק, הכתוב בשפה "מיושנת" לכאורה ועוסק בנושאים "רחוקים" - בכל זאת רלבנטי לחיי הצעירים בכל מקום? 

    

מערכה 2: לעוף כמו ציפור...



1.

הודעה פומבית

לאחר שסיימתם את הדיון הראשון של מו"ח (מועצת ועדת החוכמה) הגיעה אליכם שכינה בכבודה ובעצמה. קשה לה מאוד להניח לבנה הגוזל, ח"ן, לעוף מהקן. החלטתם לבדוק מה קורה אצל גוזלים והורים אחרים, אבות ואימהות.

הדרך הטובה ביותר, לדעתכם, היא לשמוע קצת מוסיקה... בשירים שאספתם יש מגוון דעות של הורים: האם כדאי "לשחרר" את הגוזל, כדי שיעוף באופן עצמאי ויתבגר, סוף סוף, או שאולי עדיף להמשיך לגונן עליו ולשמור אותו מתחת לכנפיים...

המועצה חילקה לכם שירים – לכל אחד שיר עם זווית ראיה אחרת. התפקיד שלכם – לשמוע את השיר (ולקרוא את המילים שלו) ולהציג את העמדות השונות בדף הכללי. לכו על זה...



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

שכינה בן ציפור:

היי שכינה. השיר שקיבלת הוא "על הדרך עץ עומד" של איציק מאנגר. יש בו דיאלוג מעניין בין האם לבנה. וודאי תגלי, שיש עוד אימהות כמוך, דואגות... ספרי על מסקנותייך בדף הכללי..

את המילים לשיר תוכלי למצוא כאן

ח"ן בן ציפור:

הי ח"ן, השיר שקיבלת הוא "עוף גוזל" של אריק איינשטיין. וודאי תגלה, שהשירים של אריק איינשטיין וביאליק דומים מאוד, אבל גם שונים מאוד. ספר לכולם על מסקנותיך בדף הכללי...

את המילים לשיר תוכל למצוא כאן

חופש בן ציפור:

היי חופש, השיר שקיבלת הוא "כמו ציפור ושרה" של אהוד בנאי. מה דעתך על ההורים בשיר הזה? הם שונים מאימא שכינה? ספר לכולם על מסקנותיך בדף הכללי..

את המילים לשיר תוכל למצוא כאן

משה בר עילוי:

הי משה, השיר שקיבלת הוא "רואים רחוק, רואים שקוף" של יענקל'ה רוטבליט. יש בו זווית קצת אחרת של גוזל שכבר התבגר, שרוצה לעוף מסיבות מעניינות.

דרך אגב, זה גוזל שמכיר את התנ"ך היטב... ספר לכולם על מסקנותיך בדף הכללי. 

את המילים לשיר, כולל פירושים, תוכל למצוא בדף "לבדי" במאגר המידע/משאבים

אור מנדלסון:

היי אור, השיר שקיבלת הוא "עתיד מתוק" של משינה! הגוזל בשיר הזה לא נוסע לשום מקום. האם תוכל לברר למה, בעצם? בשיר הזה גם לא מופיעים ההורים עצמם. מי מחליף אותם, לדעתך? ספר לכולם על מסקנותיך בדף הכללי.

את המילים לשיר תוכל למצוא כאן



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

שלחו לשאר חברי הקבוצה קישור לשיר שקיבלתם וספרו להם מה דעתכם: לפי השיר שקיבלתם, האם זה טוב או רע "לעוף"?

הגיבו למה שכותבים חברי הקבוצה...



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

האם גם אתם חושבים ש"לעוף" זה אומר "להתבגר"? איזה סוג של התבגרות אתם רואים בשיר שקיבלתם? כתבו לכולם בדף הכללי, ואל תשכחו להגיב לכולם...



5.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

הגוזל והציפור בשיר של ביאליק הם דימוי לנער מתבגר ולאמו שלא רוצה לשחרר אותו, אבל גם לדור הצעיר, שמורד במסורת העתיקה. האם גם בשיר שלכם יש מימד לאומי כזה? ספרו לכולם



נקודות מעניינות לדיון

1. מה משמעות הביטויים "לפרוש כנפיים" ו"לעוף"?

2. מהם החששות והסכנות - ומהם היתרונות - ב"לעוף מהקן"?

3. האם אפשר להתבגר אם לא "לוקחים סיכון"? 

מערכה 3:



נקודות מעניינות לדיון