'מעשה העז' - תסריט המשחק נקודות המבט השונות בסיפורו של ש"י עגנון


רקע

"מעשה העז" הוא מעשייה העוסקת בעז שמצאה מערה והיא עושה את קפיצת הדרך לארץ ישראל מן הגולה.

יש חוקרים האומרים שהסיפור הוא סיפור של שכר ועונש. מדוע זכה דווקא הבן לנס שהביאו לארץ ישראל, ואילו האב לא זכה לכך. הסיבה יכולה להיות שהאב והבן שונים מאד האחד מן השני. ניתן לראות זאת בהתייחסותם לחיים ובתגובותיהם:  הבן תמים ואופטימי ופעולותיו ספונטניות ועל כן מאפשרות לו לנצל את שעת הכושר שהזדמנה לידו. האב, לעומתו, הוא אדם הגיוני וחקרן. כאשר עושים כל הזמן חישובים שוכחים את ההרגשה הטבעית וכאשר מגיעה איזה נס וכל כך הרבה חושבים – נותנים לו לעבור ולא מצליחים.

אבל יש גם חוקרים האומרים שהאב והבן משלימים זה את זה. הבן מוכן לעשות את כל מה שאביו מבקש. האב הוא זה שחשב על השאלה לאן הולכת העז, הבן הציע לקשור לה חבל. החקרנות של האב מביאה את הבן לארץ ישראל.

העובדה שהאב אינו מגיע לארץ ישראל גם היא תוצאה של התכונות של האב והבן: הבן תמים וחושב כיצד אביו והעז יגיבו כשהעז תחזור הביתה ואילו האב מתייאש מהר מדי. שניהם שותפים ליצירת הנס ושניהם שותפים לכך שהנס לא מתממש.

מתוך ההשוואה (שוני והשלמה) של דמויות האב והבן נוכל להבין שהמסר של הסיפור הוא כי אם יש סיכוי אפילו כמו נס לגאולה (לביאת המשיח למשל) חשוב לתפוס אותו בזמן ולעשות מעשה כמו להגיע לארץ ישראל. אם אתה יודע לאן אתה רוצה להגיע, תעשה את זה כשיש שעת כושר, שעת רצון.

לסיכום הנושאים השונים בסיפור, היכנסו לקישור הזה.

הדמויות

האב האב בסיפור

האב היה חולה מאוד. רק חלבה של העז הפלאית שיכך את כאביו.

הוא היה סקרן לדעת מאין מביאה העז את החלב. בנו הבטיח לפתור תא התעלומה. בהמשך בגלל אי הבנה טרגית, נפרדו דרכיהם של האב ובנו.

מידע נוסף תמצאו במצגת


המשימה שלך

דמות יקרה, נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

שכנעי את המשתתפים בכך שצדקת במעשייך לאורך הסיפור: בכך ששלחת את הבן לבדוק מהיכן מביאה העז את החלב, ובכך ששחטת את העז.


משאבים

מערכה - 01

הבן הבן בסיפור

הבן בסיפור הוא סקרן, אמיץ ולא תמיד חושב על תוצאות מעשיו עד הסוף. הוא מוכן לעשות למען אבין הרבה מאוד, ואף לסכן את עצמו.

להרחבה היכנסו למצגת


המשימה שלך

דמות יקרה, נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

שכנעי את המשתתפים בכך שצדקת במעשייך לאורך הסיפור: בכך שהעלית את הרעיון לקשור משיחה לזנבה של העז, ובכך שכתבת מכתב ושמת אותו באוזנה של העז כדי שתביא את האב לא"י. 


משאבים

מערכה - 01

העז דמות פלאית וקורבן

דמות פלאית , חלבה מרפא כל מחלה וכאב. היא מביאה אותו מא"י.

היא הקורבן הטרגי והתמים בסיפור - נשחטת על לא עוול בכפה (בלי אשמתה). מייצגת את הגאולה ואת המשיח.


המשימה שלך

דמות יקרה, עלייך לשכנע את הפאנל בכך שנשחטה לחינם, ובכך שבגלל השחיטה הזו, הגאולה נדחתה. נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

שלמה שכן של המשפחה

אני גר ליד המשפחה הנחמדה שיש להם עז פלאית כבר 15 שנים!

ראיתי שהאב חלה והחלים, ואז שהבן נעלם ושהעז נשחטה.


המשימה שלך

דמות יקרה, עלייך לשכנע את הפאנל בכך שאת יודעת שכל אחת מהדמויות האחרות יש לה אחריות למה שקרה.

נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

חיים עיתונאי

גיליתי סקופ: עז קסמים שנשחטה!!

תעלומה גדולה קרתה כאן.

אני מדווח על מה שקרה  לעמוד הראשון של העיתון הנמכר ביותר במדינה.


המשימה שלך

דמות יקרה, עלייך לשכנע את הפאנל בכך שאחת הדמויות אשמה במה שקרה.

 נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: מעשה העז



1.

הודעה פומבית

העז נשחטה. האב והבן רחוקים זה מזה ולא ייפגשו כנראה. מי אשם?



2.

הודעה פרטית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

האב:

 בהתבסס על המקורות שניתנו לך עליך להסביר את התנהגותו של האב. כדאי לך לקרוא בעיון!

הבן:

 בהתבסס על המקורות שניתנו לך עליך להסביר את התנהגותו של הבן. כדאי לך לקרוא בעיון!

העז:

 בהתבסס על המקורות שניתנו לך, עליך להסביר את תכונותיה ומצבה של העז. כדאי לך לקרוא בעיון!

שלמה :

 בהתבסס על המקורות שניתנו לך עליך להסביר את התנהגותם של האב ושל הבן. כדאי לך לקרוא בעיון!

חיים:

 בהתבסס על המקורות שניתנו לך, עליך להסביר מה קרה בבית המשפחה? מי אשם? מי צודק? כדאי לך לקרוא בעיון!



3.

הודעה פומבית (זמן קצר אחרי הודעה הקודמת)

אילו היית את/ה הבן או האב, איך היית נוהג/ת?



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

האם הסיפור עצוב או שמח, לדעתכם?

 

 

 

 



הצבעה

אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים, מי לדעתך האישית אשם בטרגדיה של המשפחה?



אפשרות 1
האב
אפשרות 2
הבן
אפשרות 3
העז
אפשרות 4
האב והבן במידה שווה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

על פי דעת רוב המשתתפים והמשתתפות, האב אשם באסון.


אפשרות 2

על פי דעת רוב המשתתפים והמשתתפות, הבן אשם באסון.


אפשרות 3

על פי דעת רוב המשתתפים והמשתתפות, העז אשמה באסון.


אפשרות 4

על פי דעת רוב המשתתפים והמשתתפות, האב והבן אשמים במידה שווה באסון.




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. האם אפשר להביא גאולה באמצעות נס?
  3. באילו דרכים ניתן להביא שינוי, שיפור או גאולה?
  4. מה רוצה הסיפור לומר על הדור הצעיר ועל הדור המבוגר בסיפור?