העיוורת - מערכה שלישית - תסריט המשחק מסע מרתק בעקבות הסיפור הקצר מאת יעקב שטיינברג


רקע

(אוקראינה, 1908, מערכת עיתון)

ברוכים הבאים לישיבה האחרונה שלנו,

לא ישנתי כל הלילה,

הסיפור על הנערה היהודייה העיוורת שנישאה בעל- כורחה לאדם זר - ממשיך להטריד אותי.

אני מבקש מכם להמשיך בעבודת החקר המצוינת שאתם עושים!

בהערכה,

עורך העיתון

***

משחק התפקידים ממשיך. עקבו אחר ההוראות, היכנסו לנעלי הדמות החדשה שתקבלו, וקראו היטב את המשאבים שיצורפו לכם.

תוכלו ללמוד מהם המון! 

(שימו לב - בשלב זה קראו את הסיפור מהמילים '...בתחילת החורף, עם כניסת ימי הקור, ילדה העיוורת בת', ועד הסוף, דקה 16:20 ואילך בתסכית)

הדמויות

העיוורת

נערה יהודייה עיוורת. פקחית ביותר.


המשימה שלך

עלייך לקרוא את חלקו השלישי של הסיפור מהמילים '...בתחילת החורף, עם כניסת ימי הקור, ילדה העיוורת בת'ועד הסוף, דקה 16:20 ואילך בתסכית)

כשיתחיל הדיון תתבקשי להציג לפאנל את עצמך ולתאר במדויק את כל מה שעבר עלייך בחלק זה של הסיפור.

אל תתביישי לשתף אותם ברגשות, בחששות ובמחשבות שלך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

רבי ישראל

מכונה 'רייב ישראל'. אדם שאינו מרבה במלים. 


המשימה שלך

שולם עליך ישראל,

עליך לקרוא את חלקו השלישי של הסיפור מהמילים '...בתחילת החורף, עם כניסת ימי הקור, ילדה העיוורת בת'ועד הסוף, דקה 16:20 ואילך בתסכית)

כשיתחיל הדיון תתבקש להסביר לפאנל (תוך אזכור דוגמאות מהסיפור) מה תפקידה של העיוורת? מה היא אמורה לעשות בחיי הנישואין אתך? 

אל תשכח לשמור על האופי הנוקשה שלך כפי שהוא בא לידי ביטוי בסיפור. (תנהם מדי פעם...)

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

גברת פוליצר עיתונאית

עיתונאית מוערכת מאוד. ידועה בכתבות התחקיר המעמיקות והרציניות שלה.


המשימה שלך

עלייך לקרוא את חלקו השלישי של הסיפור מהמילים '...בתחילת החורף, עם כניסת ימי הקור, ילדה העיוורת בת'ועד הסוף, דקה 16:20 ואילך בתסכית)

כשיתחיל הדיון תתבקשי להסביר לפאנל את מה שאת מרגישה בחלק זה של הסיפור. איזו תחושה עולה ממנו? האם משהו בו נשמע לך חשוד או מטריד?  יהיה מצוין אם תציגי מספר דוגמאות.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

אחד שיודע תחקירן

תחקירן מצטיין במערכת העיתון. ידען מופלג כמעט בכל נושא.


המשימה שלך

עליך לקרוא את חלקו השלישי של הסיפור מהמילים '...בתחילת החורף, עם כניסת ימי הקור, ילדה העיוורת בת'ועד הסוף, דקה 16:20 ואילך בתסכית)

כשיתחיל הדיון תתבקש להסביר לפאנל מהו המנהג המוזר של 'לפזר חול על הרצפה בערב שבת'

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

צלמוני צלם

אחד מצלמי העיתונות הראשונים בעולם. ניחן ביכולת גבוהה מאוד 'ללכוד את המציאות' וממש לספר סיפור דרך התמונות אותן הוא מצלם. (כל תמונה שלו שווה לאלף מילים)


המשימה שלך

שלום צלמוני,

עליך לקרוא את חלקו השלישי של הסיפור מהמילים '...בתחילת החורף, עם כניסת ימי הקור, ילדה העיוורת בת'ועד הסוף, דקה 16:20 ואילך בתסכית)

כשיתחיל הדיון תתבקש להציג לפאנל תמונות/תצלומים המתארות את עונות השנה המוזכרות בקטע וגם תמונה של העורב המתוארת (חפש באינטרנט תמונות מתחילת המאה ה-20, שחור לבן...)

יהיה מצוין אם תסביר (בכמה מילים) לחברי הפאנל מדוע בחרת דווקא בתמונות אלו.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: השלב האחרון של החקירה



1.

הודעה פומבית

ברוכים הבאים לפגישתנו האחרונה,

בכדי שנוכל לנהל תחקיר מסודר על מה שקרה, אשמח אם תוכלו לשמור על סדר הדוברים הבא:

העיוורת - ספרי לנו בבקשה את מה שעבר עלייך בקטע שאנחנו דנים בו. שתפי אותנו בציפיות, ברגשות, בחששות ובמחשבות שלך.

רבי ישראל - הסבר לנו מדוע לא ספרת לעיוורת את האמת מלכתחילה. כיצד ציפית שתגיב?

גברת פוליצר - את נראית ממש מוטרדת. כיצד את מרגישה לאחר קריאה בחלק האחרון של הסיפור? איזו תחושה הוא מעלה אצלך? 

אחד שיודע - נודה לך אם תסביר לנו מהי 'מחלת האסכרה'. (חפש באינטרנט)

צלמוני - הבנתי שיש לך כבר כמה רעיונות לתמונות שילוו את הכתבה העתידית ויעזרו לקוראים שלנו. אשמח אם תציג לנו את התמונות.

קדימה, אני מחכה לשמוע כבר את דעותיכם החכמות!

עורך העיתון.



2.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

העיוורת:

עלייך להציג לפאנל את עצמך ולתאר את כל מה שעבר עלייך בחלק זה של הסיפור.

אל תתביישי לשתף אותם ברגשות, בחששות ובמחשבות שלך.

היכנסי לנעלי דמות העיוורת. נסי ממש להבין אותה ואפילו לדבר בשפתה.

רבי ישראל:

היכנס לנעלי דמותו של רבי ישראל. נסה ממש להבין אותו ואפילו לדבר בשפתו.

גברת פוליצר:

עלייך להסביר לפאנל את מה שאת מרגישה בחלק זה של הסיפור. איזו תחושה עולה ממנו? האם משהו בו נשמע לך חשוד או מטריד?  יהיה מצוין אם תמצאי דוגמאות.

בהצלחה!

אחד שיודע:

עליך להיכנס לנעלי דמותו של התחקירן המצטיין המכונה 'אחד שיודע'. 

היה קפדן, מעמיק ורציני!

 

צלמוני:

עליך להיכנס לנעלי דמותו של צלמוני הצלם הנודע. 

היה יצירתי, מקצועי וקפדן!

 



3.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

במבט לאחור אפשר להבין מהסיפור הזה הרבה דברים,

מוזר שלא הבחנו בהם קודם...

נסו להיעזר זה בזה ולמצוא בסיפור לפחות חמישה רמזים מוקדמים לעבודתו של רייב ישראל.

קדימה!

 

 



4.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

חברים,

האם לדעתכם הסיפור הזה הוא סיפורה של נערה עיוורת אחת מסוימת או שהוא מייצג תופעה גדולה יותר?

אני ממש מחכה לשמוע את דעותיכם... 



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים, האם הופתעת בסוף הסיפור?



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא. ואסביר בכיתה גם מדוע!


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

מעניין...רוב חברי הקבוצה הופתעו מהדרך שבה מסתיים הסיפור.

תודה על דיון מרתק. נפגש בכיתה!


אפשרות 2

מעניין...רוב חברי הקבוצה כלל לא הופתעו מהדרך שבה מסתיים הסיפור.

תודה על דיון מרתק. נפגש בכיתה!




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. רשמו יחד על הלוח את כל הרמזים המטרימים אותם ניתן לגלות בקריאה חוזרת בסיפור. 
  3. דונו שוב במוטיבים המופיעים בסיפור? (צלילים, טבע, עונות השנה, העורב...)
  4. האם לדעתכם סיפור זה יכול לשמש כביקורת כלפי משהו? (מעמדה הנחות של האישה ש'נקברת' עם נישואיה, יחס הקהילה ל'אחר', היהדות הנוקשה שמתפוררת בחיי הגלות...) - השתדלו לבסס את טענותיכם על הסיפור.
  5. לשמיעה נוספת (7:34) - שיחה מעניינת על מגדר בעקבות קריאה בסיפור זה, עם הפרופ' חנה נווה.