העיוורת - מערכה שנייה - תסריט המשחק מסע מרתק בעקבות הסיפור הקצר מאת יעקב שטיינברג


רקע

(אוקראינה, 1908, מערכת עיתון)

שוב שלום לכם,

הסיפור המותח על הנערה היהודייה העיוורת שנישאה בעל- כורחה לאדם זר ממשיך להטריד אותי. (ובטח יעניין את קהל הקוראים של העיתון שלנו!)

עשיתם עד כה עבודה מצוינת. נא המשיכו בכך.

בהערכה,

עורך העיתון

***

משחק התפקידים ממשיך. עקבו אחר ההוראות, היכנסו לנעלי הדמות החדשה שתקבלו, וקראו היטב את המשאבים שיצורפו לכם.

תוכלו ללמוד מהם המון! 

(שימו לב - בשלב זה קראו את הסיפור רק עד המילים '...מנין לו ארוך ועבה כמטה הזה?', דקה 16:20 בתסכית)

הדמויות

העיוורת

נערה יהודייה עיוורת. פקחית ביותר.


המשימה שלך

עלייך לקרוא בסיפור המצורף מהמשפט 'והיא רועדת, רועדת...' ועד המילים '...מנין לו ארוך ועבה כמטה הזה?', 16:20-10:40 בתסכית)

כשיתחיל הדיון תתבקשי להציג לפאנל את עצמך ולתאר במדויק את כל מה שעבר עלייך בחלק זה של הסיפור.

אל תתביישי לשתף אותם ברגשות, בחששות ובמחשבות שלך.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

רבי ישראל

מכונה 'רייב ישראל'. אדם שאינו מרבה במלים. 


המשימה שלך

שולם עליך ישראל,

עליך לקרוא בסיפור המצורף מהמשפט 'והיא רועדת, רועדת...' ועד המילים '...מנין לו ארוך ועבה כמטה הזה?', 16:20-10:40 בתסכית)

כשיתחיל הדיון תתבקש להסביר לפאנל (תוך אזכור דוגמאות מהסיפור) מה תפקידה של העיוורת? מה היא אמורה לעשות בחיי הנישואין אתך? 

אל תשכח לשמור על האופי הנוקשה שלך כפי שהוא בא לידי ביטוי בסיפור. (תנהם מדי פעם...)

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

גברת פוליצר עיתונאית

עיתונאית מוערכת מאוד. ידועה בכתבות התחקיר המעמיקות והרציניות שלה.


המשימה שלך

עליך לקרוא בסיפור המצורף מהמשפט 'והיא רועדת, רועדת...' ועד המילים '...מנין לו ארוך ועבה כמטה הזה?', 16:20-10:40 בתסכית)

כשיתחיל הדיון תתבקשי להסביר לפאנל את מה שאת מרגישה בחלק זה של הסיפור. איזו תחושה עולה ממנו? האם משהו בו נשמע לך חשוד או מטריד?  יהיה מצוין אם תציגי מספר דוגמאות.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

אחד שיודע תחקירן

תחקירן מצטיין במערכת העיתון. ידען מופלג כמעט בכל נושא.


המשימה שלך

הי,

עליך לקרוא בסיפור המצורף מהמשפט 'והיא רועדת, רועדת...' ועד המילים '...מנין לו ארוך ועבה כמטה הזה?', 16:20-10:40 בתסכית)

כשיתחיל הדיון תתבקש להסביר לפאנל מהו המנהג המוזר של 'לפזר חול על הרצפה בערב שבת'

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

צלמוני צלם

אחד מצלמי העיתונות הראשונים בעולם. ניחן ביכולת גבוהה מאוד 'ללכוד את המציאות' וממש לספר סיפור דרך התמונות אותן הוא מצלם. (כל תמונה שלו שווה לאלף מילים)


המשימה שלך

שלום צלמוני,

עליך לקרוא בסיפור המצורף מהמשפט 'והיא רועדת, רועדת...' ועד המילים '...מנין לו ארוך ועבה כמטה הזה?', 16:20-10:40 בתסכית)

כשיתחיל הדיון תתבקש להציג לפאנל תמונות/תצלומים המתארות את עונות השנה המוזכרות בקטע וגם תמונה של העורב המתוארת (חפש באינטרנט תמונות מתחילת המאה ה-20, שחור לבן...)

יהיה מצוין אם תסביר (בכמה מילים) לחברי הפאנל מדוע בחרת דווקא בתמונות אלו.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: השלב השני של החקירה



1.

הודעה פומבית

שלום חברים ותודה שהגעתם לפגישה שלנו,

בכדי שנוכל לנהל תחקיר מסודר על מה שקרה, אשמח אם תוכלו לשמור על סדר הדוברים הבא:

העיוורת - ספרי לנו בבקשה את מה שעבר עלייך בקטע שאנחנו דנים בו. שתפי אותנו ברגשות, בחששות ובמחשבות שלך.

רבי ישראל - נשמח לשמוע מה לדעתך תפקידה של העיוורת? מה היא אמורה לעשות בחיי הנישואין אתך? 

גברת פוליצר - את נראית מעט מוטרדת. כיצד את מרגישה לאחר קריאה בחלק זה של הסיפור? איזו תחושה הוא מעלה אצלך? האם משהו בו נשמע לך חשוד או מטריד?  יהיה מצוין אם תציגי לנו מספר דוגמאות.

אחד שיודע - נודה לך אם תסביר לנו מה פירוש המנהג המוזר הזה של פיזור החול על הרצפה. האם לדעתך הוא מעביר לנו מסר מסוים בשלב זה? אם כן, מהו?

צלמוני - הבנתי שיש לך כבר כמה רעיונות לתמונות שילוו את הכתבה העתידית ויעזרו לקוראים שלנו. אשמח אם תציג לנו את התמונות.

קדימה, אני מחכה לשמוע כבר את דעותיכם החכמות!

עורך העיתון.



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

העיוורת:

עלייך להציג לפאנל את עצמך ולתאר את כל מה שעבר עלייך בחלק זה של הסיפור.

אל תתביישי לשתף אותם ברגשות, בחששות ובמחשבות שלך.

היכנסי לנעלי דמות העיוורת. נסי ממש להבין אותה ואפילו לדבר בשפתה.

רבי ישראל:

היכנס לנעלי דמותו של רבי ישראל. נסה ממש להבין אותו ואפילו לדבר בשפתו.

גברת פוליצר:

עלייך להסביר לפאנל את מה שאת מרגישה בחלק זה של הסיפור. איזו תחושה עולה ממנו? האם משהו בו נשמע לך חשוד או מטריד?  יהיה מצוין אם תמצאי דוגמאות.

בהצלחה!

אחד שיודע:

עליך להיכנס לנעלי דמותו של התחקירן המצטיין המכונה 'אחד שיודע'. 

היה קפדן, מעמיק ורציני!

 

צלמוני:

עליך להיכנס לנעלי דמותו של צלמוני הצלם הנודע. 

היה יצירתי, מקצועי וקפדן!

 



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

חברים,

הדיון כאן מרתק. אבקש מכם להגיב זה לדברי זה!



4.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

חברים,

אני רוצה לשתף אתכם במחשבה שעלה לי...

לרגע הייתה לי תחושה שהכול הולך להסתדר בסיפור שלנו.

הקשר הטוב של העיוורת עם הילד, תיאורי הטבע הנעימים...

האם גם אתם הרגשתם כמוני?

קראו את זה קודם, ושתפו את מחשבותיכם! 



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים, האם לדעתך יש לעיוורת ברירה נוספת חוץ מלנהוג כפי שהיא נוהגת?



אפשרות 1
כן. ואשמח להסביר בדיון בכיתה.
אפשרות 2
לא


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

מעניין...רוב חברי הקבוצה חושבים שלעיוורת יש אפשרות לנהוג אחרת.

תודה על דיון מרתק. נפגש בכיתה!


אפשרות 2

מעניין...רוב חברי הקבוצה חושבים שלעיוורת אין אפשרות לנהוג אחרת.

תודה על דיון מרתק. נפגש בכיתה!




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. מה אנחנו יכולים ללמוד בשלב זה של הסיפור? 
  3. דונו במושג מוטיב. אלו מוטיבים אתם מזהים בסיפור? (צלילים, טבע, עונות השנה, העורב...)
  4. דונו בתחושה שמעלה הסיפור. (חידה, מתח...). הביאו דוגמאות.
  5. שלחו אל התלמידים לינק הזמנה למערכה השלישית. (חפשו אותה בגלריית המשחקים)