העיוורת - מערכה ראשונה - תסריט המשחק מסע מרתק בעקבות הסיפור הקצר מאת יעקב שטיינברג


רקע

(אוקראינה, 1908)

שלום לכם,

לא בכל יום נופל לידי מערכת העיתון שלנו סיפור מרתק ומצמרר כל כך. אסור לנו לפספס דבר כזה!

בראש שלי יש כבר את הכותרת: "מעשה בנערה עיוורת, שנישאה בעל- כורחה לאדם זר וחייה התהפכו עליה לחלוטין". 

בכדי להכין את הכתבה ולחקור את העלילה החידתית הזו, הזמנו לכאן את שני בני הזוג ובנוסף שלושה אנשי צוות בכירים מהעיתון: הכתבת גברת פוליצר, הצלם הנודע מר צלמוני והתחקירן המקצוען שלנו המכונה 'אחד שיודע'.

אני מחכה לשמוע כבר את הדברים החכמים שלכם ויודע שגם הפעם לא תאכזבו!

בהערכה,

עורך העיתון 

***

אתם עומדים להשתתף במשחק תפקידים. עקבו אחר ההוראות, היכנסו לנעלי הדמות שתקבלו, וקראו היטב את המשאבים שיצורפו לכם.

תוכלו ללמוד מהם המון! 

***(שימו לב - בשלב זה קראו את הסיפור רק עד המילים '...והיא רועדת, רועדת', דקה 10:40 בתסכית)***

הדמויות

העיוורת

נערה יהודייה עיוורת. פקחית ביותר.


המשימה שלך

עלייך לקרוא בסיפור המצורף מתחילתו ועד המשפט "...והיא רועדת רועדת..." (ולהקשיב לתסכית רק עד דקה 10:40).

כשיתחיל הדיון תתבקשי להציג לפאנל את עצמך ולתאר את כל מה שעבר עלייך בחלק זה של הסיפור.

אל תתביישי לשתף אותם ברגשות, בחששות ובמחשבות שלך.

(מרגע הפרידה מאמך ועד הרגע שאת שוכבת במיטה ורועדת)

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

רבי ישראל

מכונה 'רייב ישראל'. אדם שאינו מרבה במלים. 


המשימה שלך

שולם עליך ישראל,

עליך לקרוא בסיפור המצורף עד המשפט "...והיא רועדת רועדת..." (ולהקשיב לתסכית רק עד דקה 10:40).

כשיתחיל הדיון תתבקש להציג לפאנל את עצמך כפי שתיארה אותך אמה של העיוורת. (גיל? מצב משפחתי? מקצוע? ילדים? מקום מגורים?)

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

גברת פוליצר עיתונאית

עיתונאית מוערכת מאוד. ידועה בכתבות התחקיר המעמיקות והרציניות שלה.


המשימה שלך

עלייך לקרוא בסיפור המצורף עד המשפט "...והיא רועדת רועדת..." (ולהקשיב לתסכית רק עד דקה 10:40).

כשיתחיל הדיון תתבקשי להסביר לפאנל את מה שאת מרגישה בחלק הראשון של הסיפור. איזו תחושה עולה ממנו? האם משהו בו נשמע לך חשוד או מטריד?  יהיה מצוין אם תציגי דוגמאות.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

אחד שיודע תחקירן

תחקירן מצטיין במערכת העיתון. ידען מופלג כמעט בכל נושא.


המשימה שלך

הי,

עליך לקרוא בסיפור המצורף עד המשפט "...והיא רועדת רועדת..." (ולהקשיב לתסכית רק עד דקה 10:40).

כשיתחיל הדיון תתבקש להסביר לפאנל מנין הגיע הביטוי המוזר 'ככה אראה בנחמה' שנשמע פעמים רבות בסיפור. נסה להבין למה הוא מרמז? (חפש את הביטוי באופן חופשי באינטרנט)

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

צלמוני צלם

אחד מצלמי העיתונות הראשונים בעולם. ניחן ביכולת גבוהה מאוד 'ללכוד את המציאות' וממש לספר סיפור דרך התמונות אותן הוא מצלם. (כל תמונה שלו שווה לאלף מילים)


המשימה שלך

שלום צלמוני,

עליך לקרוא בסיפור המצורף עד המשפט "...והיא רועדת רועדת..." (ולהקשיב לתסכית רק עד דקה 10:40).

כשיתחיל הדיון תתבקש להציג לפאנל תמונות/תצלומים של הדברים המוזרים שמוזכרים בסיפור כמו "ירמולקה" ו"קפוטה" (חפש באינטרנט תמונות מתחילת המאה ה-20, שחור לבן...)

יהיה מצוין אם תסביר (בכמה מילים) לחברי הפאנל על הדברים הללו.

בהצלחה!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: השלב הראשון של החקירה



1.

הודעה פומבית

שלום חברים ותודה שהגעתם לפגישה שלנו,

בכדי שנוכל לנהל תחקיר מסודר על מה שקרה, אשמח אם תוכלו לשמור על סדר הדוברים הבא:

העיוורת - ספרי לנו בבקשה את מה שעבר עלייך מרגע הפרידה מאמך ועד ששכבת רועדת בביתו של הרב. שתפי אותנו ברגשות, בחששות ובמחשבות שלך.

רבי ישראל - נשמח לשמוע כיצד תארה אותך אמה של העיוורת. (גיל? מצב משפחתי? מקצוע? מראה ביתך?)

גברת פוליצר - את נראית מעט מוטרדת. כיצד את מרגישה לאחר קריאה בחלק הראשון של הסיפור? איזו תחושה הוא מעלה אצלך? האם משהו בו נשמע לך חשוד או מטריד?  יהיה מצוין אם תציגי לנו דוגמאות.

אחד שיודע - נודה לך אם תסביר לנו מה פירוש הביטוי המוזר הזה שחוזר: 'ככה אראה בנחמה'? האם לדעתך הוא מעביר לנו מסר מסוים בשלב זה? אם כן, מהו?

צלמוני - הבנתי שיש לך כבר כמה רעיונות לתמונות שילוו את הכתבה העתידית ויעזרו לקוראים שלנו. אשמח אם תציג לנו את התמונות.

קדימה, אני מחכה לשמוע כבר את דעותיכם החכמות!

עורך העיתון.



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

העיוורת:

(ראשית קראי בסיפור המצורף מתחילתו ועד המשפט "...והיא רועדת רועדת..." (והקשיבי לתסכית רק עד דקה 10:40).

***

עלייך להציג לפאנל את עצמך ולתאר את כל מה שעבר עלייך בחלק זה של הסיפור.

אל תתביישי לשתף אותם ברגשות, בחששות ובמחשבות שלך.

היכנסי לנעלי דמות העיוורת. נסי ממש להבין אותה ואפילו לדבר בשפתה.

רבי ישראל:

(ראשית קרא בסיפור המצורף מתחילתו ועד המשפט "...והיא רועדת רועדת..." (והקשב לתסכית רק עד דקה 10:40).

***

עליך להציג לפאנל את עצמך כפי שתיארה אותך אמה של העיוורת. (גיל? מצב משפחתי? מקצוע? ילדים? מקום מגורים?)

היכנס לנעלי דמותו של רבי ישראל. נסה ממש להבין אותו ואפילו לדבר בשפתו.

גברת פוליצר:

(ראשית קראי בסיפור המצורף מתחילתו ועד המשפט "...והיא רועדת רועדת..." (והקשיבי לתסכית רק עד דקה 10:40).

***

עלייך להסביר לפאנל את מה שאת מרגישה בחלק הראשון של הסיפור. איזו תחושה עולה ממנו? האם משהו בו נשמע לך חשוד או מטריד?  יהיה מצוין אם תמצאי דוגמאות.

בהצלחה!

אחד שיודע:

(ראשית קרא בסיפור המצורף מתחילתו ועד המשפט "...והיא רועדת רועדת..." (והקשב לתסכית רק עד דקה 10:40).

***

עליך להיכנס לנעלי דמותו של התחקירן המצטיין המכונה 'אחד שיודע'. 

היה קפדן, מעמיק ורציני!

 

צלמוני:

(ראשית קרא בסיפור המצורף מתחילתו ועד המשפט "...והיא רועדת רועדת..." (והקשב לתסכית רק עד דקה 10:40).

***

עליך להיכנס לנעלי דמותו של צלמוני הצלם הנודע. 

היה יצירתי, מקצועי וקפדן!

 



3.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

חברים,

מישהו יודע מהו 'ערל'? מדוע הערלים כל כך מטרידים את העיוורת?

אנא הסבירו לי.



4.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

חברים,

מה אתם אומרים? האם לדעתכם באמת הדודה של רייב ישראל חלתה?

ומהי התחושה הכללית שמעלה בינתיים הסיפור?

אני מחכה לשמוע את דעתכם!



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים, האם לדעתך נהגה נכון אמה של העיוורת כשתארה בפניה את החתן המיועד?



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

מעניין...רוב חברי הקבוצה חושבים שאמה של העיוורת נהגה שלא בנכון בדרך בה תארה את החתן המיועד.

תודה על דיון מרתק. נפגש בכיתה!


אפשרות 2

מעניין...רוב חברי הקבוצה חושבים שאמה של העיוורת נהגה בנכון בדרך בה תארה את החתן המיועד.

תודה על דיון מרתק. נפגש בכיתה!




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. מה אנחנו יכולים ללמוד בשלב זה של הסיפור? (הסבירו קודם את המושג אקספוזיציה)
  3. דונו בתחושה שמעלה הסיפור. (חידה, מתח...). הביאו דוגמאות.
  4. מה דעתכם על כך שגיבורת הסיפור מכונה 'העיוורת'? איזו תחושה עובדה זה מעלה אצלכם?
  5. שלחו אל התלמידים לינק הזמנה למערכה השנייה. (חפשו אותה בגלריה)