בת הרב ואמה - תסריט המשחק דיון בעקבות לימוד הבלדה מאת שאול טשרניחובסקי


רקע

חברים יקרים, תודה שהגעתם!

בימים האחרונים כל העיירה מדברת על הקשר האסור בין בת הרב לאביר הגוי.

אפילו שאול טשרניחובסקי כתב על זה בלדה.

הזמנו אתכם בכדי ללמוד על הנושא ובסופו של דבר להכריע!

הסיפור הוא כזה: 

במוקד הבעיה ניצב אביר-גוי אשר אינו מתבייש לנסות לרכוש את ליבה של ביתו היהודייה של הרב.

נכון שהיא מוקסמת ממנו ומחיזוריו, אבל זוהי אהבה אסורה שעלולה להוביל לאסון.  

אחרי הכל, אנחנו חיים בתקופה של פרעות ביהודים, אנטישמיות ורדיפות בידי נוצרים. 

אנא התקדמו לפי ההוראות, היכנסו לדמות שתקבלו, קראו את המשאבים שיינתנו לכם והכינו את המלצותיכם:

האם לאפשר את הקשר בין בת הרב והאביר או לא?

בתודה מראש,

שופט בית הדין הרבני בעיר קייב

הדמויות

בת הרב

נערה יפה , תמימה, מאוהבת, רומנטית.

פועלת בהתאם לצו ליבה. ללא הפעלת שיקול דעת.

לאחרונה התאהבה לחלוטין באביר...גוי!

מאז הוריה אינם ישנים בלילה. 


המשימה שלך

נערה יקרה, עלייך לשכנע את הפאנל שיסכימו להמשך הקשר בינך לבין האביר.

בססי את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

חשוב שתפעלי על פי צו לבך ורגשותייך. לא בוחרים במי להתאהב! נהפוך הוא, הזוגיות ביניכם תוביל לאחווה, לקירוב לבבות ולמניעת אנטישמיות ושנאה.

חברך אינו אוכל ואינו שותה מרוב אהבה אלייך. אינו ישן בלילות ושר לך סרנדות מתחת לחלונך.


משאבים

מערכה - 01

אמה רבנית

חרדית אדוקה, נשואה לרב הקהילה. נישאה ע"י שידוך כמקובל בקהילה.

יש לה בת יחידה אותה היא אוהבת מאוד.


המשימה שלך

אמא יקרה, עלייך לשכנע את הפאנל לא להסכים לקשר בין בתך לבין אדם גוי. נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

שימי לב!

בתך אינה אדם פרטי, אלא היא נצר לשושלת של רבנים וככזו, היא מייצגת את הדת היהודית כולה. 


משאבים

מערכה - 01

הרב

רב הקהילה. התחתן עם הרבנית אותה הוא מכיר מילדות, כמו שנהוג, בשידוך.

אדם נערץ ואהוד בקהילה.

מאוד מוטרד מהתנהגות ביתו בזמן האחרון.


המשימה שלך

כבוד הרב היקר, עליך לשכנע את הפאנל לאסור את הקשר הרומנטי בין בתך היקרה והיחידה לבין האביר הנוכרי.  בסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

שים לב!

יש לבתך אחריות ציבורית והיא צריכה לשמור על כבודה ועל היחס למסורת ולדת ולתת דוגמה ראויה לכל הבנות היהודיות שהיא מהווה דגם לחיקוי עבורן.


משאבים

מערכה - 01

האביר

לוחם נערץ בשרות האציל.

מחוזר ע"י כל בנות הממלכה, אך יצא שהתאהב קשות דווקא ב...בת הרב היהודייה!


המשימה שלך

אביר יקר, עליך לשכנע את הפאנל באהבתך הכנה והעמוקה לבת הרב היהודייה.  נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

חשוב שתשכנע באהבתך הכנה  לבת הרב.  ספר מה קורה לך מאז שהתאהבת בה נואשות.... ידוע שלא חסרות לך הצעות וחיזורים ממיטב הנערות, אך לבך נתון לבת הרב בלבד!

 


משאבים

מערכה - 01

חברה של בת הרב

חברת נפש של בת הרב מילדות. לומדת עמה באולפנה. מפרגנת לקשר עם האביר. מרדנית. חלומה בכלל להיות שחקנית ולצאת מהעולם החרדי.

מוקסמת משלל המתנות וחיזוריו של האביר החתיך.


המשימה שלך

חברה יקרה, עלייך לשכנע את הפאנל לאשר לקשר הרומנטי בין בת הרב לאביר. בססי את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

שימי לב!

מדובר באהבה ראשונה ואמיתית של חברתך. אהבה חוצת גבולות, דתות ולאומים.

האביר ממעמד גבוה. בעל ממון. דבר שיכול לסייע לא מעט למשפחה מבחינה כלכלית.


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: עזרו עכשיו לבת הרב!



1.

הודעה פומבית

ברוכים הבאים לבית הדין הרבני בעיר קייב!

זה הזמן להשמיע את דעותיכם והמלצותיכם בנושא הרגיש שלנו:

האם לאפשר את המשך הקשר בין בת הרב והאביר או לא?

אבקש מכם להתייחס זה לדברי זה בכבוד ובסבלנות.

קדימה, אני מחכה לשמוע אתכם.

שופט בית הדין הרבני בעיר קייב



2.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

בת הרב:

נערה יקרה, עלייך לשכנע את הפאנל שיסכימו להמשך הקשר בינך לבין האביר.

בססי את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

חשוב שתפעלי על פי צו לבך ורגשותייך. לא בוחרים במי להתאהב! נהפוך הוא, הזוגיות ביניכם תוביל לאחווה, לקירוב לבבות ולמניעת אנטישמיות ושנאה.

חברך אינו אוכל ואינו שותה מרוב אהבה אלייך. אינו ישן בלילות ושר לך סרנדות מתחת לחלונך.

אמה:

אמא יקרה, עלייך לשכנע את הפאנל לא להסכים לקשר בין בתך לבין אדם גוי. נסי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

שימי לב!

בתך אינה אדם פרטי, אלא היא נצר לשושלת של רבנים וככזו, היא מייצגת את הדת היהודית כולה. 

הרב:

כבוד הרב היקר, עליך לשכנע את הפאנל לאסור את הקשר הרומנטי בין בתך היקרה והיחידה לבין האביר הנוכרי.  בסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

שים לב!

יש לבתך אחריות ציבורית והיא צריכה לשמור על כבודה ועל היחס למסורת ולדת ולתת דוגמה ראויה לכל הבנות היהודיות שהיא מהווה דגם לחיקוי עבורן.

האביר:

אביר יקר, עליך לשכנע את הפאנל באהבתך הכנה והעמוקה בבת הרב היהודייה.  נסה לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

חברה של בת הרב:

חברה יקרה, עלייך לשכנע את הפאנל לאשר לקשר הרומנטי בין בת הרב לאביר. בססי את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!

שימי לב!

מדובר באהבה ראשונה ואמיתית של חברתך. אהבה חוצת גבולות, דתות ולאומים.

האביר ממעמד גבוה. בעל ממון. דבר שיכול לסייע לא מעט למשפחה מבחינה כלכלית.



3.

הודעה פרטית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

בת הרב:

הי בת הרב,

ספרי לחברי הפאנל שחוץ מהלכה יהודית יש גם...רומנטיקה, שלפי ההגדרה המילונית: מדגישה את החד־פעמי והאותנטי שבאדם, על חשבון האוניברסלי והמשותף לכל בני האדם. 

זה בטוח ישכנע אותם!

אמה:

פסססט...כבוד הרבנית...

פתאום עלתה לך מחשבה. אולי יש סיבה לכך שהמשורר שאול טשרניחובסקי בחר דווקא לתאר את סיפור האהבה הזה דרך בלדה. (קראי ב'מאפייני הבלדה' המצורפים לך כיצד לרוב היא מסתיימת). חשבי, איזה מסר לדעתך ניסה המשורר להעביר לקוראים? ומהי דעתו האישית של המשורר בנושא?

את חייבת להסביר את הדברים הללו לחברים האחרים. זה בטוח ישכנע אותם.

קדימה!

תודה!

הרב:

הי כבוד הרב,

ספר לחברים כאן מה עמדת ההלכה בנוגע לנישואי תערובת.

זה בטוח ישכנע אותם!

 

האביר:

הי אביר יקר,

ספר לחברי הפאנל שחוץ מהלכה יהודית יש גם...רומנטיקה, שלפי ההגדרה המילונית: מדגישה את החד־פעמי והאותנטי שבאדם, על חשבון האוניברסלי והמשותף לכל בני האדם. 

זה בטוח ישכנע אותם!

חברה של בת הרב:

הי חברה יקרה,

ספרי לחברי הפאנל שחוץ מהלכה יהודית יש גם...רומנטיקה, שלפי ההגדרה המילונית: מדגישה את החד־פעמי והאותנטי שבאדם, על חשבון האוניברסלי והמשותף לכל בני האדם. 

זה בטוח ישכנע אותם!



4.

הודעה פומבית (זמן מה אחרי הודעה קודמת)

חברים,

אבקש מכל אחד ואחת מכם להציג שורה אחת מהשיר - שהכי מחזקת את עמדתו!

 



הצבעה

[username], אחרי ששמעת וכתבת את כל הטיעונים, האם לדעתך האישית הבת צריכה למסד את הקשר עם האביר?  



אפשרות 1
כן
אפשרות 2
לא
אפשרות 3
יש לי רעיון אחר ואני רוצה להציגו בכיתה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

רובכם בחרתם לתמוך בקשר הרומנטי ואכן הזוג התחתן, למרות כל ההתנגדויות, והם חיים באושר ועושר, מחוץ לקהילה הדתית.

תודה על דיון מרתק. נפגש בכיתה!


אפשרות 2

רובכם בחרתם לאסור על הקשר הרומנטי. הזוג נפרד בלית ברירה. בת הרב עדיין רווקה והאביר? מצא לו אהבה חדשה....

תודה על דיון מרתק. נפגש בכיתה!


אפשרות 3

רובכם בחרתם להציג לכל הכיתה רעיון אחר ויצירתי לבני הזוג מהבלדה.

תודה על דיון מרתק. מחכים לשמוע אתכם!




נקודות מעניינות לדיון

  1. דונו בתוצאות ההצבעה ובטיעונים מעניינים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. אילו שני ערכים בסיסיים עומדים בלב הדילמה בבלדה זו?
  3. דונו - האם עפ"י הבלדה האב בכלל מודע לרומן האסור?
  4. ספרו, האם נתקלתם או שמעתם בחייכם על אירוע דומה?
  5. מה דעתכם על אהבה חוצת גבולות ולאומים?
  6. ניתן להציג בכיתה יצירות ספרתיות אחרות שדנות באותו נושא: "חצוצרה בואדי", "גדר חיה", "מאחורי הגדר" וכו'