מים לשניים - תסריט המשחק דיון מרתק בנושא הברייתא המפורסמת


רקע

חברים יקרים,

יו"ר מועצת החכמים זימן אתכם לדיון מאוד מעניין. בקרוב כל אחד ואחת מכם תגלמו דמות של מומחה אחר בדיון. הסיפור הוא כזה:

***

יום שמש חם ושני אנשים הולכים יחד בדרך מדברית...רק לאחד מהם יש כד מים.

הצרה היא שהמים אינם מספיקים כדי להחזיק את שניהם בחיים אלא מספיקים רק לאחד מהם להגיע לעיר הקרובה.

הדילמה: אם שניהם ישתו, שניהם ימותו, ואף אחד לא ינצל. אם האחד שהמים בידו ישתה, הוא ינצל, ואילו חברו ימות מצמא.

וכעת נשאלת השאלה: האם בעל המים צריך במקרה זה לשתות את המים לבדו ובכך להציל את עצמו ולהפקיר את חברו בדרך, או שמא עליו לחלוק את המים עם חברו, וזאת תוך ידיעה שהמעשה יוביל למוות של שניהם? (מבוסס על סוגייה מתלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא, דף ס"ב ע"א)

 ***

התקדמו אחר ההוראות, קראו היטב את המשאבים שיצורפו לכם ונסו להגיע יחד להחלטה בנושא.

בהצלחה!

הדמויות

רבי עקיבא

רבי עקיבא חי בארץ ישראל בשנים 50 - 136 לספירה. בן הדור השלישי של התנאים ואחד הגדולים שבהם. בצעירותו היה רועה צאן ונחשב לעני וחסר השכלה. למרות זאת נשא לאישה את

רחל בתו של אחד מעשירי ירושלים ובהשפעתה החל ללמוד תורה והוא כבן ארבעים שנה נהפך לאחד מגדולי החכמים בדורו ואף נעשה למנהיג הדור. על אף גזרות הרומאים בתקופתו הוא חיזק את לימוד התורה ואת קיום המצוות ותמך במרד בר כוכבא. הוא נתפס על ידי הרומאים ואלו עינו אותו והוציאו להורג, על כן נחשב לאחד מ"עשרת הרוגי מלכות" (חכמי ישראל שהומתו על ידי הרומאים משום שנשארו נאמנים לאמונתם), אך יחד עם זאת הצליח להקים דור חדש של תלמידים שהנהיגו את העם לאחר מותו.


המשימה שלך

רבי עקיבא, נסה לשכנע את הפאנל בעמדתך הברורה והנחרצת בסוגיית 'מים לשניים'. חפש בתנ"ך את המקור למשפט: 'וחי אחיך עמך', נסה להבין את משמעותו.

השתדל לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

בן פטורא

שמו של בר הפלוגתא של רבי עקיבא מופיע בגירסאות השונות בוריאציות שונות: "בן פטורי/פטירי/פטורא/פטורי/פטורין". במסורת התנאית מוכרים שני תנאים בעלי שם דומה שחיו בתקופה שבה יכול היה בן-פטורא לחיות, ושניהם נקראים בשם יהודה: תנא אחד מהתקופה הראשונה (מהזוגות שלפני הלל ושמאי, טרום הספירה הנוצרית) ותנא נוסף מהדור השלישי לתנאים (תקופת יבנה, לאחר חורבן הבית, בסוף המאה הראשונה לספירה).
אהרן היימן ("תולדות תנאים ואמוראים") נטה לטעון כי בן-פטורא דידן הוא יהודה בן-פטורא, שחי בתקופתו של ר"ע, אולם ההוכחות לדבריו אינן עומדות בגדר הוכחה אלא בגדר השערה בלבד.
באנציקלופדיה העברית, המביאה קיבוץ של שלל מחקרים אודות בן-פטורא, אין איזכור לשם פרטי או זיהוי של תנא זה או אחר, והכותב אף מוסיף: "אטימולוגיות רבות הובאו לשם זה, אבל בכולן אין ממש". גם אחד-העם טוען חד משמעית: "אין אנו יודעים מי היה בן פטורא...".


המשימה שלך

בן פטורא, נסה לשכנע את הפאנל בעמדתך הברורה והנחרצת בסוגיית 'מים לשניים'.

השתדל לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

אחד העם

אַחַד הָעָם הוא שם העט של אשר צבי (הירש) גינצברג (18 באוגוסט 1856, י"ז באב ה'תרט"ז, פלך קייב – 2 בינואר 1927, כ"ח בטבת ה'תרפ"ז, תל אביב), היה מראשי הוגיה של הציונות, מייסד הזרם והוגה הרעיונות של הציונות הרוחנית, ומהחשובים במנסחי הזהות היהודית החילונית-לאומית.


המשימה שלך

אחד העם, נסה לשכנע את הפאנל בעמדתך הברורה והנחרצת בסוגיית 'מים לשניים'.

השתדל לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

יצחק דמיאל

הסופר יצחק דמיאל (שווייגער) נולד בתרנ"ב ברוסיה, למד בישיבת וואלאז'ין אך ירד מן הדרך, עלה לארץ ישראל בשנת תר"פ, התיישב ברמת גן, ונהיה אחד מראשי תנועת מפא"י בארץ.


המשימה שלך

יצחק דמיאל, נסה לשכנע את הפאנל בעמדתך הברורה והנחרצת בסוגיית 'מים לשניים'.

השתדל לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

פרופסור גלובוס חוקרת פילוספיה

חוקרת בעל שם עולמי לפילוסופיה יוונית וערבית


המשימה שלך

פרופסור גלובוס, כמומחית לפילוסופיה יוונית וערבית, עלייך להביא דוגמאות מחכמת העולם מסוגיות דומות בהן עסקו. נסי לגבש את דעתך בנושא ולשכנע את הפאנל.

השתדלי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!


משאבים

מערכה - 01

מערכה 1: מים לשניים



1.

הודעה פומבית

שלום חברים יקרים,

אשמח לשמוע את דעתכם בסוגיה.

אנא הסבירו טוב טוב את המלצתכם וציינו על מה אתם מבססים את דבריכם.

אתם מוזמנים לענות ולאתגר זה את זה.

אני מחכה לשמוע את דעתכם!

יו"ר מועצת החכמים.



2.

הודעה פרטית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

רבי עקיבא:

רבי עקיבא, נסה לשכנע את הפאנל בעמדתך הברורה והנחרצת בסוגיית 'מים לשניים'. חפש בתנ"ך את המקור למשפט: 'וחי אחיך עמך', נסה להבין את משמעותו.

השתדל לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

בן פטורא:

בן פטורא, נסה לשכנע את הפאנל בעמדתך הברורה והנחרצת בסוגיית 'מים לשניים'.

השתדל לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

אחד העם:

אחד העם, נסה לשכנע את הפאנל בעמדתך הברורה והנחרצת בסוגיית 'מים לשניים'.

השתדל לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

יצחק דמיאל:

יצחק דמיאל, נסה לשכנע את הפאנל בעמדתך הברורה והנחרצת בסוגיית 'מים לשניים'.

השתדל לבסס את דבריך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכל ללמוד מהם המון!

פרופסור גלובוס:

פרופסור גלובוס, כמומחית לפילוסופיה יוונית וערבית, עלייך להביא דוגמאות מחכמת העולם מסוגיות דומות בהן עסקו. נסי לגבש את דעתך בנושא ולשכנע את הפאנל.

השתדלי לבסס את דברייך בעזרת המקורות שניתנו לך. תוכלי ללמוד מהם המון!



3.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

חברים,

הדיון כאן מרתק, אבקש מכם לעצור ולחשוב לרגע - מי מכם פועל באופן שכל (רציונלי) ומי באופן רגשי (אמוציונלי)?

אנא שתפו את הפאנל בתשובותיכם והסבירו בבקשה את דבריכם!  



4.

הודעה פומבית (זמן מה לפני הודעה הבאה)

חברים, 

אחד העם טוען "חובה מוסרית היא כן להתגבר על רגש הרחמים", התייחסו בבקשה כולכם לטענה הזו. מה היא אומרת בדיוק? האם יש בה חידוש? ואם כן, מהו?

 



הצבעה

[username], אחרי ששמעת (והשמעת) את כל הטיעונים, כיצד לדעתך יש לנהוג בנושא בסוגיה?



אפשרות 1
בעל המים ישתה את כל המים וינצל
אפשרות 2
שניהם יתחלקו במים ושניהם ימותו
אפשרות 3
בעל המים ייתן את כל המים לחברו ויציל אותו
אפשרות 4
יש לי רעיון אחר ואשמח להציג אותו בכיתה


הודעת תוצאה למקרה שרוב חברי הקבוצה הצביעו אפשרות



אפשרות 1

חברים יקרים,

רובכם המלצתם שבעל המים ישתה את כל המים וינצל.

נפגש בכיתה!


אפשרות 2

חברים יקרים,

רובכם המלצתם ששניהם יתחלקו במים וששניהם ימותו.

נפגש בכיתה!


אפשרות 3

חברים יקרים,

כל הכבוד! העליתם רעיונות יצירתיים רבים. נשמח לשמוע אותם בכיתה!


אפשרות 4

חברים,

רובכם המלצתם שבעל המים ייתן את כל המים לחברו ויציל אותו.

נפגש בכיתה! 




נקודות מעניינות לדיון

  1. התייחסו לתוצאות ההצבעה ולטיעונים מעניינים שעלו בקבוצות השונות.
  2. דונו בהבדלים בין התפישות של בן פטורא ורבי עקיבא. (מצורפת טבלה).
  3. נסו לפשט את הדילמה (אגואיזם מול אלטרואיזם, ערך החיים מול ערך החברות...)
  4. אחד העם מציע להסתכל מזווית ראיה אובייקטיבית? האם יש כזו? מהי?

  5. בתלמוד אין הכרעה מפורשת בין דעת ר' עקיבא לדעת בן פטורא. מדוע לדעתכם אין הכרעה כזאת? (אי ההכרעה מלמד על הלגיטימיות של שתי האפשרויות. שתיהן מקובלות לפי המסורת כדרכי פעולה אפשריות בסיטואציה. ניתן ללמוד מכך על גודל הקושי לכפות על אדם ללכת נגד מצפונו בעניינים של חיים ומוות.
    האם יש בתלמוד רמז לעמדה המועדפת על האמוראים? (החכמים שבאו אחרי התנאים)? בהחלט ניתן לומר כי הניסוח "עד שבא רבי עקיבא ולימד.." מראה כי האמוראים מעדיפים את עמדתו של רבי עקיבא ועדין אין הם פוסקים בצורה חד משמעית שזוהי הדרך היחידה.
  6. כיצד קשור האירוע הזה לסוגיה בה דנו?
  7. כיצד רלוונטית הדילמה לחיינו? הרי לא כל יום אנחנו מוצאים עצמנו במדבר...(אתיקה רפואית, קדימות לקבלת תרופה...)